Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Kongsdamhytta til Jonsknuten


hesthov

Anbefalte innlegg

Annonse

Stien som går rett opp, omtrent parallelt med taubanen, er i hvert fall helt grei. Steinur når man kommer på snaufjellet. Mulig man må ta seg for et par steder, men ikke klyving. Hvordan det er videre nordover der vet nok de mer lokalkjente

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @hesthov - Long time no see!!!

Jeg har gått mange ganger den ruten som @graham beskriver.  Parkerer bilen ved dammen og går så langs veien til der banen begynner.  Den du foreslår har jeg ikke gått, men synes å huske at der de to stiene møtes ved tjernes, så ser ditt stiforslag helt ok ut.  

Si gjerne i fra dersom du drar, så kan jeg evt. kjøre deg i fra togstasjonen og opp og evt. bli med på turen :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gård du ruta du har merket opp, går du innom det som heter Nordskaret, fantastisk fint der. ikke så bratt ned som fra Knutetoppen. Men fin plass. Her går skiløypa over til Selsli turisthytte om vinteren. Ruta du har tegnet er kort og grei, går stadig unger og familier både der og rett opp langs taubanen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Blaser@graham@André Pedersen Tusen takk for svarene! Jeg har ikke ennå noe presis plan om å gå der, men undersøker turmulighetene i forbindelse med besøk fra utlandet. Jeg tenkte at turen til Jonsknuten oppfyller kriteria som tur som ikke er for vanskelig, med utsikt, og i flott natur! Her under er en mulig rundtur hvor man går opp fra sør siden av Jonsknutten. Eller er det kanskje lettere å gå opp langs taubanen?

image.thumb.png.a3485aacf476f3be00bffa9f2e6f29a2.png

Endret av hesthov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg husker det så er det eneste å si om å gå opp med taubanen at det er bratt og effektivt for turistene med grus så langt du kommer. Det er en mye finere tur du har lagt opp til med nord <-> sør.

Ellers pleier utfordringen i området generelt å kunne være litt gjørmete enkelte steder hvis det er vått, noe som ikke burde være noen utfordring nå for tida . 

Ønsker du å utvide kan jeg anbefale å fortsette mot Langvannet i vest for knuten. Veldig fint der vekk fra gruvedam-preget og mye mer usjenert. 

Endret av Joachim V
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.