Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold Dividalen/Høgskardet


Anbefalte innlegg

Planlegger tur opp til Høgskardvatnet og videre innover til Lappskardvatnet fra 17 mai. Noen som vet noe om snø og isforhold der nå? Er meningen å gå på ski fra Høgskardhus, begynner vel å bli litt råttent føre kanskje? Hva med skredfare i området der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke 1. håndsinfo om dette området, men kan si hvordan jeg pleier å angripe denne problemstillingen på våren i finnmark.

Jeg pleier å bruker sentinel-hub for å se siste status på snøforhold. Den er bra dersom du finner satelittbilder som er noen dager gamle på dager som ikke er overskyet. 
Ift råtten snø eller ikke så pleier vi ha suksess med å starte inn i områdene dersom yr har meldt minusgrader iløpet av natten, da pleier snøen være hard på formiddagen selv om plussgradene kommer sigende på.

https://apps.sentinel-hub.com/sentinel-playground/?source=S2&lat=69.79730752070466&lng=22.707881927490234&zoom=13&preset=null&layers=B01,B02,B03&maxcc=100&gain=1.0&gamma=1.0&time=2019-11-01|2020-05-28&atmFilter=&showDates=false

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med snø i Indre Troms for tiden. Har vært kjølig med snøvær siste par ukene. Litt fuktig snø i lavlandet i helga, og mildere denne uka. Om værmeldingen holder seg vil det nok være tendenser til råtten snø i skogen rundt 17. mai, men vinterlig i høyden. Husk forlenger til isborret. 

Har vært både vind og snø de siste ukene, så greit å tenke på skred når mildværet svekker binding i snøen. Bør være greit å unngå skredterreng i området om en legger ruta fornuftig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.