Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetur i slutten av mai


Kristine Sørheim

Anbefalte innlegg

Har endelig mulighet til  å ta en fottur i fjellet nå i slutten av mai. Jeg vet at Oslomarka er fin og lettilgjengelig, men vil gjerne komme meg litt lenger! 
Er litt rådvill på område, så tar gjerne imot tips. 

Ønsker:

Jeg bor i Oslo og er helt avhengig av kollektivtransport. Det er også en fordel om det ikke er mer enn 5 timers reise til startpunkt. 

Jeg tenker 1 eller 2 overnattinger. 

Vil helst slippe å slepe på telt, så tanken er å overnatte en eller to netter på selvbetjente/ubetjente hytte(r). 

Jeg er i relativt god form og liker å gå et stykke. 

Så: Noen gode tips? Bonus hvis  man får klivefølelsen og litt utsikt!


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mulighet (blant veldig mange andre) tror jeg kan være Gausdal. Jeg googlet litt og fant ut at man kan ta tog til Lillehammer og buss fra Lillehammer skysstasjon til Forset (Forsetskolene). Bussen (rute 505 Innlandet) går en gang om dagen mandag til fredag når det er skole, kun mandag og torsdag + fredag i skoleferiene.

Fra Forset er det litt over ei mil å gå på bilvei til Kittilbua. Drosje er også en mulighet. Fra Kittilbua er det fine stier sørover til Skjellbreida og nordover til Vestfjellhytta g Liomseter. Vær oppmerksom på at begge hyttene på Liomseter er stengt fra 16 mai til 21 juni, men her er det mulig å leie ei lita koselig hytte rett ved via Inatur, Liumseterhytta: https://www.inatur.no/hytte/50f5b5f5e4b0b1d864388945/liumseterhytta-i-gausdal-vestfjell Det er også flere DNT-hytter og utleiehytter innover disse fjellområdene, også åpne hytter og buer (Gausdal fjellsyre)

Her kan du danne deg et bilde av snøforholdene. For meg ser det ut som at dere kunne dratt på tur dit i dag om så: https://www.windy.com/61.172/9.960?61.021,9.960,9

senorge.no er også et sted å sjekke snøforholdene.

Men husk at det er fult mulig at det kan komme mye snø fremdeles over 1000 meter over havet, men med de værutsiktene vi har nå har jeg ingen stor tro på det for å si det sånn.

God tur, hvor det nå enn blir. Er det snøfritt er det flott å være på tur nå på forsommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lang og dessverre kronglete kollektivreise for to netter på tur i Langsua/Gausdal vestfjell. Kanskje bedre fra andre siden, Valdresekspressen til Heggenes og drosje så langt det går. Bo på Storeskag. Nye Storeskag har kanskje åpnet, bør sjekkes. Dagstur på Skaget eller Langsuene, men jeg vet ikke noe om snøforholdene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt enig i at det blir mye reising for en eller to netter. Nå er vi jo i juni og turen gikk i slutten av mai, så jeg er litt nysgjerrig på hvor turen ble lagt.

Ellers vil jeg si at hvis man ikke må helt opp på høyfjellet er det flere fine områder som ikke tilhører Oslomarka. Et nært område er Holleia som også går under navnet Asbjørnsens rike etter eventyrfortelleren, eller var det kanskje Krokskogen det? Eller begge? På Holleia er det i vhert fall to koselige hytter, Hovinkoia og Grønknutkoia. Og så har vi hele Vassfaret da. Vassfaret er det veldig mange år siden jeg gikk i, men der har DNT Ringerike nå laget ei rute som går i 8 dagsetapper fra Hønefoss til  Fønhuskoia, Vassfarstien. Den ligger i bucket-lista mi (det som på gammelnorsk het ønskelista). Finnemarka er også et område på den lista for der har jeg selv aldri vært. Og er det egentlig noen steder man ikke kan dra på tur i fin natur da?

En fin kilde til å finne nye steder å dra på tur der man kan overnatte under tak kan være ut.no

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.