Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia GB 74 vända behållare upp och ner


Håkan S

Anbefalte innlegg

Ringde till support ang om det är OK  att vända tuben(gaskanister)och de har testat på deras lab och (primus som utv och säljer brännaren till Trangia)och göra div olika ´fel´men inget ska hända men bra att ha kastrull på i övre vinskyddet.

Bygeln är till för ökad säkerhet och förbättrad funktion men det är först när gasen nästan är slut som de rekomenderar att vända tuben.

Brännaren är tillverkad av Primus i (kina) efter specificationer från Trangia och med optimalt avstånd mellan brännare och kastrull samt bred flamspridning och effekten är ´strypt´begränsad för att de nya tunna kastruller och vindskydd ej ska smälta eller deformeras och så länge du har vatten i kastrullen eller mat så är det ok att anv på full effekt för den som vill.(jag kör dock ej max för att optimera gasförbrukning).

Ska man anv multifuel brännare som Optimus Polaris eller andra rekomenderas att anv Duosal dvs RF med AL beläggning för ökad värmetålighet.

Jag har dock märkt att det är på gränsen att ävnen detta material deformeras pga värmen men troligast på grund av att under uppvärmning med T-sprit till div Fotogen blandningar att värme sprids upp till gallret på undre vindskyddet men då är mitt kört med Optimus 207 och den ger nog högre effekt ca 2100 w än deras X2 som de säljer.

Sätter man i OP så får men ännu högre effekt och bör nog då ej köra på max ev förstärka köket med lite extra plåt eller tex kylfläns från elektronik tex.

De ska komma med ett stöd på vredet för markstöd på framtida versioner.

De passade på att varna för att sätta på kastrull utan vätska eller mat eller koka ´tort´då vissa reklamerar efter att det gått hål i kastrullen.

Gängan i botten kommer från någon Primus applikation dvs till något i deras egna produkter och enl web ska det vara en gänga som ej är std stigning på dvs att vanliga muttrar ej passar om man ska anv den i ett vedkök som jag planerar så länge kan man ju anv en ´låsbricka´(jag har för tillfälligt glömt namnet)dvs en bricka me inv urspårningar med en öppning för att kunna monteras från sidan för att låsa tex en stång i sidled)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant. Her kan du se svaret jeg fikk fra Trangia i 2016 om brenneren og opp-ned-modus: p%C3%A5-tide-med-ny-gassbrenner-men-hvilken/?do=findComment&comment=362482

Og nylig her på forumet tok jeg opp spørsmålet om det kan blir for varmt for 3.parts bensin- og parafinbrenner når den er montert i Trangia kjøkkent. 41450-omnifuel-i-trangia/?do=findComment&comment=505651

Har ikke erfart det selv, og det hadde heller ikke @dsk (jf hans svar der) men han kom da også inn på problemstillingen om det kan bli for varmt for selve Trangia kjøkkenet med en slik brenner i bruk.  dsk hadde ikke erfart noe slikt, og ikke jeg heller. Men man har jo hørt om andre som har "smeltet" Trangia sin kaffekjele på bålet.  Interessant at de anbefaler Duossal når bensin-/parfinbrenner benyttes i Trangia kjøkkenet.  Men er kanskje litt "føre var" holdning der da m.t.p hvilke råd de gir(?).

 

Endret av zimwalker
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är jag som anser att man ska anv Duosal pga attgå jag anv detta till min fotogenbränare och att Trangia sänkt maxeffekten på GB 74 mot vad den skulle kunna ge i watt.

Jag samtalade ganska mycket om GB 74 och om materialen med en person som jobbade med testningen och ej färsäljning tex.

Han sa även att reklamationerna ökat de sista åren på alla produkter pga nya användare som saknar tidigare erfarenhet av deras produkter.

Jag provade 2 gånger under samma tur och sista gången steka en ca 10-15 pankakor med vänd tub när den började ta slut så länge att det var fullt med kondes på utsidan,och första gången med ca 1/2 tuben full då ökade lågan men inget dramatiskt då var skälet hög höjd ca 1100 möh och ca + 5 gr då jag tycke de tog för lång tid att värma den stora potionen mat,men vände åter efter ett tag.

Även hans uttalande om att det kommer en bygel lika OP på vredet vid behållar anslutningen gör det klart att att iaf brännare sålda senaste åren klarar att anv. med vänd tub.

När ev ändring i konstruktion eller testning har utförts vet jag ej.

Han nämde ju även att deras kök ej är i lättviktsklassen men att de därför de senaste åren tilverkat Trangia triagel och att värmeproblemen började med UL modellerna (duosal är ju RF med AL på utsidan).

Men tills GB 74 ej har bygel vid anslutningen till behållaren kommer de ej ändra i text för anv av köket eftersom det ej är praktiskt med en tub som kan rulla iväg och i värsta fall välta köket med ev brand som resultat.

Ni kan under Kap artic test efter renovering att det kan brinna på rätt bra var flera dm lågor vid test med Bensin Bulin kina bränare mont i Trangia men utan kastrull annars kanske det hade blivit för varmt

 

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 21.5.2022 den 12.30):

Interessant. Her kan du se svaret jeg fikk fra Trangia i 2016 om brenneren og opp-ned-modus: p%C3%A5-tide-med-ny-gassbrenner-men-hvilken/?do=findComment&comment=362482

Og nylig her på forumet tok jeg opp spørsmålet om det kan blir for varmt for 3.parts bensin- og parafinbrenner når den er montert i Trangia kjøkkent. 41450-omnifuel-i-trangia/?do=findComment&comment=505651

Har ikke erfart det selv, og det hadde heller ikke @dsk (jf hans svar der) men han kom da også inn på problemstillingen om det kan bli for varmt for selve Trangia kjøkkenet med en slik brenner i bruk.  dsk hadde ikke erfart noe slikt, og ikke jeg heller. Men man har jo hørt om andre som har "smeltet" Trangia sin kaffekjele på bålet.  Interessant at de anbefaler Duossal når bensin-/parfinbrenner benyttes i Trangia kjøkkenet.  Men er kanskje litt "føre var" holdning der da m.t.p hvilke råd de gir(?).

 

Det er nok spesielt viktig at effekten tilpasses bruken, men med vann i kjelen så blir den antagelig ikke for varm, har du annen mat der så kan jo kjelen bli ødelagt med for mye varme, men da blir jo maten brent også.  Aldri forsøkt kjele med frityr-olje, men ser for meg at hvis det går galt så er det godt å være langt unna.  Jeg er mer bekymra for vindskjermen, men så langt har alt gått bra. :-) Selv med Soto Muka på ca 4kW :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat lagning sker ju sällan på max effekt utan endast snösmältning tex.men som tid skrivit så är det många nya anv som ej vet hur kök ska anv som får problem.

Jag körde nog aldrig för full efekt på min GB 74 på 16 d tur i höstas.(sämre smak med vidbränt och mer disk)

Höga effekter på kök från vissa märken är för att märkas i tester på vatten kokning men i praktiken så är anv.vänligheten och underhåll betydligt viktigare tex material val och ljud och hållbarhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.