Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnia på parafin-/bensinbrenner?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Vurderer en omnia. Veldig kjekk på kajakktur, kanotur etc. Man kan lage masse gøy og godt.

Men hvordan fungerer denne på parafin-/bensinprimus? Blir det noen lukt/smak/gift på maten sammenlignet med en gassbrenner? Forutsetter at den brenner rent og har gått seg varm før man plasserer ovnen på brenneren.

Noe av varmen (avgass) vil jo gå inn i senter og inn i ovnen.

Noen som vet? Noen som har prøvd?

105A7BEA-CBF5-4E61-9EA4-FBB970DBCC34.jpeg

31015494-F002-415E-9B8A-438B947E8A6B.jpeg

CD2C02CE-DBDD-447D-A679-5D0B3FFFB8D2.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 En stor skillad ser man ju på kastruller med gas och fotogen(sot),men enda erfarenhet av bensin  är ju att när jag har anv motorsåg och med Aspen el likn så luktar det betydligt mindre samma är det väl med anv av bränslet i kök och då mindre av tex Benzen så mindre farligt.

Men jag skulle ej anv annat än gas.

Ett annat tips som jag sett andra gör med Trangia är en Duosal kastrull underst och en vanlig som lock,till bakning och stekning tex av stora köttbitar liknar då kokning och lätt bryning på alla ytor för att stänga inne köttsaft och ge smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (12 timer siden):

Har vurdert den samme og har samme spørsmål. Begynte å tenke på det når primus skrev spesifikt at toasteren de selger skal kun brukes

på gassbrennere. 

 

 

 Jeg har sendt mail til omnia, får se hva de sier, om de har peiling på dette.

Man bruker jo multifuel som teltvarmer om vinteren, og da puster man inn alt som kommer ut. Hvor mye værre kan det da være å bruke den til Omniaen egentlig? Forutsatt at den brenner blått, rent, har god avstand til flammen, og at man bruker lavaromatisk parafin eller miljøbensin.
 

Jeg tenker på om avgassene som går opp i senter på omniaen er farligere med multifuel enn gass og kan komme i maten på noe vis, mer enn det man puster inn.

 

Evt kunne man kanskje lagt en alufoile under, så går all «eksosen» på utsiden.

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://classiccampstoves.com/threads/which-stove-for-use-with-an-omnia-stovetop-oven.31351/

 

Jeg har aldri prøvd selv, men har tenkt tanken. Personlig heller jeg til å tro at det burde gå helt fint så lenge det ikke er "urenheter" eller tilsetningsstoffer i drivstoffet. Sluttproduktet er jo slik jeg har forstått det som for gass: vann og karbondioksid (altså fordampet selters 😁). Det kan være verdt å bøye seg ned og se under omniaen om flammene faktisk holder seg blå når du setter den på primusen.

Omniaen er fin den. Jeg har ikke brukt min mye (ikke så lenge siden jeg skaffet meg en), men har bakt brød med bra resultat i den et par ganger for å teste (lagde eltefri deig for å gjøre det veldig enkelt). Den er også fin til å steke halvstekte rundstykker i. Jeg har brukt gass. Jeg kjøpte i tillegg den silikonforma til å ha inni, både for å slippe at ting limer seg fast i aluminiumen og for å unngå reaksjon med aluminiumen hvis jeg skulle koke noe med mye surt eller salt i (noe som ikke anbefales av Mattilsynet med aluminiumskjeler). Jeg lagde også noe i den muffinsforma jeg også har kjøpt, men husker ikke helt hva det var. Det var noe jeg fant på youtube tror jeg, noe slags omelettgreier som jeg ville teste egg og bacon-muffins fra oppskriftsheftet som fulgte med muffinsforma (resultatet ble bra).

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har dieselbil och kör mkt i tunnlar eldar med ved i huset,eldar ute på tur för värme och trevnad osv

har nog detta lilla tillskott på´ avgaser´ ingen betydelse.

Men alla föroreningar tillsammans kan ju göra att man förr eller senare kommer över sin egna persoliga gräns när man kan få halsiritation eller hostar pga particklar i lungorna osv.

Jag har slutat träna vid höga halter av avgaser som vid inversion tex och cycklar på max avstånd från bilar på lite mindre vägar fast det kan bli lite längre osv.

Så länge man ej röker själv(har ju jobbat på kontor när chefer satt på skrivbordet och rökte utan att de reflekterade över detta)så har de flesta god marginal till att de tar skada av avgaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg/min samboer har brukt Omniaen med både gass og bensin brenner, uten å merke noen smak fra bensin brenneren. Det viktigste er at man kan regulere brenneren sikkelig. MSR whisperlite på gass er knall, men med bensin er primus omnifuel flott. God regulering er alfa omega!! Litt avgasser er det sikkert fra bensin brenneren, men personlig er jeg mer redd for konsekvensene av å på parafin i maten. Jeg  har sjeldent med meg nok dopapir på tur til sånne hendelser.

 

Og ja! to tommer opp til Omnia! herlig med ferske kanelboller eller deilig nachos på tur.

Endret av Tur Espen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Peacemaker skrev (28 minutter siden):

Fikk du noe svar på dette fra Omnia?

Ja, jeg fikk svar. Men det var ikke ett særlig bra svar.

Jeg har bakt halvstekte runstykker i den med 111bråk og 111T(stillebrenner) på parafin. Fungerte ypperlig, og ingen smak av parafin 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg fikk svar. Men det var ikke ett særlig bra svar.

Jeg har bakt halvstekte runstykker i den med 111bråk og 111T(stillebrenner) på parafin. Fungerte ypperlig, og ingen smak av parafin 👍

"Ikke særlig bra svar" som i "det er farlig å bruke Omnia med brennere som bruker bensin/parafin, så vennligst unngå det" eller som i "dette har vi ikke kunnskap om, men vi tror det skal gå bra å bruke den med bensin/parafin"?

Ellers er det godt å høre at du har god erfaring med å bruke den sammen med parafin. Kjøper jeg Omnia som vil den for eksempel bli brukt på vintertur med bensinbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (3 timer siden):

"Ikke særlig bra svar" som i "det er farlig å bruke Omnia med brennere som bruker bensin/parafin, så vennligst unngå det" eller som i "dette har vi ikke kunnskap om, men vi tror det skal gå bra å bruke den med bensin/parafin"?

Som i en haug med bla bla bla, og svar på helt andre ting enn det jeg spurte om.

Laget forresten krydderkake i den også. Den tok grusomt lang tid, og heller ikke noe parafinlukt eller -smak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er omnia = Gassbakeform fra krigens tid da det var rasjonering av mye.

Men det er da mulig å bake enkle ting som velsmakende brød evt kake på en panne, her på Trangia.

Elgen

Photo0227.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (12 timer siden):

Som sagt er omnia = Gassbakeform fra krigens tid da det var rasjonering av mye.

 

Photo0227.jpg

Trangiasettet du viser på bildet der ble oppfunnet i 1951, kun noen få  år senere. 

https://www.utemagasinet.no/turutstyr/kjele-og-kokesett/historien-om-stormkjoekkenet

 

Jeg har selv en Omnia med silikonform og har hatt den i et års tid, men ennå ikke husket å ta den med på tur og teste den. 😅 Denne tråden er en fin påminner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.