Gå til innhold
  • Bli medlem

Pumpelær og repkit til multifuel - oppbevaring mm.


Truant76

Anbefalte innlegg

Gikk nylig til anskaffelse av en Optimus Polaris brenner, og siden jeg ikke har noen erfaring med denne type brenner så har jeg noen spørsmål. Har sett en del videoer så jeg vet hvordan ting fungerer nå og har testet med både bensin og gass og føler jeg har grei kontroll på det. Men, da jeg pakket den opp og monterte pumpen i flasken (original Optimus 0.6L) og prøvde å pumpe litt trykk i den så var det akkurat som om det var null motstand uansett hvor mange pump jeg tok. Hadde ikke kjøpt drivstoff på det tidspunktet så jeg avfeide det med at jeg pumpet på tom flaske og at det antagelig ville ta en evighet å få noe nevneverdig trykk på den måten. Så en video om vedlikehold og demonterte så pumpen, læret var ikke tørt, og jeg fikk noe på fingrene som jeg må anta er silikon eller gease.

Senere kjøpte jeg alkylatbensin og fylte flasken ca. 3/4 av maks mengde. Fikk samme problem, det var ikke motstand når jeg pumpet, men nå var det litt motstand helt i bunn på kanskje hvert 8-10 pump. Hold på en stund og fant ut at det faktisk kom noe trykk i flasken for det kom ut bensin når jeg åpnet forsiktig. Fikk forvarmet med rødsprit og fikk igang brenneren men det ble aldri noe skikkelig "trøkk" i den. Pumpet og pumpet og til slutt ble det litt mer liv. Fyrte en stund og avsluttet slik instruksjonen sider med å snu flasken. Da den slukket var det en hørbar luftstrøm ut av dysen. Pakket sammen, tok pumpen ut av flasken og ventet til den var tørr før jeg demonterte pumpestangen igjen. Kjente på læret, samme som sist, men når jeg nå skulle montere igjen var det merkbar motstand, og det fortsatte den med. Slik jeg tolket konstruksjonen så kommer jo aldri læret i kontakt med drivstoffet så det kan vel ikke ha påvirket noe?

Så da er jo spørsmålet mitt; Kan jeg ha fått en med dårlig lær, selv om det tydelig er smurt, eller har disse lærene en eller annen form for "innkjøring" før de setter seg og virker skikkelig?

En annen ting, når dere kjøper repkits/deler, kommer disse ferdig smurt, ev. smører dere dem selv når dere kjøper dem eller er det best å vente med grease til de skal brukes?

P.S Ja, jeg har bestilt en BD silencer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du smører pumpelæret kan det lønne seg å utvide "koppen" litt. Det er også oppskriften om den tar litt dårlig.

Avhengig av hvor mye bøy det er på fuel pickup røret, kan det bli et problem om ikke flasken ligger i vater når den er fyllt til merket (eller for mye).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (2 timer siden):

Når du smører pumpelæret kan det lønne seg å utvide "koppen" litt. Det er også oppskriften om den tar litt dårlig.

Avhengig av hvor mye bøy det er på fuel pickup røret, kan det bli et problem om ikke flasken ligger i vater når den er fyllt til merket (eller for mye).

Takk for svar, skal prøve med utvidelse :)

Jeg prøvde på et terrassebord så veldig langt unna vater var den nok ikke, men jeg hadde ikke problemer med tilførsel, når den først brant så brant den jevnt og fin og jeg kunne simre uten problemer, det var bare mangel på trøkk når jeg prøvde å åpne helt opp. Læret har antagelig bare satt seg av seg selv på et vis etter jeg avsluttet for det var en helt annen pumpemotstand da. Skal prøve den igjen så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten presisering: Det med flaske i vater gjelder når den er vendt i "off" for å ta inn luft når den skal slukke. Er det for lite "bøy" på pickupen, eller for mye fuel i flaska, blir pickupen liggende nede i fuelen slik at den ikke får sluppet ut trykk for å slukke.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Nova i 20 år, samme pumpelære fortsatt, men ja det trenger nok litt massasje og utvidelse så det pumper bedre.   Hvor langt ut av vater som er OK avhenger av hvor mye det er igjen i flaska men hvis ikke flaska er for full, eller nesten helt tom så er det en god del å gå på.  Polaris er slik jeg forstår det en forbedring av koblingen mellom brenner og flaske slik at man får mindre søl, og kan kjøre på gass, ellers er det samme brenner.
Jeg kjører lit på det jeg har av drivstoff, og har sleivet i vei med å etterfylle med parafin, white-spirit, alkylatbensin ut en tanke på hva som er i flaska fra før.   Forvarming med sprit (Rødsprit tilsatt 10 metanol) er renslig og greit. Har du ikke så funker det til og med med parafin, men det soter.  Blir mer og mer at det er enkelt med alkylatbensin, men den ene av mine 2 brenner best på parafin, den andre på bensin. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (8 timer siden):

Har hatt Nova i 20 år, samme pumpelære fortsatt, men ja det trenger nok litt massasje og utvidelse så det pumper bedre.   Hvor langt ut av vater som er OK avhenger av hvor mye det er igjen i flaska men hvis ikke flaska er for full, eller nesten helt tom så er det en god del å gå på.  Polaris er slik jeg forstår det en forbedring av koblingen mellom brenner og flaske slik at man får mindre søl, og kan kjøre på gass, ellers er det samme brenner.
Jeg kjører lit på det jeg har av drivstoff, og har sleivet i vei med å etterfylle med parafin, white-spirit, alkylatbensin ut en tanke på hva som er i flaska fra før.   Forvarming med sprit (Rødsprit tilsatt 10 metanol) er renslig og greit. Har du ikke så funker det til og med med parafin, men det soter.  Blir mer og mer at det er enkelt med alkylatbensin, men den ene av mine 2 brenner best på parafin, den andre på bensin. :-)

Muligheten for gass var grunnen til at jeg valgte Polaris framfor Nova. Antar det er en liten forskjell på dysen på de to modellene kanskje, for den eneste andre forskjellen jeg ellers kunne finne var at "vingene" i brennehodet på Polaris er høyere enn på Nova så de kan f.eks ikke bruke samme BernieDawg lyddemper. Nova bruker en som har spor som passer på vingene mens Polaris sin er flat under og ligger på toppen. 

Det brenner rent selv om man mikser typer drivstoff altså...ikke verst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.