Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett jakke for sommer og skog


rofferdal

Anbefalte innlegg

Jeg bruker alltid langbukse og langermet på tur i skogen. Høst og vår betyr dette gjerne t-skjorte og en fleecejakke på dager med oppholdsvær. Jeg liker at jakken puster bedre enn allværsjakker og lignende, som blir ganske tett. Jeg liker også jakkeformatet framfor genser fordi man kan justere lufting med glidelåsen.

Nå begynner det imidlertid snart å bli for varmt for fleecejakken. Jeg liker fortsatt t-skjorte som innerste lag. Hva anbefales på utsiden? Jeg kan gå for en eller annen skjorte, men foretrekker glidelås. Jeg leter ikke etter vindjakke, siden beskyttelse mot regn/vind sjelden er det jeg trenger på solfylte dager. Funksjonelt handler det om beskyttelse mot sol og skarpe grener/kvister, men altså uten at det blir for tett og varmt. Det må være lett og ledig å bevege seg i.

Hva anbefaler dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
rofferdal skrev (2 timer siden):

Jeg kan gå for en eller annen skjorte, men foretrekker glidelås.

Har hatt samme tanke som deg i vinter og jeg endte opp med å kjøpe en Fjällräven Singi Trekking Shirt som skal testes ut i år. På kjøligere dager/kvelder vil jeg evt ha en t-skjorte av merinoull under. Denne har jo knapper og ikke glidelås, men for meg vil knapper være en fordel om sommeren, da det vil være luftigere, siden jeg blir svært varm på tur.
Har tidligere brukt en Fjällräven Keb-jakke, men nå med skjorta slipper man jo bla. en hette som man egentlig ikke har bruk for og man kan lettere brette opp ermene om man vil.

Et annet alternativ er feks Singi Overshirt, som også er i G1000, så om man vil ha de luftigere, bare vasker man de noen ganger så voksen forsvinner.
Fjällräven har fler skjorter med lange armer, men de er nok noe tynnere i stoffet enn de med G1000 og kanskje ikke like solide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått bruksområdet rett, så ville jeg gått for en vanlig langermet skjorte med knepping. Selv G-1000 og lignende blir fort i tetteste laget om du kun trenger beskyttelse mot sol og kvister når sommervarmen for alvor setter inn. 

Det finnes ett og annet med glidelås i tilsvarende materialer, men utvalget av (kneppe)skjorter som er tiltenkt dette bruksområdet er uendelig mye større. Og kneppingen gir ekstra ventilasjon på kjøpet.

Du får skjorter med spesifisert solbeskyttelse (UPF), ermer som kan kneppes fast i opprullet posisjon så de ikke sklir ned igjen, ventilasjonsåpninger, og noen er forhåndsbehandlet med insektmiddel for de som måtte ha det behovet. Nærmest uendelige muligheter for alle slags behov.. 

Jeg bestilte nylig en Fjällräven Abisko trekking shirt for tilnærmet samme bruk. Dessverre var den veldig stor i størrelsen, så jeg returnerte den i størrelse S uten å ta meg bryet med å prøve XS, da jeg frykter den også blir for stor. Men jeg liker konseptet, så for noen som ikke er fult så spinkel trur jeg det kan det være en bra skjorte til det behovet du beskriver.
https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-abisko-trekking-shirt-herre/

Jeg bestilte også en Abisko sun hoodie som passet helt greit i small. Den har ikke noen form for åpning, så det blir litt på sidelinjen av det du tenker deg, men nevner den allikevel, siden den er veldig lett og luftig. Ikke vært mange soldager her i Bartistan etter den dumpet ned i postkassen, men har fått prøvd den på ett par turer og jeg har trua på at denne kan bli veldig god når jeg vil gjemme meg litt fra sola i åpent lende. I skogen kan det nok være gunstig med ett glattere stoff, da denne nok lettere vil fange smågreiner o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glidelås som trådstarter forespør, men jeg har i hvert fall blitt frelst av ull-skjorta til Norrøna i Tamok-serien. Kan brukes hele året enten som et mellomlag eller som en lett jakke. Denne tas på over t-skjorta før været eventuelt skulle kreve en faktisk jakke. Den har i stor grad erstattet tykk-ullgenser-bruken min på tur. Jeg sitter faktisk med den på hjemme nå også 😁

Det er helt vesentlig at den er i ull. Den andre Flanell-skjorta til Norrøna er mer eller mindre ubrukelig til alt annet enn hytte/bybruk.

Jeg har gått i en del kratt og kvister med den. Det er nok ikke optimalt med ull i de situasjonene, men jeg har enda til gode å se noen skader som er blitt påført pga. bushing.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
19 minutes ago, rogers said:

Min favoritt til dette formålet er Arcteryx Gamma SL Hoody. Tynn, lett og pustende. Føles god rett mot huden og den har litt stretch i stoffet også.
Jeg synes den er bedre enn Arcteryx Squamish.

https://arcteryx.com/no/en/shop/mens/gamma-sl-hoody

 

Den er sikkert veldig bra. Men det er mulig de har litt små størrelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, rofferdal said:

Den er sikkert veldig bra. Men det er mulig de har litt små størrelser...

Jeg er ganske røslig og bruker størrelse XL i Gamma SL Hoody. Sitter perfekt med en t-skjorte under. Strech i stoffet gjør også bevegeligheten veldig bra. 

Arcteryx sine produkter kan være litt hit & miss i forhold til størrelse. Gamma SL Hoody er listet som "trim fit" men er faktisk litt romsligere enn Gamma LT Hoody som er "regular fit" som på papiret skal være mere romslig.   Så ikke se deg blind på at Gamma SL Hoody er trim fit.
Arcteryx har også gratis retur om du bestiller direkte fra dem hvis du ikke finner det du ønsker i butikk.

Endret av rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.