Gå til innhold
  • Bli medlem

Kängor som ´krymper´i storlek i värme eller efter en lång dags vandring


Håkan S

Anbefalte innlegg

Var ute och gick hela dagen och kvällen ca 45 km på vandringsled,välsnörade lagom stora kängor  i början på turen men ´blev mindre´under dagen och kändes trånga på slutet med 1 liten vattenblåsa som tor var på ovansidan av en tå.

Ca 15-17 gr och sol en tunn coolmax löpar strumpa och en medeltjock ylle ovan,foten sväller så mkt som en 1/2 storlek ca5 mm på slutet en hel dag.

Jag var ändå noga med att vid 2 längre raster ta av kängor och 1 gång även strumpor och byta tunnaste viktigt att kolla hur fötterna mår i tid samt låta kängorna som är Gortex med formskum i skaft lika alpinskid pkäxor torka eller vädra.

Slutsats prova före köp länge och i varmt väder eller innomhus och ´sparka´fram foten i välsnörade/hårt åtdragna skosnören.

Fötterna kan även växa något även på äldre personer, om man anv skorna länge kan de bli för trånga även av detta skäl.

så välj kanske en halv till 1 storlek större på kängor än tex löpar skor med bra ventilation eller ´fin´skor/kängor.

Detta problem upplevde jag ej på fjällturen i höstas mer än kanske de få varma dagarna övriga dagar kändes kängorna ´lagom´stora helt utan blåsor.

Störsa anledningen enl. mig till köp av för små kängor är att man ej provar tillräckligt länge samt att de jag väljer är med bra häl och tå skydd för att ej skada fötterna och det kan vara omöjligt att klämma ner kängor och känna var tån är.

mammut-ayako-high-gtx-shoes-herr-graphite-inferno-1.jpg.7bbc7914c725b9a8eba81365bd42e27e.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.