Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur, langtur, overnattingsturer og ekspedisjoner...


Anbefalte innlegg

De første to-tre fungerer overlappende og distingveres ved nyanseforskjeller. Spørsmplet blir da: hva er det som gjør en lang overnattingstur i marka eller fjellet til en "ekspedisjon"? 

En bekjent snakker alltid om "ekspedisjonen" hans for noen år siden (Femunden på langs). Er dette egentlig en ekspedisjon eller en skikkelig langtur? I mitt hode er begrepet "ekspedisjon" noe som vekker tanker om Amundsen, Nansen og Heyerdahl. En tur på Femunden blir da litt inflasjon av begrepet.

Canada eller Alaska på tvers er jo ekspedisjoner, men de er også ekstreme på mange måter. Kaldt vær, farlige dyr og generelt ugjestmilde omgivelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker folk må få kalle turen sin ekspedisjon om de vil. Erfaring, kompetanse og utstyr vil hele tiden skyve på hva man personlig oppfatter som en krevende tur.

 

Når jeg hører ordet ekspedisjon, så tenker jeg på en tur ingen har gjort før, og som foregår over lengre tid (flere uker) og hvor man ikke mottar bistand underveis. Men jeg er helt sikker på at andre vil oppfatte ordet ekspedisjon forskjellig fra meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ekspedisjon er en lengre reise som krever større utrustning for et bestemt formål, for eksempel vitenskapelig eller militært. Ordet brukes også om deltagerne i en slik ferd. "  For noen år siden reiste vi en gruppe til Canada for å finne ut hvor Helge Ingstad tilbrakte vinteren 1929-30.(Formålet)  Vi brukte lang tid på forarbeide, gjennom litteratur, bilder, intervjuer av dene folket  etc.  Både forberedelse og utrustning tilsier at jeg tør kalle det en ekspedisjon.  https://nordlandet.azurewebsites.net/EKSPEDISJONER 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ønsker man å kalle det en ekspedisjon i stedet for en padletur, telttur, vandring eller bare tur? Navnet endrer jo ingen ting på hva man faktisk foretar seg, så det må være en effekt fra andre folk man er ute etter, en slags skryteskala, at det skal være bedre å dra på en ekspedisjon enn en tur. Det er selvsagt bare tull. Turen er jo den samme uansett hva man kaller det.

Det er litt i samme gata som å fokusere på hvor vanskelig og fælt det var å gjennomføre turen, i stedet for hvor fint, stemningsfullt og flott det var. Å fokusere på alle myrene man måtte slite seg gjennom i stedet for alle blomstene og soloppgangene man fikk se. Og alle elvene man fikk bade i.

Men altså, uansett hva man kaller det, og hva man fokuserer på når man forteller om turen, så endrer det ingen ting på hva man faktisk foretok seg. Det er samme turen uansett.

Det er nå min mening i hvert fall.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt og subjektivt. 

Jeg har hatt mange ekspedisjoner uten overnatting. For meg kan f.eks:

Østmarka på kjente stier etter jobb. Bare gå uten noen plan. Eller ta bussen til Hakadal og gå gjennom marka en dag, også uten noen konkrete mål. Det blir tur. 

Legger jeg en plan, skal finne gamle/nye kjentmannsposter, sikta meg ut noen bortgjemte topper utenfor allfarvei, det blir ekspedisjon. 

Begynte å padle i for et par år siden, og da blir ekspedisjon om det er mye underveis og mange avstikkere, og utforske litt underveis.  Da jeg f.eks padla fra Vaterland til Nesset, artig og digg, men ikke så spennende, det blir en tur.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (13 minutter siden):

Alt er relativt og subjektivt. 

Jeg har hatt mange ekspedisjoner uten overnatting. For meg kan f.eks:

Østmarka på kjente stier etter jobb. Bare gå uten noen plan. Eller ta bussen til Hakadal og gå gjennom marka en dag, også uten noen konkrete mål. Det blir tur. 

Legger jeg en plan, skal finne gamle/nye kjentmannsposter, sikta meg ut noen bortgjemte topper utenfor allfarvei, det blir ekspedisjon. 

Begynte å padle i for et par år siden, og da blir ekspedisjon om det er mye underveis og mange avstikkere, og utforske litt underveis.  Da jeg f.eks padla fra Vaterland til Nesset, artig og digg, men ikke så spennende, det blir en tur.  

Jeg foreslår å lage et nytt ord: ekspeditur. Fra og med nå skal alt jeg gjør i skog og fjell være en ekspeditur.

;-)

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 minutter siden):

Jeg foreslår å lage et nytt ord: ekspeditur. Fra og med nå skal alt jeg gjør i skog og fjell være en ekspeditur.

;-)

Og fordelen er at jeg kan gjøre hva jeg vil på ekspedituren uten at noen bryr seg med hva jeg faktisk gjorde der ute.

Akkurat nå skal jeg på en ekspeditur i Romeriksåsene for å ta noen O-poster.

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (30 minutter siden):

Jeg foreslår å lage et nytt ord: ekspeditur. Fra og med nå skal alt jeg gjør i skog og fjell være en ekspeditur.

;-)

Og jeg tror jeg har funnet på et ord. 

Naturban..... går jeg en tur som kombinerer skauen og bebyggelsen.... Natur og Urban..... 

Hadde jeg vært på SO.ME eller hatt en blogg.... eller vært kjent.... hadde "artistnavnet" mitt blitt EkspedisJon 😉

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingstadcreek skrev (På 12.5.2022 den 10.38):

"Ekspedisjon er en lengre reise som krever større utrustning for et bestemt formål, for eksempel vitenskapelig eller militært. Ordet brukes også om deltagerne i en slik ferd. " 

Stemmer godt med definisjonen fra Norsk akademisk ordbok, "(lengre) ferd med et bestemt (især vitenskapelig eller militært) formål; (oppdagelses)reise; tokt"

Tradisjonelt tror jeg ikke en utflukt kunne kalles en ekspedisjon om den ikke har et konkret formål - og gjerne er av en viss varighet. Din utflukt bør oppfylle de kriteriene.

Men språk endrer seg. Bruken bestemmer innholdet i ord enten man liker det eller ikke. Nå for tiden tror jeg de fleste bruker "ekspedisjon" om enhver litt lang og strabasiøs tur.

Litt på siden, men jeg må si jeg dør litt inni meg hver gang jeg hører noen snakke om å bli forfordelt når noen (urettmessig) får mer enn resten. Men sånn er det nå engang å være en gretten gammal gubbe. Når mange nok bruker det sånn vil til slutt feil bli riktig.

Enn så lenge mener ordbøkene at det kan bety begge deler - mao at det er ubrukelig...

Forfordele
1. gi en mindre enn en har rett på ved fordeling
2. gi en mer enn det en har krav på; favorisere

"When I use a word," Humpty Dumpty said, in rather a scornful tone, "it means just what I choose it to mean—neither more nor less."

Endret av Blindgjenger
tyrrkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (3 timer siden):

Litt på siden, men jeg må si jeg dør litt inni meg hver gang jeg hører noen snakke om å bli forfordelt når noen (urettmessig) får mer enn resten. Men sånn er det nå engang å være en gretten gammal gubbe. Når mange nok bruker det sånn vil til slutt feil bli riktig.

Like artig er det at mange nå mener at det er positivt å gjøre noen en bjørnetjeneste og at de derfor fortjener en bamseklem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Like artig er det at mange nå mener at det er positivt å gjøre noen en bjørnetjeneste og at de derfor fortjener en bamseklem.

...og de gråter krokodilletårer når de er skikkelig lei seg, de hyklerne!

Men nå har vi vel tatt en skikkelig ekspeditur utpå viddene :D

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Blindgjenger said:

Men nå har vi vel tatt en skikkelig ekspeditur utpå viddene

Hvis vi måtte utruste en ekspedisjon for å lete etter slapt språk, da hadde vi ikke hatt daglige påminnelser om hvor fulle av feil vi er.

Med på at ordet "ekspedisjon" blir utvannet når en tur i Femundsmarka skal være nok. Men dersom den turen omfattet f.eks oljemaling av scener fra Femundsmarka og deltakerne måtte ha med seg maling, staffeli og lignende, da lukter det fugl. Ekspedisjon = lang tur + formål/utstyr utover det man trenger for transport. Så om det kan være noen trøst for mange av dagens "ekspedisjoner", så gikk Lars Monsen en tur i Alaska.

Er heller ikke nødvendig å slenge om seg med fjonge ord. "Tur" inneholder så mye at man er i godt selskap.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (22 timer siden):

Finnes det en objektiv vurdering av begrepet langtur da?

 

Godt poeng. En langtur for deg kan være en vanlig tur for meg, eller omvendt. Langturbegrepet er dog ikke så jålete som jeg finner ekspedisjonsbegrepet å være. Blir ofte litt wannabe Monsen over å slenge rundt seg med begrepet ekspedisjon når man teltet på Hardanger eller Femunden synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med språk er at det utvikler og forandres med tiden. Nye ord dukker opp, gamle forsvinner, og noen får ny betydning eller ord for flere betydninger etter hvert som samfunnet endres.

Jeg kommer fortsatt til "ekspedere"  uten større utrustning  eller vitenskapelig/militært øyemed. 😉. ... Tror jammen meg det blir en kombo-ekspedisjon (hovedsakelig sykkel, med innslag av skobytte for litt vandring)  på Krokskogen i morgen. Har noe snacks liggende på min elskede Oregon 700 som har venta på et besøk i lang tid.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (27 minutter siden):

Det fine med språk er at det utvikler og forandres med tiden. Nye ord dukker opp, gamle forsvinner, og noen får ny betydning eller ord for flere betydninger etter hvert som samfunnet endres.

Jeg kommer fortsatt til "ekspedere"  uten større utrustning  eller vitenskapelig/militært øyemed. 😉. ... Tror jammen meg det blir en kombo-ekspedisjon (hovedsakelig sykkel, med innslag av skobytte for litt vandring)  på Krokskogen i morgen. Har noe snacks liggende på min elskede Oregon 700 som har venta på et besøk i lang tid.... 

Og det er du selvsagt helt fri til. Kos deg :)

Kanskje vi kunne innføre nyanser til ekspedisjonsbegrepet? Heyerdahl, Nansen, Amundsen og for den saks skyld Monsen gjennomførte kanskje lange ekspedisjoner, mens vi andre som kun vandrer ei helg eller ei uke gjennomfører "korte" ekspedisjoner? Altså forstå meg rett, jeg går aldri på ekspedisjon. Det jeg går er turer under ei uke hvor jeg koser meg med telt (ofte DNT-hytter), primus og fiske :)

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en følelse av at mange har lyst til å kalle reisen sin en ekspedisjon hvis det kan sies å ha minst ett likhetstrekk med det Nansen, Amundsen, Heyerdahl, Sverdrup eller Ingstad gjorde for å kunne projisere litt av disse sine bragder over på eget "vågestykke". Men det er bare en følelse altså.

Og så har jeg lyst til å spørre: Hvorfor ikke bare iverksette drømmeturene sine uten å bry seg om hva man skal kalle det når man forteller hva man skal gjøre eller har gjort til andre? Et ord endrer ingen ting her.

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (9 timer siden):

Jeg har en følelse av at mange har lyst til å kalle reisen sin en ekspedisjon hvis det kan sies å ha minst ett likhetstrekk med det Nansen, Amundsen, Heyerdahl, Sverdrup eller Ingstad gjorde for å kunne projisere litt av disse sine bragder over på eget "vågestykke". Men det er bare en følelse altså.

Og så har jeg lyst til å spørre: Hvorfor ikke bare iverksette drømmeturene sine uten å bry seg om hva man skal kalle det når man forteller hva man skal gjøre eller har gjort til andre? Et ord endrer ingen ting her.

;-)

Det er dette "kjekkaseriet" jeg ergrer meg litt over. Det blir for meg litt devaluverende overfor de store friluftsheltene våre. Det de gjorde var da for fanken noe annet enn en helgetur i Nordmarka...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du veldig sårende, Skaubjønn. Nettopp tilbake fra en todagers i Østmarka og her disser du hele ekspedisjonen? Overrasket av ville dyr (rådyr), villedet av gretne innfødte (gretne innfødte) og kart fra en fremmed i en dunkel bar (Kartverket), skremt av trommer i natten (søppelgjøkene kalt "russ" (denne gjengen havner på Stortinget om ikke så mange år - takk, jeg bidrar gjerne til din deperesjon)). og desperat slitt mot målet (trefall og egen feilvurdering av form) og det skal liksom ikke være en heildundrende ekspedisjon?

Om sarkasmen ikke var klar nok: ja. Når turen ikke går lengre enn en dagsmarsj fra "sivilisasjonen", da er ekspedisjonsbegrepet utenfor rekkevidde.

Og jeg tror Skogens Stønn er inne på noe. Skjønt, vi lever i den dårlige ironiens verden. Kanskje det er humor når folk blåser seg opp.

 

Jeg har aldri gått på ekspedisjon. Når jeg ser på ekspedisjoner fra tidligere tider, så skjønner jeg at jeg kommer aldri til å gå på noen ekspedisjon, med mindre ad astra.

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.