Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkposer Helsport


KjartanE

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Helsport Superlight tarp til kampanjepris hos XXL. Fornøyd med det. Lenge sett på den. 
 

Men, hva skjer med pakkposene til Helsport? Komplett ubrukelige greier. Må jo brette sammen med millimeterpresisjon for å få den nedi etter bruk. Samme pose som fulgte med et footprint. 
 

Noen gode forslag til pakkpose jeg kan bruke i stedet? Foreløpig har jeg stappet den ned i en Sea to Summit pose jeg hadde liggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er helsport som har blitt kommersielle.

For noen år siden kjøpte jeg forgjengeren til din presenning. Pakkposen har god plass til 3 presenninger som er skikkelig pakket, eller 1 som er pakket med votter i hui og hast. Da leverte de kvalitet.

Men for å svare på det du lurer på. Gå for en pose som er større enn du trenger. Stor åpning. 30 liter fra sea to summit er ganske lik. Den trenger ikke å være tykk. De tynneste er nesten samme stoffet som presenningen din.

https://www.xxl.no/sea-to-summit-drysack-ultrasilicone-20l-green-gronn/p/1115027_1_style

Noe slik som denne?

 

Husk at Sea to summit lyver når de skriver volum. 3 liters posen deres rommer nesten 1,7L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haugoy skrev (4 timer siden):

Dette er helsport som har blitt kommersielle.

For noen år siden kjøpte jeg forgjengeren til din presenning. Pakkposen har god plass til 3 presenninger som er skikkelig pakket, eller 1 som er pakket med votter i hui og hast. Da leverte de kvalitet.

Kjedelig hva Helsport har blitt til. Enda kjedeligere å bruke en liten formue på en tarp også må man kjøpe pakkpose ved siden av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det gjelder ganske mange av de pakkposer som følger med ulike saker og ting. Eller bukser som kan ligge i baklommen mv. Man skal være kinesisk barnearbeider for å få det ned i samme pose igjen.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haugoy skrev (4 timer siden):

Dette er helsport som har blitt kommersielle.

Jeg har samme tarp selv, og selv om størrelsen på pakkposen ikke har plaget meg så er det ikke umulig at jeg ville opplevd f.eks en 50% større pakkpose til å ha større fordeler enn ulemper. 
Det er vanskelig å si.. uansett sliter jeg med å se hvordan størrelsen på pakkposen sier noe om firmaets kommersielle filosofi. 

Ett firma som skal overleve, utvikle seg og overholde forpliktelser overfor kundene (og eierne) sine må være kommersielle, så det er ikke noe implisitt galt i det. At funksjon eller kvalitet noen ganger får lide under jakten på profitt og bedre marginer er noe som skjer i nesten alle firma i en eller annen grad. Jeg klarer fortsatt ikke helt å se at en liten (kanskje nesten litt for liten) pakkpose er ett åpenbart tegn på at funksjon er ofret til fordel for profitt/marginer, 

Når du markedsfører noe som "Super Light" så sikter du deg kanskje inn mot en målgruppe som er villig til å gjøre tannpuss til en unødvendig klønete seanse for å spare 3 gram. Da er det ikke urimelig å anta at samme målgruppe er villig til å spandere ett minutt ekstra for å kunne pakke tarpen så liten og lett som mulig.

Nå er det ikke dermed sagt at jeg ikke har noen horn i siden hos Helsport, jeg har mange, men akkurat den pakkposen har jeg null problem med. 
Derimot kan vi godt prate om den pakk-greie-tingen som de sender med Fjellduken Pro jeg nettopp kjøpte fra de.... Den ga meg ett klassisk Helsport-moment, med "Hva F... tenkte de på der?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (3 timer siden):

Jeg har samme tarp selv, og selv om størrelsen på pakkposen ikke har plaget meg så er det ikke umulig at jeg ville opplevd f.eks en 50% større pakkpose til å ha større fordeler enn ulemper. 
Det er vanskelig å si.. uansett sliter jeg med å se hvordan størrelsen på pakkposen sier noe om firmaets kommersielle filosofi. 

Ett firma som skal overleve, utvikle seg og overholde forpliktelser overfor kundene (og eierne) sine må være kommersielle, så det er ikke noe implisitt galt i det. At funksjon eller kvalitet noen ganger får lide under jakten på profitt og bedre marginer er noe som skjer i nesten alle firma i en eller annen grad. Jeg klarer fortsatt ikke helt å se at en liten (kanskje nesten litt for liten) pakkpose er ett åpenbart tegn på at funksjon er ofret til fordel for profitt/marginer, 

Når du markedsfører noe som "Super Light" så sikter du deg kanskje inn mot en målgruppe som er villig til å gjøre tannpuss til en unødvendig klønete seanse for å spare 3 gram. Da er det ikke urimelig å anta at samme målgruppe er villig til å spandere ett minutt ekstra for å kunne pakke tarpen så liten og lett som mulig.

Nå er det ikke dermed sagt at jeg ikke har noen horn i siden hos Helsport, jeg har mange, men akkurat den pakkposen har jeg null problem med. 
Derimot kan vi godt prate om den pakk-greie-tingen som de sender med Fjellduken Pro jeg nettopp kjøpte fra de.... Den ga meg ett klassisk Helsport-moment, med "Hva F... tenkte de på der?"

Jeg tror ikke du har samme konvolutten som jeg prater om. Pakkpose er feil begrep. Jeg burde ikke brukt det ordet. Den er verken pose eller til å pakke i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

KjartanE skrev (55 minutter siden):

Jeg tror ikke du har samme konvolutten som jeg prater om. Pakkpose er feil begrep. Jeg burde ikke brukt det ordet. Den er verken pose eller til å pakke i. 

Bilde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte de med glidelås ?

Mener den kom i flat pakkpose tidligere. Kanskje jeg som blander med annen tarp.. 

Da er det er ikke bare å stappe nedi og snøre igjen..

Kan jo eventuelt sy egen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (2 minutter siden):

Mener den kom i flat pakkpose tidligere. Kanskje jeg som blander med annen tarp.. 

Min Helsport Bitihorn Superlight, fra 2-3 år tilbake kom i en tradisjonell pakkpose, helt grei. Den på bildet ser mer ut som en toalettmappe...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KjartanE, det der ligner veldig på den «pakk-greie-tingen» som fulgte med Fjellduken Pro jeg kjøpte denne uka. 

Jeg kjøpte min superlight tarp i 2018, og da var det en klassisk tynn pakkpose med snorlukking.

Noe har tydeligvis skjedd og det er ikke til det bedre. Hva som ligger bak er vanskelig å vite, alle som jobber i en forsyninglinje vet at selv ganske banale råvarer kan være nesten umulig å fremskaffe nå etter noen år med pandemi og en dæsj med krig. Hva enn som ligger bak, så bør Helsport få tilbakemelding om at vi ikke liker denne endringen.

Jeg vet ikke om Fjellduken har vært levert med en bedre løsning før, men jeg skal uansett sende de ett forbedringsforslag ;-)

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (På 10.5.2022 den 21.29):

Kjøpte en Helsport Superlight tarp til kampanjepris hos XXL. Fornøyd med det. Lenge sett på den. 
 

Men, hva skjer med pakkposene til Helsport? Komplett ubrukelige greier. Må jo brette sammen med millimeterpresisjon for å få den nedi etter bruk. Samme pose som fulgte med et footprint. 
 

Noen gode forslag til pakkpose jeg kan bruke i stedet? Foreløpig har jeg stappet den ned i en Sea to Summit pose jeg hadde liggende. 

Det meste av poser til friluftsstæasj er for smått synes jeg. Er det "gramjegere" som står bak. Litt mindre pose, spar 5 gram.  På posen til Hennessy-tarpen jeg har, fikk jeg en nabo (sy-orakel), til splitte posen, sy inn ett skjøtestykke på en cm, ikke mer som skulle til for at det er overkommelig å pakke den ned. 

Hun gjorde det samme på posen til pumpa til Packraften. 

Til tarpen som fulgte med køya, bruker jeg en liten StS-pose, 

 

20220512_215047.jpg

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som fotposene mine kom i dette her. Et tilfelle av kjøp mange av noe og bruk det til mest mulig. Særlig lett er det heller ikke. 
Kjøp heller tarp fra Warbonnet, Simplylightdesigns, dutchwaregear eller noen av de andre over atlanteren. De er kanonflinke og konkurrerer med Helsport på pris. 

Med det sagt har jeg en billig som jeg kjøpte på Aliexpress som jeg har brukt på MANGE sommerturer. Den funker fjell den også til en brøkdel av prisen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (3 timer siden):

@KjartanE, det der ligner veldig på den «pakk-greie-tingen» som fulgte med Fjellduken Pro jeg kjøpte denne uka. 

Jeg kjøpte min superlight tarp i 2018, og da var det en klassisk tynn pakkpose med snorlukking.

Noe har tydeligvis skjedd og det er ikke til det bedre. Hva som ligger bak er vanskelig å vite, alle som jobber i en forsyninglinje vet at selv ganske banale råvarer kan være nesten umulig å fremskaffe nå etter noen år med pandemi og en dæsj med krig. Hva enn som ligger bak, så bør Helsport få tilbakemelding om at vi ikke liker denne endringen.

Jeg vet ikke om Fjellduken har vært levert med en bedre løsning før, men jeg skal uansett sende de ett forbedringsforslag ;-)

Jeg sendte akkurat et hjertesukk til Helsport. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
KjartanE skrev (På 13.5.2022 den 12.41):

Fikk svar fra Helsport om at det var en kjent problemstilling, og at produktutviklingsavdelingen jobbet med nye produkter og pakkposer. De håpte at det var forbedret til kommende sesong.

Ikke verst bare det å få svar fra dem heretter.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.