Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikron og god lyd


josteink

Anbefalte innlegg

Vi må snakke litt om lyd og ekstern mikronfon. Har gode kamera men lyden er dårleg. det er ein del motstridande råd på kva mikronfon som ein treng, alt etter kva preferanser ein har for ferdig produkt. Kva ekstern mikronfon brukar dere og er det nokre gode og rimelege mikrofoner der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mer mikrofoner for alle anledninger og prisklasser å velge i enn telt så du må nesten presisere litt mer hva du skal ta opptak av? Jeg har endel erfaring med lyd uten at jeg nødvendigvis har gjort opptak i sånne settinger. Skal det inn i kamera av en viss standard med XLR mikrofoninngang eller snakker vi "minijack" som på telefon o.l.?

Er det ute så mener jeg det viktigste vil være god vindskjerming. Det er lite som er mer destruktivt enn vind og lite du får gjort post når opptaket er dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er å skjerm for vind ute. Nok videoer på youtube fra turer hvor det smeller av vind på lyd. 
Jeg har brukt en Røde shotgun mic på mitt SLR kamera. For tiden bruker jeg kameraer som ikke har plugg. Har f.eks et vanntatt Panasonic. Der er det små groper som er mikron. Der har jeg tatt scotch teip over så ikke vind kommer nedi gropene. hjalp mye på vind uten at det gikk ut over lyden i noe grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha irritert meg over vindsus og dårlig lyd lenge, kjøpte jeg nytt Canon videokamera og Canons DM-100 mikrofon. Lyden ble mye bedre og problemet var løst, trodde jeg.

Men ønsket om å bære lettere ble etterhvert fremtredende og ikke minst hvorfor filmer jeg. Kom til at jeg på tur vil ha det så enkelt som mulig og er jeg ute for å filme tar jeg med det utstyret som egner seg best til det.

Derfor er de fleste turfilmer pr i dag med et par GoPro m/ vindbeskyttelse. Jeg har ikke, men jeg vurderer Wireless fra Röde eller Dji. Det som hittil har hindret meg å kjøpe er tidsbruken ved montering før jeg kan gjøre opptak. Av plasshensyn er det ikke hensiktsmessig å ha det koplet når de ikke er i bruk. Når jeg så skal gjøre et opptak ønsker jeg egentlig å bare ta fram kamera, uten annnet surr.

Konklusjon, for meg:  Enklest mulig ut fra ønsket behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet er minst og lettast mogleg til utandørs filming, ofte i nærleik av rennande vatn og i vind. vil ha komboen minst mogleg mikrofon men der eg tek steget opp frå susete og dårleg lyd på mitt systemkamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

josteink skrev (6 timer siden):

Kva ekstern mikronfon brukar dere og er det nokre gode og rimelege mikrofoner der ute?

Jeg har brukt Røde VideoMicro i mange år, og er veldig fornøyd. Den er rimelig, har god lyd, er liten og kompakt, bruker ikke batterier, og død katt medfølger. Anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

josteink skrev (8 timer siden):

susete og dårleg lyd

Susete og dårlig lyd skyldes som regel mikrofonforsterkeren, ikke mikrofonen som sådan (med unntak av vind). Ubalanserte innganger kan lett plukke opp elektromagnetisk støy rundt opptaksområdet (mobiltelefoner, kraftledninger, el-motorer etc), men ute i naturen er det som regel enkelt å unngå sånt. Ved opptak i landskap vil man også så gjerne skru opp forsterkningen for å få med de egentlig nokså vage lydene som finnes der ute (fugler i det fjerne, fisken som vaker, frosken som kvekker etc). Høy forsterkning krever mer av mikrofonforsterkeren. Ved opptak av relativt høye lyder, for eksempel bølger mot stranda, blåst i trær og gress, elvebrus, en person som snakker til kameraet, barn som leker, ei gås som skriker eller ei ku som rauter, så kreves det ikke særlig forsterkning.

Valg av mikrofon er en hel vitenskap - og mye magisk kunnskap (les: erfaring). Nå driver ikke jeg med video, men det vanligste på en videokamera er vel en shotgun som gir veldig god retningsvirkning (men altså, her kommer det an på om det er dette man ønsker seg). Røde VideoMicro er vel en kardioide som også er retningsvirkende, men i noe mindre grad. Kanskje egentlig denne er bedre enn en shotgun til typisk turreportasje der man skal ta opp lyder i teltleiren og turselskapet. Jeg vet ikke. Driver som sagt ikke med video.

Vindbeskyttelse er alltid påkrevet ute (annet enn i helt musestille vær). Blåser det kraftig holder det ikke med en dead cat. Da må det en zeppeliner eller lignende til, ofte med en dead cat utenpå denne igjen (og da blir det fort dyrt).

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å se at det er flere her som er opptatt av god lyd!

Jeg har eksperimentert med dette i mange år, både i jobbsammenheng (filmfotograf) og på tur, og har gradvis funnet et oppsett som gir meg jevnt gode resultater.

For meg er det et par ting som er avgjørende for god lyd:

Vindbeskyttelse
Uansett hvor god mikrofonen er så blir lyden ødelagt hvis den ikke håndterer vind. Skum er som regel ikke godt nok og er slik jeg ser det kun til bruk innendørs. Dead cat gir bedre beskyttelse. Skal du ha full beskyttelse så må mikrofonene kapsles helt inn (blimp, cyclone osv.), men slike løsninger er upraktisk på tur. En mikrofon med dead cat er den beste løsningen her, men merk at dead cats ikke er like og det er stor forskjell på hvor mye vind de blokkerer.

Type mikrofon og oppsett
Jeg vurderte om jeg skulle gå langt i detaljene her, men for å gjøre det veldig forenklet så har man forskjellige mikrofoner og oppsett tilpasset det man skal fange lyden av, og hva man ikke ønsker å fange lyden av. Hvis man vil fange lyden av noe spesifikt foran kamera, f.eks. dialog, og samtidig redusere andre lyder på siden og bak mikrofonen så er er det klassiske valget en shotgun mono-mikrofon eller en enkel cardioid-mikrofon. Hvis man i stedet ønsker å fange lyden av naturen mer tilsvarende slik vi hører den, altså at vi plukker opp lyder fra flere kanter og kan plassere dem, så er en stereo-mikrofon løsningen. Da har du to mikrofoner og får et mer dynamisk lydbilde. Med mindre man skal fange mye dialog eller lignende så ville jeg absolutt sett mot stereo-mikrofoner.

Hvis man vil nerde litt ekstra rundt dette så anbefaler jeg å lese om polar patterns og forskjellige konfigurasjoner (XY, AB, ORTF, mid-side, binaraul osv.). Denne kanalen er flink til å formidle hvordan ting fungerer i praksis: https://www.youtube.com/c/FreeToUseSounds

Kvalitet på mikrofoner, ledninger, preamps osv
Når du har god vindbeskyttelse på en mikrofon som tar opp den lyden du vil fange så er det egentlig bare opp til kvaliteten på alle leddene som gjenstår. Lyden blir ikke bedre enn det svakeste leddet. Mange tenker at det er kvaliteten på mikrofonen som er viktigst, men ofte er det kvaliteten på preampen i kameraet som er det svakeste leddet. Preampen tar et svakt signal fra mikrofonen og forsterker det, og jo mer en dårlig preamp i kameraet må forsterke lyden jo mer støy vil det bli i opptaket. Mikrofoner uten batteri som er drevet av strøm fra minijack-kabelen er kanskje praktisk, men de er begrenset i hvor kraftig signal de kan sende til kameraet som gjør at de er mer støyete. Dette har mindre å si hvis man fanger høye lyder, som f.eks. en foss eller noen som snakker som en foss, men med en gang man skal fange rolige omgivelser uten en dominerende hovedlyd så blir det fort støyete. Så en mikrofon med internt batteri, til tross for hvor styrete det er, gir som regel bedre lyd (unntaket her er selvsagt mikrofoner som får strøm via XLR som har evne til å gi mer strøm til mikrofonene). En måte å omgå preampene i kameraet er ved å bruke en ekstern opptaker med bedre preamps, f.eks. Zoom F3 som nylig er kommet på markedet. Når det kommer til selve mikrofonen så kan du se etter hvor mye self-noise de har, også kalt equivalent noise level. Lavere tall er bedre, og under 15dB er ansett som bra.

Min foretrukne løsning
Mikrofonen jeg har sverget til i fire år nå er Røde Stereo Videomic X. Det er en stereomikrofon i XY-konfigurasjon med internt batteri og mulighet til å justere gain før lyden sendes til kamera (gjør at lyden er mindre påvirket av kameraets preamp). Dead cat'en som følger med blokkerer overraskende mye vind for å være av typen som ikke innkapsler hele mikrofonen. Jeg tror grunnen til det er at fuskepelsen er festet på en luftig kuppel laget av skum og er generelt mye tykkere enn de fleste andre dead cat's jeg har sett. Den holder også ute overraskende mye vann, noe som er viktig ettersom kondensatormikrofoner er sårbare for fuktighet. Jeg kan holde dead cat'en under vasken i 30-60 sekunder før det til slutt begynner å piple inn noen dråper. Og mikrofonen har jeg brukt i -20 grader, i pøsende regnvær og i storm med vind på over 40 m/s uten store problemer.

https://rode.com/en/microphones/on-camera/stereo-videomic-x

4546B21E-6D58-483D-B187-DAC440B14086.thumb.jpg.c8a52102fd73cffbee1d7ff222d6384b.jpg

Ultralett stereo variant
Hvis man ønsker kvalitetslyd i stereo, men også ønsker at løsningen er har så lav vekt som mulig så kan jeg anbefale å prøve et par myggmikrofoner teipet til kameraet som f.eks. Clippy EM272 (alternativt LOM mikroUši hvis du kan få tak i det, eller DPA 4060) med Bubblebee Windbubbles. Myggmikrofoner er omnidirectional, altså at de slipper inn lyd fra alle kanter, og måten de er designet på gjør dem mindre sensitive for vind, så mengden materiale og luft som trengs for å stoppe vinden på dem er mindre enn vanlige mikrofoner.

https://store.lom.audio/collections/microphones-accessories/products/mikrousi?variant=6174830002208

Eksperimentet fortsetter
Jeg venter for øyeblikket på en Zoom F3 og skal teste denne ut sammen med et par LOM Uši Pro med XLR-kabler. Zoom F3 har to A/D-converters og kan ta opp lyd i 32-bit float som gjør det mulig å fange all lyd uansett lydnivå og justere i post. Hvis man er opptatt av lydopptak i stille naturlige omgivelser (eller omgivelser med stor endring i lydnivå) så er noe sånt en drøm. Oppsettet blir mer rotete enn en enkel mikrofon som festes i cold shoen, men resultatet blir også noe helt annet.

Oppsummert / TL;DR
- Best stereolyd med minst mulig hassle er i mine ører Røde Stereo Videomic X
- Internt batteri i mikrofonen er en fordel fordi det sender et sterkere signal til kameraet
- Myggmikrofon er et interessant lettvektsalternativ
- Ekstern lydopptaker gir en helt annen kvalitet

Jeg ser at Røde VideoMicro er nevnt et par ganger. Jeg har den selv som en backup, men jeg kan egentlig ikke anbefale den. Jeg liker at den er lett, billig og ikke trenger batteri, men det går dessverre utover kvaliteten. I rolige omgivelser så støyer den, og hvis det blåser (slik det pleier å gjøre her i Lofoten) så er det mye vindstøy. Folk har forskjellige ører og er på tur i forskjellige områder, så det kan hende at en VideoMicro for mange vil være en god nok oppgradering. Igjen så vil jeg anbefale å prøve en stereomikrofon da det gir en helt egen innlevelse som ingen mono-mikrofon kan matche.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gjort mye research, lest og hørt på sammenligninger, valgte jeg en litt ukjent mic - MOVO VXR 10 Pro: 
https://www.movophoto.com/collections/shotgun-microphones/products/vxr10-pro-video-microphone

VXR 10 Pro er i samme kategori som Røde VideoMicro, men låter mye fyldigere og ikke så "spinkel" som VideoMicro. 
Bruker man deadcat utenpå skum-vindskjermen, så hjelper denne komboen godt i litt vind. 

Den brukes uten batteri, så fungerer ypperlig på kamera og mobil - og gir en HELT annen lydopplevelse enn innebygget mic. 
Skal man ha en liten og enkel mic, uten batteri. Som tåler mye og har god lyd - så kan jeg på det varmeste anbefale denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ikigai, er du sikker på at du ikke har forvekslet knop og m/s? Selv 40 knop er utrolig bra med den medfølgende windskjermingen (liten storm). Har skummet youtube for reviews på denne mikrofonen, og jeg er ikke i tvil: dette ville vært en sterk kandidat for meg om jeg skulle hatt en mikrofon montert på kameraet. Ikke billigste løsningen, men ikke spesielt dyr heller. Det er jo tross alt to mikrofoner der.

Lyd er ofte sterkt undervurdert i amatøropptak. Dårlig lyd vraker et videoopptak fullstendig etter min mening. På youtube ser man desperate forsøk på å fikse det ved å erstatte lyden med eller overdøve den ved å mikse inn musikk.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Dette er full orkan (40 m/s = 144 km/.t). Utrolig bra! Var det med den medfølgende skumkuppelen + dead-cat, eller brukte du en blimp av noe slag?

;-)

 

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

@Ikigai, er du sikker på at du ikke har forvekslet knop og m/s? Selv 40 knop er utrolig bra med den medfølgende windskjermingen (liten storm). Har skummet youtube for reviews på denne mikrofonen, og jeg er ikke i tvil: dette ville vært en sterk kandidat for meg om jeg skulle hatt en mikrofon montert på kameraet. Ikke billigste løsningen, men ikke spesielt dyr heller. Det er jo tross alt to mikrofoner der.

Lyd er ofte sterkt undervurdert i amatøropptak. Dårlig lyd vraker et videoopptak fullstendig etter min mening. På youtube ser man desperate forsøk på å fikse det ved å erstatte lyden med eller overdøve den ved å mikse inn musikk.

;-)

Akkurat der og da skulle jeg ønske det heller var 40 knop. Burde spesifisert at det var vindkastene som var på over 40 m/s. Hva middelvinden var på vet jeg ikke, men det var stormen i Lofoten i september 2020 som kom raskere og var voldsommere enn det som var meldt, og det ble satt en del nye rekorder. Jeg var ute på en dagstur og hadde plan om å være hjemme i god tid før stormen slo til, men i løpet av 10-15 minutter gikk det fra lett bris til storm, og jeg var plassert på et høydedrag akkurat der et sund smalnet inn, så sett i etterpåklokskap burde jeg bare holdt meg hjemme. Kom meg til bilen, men broene var stengt og viste 42 m/s. Stod i køen av biler og så bildeler som tanklokk og speil ble revet av, selv i le for vinden. Så ja, dårlig vær har fått en ny betydning for meg etter å ha flyttet til Lofoten.

Med Røde Stereo Videomic X så får du med to kupler, én som er skum og én som er en annen type skum med dead cat utenpå. Er sistnevnte jeg bruker utendørs, og som jeg brukte i dette tilfellet. Når det er storm så fester jeg en ekstra strikk rundt den slik at dead cat'en ikke flyr av. Noe vindstøy og sus blir det selvsagt når det er så ekstremt som en storm (antar at vinden trenger seg inn fra baksiden der dead cat'en holder rundt mikrofonen), men lite i forhold til andre dead-cat løsninger jeg har testet. En cyclone eller lignende ville vært enda bedre. Har forøvrig opptaket her: https://youtu.be/8j_m2wS5DTI?t=465

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikigai skrev (1 time siden):

 

Akkurat der og da skulle jeg ønske det heller var 40 knop. Burde spesifisert at det var vindkastene som var på over 40 m/s. Hva middelvinden var på vet jeg ikke, men det var stormen i Lofoten i september 2020 som kom raskere og var voldsommere enn det som var meldt, og det ble satt en del nye rekorder. Jeg var ute på en dagstur og hadde plan om å være hjemme i god tid før stormen slo til, men i løpet av 10-15 minutter gikk det fra lett bris til storm, og jeg var plassert på et høydedrag akkurat der et sund smalnet inn, så sett i etterpåklokskap burde jeg bare holdt meg hjemme. Kom meg til bilen, men broene var stengt og viste 42 m/s. Stod i køen av biler og så bildeler som tanklokk og speil ble revet av, selv i le for vinden. Så ja, dårlig vær har fått en ny betydning for meg etter å ha flyttet til Lofoten.

Med Røde Stereo Videomic X så får du med to kupler, én som er skum og én som er en annen type skum med dead cat utenpå. Er sistnevnte jeg bruker utendørs, og som jeg brukte i dette tilfellet. Når det er storm så fester jeg en ekstra strikk rundt den slik at dead cat'en ikke flyr av. Noe vindstøy og sus blir det selvsagt når det er så ekstremt som en storm (antar at vinden trenger seg inn fra baksiden der dead cat'en holder rundt mikrofonen), men lite i forhold til andre dead-cat løsninger jeg har testet. En cyclone eller lignende ville vært enda bedre. Har forøvrig opptaket her: https://youtu.be/8j_m2wS5DTI?t=465

 

Når den fungerer så bra som i det opptaket der er det en veldig god løsning. Jeg hører at det sitter en limiter i kjeden. Er det noe som sitter i mikrofonen, på kameraet, eller noe du har gjort i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

Når den fungerer så bra som i det opptaket der er det en veldig god løsning. Jeg hører at det sitter en limiter i kjeden. Er det noe som sitter i mikrofonen, på kameraet, eller noe du har gjort i etterkant?

Så vidt jeg kan huske hadde jeg ingen limiter, men hvis det du sikter til er at lyden justeres ned når det blir ekstra høyt så er det lydinnstillingene i kameraet som var satt til Auto. Jeg veksler mellom å sette gain manuelt og ha den på auto, alt etter scenerio, men her hadde jeg den på auto før stormen kom og glemte helt å endre det. Har irritert meg i ettertid. Det er også noe jeg håper å slippe å styre med fremover nå som jeg prøver ut Zoom F3 med 32-bit float.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
On 5/12/2022 at 3:46 PM, ketilring said:

Jeg har brukt Røde VideoMicro i mange år, og er veldig fornøyd. Den er rimelig, har god lyd, er liten og kompakt, bruker ikke batterier, og død katt medfølger. Anbefales. 

Bruker det samme, bra deadcat, bruker inn i en Lumix S5 system kamera.  Men det er klart kan være hensiktsmessig ha en røde wirleless system også med lavalier mikrofon. Blir da alltid bedre med ekstern lyd i en ekstern opptaker osv og skikkelig mikrofon på stang med skikkelig deadcat. Må da synces etterpå med bruk av klapper. Da må man også ha en lydmann/dame tilgjengelig. Men klart, det er sånn det gjøres i film industrien. Ikke alltid så enkelt med 'run and gun' produksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/12/2022 at 9:12 PM, Ikigai said:

Det er godt å se at det er flere her som er opptatt av god lyd!

Jeg har eksperimentert med dette i mange år, både i jobbsammenheng (filmfotograf) og på tur, og har gradvis funnet et oppsett som gir meg jevnt gode resultater.

For meg er det et par ting som er avgjørende for god lyd:

Vindbeskyttelse
Uansett hvor god mikrofonen er så blir lyden ødelagt hvis den ikke håndterer vind. Skum er som regel ikke godt nok og er slik jeg ser det kun til bruk innendørs. Dead cat gir bedre beskyttelse. Skal du ha full beskyttelse så må mikrofonene kapsles helt inn (blimp, cyclone osv.), men slike løsninger er upraktisk på tur. En mikrofon med dead cat er den beste løsningen her, men merk at dead cats ikke er like og det er stor forskjell på hvor mye vind de blokkerer.

Type mikrofon og oppsett
Jeg vurderte om jeg skulle gå langt i detaljene her, men for å gjøre det veldig forenklet så har man forskjellige mikrofoner og oppsett tilpasset det man skal fange lyden av, og hva man ikke ønsker å fange lyden av. Hvis man vil fange lyden av noe spesifikt foran kamera, f.eks. dialog, og samtidig redusere andre lyder på siden og bak mikrofonen så er er det klassiske valget en shotgun mono-mikrofon eller en enkel cardioid-mikrofon. Hvis man i stedet ønsker å fange lyden av naturen mer tilsvarende slik vi hører den, altså at vi plukker opp lyder fra flere kanter og kan plassere dem, så er en stereo-mikrofon løsningen. Da har du to mikrofoner og får et mer dynamisk lydbilde. Med mindre man skal fange mye dialog eller lignende så ville jeg absolutt sett mot stereo-mikrofoner.

Hvis man vil nerde litt ekstra rundt dette så anbefaler jeg å lese om polar patterns og forskjellige konfigurasjoner (XY, AB, ORTF, mid-side, binaraul osv.). Denne kanalen er flink til å formidle hvordan ting fungerer i praksis: https://www.youtube.com/c/FreeToUseSounds

Kvalitet på mikrofoner, ledninger, preamps osv
Når du har god vindbeskyttelse på en mikrofon som tar opp den lyden du vil fange så er det egentlig bare opp til kvaliteten på alle leddene som gjenstår. Lyden blir ikke bedre enn det svakeste leddet. Mange tenker at det er kvaliteten på mikrofonen som er viktigst, men ofte er det kvaliteten på preampen i kameraet som er det svakeste leddet. Preampen tar et svakt signal fra mikrofonen og forsterker det, og jo mer en dårlig preamp i kameraet må forsterke lyden jo mer støy vil det bli i opptaket. Mikrofoner uten batteri som er drevet av strøm fra minijack-kabelen er kanskje praktisk, men de er begrenset i hvor kraftig signal de kan sende til kameraet som gjør at de er mer støyete. Dette har mindre å si hvis man fanger høye lyder, som f.eks. en foss eller noen som snakker som en foss, men med en gang man skal fange rolige omgivelser uten en dominerende hovedlyd så blir det fort støyete. Så en mikrofon med internt batteri, til tross for hvor styrete det er, gir som regel bedre lyd (unntaket her er selvsagt mikrofoner som får strøm via XLR som har evne til å gi mer strøm til mikrofonene). En måte å omgå preampene i kameraet er ved å bruke en ekstern opptaker med bedre preamps, f.eks. Zoom F3 som nylig er kommet på markedet. Når det kommer til selve mikrofonen så kan du se etter hvor mye self-noise de har, også kalt equivalent noise level. Lavere tall er bedre, og under 15dB er ansett som bra.

Min foretrukne løsning
Mikrofonen jeg har sverget til i fire år nå er Røde Stereo Videomic X. Det er en stereomikrofon i XY-konfigurasjon med internt batteri og mulighet til å justere gain før lyden sendes til kamera (gjør at lyden er mindre påvirket av kameraets preamp). Dead cat'en som følger med blokkerer overraskende mye vind for å være av typen som ikke innkapsler hele mikrofonen. Jeg tror grunnen til det er at fuskepelsen er festet på en luftig kuppel laget av skum og er generelt mye tykkere enn de fleste andre dead cat's jeg har sett. Den holder også ute overraskende mye vann, noe som er viktig ettersom kondensatormikrofoner er sårbare for fuktighet. Jeg kan holde dead cat'en under vasken i 30-60 sekunder før det til slutt begynner å piple inn noen dråper. Og mikrofonen har jeg brukt i -20 grader, i pøsende regnvær og i storm med vind på over 40 m/s uten store problemer.

https://rode.com/en/microphones/on-camera/stereo-videomic-x

4546B21E-6D58-483D-B187-DAC440B14086.thumb.jpg.c8a52102fd73cffbee1d7ff222d6384b.jpg

Ultralett stereo variant
Hvis man ønsker kvalitetslyd i stereo, men også ønsker at løsningen er har så lav vekt som mulig så kan jeg anbefale å prøve et par myggmikrofoner teipet til kameraet som f.eks. Clippy EM272 (alternativt LOM mikroUši hvis du kan få tak i det, eller DPA 4060) med Bubblebee Windbubbles. Myggmikrofoner er omnidirectional, altså at de slipper inn lyd fra alle kanter, og måten de er designet på gjør dem mindre sensitive for vind, så mengden materiale og luft som trengs for å stoppe vinden på dem er mindre enn vanlige mikrofoner.

https://store.lom.audio/collections/microphones-accessories/products/mikrousi?variant=6174830002208

Eksperimentet fortsetter
Jeg venter for øyeblikket på en Zoom F3 og skal teste denne ut sammen med et par LOM Uši Pro med XLR-kabler. Zoom F3 har to A/D-converters og kan ta opp lyd i 32-bit float som gjør det mulig å fange all lyd uansett lydnivå og justere i post. Hvis man er opptatt av lydopptak i stille naturlige omgivelser (eller omgivelser med stor endring i lydnivå) så er noe sånt en drøm. Oppsettet blir mer rotete enn en enkel mikrofon som festes i cold shoen, men resultatet blir også noe helt annet.

Oppsummert / TL;DR
- Best stereolyd med minst mulig hassle er i mine ører Røde Stereo Videomic X
- Internt batteri i mikrofonen er en fordel fordi det sender et sterkere signal til kameraet
- Myggmikrofon er et interessant lettvektsalternativ
- Ekstern lydopptaker gir en helt annen kvalitet

Jeg ser at Røde VideoMicro er nevnt et par ganger. Jeg har den selv som en backup, men jeg kan egentlig ikke anbefale den. Jeg liker at den er lett, billig og ikke trenger batteri, men det går dessverre utover kvaliteten. I rolige omgivelser så støyer den, og hvis det blåser (slik det pleier å gjøre her i Lofoten) så er det mye vindstøy. Folk har forskjellige ører og er på tur i forskjellige områder, så det kan hende at en VideoMicro for mange vil være en god nok oppgradering. Igjen så vil jeg anbefale å prøve en stereomikrofon da det gir en helt egen innlevelse som ingen mono-mikrofon kan matche.

Meget bra innlegg! Lærte mye der! Har selv videomic micro, var den billige varianten når på solotur. Men kan sikkert oppgradere lyden selv. Lyd er minst like viktig som bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer da på om på tur røde trådløs løsningen er tingen, men med mygg mic. Shotgun og videomicro peker jo foran. Problemet da er batteri-levetiden. Man må konstant lade de opp via battribank på lengre turer. Men noe sånt. 

https://www.scandinavianphoto.no/rode/wireless-go-ii-2-to-1-1050855?gclid=CjwKCAjwq-WgBhBMEiwAzKSH6H8j0pF0lSBHwlyYtXAhXY2fC6qDUpsW40VuW2CplMsGCiMasCOvmRoCLmIQAvD_BwE

Koster da og lavalier mikrofon kommer i tillegg. Pluss deadcat. Bare tenker på lengre solo-turer, der man skal snakke mens man går, oppsummere dagens tur osv. Sånn solo greia a la lars Monsen. Hvor praktisk blir dette her? Nei jeg vet ikke. Men ser lovende ut, istedendor at man får mye vind-bråk i mikrofonen. Ulempen er dette med batteri. Vet allerede med en lumix s5, mobil, og gopro 8, går tom for to batteribanker på 5000 mah i løpet av to dager. Har allerede investert i to gedigert batteribanker på 30k mah her. Ja jeg mente kanskje mwh. Uansett! Måtte opp og sjekke, det er MaH eller milliamphours. Ja ser lovende ut, men litt krunglete og spiser batterier. Derimot, mye bedre lyd. Nei dettte med lyd er ikke enkelt. Særlig på lengre solo-turer. Lyd er minst like viktig som bilde da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.