Gå til innhold
  • Bli medlem

Håv lettvekt tips


Snytitingen

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en sammenleggbar teleskop håv som primært skal brukes til fjellfiske. Kriteriene er enkelt og greit at den må kunne legges sammen, da helst i både lengde og bredde, samt være såpass lett (ikke over 300-350 gram) at den faktisk blir med i tursekken. Ser det er mye å velge i, men de færreste oppgir vekt på håvene. Ser at Rapala har en karbon håv (Rapala ørret og Rapala allround) som virker grei med tanke på mine kriterier, bortsett fra at den ikke lar seg slå sammen i bredden...

Noen som har et tips eller to å komme med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snytitingen skrev (På 11.5.2022 den 13.30):

Jeg er ute etter en sammenleggbar teleskop håv som primært skal brukes til fjellfiske. Kriteriene er enkelt og greit at den må kunne legges sammen, da helst i både lengde og bredde, samt være såpass lett (ikke over 300-350 gram) at den faktisk blir med i tursekken. Ser det er mye å velge i, men de færreste oppgir vekt på håvene. Ser at Rapala har en karbon håv (Rapala ørret og Rapala allround) som virker grei med tanke på mine kriterier, bortsett fra at den ikke lar seg slå sammen i bredden...

Noen som har et tips eller to å komme med? :)

Den første lettvektshåven jeg har skaffet meg er Rapalas Karbon Trout Net. På 327g og med et middels langt håndtak er det lett i vekt, men ikke særlig pakkbart. Så jeg ser på det som finnes av sammenleggbare nett, med en bøyle som kan brettes ut og inn. De har på sin side gjerne ikke så lange håndtak, noe som jeg som fisker fra land synes er greit for å slippe å bøye meg ut i vannet. Så det er ikke noen prioritet.

Endret av haraldthi
Litt for langt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline har en brettbar håv: https://www.skittfiske.no/guideline/245308/guideline-easy-fold-ii-net-foldbar-håv

Men vær klar over at siden ramma er fleksibel krever det litt øving å bli vant til denne håven. Det går helt greit. Man må bare vite hvordan det skal gjøres - og hva man ikke skal gjøre. Jeg har en tidligere versjon som er mer trekantet i form.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt. Jeg har en gammel versjon av den samme typen håv som den Guideline håven du linker til hos Skittfiske. Den er veldig pakkbar og har ei fin vekt (kontrollveid til ca.  250 g inkl. futteral). Men jeg liker ikke nettet på den og jeg synes den blir for kort i mange situasjoner. Den treffer på 2 av 3 kriterier.

Ser inne på hjemmesiden til Guideline at den nye Easy Fold II Net er en del av Multigrip serien og at man kan bytte ut håntaket: https://www.guideline.no/produkter/tilbehør/håver-og-vadetilbehør/håver/multi-grip-telescopic-grip-105973-p0000132373

Så den der med ekstra håndtak kan vise seg å være en veldig aktuell kandidat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snytitingen skrev (8 minutter siden):

Takk for svar så langt. Jeg har en gammel versjon av den samme typen håv som den Guideline håven du linker til hos Skittfiske. Den er veldig pakkbar og har ei fin vekt (kontrollveid til ca.  250 g inkl. futteral). Men jeg liker ikke nettet på den og jeg synes den blir for kort i mange situasjoner. Den treffer på 2 av 3 kriterier.

Ser inne på hjemmesiden til Guideline at den nye Easy Fold II Net er en del av Multigrip serien og at man kan bytte ut håntaket: https://www.guideline.no/produkter/tilbehør/håver-og-vadetilbehør/håver/multi-grip-telescopic-grip-105973-p0000132373

Så den der med ekstra håndtak kan vise seg å være en veldig aktuell kandidat ;)

Nettet er annerledes på den nye. Det er knuteløst og belagt med polyethylene (beskytter fisken i fall den skal settes ut igjen og kroker henger seg ikke så lett fast sies det). Og ja, du kan sette på teleskophåndtak.

Jeg liker heller ikke nettet på den gamle. Fint du tok opp dette, for nå er det på vei en ny håv inklusive teleskophåndtak til meg. Jeg måtte bruke to nettbutikker for det var ingen som hadde begge deler i sortimentet.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Nettet er annerledes på den nye. Det er knuteløst og belagt med polyethylene (beskytter fisken i fall den skal settes ut igjen og kroker henger seg ikke så lett fast sies det). Og ja, du kan sette på teleskophåndtak.

Jeg liker heller ikke nettet på den gamle. Fint du tok opp dette, for nå er det på vei en ny håv inklusive teleskophåndtak til meg. Jeg måtte bruke to nettbutikker for det var ingen som hadde begge deler i sortimentet.

Gratulerer med ny håv!

Det hadde vært kjekt om du kunne tatt et bilde av håven med teleskophåndtaket påmontert, samt veid den ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg forøvrig ny sekk på Villmarksmessa, og legger merke til at Rapala-håven ikke er så dum å få med seg om du har feste for isøks. Slik som her. 

Sekken er Aarn sin Load Limo, utgått modell, om noen lurer. Men jeg har overlastet sekkene mine til tider og jeg synes det er en spennende konsept. Selv om jeg ikke har prøvd den med tung last enda da. 

FCBB735A-C551-418E-BD65-28DE45A7860F.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (16 minutter siden):

Mclean foldehov med innebygd vekt , futeral og belte 416gr (veid).Litt tung, men praktisk om fiske prioriteres.

Angående den vekta, så har jeg dårlige erfaringer med fjærvekt når fisken bare veier en hekto eller to. Noe du lett får på slike fisketurer.

Jeg fant også en tråd på Fluefiskeforum der de har dårlige erfaringer med foldehåv til elvefiske, da nettet blir tatt av strømmen og bøylen ikke er sterk nok til å unngå å bøye seg helt. Men fjellfiske er vel mest stillevann, og da går det vel greit.
Jeg ville vel like vel prioritert et godt og langt håndtak da. Om du ikke har med deg vader, så kan det å gå ned på kne langt ute på ei myr bli en bløt opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldthi skrev (10 timer siden):

Angående den vekta, så har jeg dårlige erfaringer med fjærvekt når fisken bare veier en hekto eller to. Noe du lett får på slike fisketurer.

Jeg fant også en tråd på Fluefiskeforum der de har dårlige erfaringer med foldehåv til elvefiske, da nettet blir tatt av strømmen og bøylen ikke er sterk nok til å unngå å bøye seg helt. Men fjellfiske er vel mest stillevann, og da går det vel greit.
Jeg ville vel like vel prioritert et godt og langt håndtak da. Om du ikke har med deg vader, så kan det å gå ned på kne langt ute på ei myr bli en bløt opplevelse.

De årene jeg har brukt foldehåv har strøm i elv ikke vært problem for meg. Men dersom du er vant til vanlig hov er det en overgang, også om du prøver å løfte fisk i hov opp av vannet.

Fjærvekta på de McLean hovene jeg har hatt har vært innenfor 5% avvik og bedre på fisk over min.vekt. Jeg har aldri fått så små fisk som 1-2 hg, så det vet jeg ikke noe om (ja - særlig :-) ). Men det avhenger av å løfte rett opp. Skrå fører til friksjon som minker vekt.

Langt skaft er en stor fordel når man er alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldthi skrev (På 18.5.2022 den 14.57):

Angående den vekta, så har jeg dårlige erfaringer med fjærvekt når fisken bare veier en hekto eller to. Noe du lett får på slike.

Hva skal du egentlig med håv da?😂

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått håv og skaft, så her kommer bildene dine @Snytitingen

Tror jeg skal bli fornøyd med denne håven som jeg anser som en god oppgradering fra den forrige. Men som sagt, håvringen er bøyelig, så man må venne seg til hvordan den skal brukes hvis man ikke er vant til det.

Vekt på de enkelte delene så du kan plusse sammen de delene du ønsker:

Håven uten skaft: 169 gram

Det medfølgende skaftet: 72 gram

Teleskopskaftet: 137 gram

Taska: 70 gram

Håven kan bæres i beredskap i beltet i den medfølgende taska. Da er det bare å rive opp håven og håve i vei til man går lei.

PTG60022_DxO_600.jpg.a40cdd9128031050a927020d61891163.jpg

 

Men man trenger ikke bruke taska for at den skal holde seg sammenfoldet. Den åpner seg hvis jeg rister litt på den.

PTG60024_DxO_600.jpg.f9fc6364907c42bce7b0a89e51df282a.jpg

 

Håven med det medfølgende grepet (57 cm totalt)

PTG60023_DxO_600.jpg.6ffe1c9c6d81eadd76e70e92196c2e0c.jpg

 

Håven med teleskopskaftet skjøvet helt inn (76 cm totalt)

PTG60026_DxO_600.jpg.9df0ec53476e4a03bf14cf1dcab32c40.jpg

 

Håven med teleskopskaftet fult utdratt (98 cm totalt)

PTG60027_DxO_600.jpg.c4c03d039f408a336d3c5846d5376be7.jpg

 

Som sagt trenger man ikke taska, men det kan sikkert være greit å ha en strikk eller en liten plastpose over håven når man pakker den så den ikke slår seg ut når man roter rundt i sekken. Her har jeg satt på en liten plastpose som veier 2 gram. Lengden på håven slik den er på bildet er rett under halvmetern, så den går sikkert i mange sidelommer også. Og er dette i lengste laget så kan man jo skru av skaftet og ha håven og skaftet hver for seg.

PTG60030_DxO_600.jpg.f4d5a98bbed97720862b48157bb59842.jpg

 

Og her har jeg håvet ei djævelsk stor gjedde, eller e det ei hyse? Æ e sannelig ikke sikker...

PTG60028_DxO_600.jpg.fd3e1ce2f661ede2e106c03eff9400f4.jpg

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 6
  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.