Gå til innhold
  • Bli medlem

NB! Fare ved oppvarming av gassboks!


Anbefalte innlegg

Jeg har lest mange ninja-triks her inne om hvordan man kan bruke gass i kaldt vær. Også trikset med å sette gassboksen oppå kjelen, så blir det litt lunk i den.

Det går bra, inntil det ikke går bra: https://www.facebook.com/groups/543184319153241/permalink/2226791370792519/

Innlegget er offentlig, og delt på facebook, så jeg deler skjermbilde av det her.

 

BCE56C59-711E-4921-B7F9-D8834262A32D.thumb.jpeg.5196fcd711643d6dae99a576efa47fa9.jpeg3B033899-02A3-4866-87EA-AEF09F50B6D5.jpeg.aac77531dce132a6acfe6e9580b685a6.jpegA69E220E-E401-4275-BFCD-B2C5675A24E0.thumb.jpeg.3974c5eed91c800fc0ea30e375965a87.jpeg
 

4E933E0D-21F0-464D-9E69-4A2BD3A74849.jpeg.baf8b4ba4029c070a3c91c59150bb0e1.jpeg


Etterfylling av gassbokser er også forbundet med risiko.

Dersom det er vanskelig å bruke opp en gassboks før man kobler på en ny (unngå etterfylling av engangsbokser), og dersom «godkjente» triks ikke gjør gass brukbart i kaldt vær, så vurder noe annet enn gass. 
 

Veldig glad for at det gikk bra her. Det kunne skjedd alle, vi gjør alle ting som virker lurt og trygt - men som kanskje ikke var det allikevel. Bra sånne opplevelser deles.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fint at slike hendelser blir delt.

Dog savner jeg litt mere detaljer som feks belyser hvor lenge gassboksen sto oppå kaffekjelen. 

Ut fra beskrivelsen kan det virke som den har stått en stund siden vannet var blitt så varmt at det kokte. 

Selv kommer jeg til å fortsette med å varme gassboksen på toppen av kjelen når jeg finner det nødvendig. Dog passer jeg på hele tiden og kjenner ved jevne mellomrom på boksen, nettopp med tanke på at de ikke skal bli for varm / få for mye trykkoppbygning. 

Det aller meste vi gjør innebærer en form for risiko, spesielt om vi ikke gjør det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (12 minutter siden):

Ut fra beskrivelsen kan det virke som den har stått en stund siden vannet var blitt så varmt at det kokte. 

Tar vel ca 3-5 min koke en liten kaffekjel.

Walle skrev (13 minutter siden):

Selv kommer jeg til å fortsette med å varme gassboksen på toppen av kjelen når jeg finner det nødvendig. Dog passer jeg på hele tiden og kjenner ved jevne mellomrom på boksen, nettopp med tanke på at de ikke skal bli for varm / få for mye trykkoppbygning. 

 

Finnes det ett fasittall på hvilke temperatur bunnen på boksen tåler, og hvordan du kan kjenne med hånden at trykk og temperatur inni boksen er innafor? Dette blir jo bare gjetning som bygger på erfaring uten tilbakemelding (kan være «erfaring» bygget opp på mange hendelser med flaks). Jeg tenker vedkommende er glad for at han ikke kjente på boksen da det smalt.

Slangen kan også komme nærmere flammen enn den skal, og den kan bli varmere enn når den normalt ligger langs bakken. Det er en plastslange med metall-armering rundt.

Walle skrev (16 minutter siden):

Det aller meste vi gjør innebærer en form for risiko, spesielt om vi ikke gjør det rett.

Ett eksempel på å ikke gjøre ting rett er å sette gassboksen oppå kjelen.

——————

Bedre eksempel på at dette ikke er en god praksis får man vel ikke. En brenner med flytende drivstoff er en bedre og tryggere løsning når det er kaldt. Da får man 100% utnyttelse av 100% av drivstoffet, uansett temperatur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd dette trikset, og heller aldri vært fristet.

Når det er sagt, så har jeg vært med på kontrollert sprengning av en helt ny og ubrukt gassboks.
Og jeg ble litt overrasket over det som beskrives her. På en full primusboks som blir varmet veldig raskt, dvs. ligger i ett oljefyrt "bål", så går det overraskende lang tid før bunnen "popper", og lengre enn forventet fra bunnen "popper" til boksen eksploderer. 

Selve brenneren er en x-faktor her, som kanskje påvirker trykkurve og hendelsesforløp på en måte som ikke er sammenlignbart med en frittstående gassboks, men jeg er fortsatt overrasket over at dette har skjedd tilsynelatende veldig raskt og uten forvarsel - "pop".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene og påstandene dine er av en slik karakter at jeg tenker det det må endel forklaring til for at du skal skjønne bakgrunnen i valget mitt. Som i stor grad er basert på min viten og erfaring som jeg har tilegnet meg igjennom jobb innen petroleumsvirksomheten. Som innbefatter flyktige petroleumsprodukter som brukes feks i gassbokser.

Marius Engelsen skrev (52 minutter siden):

Finnes det ett fasittall på hvilke temperatur bunnen på boksen tåler.

Det er ikke temperaturen som avgjør hvor mye bunnen tåler, men trykket inni boksen. 

For å finne trykket i boksen, brukes temperaturen som en del av regnestykket, sammen med innholdet i boksen.

Dog, om man forholder seg til dataen gitt fra Primus eller Coleman på hvilke temperaturgrense de har satt for hva boksen ikke skal utsette for, og sikrer at man ikke overstiger*, så er man innenfor driftsparametrene og dertil skal kunne bruke boksen trygt.

* Merk at temperaturgrensen satt ikke er en magisk grense der boksen eksploderer om man går over en grad. Det er sikkerhetsmarginer i grensen satt. (Forsåvidt flott illustrert gjennom innlegget til @aico )

Marius Engelsen skrev (52 minutter siden):

Ett eksempel på å ikke gjøre ting rett er å sette gassboksen oppå kjelen.

Vel, det er din påstand. Og det er en påstand som nok er rett for de fleste av hvermansen.

Det er ikke trygt å kjøre i 200 km/t på skogsveier heller, men det gjøres stadig vekk. 

Dog, det gjøres av personer som har bedre forutsetninger for å gjøre det trygt (og med flere sikkerhetstiltak) en hvermansen. 

Når man vet at det hvermansen som kjøper og bruker en gassboks sammen med en gassbrenner, så tenker jeg at påstanden din i størst grad er rett, og burde følges av hvermansen. 

Dog kommer jeg til å fortsette med praksisen selv. Så om noe, så forteller historien til @REs meg at jeg gjør rett i å monitorere boksen hele tiden. 

 

Endret av Walle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnen vil som nevnt poppe når trykket blir for høyt, da blir boksen vesentlig større, og trykket faller. Fortsetter oppvarmingen vil trykket stige igjen til det blir for høyt..

Er boksen tilkoblet en brenner, forutsetter det at koblingen er tett/tåler trykket uten å lekke, blir det lekkasje vil det kunne få andre konsekvenser.

En bedre løsning er å snu boksen dersom brenneren er beregnet for det. Brenneren må være varm før boksen kan snues.

Den toppmonterte brenneren Soto Windmaster har dobbel tetting, i tillegg til den vanlige tettingen, er det en større O-ring som tetter rundt "kransen" på ventilen. Denne brenneren har regulator, så den opererer med lavere arbeidstrykk. Når en boks har vært i bruk en stund slik at den har blitt nedkjølt, og er mer eller mindre tom, faller også effekten litt. Men det er ikke mer som skal til enn å legge hendene rundt boksen, så øker effekten igjen av den lille temperaturøkningen.

Det jeg har gjort er å varme litt vann først, helle dette over i et ekstra kokekar/beholder/skål, og så sette gassboksen oppi. Da har jeg kontroll på temperaturen, og massen som vannet utgjør vil dempe avkjølingen av boksen over tid, slik at trykket faller saktere enn med boksen i friluft. Det må selvsagt ikke være så mye vann at det er risiko for at boksen flyter og hvelver. Går det tregere igjen etter en stund, er det bare å bytte/varme opp vannet i skåla igjen. 

Mest av alt er jeg glad for at den aktuelle hendelsen ikke gikk verre en den gjorde!

 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nærliggende å tro at det har vært en defekt boks. At når bunnen "poppet" ble det hull og lekkasje inn til gassen, å dermed en bombe. 

Har du noen gang mistet ned en slik boks å fått en dunk i kanten nede? Dette er jeg helt overbevist vil føre til svekket konstruksjon når "sikkerhets" ventilen buler ned. Man kan få seg noen gode erfaringer av slikt. 

Personlig holder jeg gassboksene mine langt unna varme kilder, men jeg kan være tilbøyelig å sette den oppi ene panna mi og tømme litt vann på. Dette vil også gjøre at gassen får bedre arbeidstemperatur, men aldri over 100 grader. Takk for at du delte. Her skal jeg gjøre noen forsøk framover på øvelse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (20 minutter siden):

Her er det nærliggende å tro at det har vært en defekt boks. At når bunnen "poppet" ble det hull og lekkasje inn til gassen, å dermed en bombe. 

Har du noen gang mistet ned en slik boks å fått en dunk i kanten nede? Dette er jeg helt overbevist vil føre til svekket konstruksjon når "sikkerhets" ventilen buler ned. Man kan få seg noen gode erfaringer av slikt. 


 Meget godt poeng.

Da hjelper det ikke uansett hvor mye man «monitorerer» boksen, det er en potensiell dødsfelle å sette den oppå brenneren/kjelen for å varme den opp.

 

Å ha gassboksen innenfor genseren en stund, eller nedi soveposen, er en trygg løsning. Ingen tennkilder der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (38 minutter siden):

Det jeg har gjort er å varme litt vann først, helle dette over i et ekstra kokekar/beholder/skål, og så sette gassboksen oppi. Da har jeg kontroll på temperaturen, og massen som vannet utgjør vil dempe avkjølingen av boksen over tid, slik at trykket faller saktere enn med boksen i friluft. Det må selvsagt ikke være så mye vann at det er risiko for at boksen flyter og hvelver. Går det tregere igjen etter en stund, er det bare å bytte/varme opp vannet i skåla igjen. 

Her er du inne på noe interessant som de tok for seg i Podcasten Uteliv om gass som drivstoff. Det er mye mer varmeenergi i vann enn i luft og det er veldig fornuftig å putte boksen i vann. Boksen blir avkjølt fordi den bruker varme til å fordampe den flytende gassen og trenger kontinuerlig tilførsel av energi for å holde denne prosessen gående. 

---

Hva angår temperatur og trykk så er temperaturen boksen tåler veldig avhengig av gassblandingen og dens kokepunkt. 

Et eksempel på det i denne sammenheng fra samme Podcast er hva som skjer når du begynner å refille halvtomme bokser med halvfulle. Da mister du kontroll på blandingen og kokepunktet blir plutselig en veldig spennende beskjeftigelse å ta med seg inn i teltet eller bare på tur generelt. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hus har blitt flyttet grunnet eksplosjoner som har skjedd grunnet brann og gassboks som har eksplodert. Så det er enormt med krefter som kan oppstå når de går i lufta. 
Som en del av sertifiseringen for å få jobbe på plattform, så har jeg også sett gassboks som blir lagt i ilden, og det er riktig som sies at alle bokser skal ha en popventil. Og jeg ble overrasket over hvor utrolig lang tid det tok før den gikk i luften. Så jeg støtter mistanken om defekt boks, for det skal en del til før de går i lufta. Selv om man aldri skal ta risiko på så kraftfulle ting - vær forsiktige folkens ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Varning för ´urspårningˋmen läs den som vill och har tid.)

Är manl lite äldre har man eldat ´luntat´varit scout (´spejder´) så har man redan förbrukat några av de 9 liv som katter påstås ha,tex har man lagt nästan tomma sprayburkar på elden med bara lite drivgas kvar trol tid butan  och dessa flög ju så långt bort att man aldrig hittade dem igen.

Hällt T-sprit på brännare som ej var helt avsvalnade ,bytt gasbox på dessa utan gänga som ska punkteras med en inbyggd nål på köket,och att ingen i närheten rökte var ju då bra då det kan läcka regält och tom statisk electricitet från kläderna du har på dig kan ge alvarliga brandskador.

Jobbat som brandvakt vid Raffinaderistopp dvs renspolning och ombyggnad tex svetsning inne i anläggningen med viss exposionrisk(sett en mkt skadad brandman på nära håll flera 10 tals plastikoperationer senare men fortfarande mkt ´skrämande´uppsyn)dett  har medfört att jag kanske varnar och är mer försiktig än normalt men om man är på tur långt från vägar och utan nödsändare när mobiltäckning saknas så Bör man minimera riskerna så mkt man kan.

Släckt bränder i fabriker med personal närvarande med Halon släckare detta var ju ej att rekomendera spec när man släkte plast där gaser blandades med halon och blev Fosgen(känd Tysk stridsgas i 2 världskriget)men med pulver hade väl hela maskinen brunnit upp och delar av fabriken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mine år i jobb ute i havet, husker jeg alle gangene det ble fyrt av slike engangs gassbokser på rep. sikkerhetskursene som vi måtte fornye hvert 4.år. På senteret her i Stavanger hadde de laget noe som mest minnet om en bombekaster, med ett rør som pekte ut mot sjøen, som igjen var montert på toppen av ett kar som ble fylt med diesel og tent på. Boksen ble sluppet ned fra toppen ned røret og stoppet på en tverrstang nederst i røret, slik at den ikke havnet opp i dieselkaret, men ble liggende perfekt inne i flammene. Det var to ting som slo meg med disse seansene. Det tok en del tid. Kanskje ett minutt i alle fall inne i flammene ( jeg tok ikke tiden) før vi hørte klikket. Og det var ikke vanskelig å høre.  Og enda en del tid før eksplosjonen. Så i stille fjell luft med en våken operatør, burde eksplosjonen være lett å unngå med praksisen med å sette boksen opp på kjelen. Hvis det ikke er en feil på boksen. Men det er ett stort hvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting her:

Gassboksen står rett over dampen i fra kjelen. Boksen vil altså bli varmet opp til 100 °C om man ikke fjerner den i tide. På de boksene jeg har sjekket står det at den ikke må utsettes for mer enn 50 °C. Hvis boksen har blitt for varm og bunnen har poppet (volumet øker og tempen vil antakelig synke litt i samme øyeblikk), så vil fremdeles boksen fortsette å varmes opp til 100 °C.

Hvis man i starten plasserte boksen oppå kjelen mens det var lite trykk i den fordi boksen sto ute i kuldegrader (sannsynligvis har det skjedd), så vil jo også ventilen på brenneren måtte åpnes ganske mye (fult åpen?) for at man i det hele tatt skal få futt nok til å begynne å varme på vannet. Men så blir boksen varm og trykket øker, og da med veldig åpen ventil på brenneren. Brenneren går altså etter hvert med mye større effekt (maks?). Dette er positiv tilbakekobling og vil sannsynligvis gi en eksponentiell vekst av effekten fra brenneren. Det som først så ut til å skulle ta evigheter før vannet blir varmt kan vise seg å ta bare et par minutter.

Hvor mye vann var det i kjelen? Kan den etter at gassflammen har tatt seg betydelig opp rett og slett ha kokt tør slik at aluminiumen har smeltet/brent opp og boksen blitt utsatt for flammene direkte?

Og hva skjer når bunnen popper? Vil boksen kunne prette av kjelen og lande ved siden av brenneren som da vil få væske i stedet for gass og antakelig spy ut enda mer effekt? Kan flammene ha nådd boksen?

Mye spørsmål her, men en ting er etter min mening  åpenbart, og det er at man ikke må benytte dette trikset uten kontinuerlig tilsyn. Det beviser jo selve utfallet av dette "eksperimentet". Skal man bare bort i bilen og hente noe, så får man nok sette boksen på bakken i mellomtiden. rett og slett. 🧐

Her var man ved en elv som ble padlet. Det vil si at elva ikke var frosset og man hadde tilgang på vann. Hvis man setter gassboksen i et kar med vann vil det med stor sannsynlighet være "varmt" nok til at man holder trykket oppe i boksen under bruk, og det selv om vannet bare skulle være 0 °C (med mindre man har ren butan som koker ved +0,5 °C, kalles vel ofte "sommergass"). Varmekapasiteten i vann er stor, så vannet skal gi fra seg veldig mye energi før det fryser til is, og først når alt vannet har frosset til is vil temperaturen begynne å synke under 0 °C (alle her inne er vel gamle nok til at det har lært på skolen at en blanding av is og vann vil holde 0 °C, forøvrig en fin måte å sjekke termometer på). Om vinteren er det litt vanskeligere da, siden det ikke like enkelt å finne vann, men fisker man på isen eller er ved ei elv med rennende vann, så er det håp.

Jadda, jadda, Eksplosjon til side. Det verste med hele greia var nu at dagen og humøret tok en helt annen og utilsiktet vending fordi man ikke fikk i seg noen morgenkaffe. Det er to uunnværlige livsnødvendigheter her i livet, og det er kaffe, og det er tape, helst duct tape.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (5 minutter siden):

Glad jeg bruker kvistbrenner..

Men her hvor jeg bor får jeg ikke lov å bruke hverken kvistbrenner eller gass for tiden. Så jeg kjøpte meg like godt en barocoock, både boks og kopp. I koppen har jeg testet at jeg kan koke (trekke) kaffe med veldig bra resultat. I boksen har jeg testet at jeg kan koke (trekke) ørret og også havregrøt med like veldig bra resultat. Så nå er jeg berget med kaffe og varm mat også i skogbrannperioder. Jeg har tenkt å prøve å varme en Fjordland neste gang.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barocooken kan jeg bekrefte funker godt til oppvarming. Har den lille boksen og den på 850ml. 
 

Når det kommer til å plassere gassen oppå som det her vist, aldri i livet ville jeg forsøkt uansett hva folk sa. Godt det gikk bra med deg💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (På 12.5.2022 den 13.57):

Det jeg har gjort er å varme litt vann først, helle dette over i et ekstra kokekar/beholder/skål, og så sette gassboksen oppi

Gjør samme.  Tidligere varmet jeg bare boksen mot kroppen eller i soveposen før tenning og med hendene etter.

En annen fare med håndtering av gassbokser, foruten eksperimentering/triks som nevnt her, at man setter en vindskjerm tett rundt en toppmontert brenner.

Fra MSR Pocket Rocket Userguide:

Sitat

 Keep stove and fuel container away from other heat sources. Never use any kind of windscreen.  If you expose the fuel container to high heat, it will explode or leak and you can be killed or seriously burned.

Fra Optimus Crux manualen: 

Sitat

Dekk  aldri gassbeholderen med vindbeskyttelse. Det kan forårsake overoppheting av gassbeholderen, hvilket medfører livsfare.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (2 timer siden):

En annen fare med håndtering av gassbokser, foruten eksperimentering/triks som nevnt her, at man setter en vindskjerm tett rundt en toppmontert brenner.

Fra MSR Pocket Rocket Userguide:

Fra Optimus Crux manualen: 

 

Er nok en ganske standard advarsel for toppmonterte brennere, og er lignende advarsel for bensinbrennere der brenneren er montert over tanlen, feks Svea 123 

" G. NEVER COVER the stove with a windscreen, rocks, or anything else while it is in use."
("Never cover" er faktisk i uthevet skrift!)

 https://www.optimusstoves.com/downloads/optimus/manuals/manual_optimus_svea_en-de-fr-swe.pdf

Så de som bruker vindskjerm på Svea leker visst med livet, meg inkludert 🙈

Har sett noen eksempler av folk her inne som også gjør det. 😏

Dog tenker jeg at med litt sunt vett, forståelse av risikoen ved å gjøre slikt, og kunnskap om hvor grensen går, enten det skulle være bruk av vindskjerm på Svea’ eller oppvarming av gassboks på toppen av lokket til en kjele med vann på kok, så kommer jeg til å fortsette med praksisen. 

Jeg vet feks at jeg ikke greier å holde noe med en overflatetemperatur på 50 grader, i hvertfall noe særlig lenge, så når man kjenner lunk i boksen så er man i mål og kan ta den av.
 

Nå bruker ikke jeg Crux'en min noe særlig, men da den var i bruk vurderte jeg vindskjermen fra Optimus nettopp pga at jeg oppleve ett par ganger at gassboksen ble ganske så varm.

B376B988-7F49-4A3F-9A85-7738651B61C4.jpeg.98ef0e385e791247e58497b4b83829c4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (3 timer siden):

Er nok en ganske standard advarsel for toppmonterte brennere, og er lignende advarsel for bensinbrennere der brenneren er montert over tanlen, feks Svea 123 

" G. NEVER COVER the stove with a windscreen, rocks, or anything else while it is in use."
("Never cover" er faktisk i uthevet skrift!)

 https://www.optimusstoves.com/downloads/optimus/manuals/manual_optimus_svea_en-de-fr-swe.pdf

Så de som bruker vindskjerm på Svea leker visst med livet, meg inkludert 🙈

Har sett noen eksempler av folk her inne som også gjør det. 😏

Dog tenker jeg at med litt sunt vett, forståelse av risikoen ved å gjøre slikt, og kunnskap om hvor grensen går, enten det skulle være bruk av vindskjerm på Svea’ eller oppvarming av gassboks på toppen av lokket til en kjele med vann på kok, så kommer jeg til å fortsette med praksisen. 

Jeg vet feks at jeg ikke greier å holde noe med en overflatetemperatur på 50 grader, i hvertfall noe særlig lenge, så når man kjenner lunk i boksen så er man i mål og kan ta den av.
 

Nå bruker ikke jeg Crux'en min noe særlig, men da den var i bruk vurderte jeg vindskjermen fra Optimus nettopp pga at jeg oppleve ett par ganger at gassboksen ble ganske så varm.

B376B988-7F49-4A3F-9A85-7738651B61C4.jpeg.98ef0e385e791247e58497b4b83829c4.jpeg

Ikke bruke vindskjerm, så følger det med vindskjerm på produktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.