Gå til innhold
  • Bli medlem

For dem som liker å nerde på fjell- og terrengsko. 


Espen501

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort litt research på terrengsko, som jeg fikk lyst til å dele med forumet. Lista er overhodet ikke komplett ettersom markedet virker endeløst for denne type sko. Men jeg har valgt noen favorittmerker og har lest meg litt opp på de fleste. Fokus er vandring i terrenget og på fjellet med sekk på opp til 10-14 kg. I et par tilfeller tyngre sekk (Hoka Kaha). Noen av skoene har innslag av støvelfølelse, mens andre er rene løpe- og lette vandresko. 

Etter nylig å ha gått over til fastpacking prøver jeg å finne den beste skoa, noe som egentlig er et helt umulig prosjekt. Ingen har vel tid eller ork til å prøve såpass mange modeller, men om noen har erfaring med noen av modellene, legg gjerne inn en kommentar. Denne lista er like mye ment som en liten veileder slik at man kan orientere seg i jungelen av lette fjellsko.

Vekt er stort sett oppgitt i størrelse 42. 

Ekstra utfordring: Jeg har litt problemer med å skille alle Hoka-modellene utenom Speedgoat og Challenger. Kommenter gjerne. 



-Adidas Terrex Free Hiker GTX, dropp ukjent (200g/sko) - Lett, rask og myk urban terrengsko, men ikke helt vanntett. Primeknit overdel og boost-såle. 

-Adidas Terrex Skychaser GTX 2.0, dropp ukjent (278g/sko) - Lett, solid og stabil. Best til vandring, men kan løpes i. Mid-versjon mer støvelaktig.

-Adidas 4x4 mid GTX - Reklameres som stabil, inspirert av fjellstøvel og demping som i terrengløpesko

-Altra Lone Peak A-W Mid, 0 dropp (428g/sko). Legendarisk løpesko omgjort til lett støvel som kan løpes med. God plass i forfoten. Mulig litt "sloppy". Ikke mye støtte. 

-Arc’teryx Aerios FL Mid GTX, dropp ukjent (370g) -Skoen er designet med inspirasjon fra løpesko - gjør at skoen sitter tett på foten og minimerer friksjon. Laget for hurtig forflytning med lite oppakning. Myk fleks i sålens flekspunkt, men stivere bakover, og god vridningsstivhet. En av de letteste. 

-Hoka Anacapa Mid GTX, 6 mm dropp ( 450g/sko) - "Urban hiking". Solid, mer som en støvel, men lett. God rocker.
-Hoka Challenger mid GTX, 5 mm dropp (415g) - "Urban hikingsko". Terrengversjonen av populære Hoka Clifton. Passer til både løping og vandring, men ikke like solid som Speedgoat. 
-Hoka Kaha, Dropp 6 mm, (508 g/sko) - Gode kritikker for å være utrolig lette og komfortable med ankel støtte. Tviler på at de er gode til løping. 

-Hoka Sky Toa GTX, dropp ukjent (500g/sko) - Lett, myk og mer komfortabel enn de fleste med god demping. Gir noe ankelstøtte, løpeskofølelse men best til vandring. Sammenlignes med: Arc’teryx Aerios FL Mid, Altra Lone Peak 4 Mid og Vasque Breeze LT Mid GTX

-Hoka Speedgoat Mid GTX, 4 mm dropp (320 g) - Klassiker med legendarisk god demping - populær blant både fjellvandrere og terrengløpere.

-Hoka Tennine, 4 mm dropp (504 g/sko) - Nytt påfunn fra Hoka med utstikkende baksåle ment for rask nedstigning og lange turer, god demping, kostbar. Kan være krevende i teknisk terreng pga den store sålen. 

-Inov8 Roclite 345 GTX, 8 mm dropp (345g/sko) - Populær løpe- og vandresko. Vanntett og godt feste. Litt stiv. En favoritt. 
-Inov8 Roclite Pro G 400 GT, 8 mm dropp (400g/sko). Oppdatert versjon av den over. Keramisk beskyttet overdel. Kan løpe, men regnes som litt tung. Bygget for beskyttelse mot elementene. 345 er nok et bedre valg.

-La Sportiva Spire GTX Hiking Shoes (bra rocker, mellomting boots og sko)
-La Sportiva TX4 Approach shoes, 4 mm dropp (365g/sko) - Såkalte "approach shoes" ment for steinete og bratt terreng. Gode kritikker, stivhet gjør at de også passer til klatring. Læroverdel, men likevel vanntette. Litt "clunky" siden de også er beregnet til klatring. 

-La Sportiva Ultra Raptor Mid GTX, 9 mm dropp (940 g/par) - Finnes også med lavt skaft. Solid vandresko. Kan løpes i, men litt tung. 

-Salomon X Ultra 3 GTX (365g/sko) - Regnes som en av de beste for fastpacking/hiking. Mulig bruk til terrengløping (?). Lett, solid og med godt grep. Ikke god nok demping for de lengste turene. 

-Salomon X Ultra 4 Mid, (450 g/sko). Litt støvelaktig med god rocker. Klassiker. Regnes som en av de beste. Klokker inn som vanntett, lett og med supert grep. Ikke like god demping som Hoka, som også er mer "springy".  

-Salomon X Ultra 4 Low, 11 mm dropp (390g/sko) - samme som over, men med lavt skaft. 

-Salomon Cross Hike Mid GTX (340 g/sko) - Lett, smidig og rask. Mindre stabil og ikke like godt grep som andre. Ideell for lett fastpacking/løping pga lav vekt. 

-Salomon X Raise Low GTX, 11 mm dropp (390g/sko) - Inspirert av terrengløpesko. Komfortabel, lett, "springy" og med god demping. Beregnet for vandring. 
-Salomon X Raise Mid GTX - Samme som over, med høyt skaft. 
-Salomon Predict Hike Mid GTX (376g/sko) - Annerledes sko uten at jeg vet hva det betyr. Lett og god for speed hiking, sies det. 

-Saucony Peregrine 12 ST, 4 mm dropp (272 g/sko). Legendarisk terrengløpesko. Vanntett, sitter tett og godt. Hard i sålen kan ble ubehagelig i lengden. 

-Scarpa Rapid, 6 mm dropp (295g/sko). Lett terrengløpesko for bratt terreng, gode kritikker, holdbare, smal passform. Men kjøp Hoka om du vil ha mer demping. 

-Vasque Breeze LT (377g/sko) - God vandresko med noe ankelstøtte, kan brukes til løping. Lett.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Espen501 skrev (På 9.5.2022 den 11.39):

-Salomon X Ultra 4 Mid, (450 g/sko). Litt støvelaktig med god rocker. Klassiker. Regnes som en av de beste. Klokker inn som vanntett, lett og med supert grep. Ikke like god demping som Hoka, som også er mer "springy".

Nerdet, ja. Oversikten ville være enda mer nyttig for mig, hvis den også inneholdt noe om passform: smal, normal, bred lest/form, da jeg sliter med å finne sko som er brede nokk til mine føtter. (Flere her på FF sliter med samme problem.)

Derfor har jeg tilfeldigvis nå et par ovenstående Salomon, fordi de finnes i en wide-modell. De eneste sko som passet mig hos XXL. Selger hadde faktisk peiling og fant de frem.

Jeg har aldri brukt Salomon før og oppfatter dem som et helt greie "joggesko" med kort skaft. (Egentlig ville jeg ha lave sko fordi jeg også skal sykle med de). Sikkert vanntette med GTX'en, men har regnet lite hele våren. Jeg går litt skeivt og ser allerede at sålen på høyre fot blir litt slitt, selv om de ikke er brukt veldig masse. Kjøpt senhøst, ikke brukt i vinter, men går hver dag med hunder.

Som vanlig er den medfølgende innersåle ikke spesielt bra, men jeg har andre innersåler.

Og så merker jeg at dempingen under roten av begge storetæer begynner å bli nedsunken. Jeg mistenker sterkt, at de fleste skofabrikanter bruker samme demping-skum i sko str. 39-40 til dame på 60 kg som sko str. 46 = mann opp til 100 kg. Så er det klart at det ikke holder så lenge. 

Det er ikke noen spesiell kritisk - slet ikke av din oversikt, men en form for tilbakemelding. Som nevnt er jeg helt grei fornøyd - men "av de beste"??

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har skrivit om test på solomon fellraiser och det fungerade ej även utan packning på underlag lika fjälltur.

Fick ont i mellanfoten dagen efter då anv ca 2h kan bero på lite anv tunna skor utan mest kängor och cyklat med SPD pedaler med skor med Carbon förstärkt sula så foten har ej behövts träna upp de små musklera i foten.

Ska ut på en tur i helgen på ca 3.5 mil med bara lätt packning men tar kängor pga regnat senaste dagarna men skulle nog ej anv tunna skor ändå.

Förr innan Racer cykling sprang jag mer i skogen då inga problem utom då man trampar på en stor rot eller liten sten som ej täcker hela sulan, tar dock troligen flera 10 mil före musklerna tränas upp före en vandring i lätta skor,annars är nog tanken bra med lätta skor överförbart på cykling att anv lätta hjul för bra spurt i tävling eller snabbt komma upp i fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.