Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til soloturer (og pluss om det også rommer to)


Oksen

Anbefalte innlegg

Tror jeg har surfet gjennom det meste av kjente og ukjente teltprodusenter nå i jakten på et lett fjelltelt som tåler vær og har plass til en lang person. Minimumskrav er 100cm takhøyde og 205-210ish cm reell liggelengde. Bør også være så lett som mulig siden jeg skal dra på det alene. Ser at jeg stort sett må opp i 2-manns for å få et som er høyt nok under taket, og da innser jeg at det også er en fordel (men ikke et must) om jeg også kan ha med guttungen på en og annen tur. 

Har sett mye på Tarptent scarp 1(akkurat 1cm for lavt) og 2. Ca 1,7kg vs 2,3kg inklusiv kryssende stenger.  Heller mot scarp 2 av disse,men 1ern er med under tvil. 

Så blir jeg plutselig obs på Barents outdoor sitt stetind telt, som designmessig ser ut til å kunne tåle en del vind, og som for noen hundre gram ekstra gir mye mer plass enn et scarp 2. Får utrolig lyst på dette når jeg ser på bildene, men til 2.78kg er man kanskje sporet litt av i forhold til det jeg egentlig har behov for (som beskrevet innledningsvis). 

Ønsker gjerne å høre hva forumet tenker, og om det kanskje finnes andre alternativer som jeg ikke har fått med meg. 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Oksen skrev (22 minutter siden):

Tror jeg har surfet gjennom det meste av kjente og ukjente teltprodusenter nå i jakten på et lett fjelltelt som tåler vær og har plass til en lang person.
[...]
Ønsker gjerne å høre hva forumet tenker, og om det kanskje finnes andre alternativer som jeg ikke har fått med meg. :)

Vil kanskje hjelpe om du forteller hvilke du alt har vært innom? "Det meste" kan jo være....det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyperlite Mountaingear Ultamid 2 og 4. Her har du et telt som er stort og lett. Jeg har Ultamid 2 og er godt fornøyd med teltet. Det tåler vær og vind og er stort nok for meg som er 191 cm lang.

Legger med noen lenker om teltet. 

http://maxneale.blogspot.com/2016/08/the-best-ultralight-tent-hyperlite.html

https://www.hyperlitemountaingear.com/collections/ultralight-backpacking-shelters-tents

Endret av Odin1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Vil kanskje hjelpe om du forteller hvilke du alt har vært innom? "Det meste" kan jo være....det meste :)

Jeg har sett på og tenkt:

Fjellreven og Hilleberg sine kuppeltelt utgår pga vekt og pakkvolum. Er kun Unna som er i nærheten vektmessig og høydemessig, men mistenker at det er for mye skrå i veggene og dermed for kort liggelengde. Hos helsport er alle lette telt bortsett fra reinsfjell enten for lav eller kort. Usikker på om reinsfjell 2 sl er langt nok? 

Har vært innom andre merker som Terra nova, big sky, vango, big agnes, marmot, msr, vaude, Jack wolfskin, salewa for å nevne noen. Og sikkert flere jeg ikke kommer på. Amerikanske telt har god plass, men så pleier de veie for mye og/eller være alt for dårlig i vind. Utgangspunktet her er at jeg ønsker et lett telt som tåler mye vind, og i tillegg til å høre om andre alternativer er det veldig interessant å høre hva andre tenker om de som er lagt fram 😊

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (1 time siden):

Jeg har sett på og tenkt:

Fjellreven og Hilleberg sine kuppeltelt utgår pga vekt og pakkvolum.

Da har ikke jeg så mye å tilføre annet enn å minne om at om du finner et telt som har alt du ønsker, bortsett fra at det mangler et par cm på liggelengden, så husk at om det er til solo bruk så kan du alltids ligge diagonalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin1 skrev (2 timer siden):

Hyperlite Mountaingear Ultamid 2 og 4. Her har du et telt som er stort og lett. Jeg har Ultamid 2 og er godt fornøyd med teltet. Det tåler vær og vind og er stort nok for meg som er 191 cm lang.

Legger med noen lenker om teltet. 

http://maxneale.blogspot.com/2016/08/the-best-ultralight-tent-hyperlite.html

https://www.hyperlitemountaingear.com/collections/ultralight-backpacking-shelters-tents

Her får man jo rene toromsleiligheten med seg 😁 ser for meg at dette ikke er så aller verst å ligge værfast i, men hvordan er det å finne teltplass? Har faktisk vurdert et lignende i silnylon (nigor?), men må innrømme at det føles det som et radikalt valg av telt. 

Marius Engelsen skrev (34 minutter siden):

Er du innom Askøy en dag kan du få prøveligge mitt Unna om du vil.

Det skulle jeg veldig gjerne ha likt, bare synd det er så langt unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (3 timer siden):

Jeg har sett på og tenkt:

Fjellreven og Hilleberg sine kuppeltelt utgår pga vekt og pakkvolum. Er kun Unna som er i nærheten vektmessig og høydemessig, men mistenker at det er for mye skrå i veggene og dermed for kort liggelengde. Hos helsport er alle lette telt bortsett fra reinsfjell enten for lav eller kort. Usikker på om reinsfjell 2 sl er langt nok? 

Har vært innom andre merker som Terra nova, big sky, vango, big agnes, marmot, msr, vaude, Jack wolfskin, salewa for å nevne noen. Og sikkert flere jeg ikke kommer på. Amerikanske telt har god plass, men så pleier de veie for mye og/eller være alt for dårlig i vind. Utgangspunktet her er at jeg ønsker et lett telt som tåler mye vind, og i tillegg til å høre om andre alternativer er det veldig interessant å høre hva andre tenker om de som er lagt fram 😊

 

Har brukt Helsport Reinsfjell SL 2 siden 2015 og har til nå ikke sett meg om etter annen modell eller produsent. Jeg finner ikke noe som matcher dette ennå. Jeg er 190 cm på strømpelesten og 100++ i vekt. Tunneltelt er long gone hos meg! ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (18 minutter siden):

Har brukt Helsport Reinsfjell SL 2 siden 2015 og har til nå ikke sett meg om etter annen modell eller produsent. Jeg finner ikke noe som matcher dette ennå. Jeg er 190 cm på strømpelesten og 100++ i vekt. Tunneltelt er long gone hos meg! ;) 

Har tenkt litt på dette. Hvordan er liggelengden, og er det mulig å sitte oppreist? Blir ikke helt klok på tegningene på nett, men ser ut som det er 85cm ved døra? Hvordan er det i praksis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mät din egen höjd sittand på det underlag du ska anv sätt dig mot en vägg och mät höjden med en linjal el likn för att mäta ovan huvudet.

Sedan kan man väl i praktiken minska något för du sitter sällan helt rak i ryggen i tältet.

Prova byta kläder tex i innertältet med stängd ´dörr´går det ej lätt utan att ´riva´tältet köp ett större.

Längd + 20 cm om ni ska vara 2 st ev + 10 om du kan ligga lite på tvären.

Prova även att packningen får plats och ev ett kök så du kan fixa mat under väder skydd om du väljer ett mkt

litet tält anv en liten tarp över ingången för att få mer plats med några 100 gr extra räcker med de minsta eller så det täcker hela tältet om du har ett enklare som tål mindre nederbörd.

Jag som är 193 L och smal får plats i ett Bergans SL 1p för att det är lite bredare än de minsta och längre inv.men ej med god komfort men med en ca 2X2 m tarp ok ,men med mer plats i ett Bergans trollhetta 1p men ska det vara bekvämt så tar jag HB Unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (1 time siden):

Hva med Niak? Tomannstelt med 220x120x100 som innvendige mål, og vekten er 1,7 kg. 

Jeg har fått fortalt fra andre forumbrukere at niak og soulo er no-go om man er over 185, fordi effektiv liggelengde er en del kortere enn de 220cm ved gulvet, og at jeg garantert vil ta i duken. Jeg er blitt fortalt at det er akto, enan og unna som er alternativene å velge mellom mtp liggelengde . 93cm under taket blir dessverre for lavt. Har et lignende telt i 100cm og det går akkurat. Det tåler bare ikke vind, så det skal byttes ut til fordel for noe mer robust. 

Unna frister litt fordi det kan slås opp omtrent hvor som helst, og fordi folk skryter veldig. Litt usikker på liggelengde, så kanskje jeg bestiller for å prøve. Det at unna ikke har mer (hel) mesh i døren gjør at jeg anser det for å være et høst/vinter telt primært. Må være grusomt i midnattsol? Finnes mesh inner, men totalpakken blir fort veldig dyrt. 

Scarp får man med kryssende bue og to innerteltet til lavere pris enn bare unna. Mer plass er det også, og to fortelt. Valgets kval altså.. 🤔

Endret av Oksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta fra Unna til Ultamid  nettopp pga Unna blei for varmt her nord for polarsirkelen sommerstid. Alt for lite mesh. Åpen dør heller ikke noe alternativ i Finnmark i juli pga mygg. Dessuten syns jeg Unna blir for tungt som 3-sesongstelt. Har andre telt til den kalde årstida.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siggy Stardust skrev (30 minutter siden):

Jeg bytta fra Unna til Ultamid  nettopp pga Unna blei for varmt her nord for polarsirkelen sommerstid. Alt for lite mesh. Åpen dør heller ikke noe alternativ i Finnmark i juli pga mygg. Dessuten syns jeg Unna blir for tungt som 3-sesongstelt. Har andre telt til den kalde årstida.

Ultamid 2 eller 4? Hvor mye plass tar det / hva slags sekk må du bruke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siggy Stardust skrev (44 minutter siden):

Jeg bytta fra Unna til Ultamid  nettopp pga Unna blei for varmt her nord for polarsirkelen sommerstid. Alt for lite mesh. Åpen dør heller ikke noe alternativ i Finnmark i juli pga mygg. Dessuten syns jeg Unna blir for tungt som 3-sesongstelt. Har andre telt til den kalde årstida.

Vekta er nå en ting, men man kan få kjøpt mesh-inntertelt til Unna:  hilleberg.com/eng/shelters/mesh-inner-tents/
I finværet kan du også benytte innerteltet som standalone (gjelder både mesh og vanlig inner) ved hjelp av stangholdere (Pole holders) som
du kjøper ekstra , se hilleberg.com/eng/tent/tent-accessories/

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tyckte det var ´lagom ´varmt i Abisko fjällen och på ca 1100 m nästan kallt med en Marmot hydrogen  och ett liggunderlag med  R 2.6 och med ylle underställ och hade bara lite öppet av ventilationen.(HB Unna)

Finns många förslag på WEB att minska på inner tältet för att sänka vikt ner mot 2000 gr ev även med Carbon bågar (Jag har bilder om det finns intresse).

Jag tror ju att det är bättre då att ha tältet som det är som Basläger för dagsrurer,toppturer samt att minska på mat istf för tältvikten.

Och i ytter tältet och den kraftiga botten ligger den stora vikten och att köpa inner tält i mesh för flera tusen kanske ej är så bra inv. pengar går ju sy själv av tarp och mesh på löpmeter ev endast besvärligt få dragkedja insydd så det håller i längden på mina Bergans är ju solid väv vid blixtlås och då ökar ju vikten relativt mkt.

Det var hagel när jag satt upp tältet och Brännaren GB 74 i trangian gick ej på full effekt.

Detta var i Juli Aug och efter midnatts sols tiden,

Jag spänner ut Absiden för att få plats med packningen samt att få bättre ventilation och öppnar upp ytter tältet under skydds huven för att torka fuktiga kängor och kläder.

Inte ens de vilodagar jag tog var det för varmt men då ofta inner tältet öppet.

Men ska prova de mindre med mesh (ev på Hardangervidda i år) före ev köp av ett Big Agnes men troligen blir det kallt pga den stora volymen som ska värmas upp av kroppsvärmen då troligen varmare i minde tält ?

På 70-80 talet hade jag en Caravan Artic sovsäck ok till -15 gr men med T-shirt och kortkarlsonger och ett 10 mm liggunderlag med oklar R men ev 1.5 då runt Keb och Tarfala och i Padjelanta,Sarek ofta mellan 1000-1200 m öh.det var endast varmt vissa dagar.

428318911_HBUnna2.png.ad86b037cded31100a2c010b30ec3434.png

Endret av Håkan S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (45 minutter siden):

Ultamid 2 eller 4? Hvor mye plass tar det / hva slags sekk må du bruke? 

Har Ultamid 2. Er vel 200g ish lettere enn 4. 160cm høyde i midten mot 190cm på 4pers. Teltet pakka er omtrent på størrelse med en fjellduken orginal om det sier deg noe. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få ultimat komfort i superlett forpakning. For meg måtte det bli kompromisser. Og mitt Helsport Ringtind Superligt 2 ble mitt kompromiss. Jeg begynte med ett 3 mannstelt fra Helsport på nesten 3 kg for mange år siden. Som solotelt. Fordi jeg likte luksusen med stor stue inne for matlaging og lesing i drittvær. Men etterhvert som årene gikk ble lysten på å redusere vekten på ryggen større enn lysten på stor stue. Så det ble ett Helsport Stetind 2 på 2kg. Nå har jeg altså ett telt på 1450 gram. Det mangler 5 cm på minstekravet til trådstarter  for høyde og ett par cm for minstekravet lengde, men for meg har det vært ett supert fjelltelt på 3. året nå. Hvis været er så ufyselig at jeg har lyst å koke/være inne, knepper jeg løs innerteltet i fremre ende og krøller det i hop i fotenden, og har da egentlig en ganske rommelig stue. Det ble mitt kompromiss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (På 8.5.2022 den 21.44):

Jeg har fått fortalt fra andre forumbrukere at niak og soulo er no-go om man er over 185, fordi effektiv liggelengde er en del kortere enn de 220cm ved gulvet, og at jeg garantert vil ta i duken

Jeg er 189 og har ikke noe problem med lengden på Niak. Vi ligger alle forskjellig, og jeg er ikke så redd for at soveposen kan komme nær innerteltet. Man kan også ligge skrått i Niak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.