Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottur første halvdel av juni


youngprodigy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har 3-4 ukers ferie fra og med 24. mai. Ser da etter en eller flere turer på 5 dager +. Bor i Trondheim uten bil, men ikke noe problem å ta tog nedover et stykke. Er nokså fleksibel, så tenker kanskje å dra spontant med en gang værmeldingene ser greie ut. Har tidligere vurdert å gå Rondanestien mellom Rondane-Oslo, men har begynt å slå det fra meg.

Ønsker gjerne å gå en del, gjerne en rundtur. Dette er dog ikke så farlig, skal alltids finne en rute. Ellers ønsker jeg å fiske en del, selv om det trolig er noe tidlig. Planen er å telte, men om det finnes DNT-hytter i nærheten er også det et alternativ. Bekymringene mine er selvsagt snø, selv om jeg vet det har snødd lite i år. Tenker naturlige valg er Femundsmarka og kanskje Langsua, men tar gjerne i mot andre tips eller forslag. Finnes det områder med noen greie fiskemuligheter i første halvdel i juni, som er greie å nå med kollektivtransport fra Trondheim på maks 6-8 timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såpass tidlig på året så er det nok greit å tenke på et par alternative turer og så velge etter vær og føre. 
Femundsmarka ligger ikke så høyt så det kan nok være muligheter der. Ferga og buss fra Røros begynner vel ikke før andre helgen i juni så alternativ er taxi fra Røros til f.eks Langen å gå innover. 
Langsua ser det ikke ut til  være igjen så mye snø men det er ikke isfritt pr nå. 
Børgefjell er fint som nevnt men det spørs om det er farbart der da. Nå er det vel ganske hvitt der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

youngprodigy skrev (På 9.5.2022 den 11.33):

Har tidligere vurdert å gå Rondanestien mellom Rondane-Oslo, men har begynt å slå det fra meg.

Nei, du må ikke slå Rondanestien fra deg. Det er en veldig fin tur! Jeg vil anbefale å gå den andre veien, altså fra Oslo til Gjende. Jeg startet fra Oslo 4. juni og var framme ved Gjende til sankthans. Det var som å følge etter våren fra Oslo og oppover til fjellet. utrolig fin tur spør du meg, men du må like skog, for det er mye skog fram til Skjellbreida der det blir mer og mer fjellterreng. Her er en rekke postinger jeg gjorde i forbindelse med turen, fra plan til mål: https://www.flangset.net/?paged=15&tag=jotunheimstien (ved å klikke på "forrige" nederst og lese innleggene nedenfra og oppover tror jeg du vil få dem i kronologisk rekkefølge, det er fordi søket lister innleggene fra nyeste til eldste).

Jeg tror ikke du vil få problemer med snø med mindre det kommer et stort snøfall slik det gjorde i 2019 da jeg gikk der. Det var mer snø den 10. mai 2019 enn det er i dag (altså 10. mai i år), men null snøproblemer under turen. Tror kanskje jeg gikk 200 meter til sammen på snøfelt som sikkert ligger der hele sommeren. Her er et nettkamera som står oppe på Valdresflya rett under 1400 m.o.h: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/reiseinformasjon/webkamera/#/vis/2072869 Ikke bekymringsverdig mye snø igjen der nå vil jeg si. Du kan også bruke senorge.no

God tur uansett hvor du nå går!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Her er et nettkamera som står oppe på Valdresflya rett under 1400 m.o.h: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/reiseinformasjon/webkamera/#/vis/2072869 Ikke bekymringsverdig mye snø igjen der nå vil jeg si. Du kan også bruke senorge.no

;-)

Et annet tips til å finne webkamera er yr.no. Hvis du søker opp været for et sted. Og deretter trykker "I nærheten" så får du opp webkameraer i nærområdet. Så i eksempelet over med Valdresflye, som er stavemåten som brukes av Kartverket og dermed yr.no så får du opp 4 webkamera. Inkludert to for Gjendesheim. Det ene av de for Gjendesheim er et av kameraene som Norsk Luftambulanse har plassert rundt i hele landet for å kunne sjekke om det er trygt flyvær i et område. Legg merke til at det er indikert på bildet himmelretning for NLA sitt webkamera. Hvis du klikker på bildet så kommer det opp mulighet for å også se det andre bildet, siden de har kamera som peker i forskjellige himmelretninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (13 timer siden):

Nei, du må ikke slå Rondanestien fra deg. Det er en veldig fin tur! Jeg vil anbefale å gå den andre veien, altså fra Oslo til Gjende. Jeg startet fra Oslo 4. juni og var framme ved Gjende til sankthans. Det var som å følge etter våren fra Oslo og oppover til fjellet. utrolig fin tur spør du meg, men du må like skog, for det er mye skog fram til Skjellbreida der det blir mer og mer fjellterreng. Her er en rekke postinger jeg gjorde i forbindelse med turen, fra plan til mål: https://www.flangset.net/?paged=15&tag=jotunheimstien (ved å klikke på "forrige" nederst og lese innleggene nedenfra og oppover tror jeg du vil få dem i kronologisk rekkefølge, det er fordi søket lister innleggene fra nyeste til eldste).

Jeg tror ikke du vil få problemer med snø med mindre det kommer et stort snøfall slik det gjorde i 2019 da jeg gikk der. Det var mer snø den 10. mai 2019 enn det er i dag (altså 10. mai i år), men null snøproblemer under turen. Tror kanskje jeg gikk 200 meter til sammen på snøfelt som sikkert ligger der hele sommeren. Her er et nettkamera som står oppe på Valdresflya rett under 1400 m.o.h: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/reiseinformasjon/webkamera/#/vis/2072869 Ikke bekymringsverdig mye snø igjen der nå vil jeg si. Du kan også bruke senorge.no

God tur uansett hvor du nå går!

;-)

Kult! Var veldig på Rondanestien tidligere, men slo det fra meg pga. tidsbruk, i tillegg tror jeg det vil være utfordrende å gå mye av de tre ukene alene. Skal også til Oslo i i midten av juni ca, så det hadde vært stilig å gå dit, og dermed gå motsatt vei som deg. Utfordringen der er at det sikkert er lurere å gå samme vei som deg pga. snø og reinkalvingen. Skal se litt nærmere på bloggen din, så veldig spennende ut!:)

Vet du hvordan fiskemulighetene var underveis? Skal jeg gå Rondanestien vil jeg nok kjøre en miks av telt og DNT-hytter der det er mulig, samt bruke noe tid på fisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (1 minutt siden):

Rondanestien går vel fra Oslo til Dovre. Jotunheimstien går fra Oslo til Gjendesheim.

Stemmer det! Ser det ble beskrevet Jotunheimstien ovenfor, men aktuelt det også. Antok tidligere i vår at det fremdeles var mye snø i disse områdene, men ser ut som det var feil antagelse. Da er Jotunheimstien også til vurdering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå i telt ved Nordre Skardtjønna (ca 1060 moh.) i Langsua fra 4. til 6. juni i fjor. Da var det fritt for snø og is der. Det ser lovende ut i år også. 

Her kan man forøvrig følge med på satellittbilder, slik at man får et inntrykk av snøforholdene til enhver tid: https://apps.sentinel-hub.com/sentinel-playground/?source=S2L2A&lat=60.245945550699545&lng=7.78106689453125&zoom=9&preset=1_TRUE_COLOR&layers=B01,B02,B03&maxcc=82.35599999999998&gain=1.0&gamma=1.0&time=2021-11-01|2022-05-01&atmFilter=&showDates=false


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

youngprodigy skrev (4 timer siden):

Vet du hvordan fiskemulighetene var underveis?

Jeg sa Rondanestien, men jeg mente selvsagt Jotunheimstien. Rondanestien skulle jeg ta året etter, men har utsatt den på grunn av koronaen. Nå begynner det vel å bli på tide å planlegge igjen. Da blir det kanskje neste juni (2023 altså).

Hvordan det er med fiske oppover langs Rondanestien aner jeg ikke noe om. Jeg fisket ikke langs Jotunheimstien, men jeg har hørt at det er fint å fiske innover Langsua. Ellers tror jeg vel det er fisk i de fleste vannene man passerer. Sydligst går jo ruta (både Jotunheimstien og Rondanestien) over Nordmarka og Romeriksåsene, og der er det i hvert fall fisk i massevis. Mellom Lygna og Skjellbreida er det ikke mange vann inntil ruta (drikkevann må planlegges litt på denne biten), men går du med telt er det jo bare å svinge til venstre og høyre for ruta for å kunne fiske.

Hvis du skal starte på Gjende og gå sydover er det kanskje lurere å gå sensommer (august-september). Da er det jo flott på fjellet og du holder høsten bak deg etter hvert som du går nedover.

Jeg brukte 3 uker på Jotunheimstien (og planlegger med 4 uker på Rondanestien), men det er mulig å gå mye raskere om man absolutt vil ha det travelt (ligger ikke for meg). Det raskeste jeg har hørt er vel tre og et halvt døgn (Johannes Rummelhoff), men han hadde et antall medhjelpere som sto for logistikken, massasje og bagasjetransport underveis. Det hører med til historien at når han kom til gjende fortsatte han videre opp til Gallhøpiggen.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (17 timer siden):

Jeg sa Rondanestien, men jeg mente selvsagt Jotunheimstien. Rondanestien skulle jeg ta året etter, men har utsatt den på grunn av koronaen. Nå begynner det vel å bli på tide å planlegge igjen. Da blir det kanskje neste juni (2023 altså).

Hvordan det er med fiske oppover langs Rondanestien aner jeg ikke noe om. Jeg fisket ikke langs Jotunheimstien, men jeg har hørt at det er fint å fiske innover Langsua. Ellers tror jeg vel det er fisk i de fleste vannene man passerer. Sydligst går jo ruta (både Jotunheimstien og Rondanestien) over Nordmarka og Romeriksåsene, og der er det i hvert fall fisk i massevis. Mellom Lygna og Skjellbreida er det ikke mange vann inntil ruta (drikkevann må planlegges litt på denne biten), men går du med telt er det jo bare å svinge til venstre og høyre for ruta for å kunne fiske.

Hvis du skal starte på Gjende og gå sydover er det kanskje lurere å gå sensommer (august-september). Da er det jo flott på fjellet og du holder høsten bak deg etter hvert som du går nedover.

Jeg brukte 3 uker på Jotunheimstien (og planlegger med 4 uker på Rondanestien), men det er mulig å gå mye raskere om man absolutt vil ha det travelt (ligger ikke for meg). Det raskeste jeg har hørt er vel tre og et halvt døgn (Johannes Rummelhoff), men han hadde et antall medhjelpere som sto for logistikken, massasje og bagasjetransport underveis. Det hører med til historien at når han kom til gjende fortsatte han videre opp til Gallhøpiggen.

;-)

Hmm, skjønner. Er først og fremst nå i starten av juni det er utfordrende å finne en passende tur. På sensommeren er jo hele Norge tilgjengelig for fotturer! Takker for råd og innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

youngprodigy skrev (7 timer siden):

Er først og fremst nå i starten av juni det er utfordrende å finne en passende tur. 


Mtp værutsiktene og snøforholdene (jf. satellittbilder) i Langsua nå, ser det ihvertfall svært lovende ut der i tiden fremover. Faktisk allerede i andre halvdel av mai. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (17 timer siden):


Mtp værutsiktene og snøforholdene (jf. satellittbilder) i Langsua nå, ser det ihvertfall svært lovende ut der i tiden fremover. Faktisk allerede i andre halvdel av mai. 

Godt å høre! Da ser jeg litt nærmere på Femundsmarka ettersom det er nærmere, men har Langsua også på lista. Takk for hjelp! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

youngprodigy skrev (2 timer siden):

Godt å høre! Da ser jeg litt nærmere på Femundsmarka ettersom det er nærmere, men har Langsua også på lista. Takk for hjelp! :D 

https://www.windy.com/nb/-Nettkamera/Norway/Trøndelag/Bellingan-Hedmark-fylke/webcams/1511284215?62.234,11.861,10

Bellingan er vel ei lita øy i Femunden. Femunden er islagt. Det betyr kanskje at en del av fiskevannene er islagte i Femundsmarka også, fler jo lenger nord man går. Men nå endrer forholdene seg veldig fort, så jeg ville bare fulgt med på vær og føre. Tipper mesteparten av snø og is er borte om et par uker.

Femundsmarka er i hvert fall full av fisk.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (11 timer siden):

https://www.windy.com/nb/-Nettkamera/Norway/Trøndelag/Bellingan-Hedmark-fylke/webcams/1511284215?62.234,11.861,10

Bellingan er vel ei lita øy i Femunden. Femunden er islagt. Det betyr kanskje at en del av fiskevannene er islagte i Femundsmarka også, fler jo lenger nord man går. Men nå endrer forholdene seg veldig fort, så jeg ville bare fulgt med på vær og føre. Tipper mesteparten av snø og is er borte om et par uker.

Femundsmarka er i hvert fall full av fisk.

Oisann, se der ja. Jeg følger meg, er tross alt ikke før i månedsskiftet det begynner å bli aktuelt. Takk for link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.