Gå til innhold
  • Bli medlem

Lifjell - fra øst eller vest?


Martin HJ

Anbefalte innlegg

Har en tur til Lifjell på planen i juni og har aldri vært der oppe, er veldig usikker på om å gå inn fra Jønnbu parkering på Bø siden  eller Grimås parkering på Seljord siden? Noen som har noen tips og tanker om hvor det er flottest å vandre rundt en 4-5 dager. Har også med fiskestanga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint å gå fra Jønnbu via Oksla og Anbudalen, eller Glexe hvertfall. Går innom noen flere vann via Glexe. Fin rute kan jo være Jønnbu-Sandtjønn-Kloppsteintjønn-Holmen, evnt direkte til Kloppsteintjønn via Oksla. Ikke så lange dagsetapper dette. Usikker på hvordan det er videre inn fra Hollane og Jøronatten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått opp fra begge sider, og min absolutte favoritt har blitt å gå fra Grimås. Når man kommer opp, så ligger det flotte fiskevann på alle kanter. Virker og som om det er mindre trafikk fra Grimås, muligens pga alle hyttene, enklere tilgang osv fra Jønnbu, der var det rene motorveien når jeg var der. Men skal man være der i 4-5 dager, så spiller det kanskje ingen rolle, for man rekker jo å krysse hele Lifjell på den tiden, om ikke du har planer om å kun oppholde deg ved noen få vann og få maks utbytte av en mindre del av Lifjell..

Har og planer om å opp der igjen i år, og da er det dette fiskekortet jeg skal bruke, som beskriver meget godt hvor og hva slags ørret man kan forvente å få:
https://www.inatur.no/fiske/62333f5fd4c5724e2f8037d7/orretfiske-pa-lifjell-i-seljord
Min plan er å gå runden dette fiskekortet er på på kartet, mot klokken.

De første vannene man kommer opp til fra Grimås, Øvre Tvitjønnan. Bildet er tatt etter man har passert og stien til Grimås går til høyre i bildet langs vannet og ned:
IMG_0709.thumb.jpg.144955f581ee12b96591107fd2316dd5.jpg

I vannet til høyre(1000moh) var det og fin fisk:
IMG_0398.thumb.jpg.c0a0e76b5ec61386fb471166d39a5c43.jpg

Jeg overnattet ved (Store) Holmetjønn (1122moh) og gikk opp på Blomtjønneggin, 1231moh, og hadde denne utsikten mot Hollane.
Meget flott område som er lettgått, selv utenfor sti. Blir lave terrengløpesko for min del når jeg skal tilbake.
IMG_0549.thumb.jpg.641d5652e11bf05734236b00a8a2a887.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HJ skrev (1 minutt siden):

vi tar en dag av gangen etter vi kommer opp :) 

Hørtes ut som en god plan. Det er ganske bratt stigning i starten opp fra Grimås, så vær forberedt på det og bruk god tid opp om det er varmt. Jeg gikk på en smell der selv :P
Men det som åpenbarer seg når man kommer til de første vannene er magisk! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kristian lenger opp. Jeg har også gått opp fra begge sider, og likte spesielt Grimås-veien opp når formålet var å fiske. Andre veien gir kanskje en bedre "fjellfølelse" å gå i, men det er mye lenger mellom vannene der.
 

Det er litt myrete opp fra Grimås i enkelte partier når det er litt vått i terrenget. Jeg ble i hvert fall gjennomvåt med lave sko i fjor sen-sommer.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.