Gå til innhold
  • Bli medlem

Er Setten & Mjermen isfri / padlebar ?


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg reiste fra Skedsmokorset til Rømskog 23. april og så vel ikke is på noen vann langs veien via Bjørkelangen og Setskog. Jeg husker ikke om jeg kastet blikket på Setten, men Røytjenn ved Bjørkelangen og Rømsjøen var i hvert fall 100% isfri. Likeså Vortungen.

Jeg skal kanskje utover der i uka, så hvis jeg ser is på Setten skal jeg melde tilbake, men jeg har vanskelig for å tro at det skulle være noe is igjen der nå. Kanskje du finner ei is-vik i de aller mest bortgjemte skyggefulle krokene?

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan melde om at Setten er isfri 🙂

Flott fasilitert med parkeringsplass rett ved vannet og flytebrygge for sjøsetting.

Litt mere vind en jeg hadde håpet på så da ble Trolløya første stopp.

Satser på litt bedre vær i morgen og fredag, som det iflg yr skal bli, slik at vi får padlet litt mere av Setten. 

Køya til prinsessa er oppe

404D96BD-D19E-40B7-B77D-56CCA001B09A.thumb.jpeg.5433dd0253cff47399f094cce14e1a43.jpeg

Endret av Walle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos dere på tur. Vist det er padlevær til å ta seg til Strøvikøyane er det også en fin plass å campe. Kan muligens være noe mer vindutsatt for køye grunnet mindre trær(skog). Vist vindretningen holder seg som nå, er det en fin bukt på nordsiden av Trolløya som vil ligge i le.

Endret av rayun
Trolløya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøyet litt utpå ettermiddagen i håp om at vinden løynet litt før vi la i vei mot Strøvikøyane og benytter tiden til litt oppdagelsesferd på Trolløya, 5 rundturer rundt "gården" som lå gjemt inni skogen rett bak campen vår, "topptur" til øyas høyeste punkt, 189,6 m.

Litt kjedelig å se at folk har gått løs på ferske trær når det er så mye nedfall at man kunne brent bål i ukesvis på det som ligger på bakken allerede. 

Ølbokser, ølflasker og søppel liggende her og der ved bålplassene som var etableet. Sto til og med en portabel grill henslengt på berget. Så at det ene hengslet var idelagt, så da var kanskje veien kort til å bare la den stå igjen

Men desto hyggeligere å se at det ikke var ørtogførti bålplasser etablert, men at de samme plassene så ut til å bli gjenbrukt. 

Nå ligger jo Trolløya forholdsvis i kort padleavstand fra parkeringsplassen, så tenker det nok er en av de mest besøkte øyene, sammen med Hversvøya.

Med motvind og kvapsbølger var det kjempe morsomt for 5 åringen på turen bort til Strøvikøyane, litt mindre morsomt for far som måtte holde fin frekvens på åra for å holde packraften på rett kjøl..

Jeg var litt skeptisk til å slå kamp på den lengste/største av Strøvikøyane pga vinden, men prinsessa var bastant på vi skulle overnatte der. Så med det i betraktning, samt at det var meldt om at vinden skulle løye i løpet av tidlig kveld så slo vi leir. 

Innen vi inntok hver vår køye rundt kl 2000 så var det knapt bladring i tarpene, og innen midnatt var det helt vindstille. 

Våknet til dette været 

101ADD68-3FC4-44D2-9C54-425E98A70C1D.thumb.jpeg.234ed78f8f58d96b35f6d18caef44366.jpeg

Yr hadde meldt lik vindretning i daf, dog skulle det egentlig være litt mindre vind, men det tror jeg ikke var mye, så turen tilbake til Tangevika ble gjort i en fei med vinden i ryggen og bølgene på låringen.

 

Ikke mange meterne man trenger å gå fra bilen til vannet

DE27C0B4-F9A9-43D4-9094-195451BD0D09.thumb.jpeg.4b4ff63cd9242ed962a02e716432400d.jpeg

Parkeringsplassen

A900A021-70BA-4526-A546-A7E0EF4468A0.thumb.jpeg.95b78188717dc8ffcf45f319b0f341d9.jpeg

Parkeringsplass Tangenvika
https://goo.gl/maps/dJufGWJKAS2EE1rT7

 

 

Endret av Walle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut til at dere hadde en fin tur på Setten og ikke feil å våkne til bølgeskvulp og blå himmel.

Angående søppel i og rundt bålplasser så finner man det her som de fleste andre steder som blir mye brukt. Setten og Mjermen er ikke bare et eldorado for padlere, her er også mye båttrafikk og de beste plassene får mye besøk. Om de ikke er så mange, vandalene og dustene, er sporene etter dem godt synlig.

Anbefaler en oval helg på Setten og Mjermen og kan man parkere en bil på Tangen og den andre langs veien i sydenden av Mjermen har man løst logistikken. Blåser det sønnavind start i Mjermen og Nordavind start på Setten. 

Det er drøssevis av trær å henge i, men litt færre teltplasser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde en flott tur. Spesielt prinsessa var begeistret for øy hoppingen. (Så da lukter det tur til Fjorda også)

Blir en tur tilbake før isen kommer, da forhåpentligvis med kano istedenfor packraft. 

Hadde jeg hatt bedre plass i packraften hadde jeg tatt med noe av søppelet som lå der. Om det blir kano neste gang tar jeg med dedikert pose.

Nå får jeg det kanskje til å høre verre ut enn det faktisk var med søppel. Men etter å ha padlet rundt i Losby vassdraget, som jeg vil tro er betraktelig mere besøkt, men med mindre søppel liggende, så ble jeg bare litt overrasket.

Med små telt som feks HB Unna eller lignende går det fint å finne seg plass å sette opp teltet på, for litt større telt på man belage seg på å lete litt. Men så flere plasser på Trolloya der jeg skulle fått opp Kiva teltet mitt (lavvu lignende) uten problem.

Flott padlested, og mtp størrelsen så gjør det seg fint med både kajakk, kano og packraft her. 

Dog, skal jeg med packraft neste gang, velger jeg heller sydenden av Setten eller Mjermen siden jeg synes den er noe utfordrende å padle alene med når det er endel vind (>4 m/s )

Ikke for det, prinsessa fikk prøve seg på litt padling hun også 

71CB44E3-5F32-43C6-859E-66643A1B1876.thumb.jpeg.5bf2eca753a9f51fc7a2b860c436b456.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.