Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkeltur Bergen - Kristiansand


Erlend Aas

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg planlegger en sykkeltur fra Bergen til Kristiansand i midten av juni. Jeg har begynt å kikke på eventuelle ruter og lurer på om noen har tips eller erfaringer å dele :)

Jeg tenker i utgangspunktet å sove i telt hele veien, men er åpen for å benytte meg av hotell eller lignende skulle været bli dårlig. Til nå har jeg sett på "North Sea Cycle Route"(https://en.eurovelo.com/ev12/norway) som et mulig alternativ. Jeg lurer på om dette er den beste ruten å ta, eller om det er flere alternativer jeg burde vite om. 

Dette blir min første lengre sykkeltur, så jeg er mottakelig for all slags råd. Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst velkommen til Fjellforum, dernest applauderer jeg beslutningen om sykkeltur. Når det gjelder rute så kan du selvfølgelig bruke NSCR / NS1-Kystruta som du allerede har sett på. Det er også mulig å lage din egen rute ved å bruke kartet og lete etter diverse mindre trafikkerte veier som sammenfaller med retningen til bestemmelsesstedet . Vær oppmerksom på at ruta du velger kan inneholde tuneller som ikke er tillatt/tilrådelig med sykkel.

Tunelloversikt finner du her: https://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml   

NS1 (Nasjonal sykkelrute 1) er lagt om de senere år nord for Stavanger pga nedlagt ferge/båttilbud og det ser du på den røde streken (ruta) mellom Nedstrand og Stavanger. Den skal være etablert, men jeg er usikre på om den er merket (ferdig) eller ikke. Har du god tid kan du velge den, eller gå for ferge/hurtigbåt mellom Nedstrand og Stavanger. Strekket fra Egersund og sydover, f.eks. Jøssingfjord etc er veldig kupert med mye opp og ned, noe som tar mye på krefter og motivasjon, men det er usigelig vakkert.

Det aller viktigste rådet jeg kan gi er: Tenk vekt i alt du pakker med. Lag deg en pakkeliste og vei hver eneste ting på lista. Ikke ta med ting som kan være kjekt å ha.

Dernest er det greit å ha oversikt over butikker og bensinstasjoner sånn at du kan få proviantert (spist) daglig/annenhver dag. Fyll vann når du kan, ikke vent til du må. De fleste kirkegårder har vannkran tilgjengelig.

God Tur!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cycklade runt på Lofoten en gång på modifierad Racer cykel med stålram (idag skulle det nog ej fungera)relativt platt med undantag ut från Narvik och ut på första ön.

Det fanns ej bra cykelväskor då på början av 90- talet utan jag köpte med dragkedjor som ej höll hela turen och bl försvan en långarmad T-shirt i en utförsbacke som ej hittades igen och eft som det var i början an Sept så blev det kallt.

Hade problem med ett styrlager med stora muttrar som ingen hade verktyg till ens på bilverkstäder som då fanns på bensinstationerna och det glappade så det fick bytas efter resan.(tag med verktyg som passar själv)

Är det lansväg eller MTB cykel för grusvägar,om du skulle åka närmaste vägen över fjället skulle nog elcykel behövas om man har full last.

https://bikepacking.com/bikes/2019-silk-road-mountain-race-rigs/

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hej rayun,

Jeg har kigget efter en tur-skildring uden at finde den ... det er august og du må være kommet hjem. Mine råd kan du altså ikke bruge. 

Det kan måske du til andre som kigger efter hints, og fordi jeg har en mindeværdig opplevelse vil jeg alligevel fortælle.

Jeg er 69 år og lige kommet hjem fra en 47 km's tur på en svær svensk leden (op mod Borås <- Hindås). Dette sagt for ikke, med det jeg vil sige om din tur - at jeg ikke er særskilt frygtsom af natur. Tvært imod finder jeg det tungt at opleve andres bekymring om mine ture alene.

Jeg ville ikke planlægge den tur du snakker om. 

Jeg havde en 1000 km's cykeltur fra Oslo -> nordøst-over til Femund -> vestover og siden -> Kristiansand ~1990. Den eneste bekymring jeg husker er (jow, tunellerne) på ruten sydover, hvor jeg kommer til at cykle på en befærdet vej langs en fjord/lang sø. Vejen 'hang' på siden af et fjell og jeg havde en fantastisk udsigt, helt uforstyrret med, at jeg var den yderste trafikant før det lave hegn. Det var ikke behagligt. Det er den eneste gang jeg har været bange. Jeg tror at hegnet var lavere end toppen af min bagage .. så, i værdste fald kunne jeg have flippet ud over det og forsvundet ned i dybet.

Det vil jeg ikke opleve igen, så derfor ville jeg ikke planlægge din tur. Første østlige del af turen var langt mindre bjergrig end landskabet ude vest på. Jeg vil derfor forvente, at der er flere veje af samme karakter. Og, i den retning du planlægger vil det konsekvent være dig der er yderste trafikant. Problemet kan selvfølgelig omgås ved at vurdere de veje som du kommer til at køre på, så du kan planlægge, eller i det mindste være opmærksom på situationen.

mvh Carsten

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.