Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett sekk 80-100L?


kjelli

Anbefalte innlegg

Annonse
Hei,

Noen som har noen tips til en lett sekk på 80-100L?

Er ikke folk så opptatt på vekt her som på andre ting?

Går lav vekt ut over bærekomfort?

Jeg er sykelig opptatt av vekt :lol: Vil anbefale Wld Things Andinista. 90 l og kun 1,87 kg.

http://www.wildthingsgear.com/andinista.html

Jeg har brukt den i ett års tid og er godt fornøyd. Den er selvfølgelig ikke like komfortabel som andre tyngre sekker, men man sparer knær og ymse andre ledd for slitasje. Jeg har nylig brukt den 2 uker i strekk med 20-30 kilo oppakning (riktignok ikke konstant labbing og med mange og lange hvilepauser) og jeg synes vekten forsvarer at den ikke er like behagelig som tyngre sekker. Den kan komprimeres til dagstursekk/topptursekk noe som er praktisk når man tar toppturer fra basecamp og trenger både stor sekk til innsteget og liten sekk til toppturer.

Sekken må pakkes riktig noe man lærer nokså kjapt.

Den er sånn midt på treet når det gjelder sliteevne.

At den i tillegg gir sykt mye cred er naturligvis noe som ikke er av betydning ved valg av sekk. :lol::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at vinneren i Villmarksliv er Norrøna Synkron 100, og den veier jo nesten 4 kilo. 4 kilo er mye vekt.....

Ser også at en annen i testen, Berghaus C7 2 Series (90 + 10 liter), veier 2,8 kilo. Ikke like god å bære vist, men mye vekt å spare.

Kan forskjellen være så stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har en Bergans Viking II som veier 4,5kg. Ville aldri byttet bort bærekomforten i en sekk for å spare noen gram. Er tilhenger av lett utstyr, men ikke for enhver pris. Hvis kompromisset blir mellom kvalitet og vekt, blir valget enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det jo en del store ryggsekker mellom 2 og 4 kg. Hoved tyngden ligger sikkert her. Selv har jeg en North -Face 80 ltr. ++ , som jeg er svært godt fornøyd med. Svært stabilt avstivet rygg og gode skulder stropper og bæresystem. Litt mye dilldall etter min smak, men har klipt vekk det værste fra sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del spiller det ikke noen rolle om sekken veier noe ekstra, ti ganger bedre og ha en ordentlig bæresystem, da virker jo ikke sekken tung på syggen.

Kan trygt anbefale Bergans Trolhetta!:roll:

Denne sekken er en drøm og ha på ryggen, pluss at du ikke blir klam av å gå med den hvis du f.eks bare har på deg T-skjorte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig jh, Osprey produserer mye bra.

Lav vekt, god bærekompfort, smarte løsninger, greie priser.

Har selv Exposure, som jeg er svært fornøyd med.

Sannsynligvis ikke samme slitestyrke som feks Berghaus Vulcan, med der blir jo selv Norrøna Recon Pack 125litr som bensinstasjonprodukt å regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.