Gå til innhold
  • Bli medlem

To-mannstelt


JonnH

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg to mannstelt primært for meg selv og tre sesongs telt. Kan finne på p lufte det på enkle vinterturer. Har sett på MSR hubba hubba og Marmot limelight. Noen som har erfaringer på disse? Eller vil anbefale andre typer?

blir evt mitt første møte med kuppeltelt og litt skeptisk mtp oppsett i regnvær. Slik jeg har skjønt settet innerteltet opp først men da står vel det i fare for å bli vått? Hvordan løser dere evt denne utfordringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville valgt et telt som har mulighet for tett innertelt - og ikke bare mesh. Er du bekymret for regn, hadde jeg valgt et tunnell- eller kuppeltelt hvor inner og ytter er sammenkoblet.  Skal du også bruke det om vinteren, slik du antyder, hadde jeg også valgt et telt som har yttertelt som går helt ned til bakken - aka et 4-sesongs.

Det er nokså generelle spørsmål du kommer med, så så veldig konkrete forslag er det jo litt vanskelig å gi... selv har jeg et BigAgnes HV expedition 2 3-sesongs og et Hilleberg Allak2 4-sesongs, begge kuppel. Check it out. Finnes haugevis av telt i alle prisklasser - budsjettet ditt, og hvor mye du vil bære på ryggen er vanligvis avgjørende faktorer... :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Hubba Hubba NX og vil ikke egentlig anbefale det for noe "eksponert" bruk. Det er i all hovedsak mesh inni, og ca 10 cm fra bunnen av overtelt til bakken. Samlet sett blir det ganske trekkfullt og sårbart for regn, snø og annet som kan blåse inn i fortelt. I tillegg er det litt plundrete å slå opp ytterteltet først om det regner. 

Jeg har Allak (2 pers) som løser alle disse problemene, er mer stabilt mht vind, og egentlig det mest anvendelige teltet jeg har. Det har to ulemper; det veier dobbelt så mye som et HH2NX og det koster dobbelt så mye. 

Når du velger telt vil du har stor plass, trygt vern mot elementene, lav vekt, lav pris. Du får vanligvis to, noen ganger tre, aldri fire. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
ArveS skrev (På 16.5.2022 den 14.35):

Når du velger telt vil du har stor plass, trygt vern mot elementene, lav vekt, lav pris. Du får vanligvis to, noen ganger tre, aldri fire. 

Kan du foreslå et par telt, av typen kuppel til én (av og til to) pers, og der du skal tilfredsstille 3 av disse kriteriene? (se bort fra pris) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allak har trygt vern mot elementene og god plass, men er relativt dyrt og ikke spesielt lett med 3,3 kg. Virkelig et telt jeg trives godt i! 

Gode alternativer... er ikke så godt å bli klok på. Helsport Reinfjell 2 SL har jeg ikke forsøkt selv, men det har duk ned til bakken, to innganger og er 2,2 kg. Faktisk litt billigere enn Allak også, men klart mindre solid (særlig bunnduk) og har kun myggnetting i dør, om jeg forstår rett. Mindre stormsikkert, men om du holder deg til tre sesonger går det bra de fleste steder.

Et annet er Tarptent Scarp. Det ser i utgangspunktet ut som et klassisk tunneltelt med én bue, men en kan legge til kryssbuer som gjør det selvstående. Du får det med tett innertelt, det har to innganger og fortelt, og ettmannsversjonen har plass til to i nødsfall. Lettere enn Allak, men mer plundrete å få tak i. Har heller aldri brukt dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.