Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten, elektrisk pumpe for liggeunderlag, hva er bra?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har snust en del på denne pumpen etter at en youtuber skrøt hemningsløst av den: https://pakklett.no/products/tiny-pumpe-145g / https://kipara.no/produkt/tiny-pump-x/

Den er bitteliten, har lys, har adaptere for de fleste ventiler, er sprutsikker osv.  Men så tenker jeg: Er den kraftig nok, og har den nok kapasitet for litt større matter og kanskje flere personer på tur? Hva med alternativer?

Jeg har funnet følgende i norske nettbutikker:

https://larsmonsen.no/product/lars-monsen-mylla-re-chargeable-pump-orange- - Monsen-produkt, og da er det vel bra?  Eller er det bare et rebrandet OEM-produkt?

https://kipara.no/produkt/flextailgear-max-pump-2-pro/ - Større, men da også med større batteri, muligheter for å lade andre enheter.  Bedre? 

https://kipara.no/produkt/max-pump-plus/ - En sånn "midt i mellom"-pumpe.  Uten lys, men det har man vel med seg sånn ellers, så...

https://shop.widforss.no/exped-widget-white?utm_source=prisguiden - Exped sin elektriske pumpe. Ser bra ut, men ser ut til å mangle adaptere for andre ventiler enn Expeds egne

Det finnes kanskje flere?

Gitt at du skulle ha en elektrisk pumpe med på tur i ryggsekken, hvilken ville du gått for?  Bør holde for minst et par overnattinger med to store, tykke liggeunderlag.

 

Endret av rofferdal
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Max Pump Plus er den jeg har og den eneste jeg har prøvd. Oppladbar, rask, liten, lett. Det eneste som er dumt er at jeg ikke kjøpte den for flere år siden. Skikkelig luxus å slippe å pumpe opp alle underlagene manuelt.  Sikkert noen andre som er bedre, men denne er hvertfall ikke dårlig. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Exped sin, den fungerer også fint på Thermarest liggeunderlag. Det følger med en overgang. Byggekvaliteten er litt som et billig kinaprodukt. Den holder iallfall til tre oppblåsninger, har aldri testet flere uten å lade den i mellomtiden. Men ser på Milrabs hjemmeside at de påstår at den skal klare 4 oppblåsninger av et dobbelt underlag, så 5-7 ganger med vanlig størrelse går sannsynligvis greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (3 timer siden):

Interessant. Hva veier den?

321g inkludert de forskjellige adapterene.

Jeg har tredd en pakning fra en hageslangekobling inn på den tykkeste adapterstussen for å få bedre tetting mot Exped ventiler (er ikke nødvendig, men tetter generelt bedre).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man väljer ´självupp blåsande´liggunderlag krävs bara lite extra från dig själv(ej vid dunfyllning) eller en liten cyckelpump(STS).

Alt med en inbyggd pump i liggunderlaget.(trangoworld m ca)

Endast om man väljer 75-90 mm liggunderlag kan man behöva el pump.

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Håkan S said:

Om man väljer ´självupp blåsande´liggunderlag krävs bara lite extra från dig själv eller en liten cyckelpump(STS).

Alt med en inbyggd pump i liggunderlaget.(trangoworld m ca)

Endast om man väljer 75-90 mm liggunderlag kan man behöva el pump.

Nå spurte jeg vel om hvilken elektrisk pumpe som foretrekkes, ikke om man trenger en elektrisk pumpe. Har dessuten 9cm tykt underlag, uten at det var direkte relevant for spørsmålet. 

Om du med "lite extra från dej själv" mener å blåse med munnen, så anbefales ikke det fordi man da blåser fukt inn i underlaget, med de negative følgene det kan ha.

Ellers er jeg enig i at man ikke trenger pumpe for selvoppblåsende underlag. Det ligger jo i navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Thermarest Neoair Mini pumpe. Litt større enn en fystikkeske og bruker 2 stk AAA og klokker inn på 61g. på min kjøkkenvekt.

Veldig fornøyd med pumpa, men det hadde jeg sikkert vært med en annen en også. Nå fikser pumpa jobben mens jeg fikser mat. 

Er spesielt fornøyd med vekt/volum og syns ikke den støyer nevneverdig. Kan ses og høres på Bikepackingfilmene mine, "saktetur" på YT.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ju precis börjat med ´princess´madrasser på ca 60 mm men normalt med 25mm om man väljer ligga på  berg i tex skärgården kan ju ha högre än 25mm.

Jag märkte ju att det nog tog ca 1 min att pumpa upp med foten eller handen och tänker ej bära både pump och powerbank för detta ändamål.

Självuppblåsande är för övrigt endast rätt beteckning om den anv i + 10 gr och varmare annars blir plastmaterialet ofta så stelt att det ej fungerar bra och tar tid(man får lägga ut det med än tältet är uppsatt eller tom innan om man ska lägga sig snabbt och ej laga mat tex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (14 timer siden):

Jag har ju precis börjat med ´princess´madrasser på ca 60 mm men normalt med 25mm om man väljer ligga på  berg i tex skärgården kan ju ha högre än 25mm.

Jag märkte ju att det nog tog ca 1 min att pumpa upp med foten eller handen och tänker ej bära både pump och powerbank för detta ändamål.

Självuppblåsande är för övrigt endast rätt beteckning om den anv i + 10 gr och varmare annars blir plastmaterialet ofta så stelt att det ej fungerar bra och tar tid(man får lägga ut det med än tältet är uppsatt eller tom innan om man ska lägga sig snabbt och ej laga mat tex.

Selvoppblåsende underlag er etter min erfaring nettopp det det høres ut som: Du må blåse dem opp selv....

 

 

Har ellers samme pumpe som @SnorreL og den funker utmerket for oss. Siste "langtur" blåste den opp 3 underlag for meg og ungene i 4 dager og enda fuløadet vi en mobil med reststrømmen på vei hjem...

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (Akkurat nå):

Selvoppblåsende underlag er etter min erfaring nettopp det det høres ut som: Du må blåse dem opp selv....

 

 

Har ellers samme pumpe som @SnorreL og den funker utmerket for oss. Siste "langtur" blåste den opp 3 underlag for meg og ungene i 4 dager og enda fuløadet vi en mobil med reststrømmen på vei hjem...

Sykkelpumlealternativet vi har her veier kanskje et par gram mindre, men så kan vi heller ikke lade mobilen fra sykkelpumpa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (39 minutter siden):

Sykkelpumlealternativet vi har her veier kanskje et par gram mindre, men så kan vi heller ikke lade mobilen fra sykkelpumpa...

Njaaaa, si ikke det: https://alltechnoblog.com/orange-power-pump-charge-your-mobile-with-the-foot/

Men det ser ut til at det er vanskelig å finne ut noe mer om den, så kanskje den førte til høye kiropraktorregninger eller til og med nytt kneledd... Eller de driver enda og pumper for å få nok strøm i mobilen til å få ringt en taxi for å komme seg hjem og rapportere testresultatet...

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn olika storlekar på cykelpumpen ta den som passar till turen ber på hur många liggunderlag man ska pumpa upp.(tysk med livstids kvallitet el kina variant)

IMG_20220521_112733366_HDR.thumb.jpg.b57f93cd5a2334c1fa9af448a15528d5.jpg

Kom på att cykelpump fungerar när jag köpt en pumpbag av Polska bushman el dylikt namn som ej passade.

Betr liggunderlag så provade jag en förstärkt AL folie på kanske 100 gr värmde mkt bra kostade ca 50 skr på rea.

campz-alumatte-single-1.jpg.18f2660b5ecd1a1cda53a360c628776a.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Mulig feil svar her, men du spør om alternativer. Jeg har prøvd et par sånne elektriske pumper uten at jeg ble særlig imponert. Holder meg til Exped Schnozzel bag. Med den trenger man ikke å tenke på at den må ha strøm dessuten kan man bruke bagen som pakksekk. Tror ikke det finnes noen raskere måte å få luft i et underlag men er ikke skråsikker allikevel. Vi kunne tatt en konkurranse her på forumet: Hva er den raskeste måten å blåse opp et normalt  underlag på? Elektrisk pumpe, blåse opp selv med pusten,Schnozzel bag eller andre måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Pumper packraften med en slik liten pumpe. Den tar mengdene men er ikke sterk nok til siste finish. Regner med at det blir det samme på underlaget. Men packraften er oppe på et par minutter eller mindre. 

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen sin er fra Flextailgear. Kjøpte en idag for å prøve å gå ned litt i vekt. Storfornøyd med min gamle, men 480gram er det litt «mye» luksus kontra 180. Oppladbar er den også, så ikke mer batteri forbruk på den ihvertfall. 
Så får vi se hva den duger til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

torese skrev (På 23.6.2022 den 14.22):

Pumper packraften med en slik liten pumpe. Den tar mengdene men er ikke sterk nok til siste finish. Regner med at det blir det samme på underlaget. Men packraften er oppe på et par minutter eller mindre. 

 

Tore

Det blir perfekt for mine underlag. Pumper jeg de fulle med hånd eller pumpebag så må jeg unansett slippe ut en del luft for å sove komfortabelt. Pumper man underlaget steinhardt kunne man like gjerne sovet på bakken....

Trond Arvid Hagen skrev (På 23.6.2022 den 13.53):

jeg har flere underlag, men alle er eksped, mitt spm er da er ventilene like på de forskjelige merkene, passer disse pumpene til alle merker.

 

Den jeg har har kanske stor gummiovergang og flere typer endestykker du kan sette på. Vi har vel ca 4-5 forskjellige varianter av underlagt og vi har fått blåst opp alle med denne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.