Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor tidligt på sommeren/våren kan vi starte? Fra Lønsdal til Sulitjelma, Akka, Abisko og videre mod Kilpisjärven


MarcusHB

Anbefalte innlegg

Vi planlægger at starte så tidligt som 11. juni fra Lønsdal og gå mod Suljitelma --> Akka --> Abisko. 

Er dette overhovedet muligt så tidligt på sæsonen? Evt. med ski?

Er det muligt at komme os over elvene? 

Al input er meget velkomment! 

- To fjellerfarne danskere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei 

Kort svar herfra, jeg startet fra Sulis 10 juli 2019 og det er i grenseland tidlig når det har vært mye snø.

Alt er vel mulig men dette høres ambisiøst ut. Det er store kontraster på bruene, på svensk side er det grei standard men de norske er ubrukelige hvis de ikke er forbedret.

Dere er nødt til å ha forsvarlig utstyr til vading. Når jeg gikk var det i grenseland mange steder for hva jeg kunne komme meg over uten risiko for nedkjøling. 

Her kan dere følge med på snø. https://www.senorge.no/map

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (5 timer siden):

Hei 

Kort svar herfra, jeg startet fra Sulis 10 juli 2019 og det er i grenseland tidlig når det har vært mye snø.

Alt er vel mulig men dette høres ambisiøst ut. Det er store kontraster på bruene, på svensk side er det grei standard men de norske er ubrukelige hvis de ikke er forbedret.

Dere er nødt til å ha forsvarlig utstyr til vading. Når jeg gikk var det i grenseland mange steder for hva jeg kunne komme meg over uten risiko for nedkjøling. 

Her kan dere følge med på snø. https://www.senorge.no/map

 

 

 

 

Hei Joachim 

Tak for hurtigt og fyldestgørende svar! 

Når du siger "forsvarligt utstyr for vading" er der så noget særligt du tænker på? Stave og gode sandaler selvfølgelig - men er der noget særligt, du har i tankerne?

Vh.  Marcus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (6 timer siden):

Når jeg gikk var det i grenseland mange steder for hva jeg kunne komme meg over uten risiko for nedkjøling. 

Hei

Det blir fort kaldt på beina ved sånne vadinger og du mister følelsen. Det er krevende vadinger og for fremtiden vil jeg selv prioritere  noe litt mer enn "sandaler". 

Når jeg gikk så gikk det bare akkurat greit. Uten noe særlig beskyttelse så har du ikke tid til å finne ut hvor skal og gå da må du bare gå over hvis ikke blir føttene nedkjølt.

Andr ekan sikkert svare bedre, jeg er nysgjerrig selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å være tydelig så planlegger dere en tidlig tur utover alle anbefalinger. Fra Sulis er det anbefalt å starte i andre halvdel av juli. Snøen er råtten så ski har jeg liten tro på.  Det har vært en snørik vinter i nord med påfyll av snø senest i mai uten at jeg kjenner til lokale forhold. 

Jeg sov ikke på hytter men tittet innom her og der. Hyttebøkene på turen bar preg av at jeg var blant de første i sesongen. Og det er jo ikke uvanlig at det roer seg fra påske og utover gjennom snøsmeltingen. Turen bar veldig preg av vekslende forhold mellom sommer,vår (påske) og vinter (arktis). 0° om nettene og is på vanna den første delen av turen min fra Sulis var det uaktuelt å fiske. 

Jeg vet ikke hvor godt kjent dere er og hvor langt dere er kommet med planlegging. Ruta, deler av den har flere navn dere kan søke opp for mer info. Nordkalottleden, Nordkalottruta og Nordlandsruta. Abisko og Padlejanta er jo kjente og bevandra områder, andre er relativt mindre befolket. Fra Ritsem er det jo noen alternativer men dere skriver Abisko da anter jeg Kungsleden? 

Den verste vadinga er visstnok på vestsiden rundt Akka. Den unngår dere med båt over Akka til Ritsem.  Jeg tok heldigvis båt, de som gikk hadde hatt ett mareritt med å bære sekker over hodet i stri strøm. Norge har et veldig nasjonalistisk forhold til sin natur og fjellene men bruer det kan de dessverre ikke og er lite til å stole på på norsk side. Kjent sak dessverre. Med forbehold om at enkelte konkrete bruer kan ha blitt utbedret. Kjekt å spørre om sånt underveis de få man møter på da dette endrer seg fra år til år. Uansett er dette turen dere må ta høyde for dels utfordrende vadinger..  :) 

 

Her er en tråd der jeg etterlyste føreforhold i 2019. 

 

Her er en Nederlender som planlegger tur samme året som jeg traff på og gikk delvis parallelt med. 

 

Husk solkrem og at sola tar minst like godt bakfra..  ;) 

Fantastisk tur jeg sku gjerne gått den igjen. 

 

 

 

 

Endret av Joachim V
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snöskor och varma kläder samt mer mat än på den mer vanliga perioden som är från 3-4v i Juli

som sagts här tid så har det snöat mer än vanligt och då blir det mer vatten och mer riskfyllda vad så tag med rep för ev räddning eller hjälp för nästa person att hålla sig i.

Bra vadarskor och torkhandduk och vandrings stav eller bra stavar för att hålla balansen vid vad och kläder och sovsäck i vattentät påse.

Det går även åt mer gas pga kallare vatten och att ni får värma mer vatten för att ej frysa och mer mat får värmas pga att det är kallare.

Sedan tag med mer myggskydd då den värsta tiden är några veckor efter snösmältningen.

Kolla även mär broar sätts ut med Länstyrelsen eller STF och DNT.

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste uken i juni 2019 skulle jeg, Brorsan og en kamerat gå Lakshol - Rago - Sulitjelma

Da vi tredje dagen kom opp på Rago og skulle begynne å rusle sørover mot Sulitjelma så ombestemte vi oss fort. Det var hvitt så langt øyet kunne se, og bare råtten snø. (Temperaturen lå på 3-5 grader og det regnet hver dag)

Vi hadde sjanset litt på føret og hadde med brodder i tilfelle vi måtte forsere noe snø/is.

Planen var å gå vest for Rágojiegna men det lå snø helt til ned til 900-1000 meter. 

Av det vi kunne se sør og øst for Rágojiegna så var det bare hvitt der også.

Neste gang jeg skal over 1000 meter i Rago, så tenker jeg midten av juli er tidligst. Lite forbehold med snøforholdene selvfølgelig. 

Nå har de masse snø i nord, så tenker midten av juli også er på grensen, med mindre det skulle komme en skikkelig varmebølge.

Bildet er tatt rett vest for Rago toppen. Jeg glemte å ta bilder, men da vi kom opp på knausen til høyre kunne vi se ned på 901 vannet som ligger sørvest for Rago og det snødekket startet allerede der og videre sør/øst over...

FA5CB562-67BA-41AB-A695-9D4485797FE7.thumb.jpeg.6f615375b1b9696119e8287d8e08c765.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det är så att man ´måste´starta då för att hinna gå till ett vist mål är det bättre att tex starta på en annan plats tex Hemavan och gå kungsleden eller starta längre upp på leden där det inte är så mkt snö.

En upplysning är att man har kunnat sända paket med bussgods till vissa ställen nära leden och hämta paketen där om dettta fungerar nu får du kolla bl. på  Utsidan.se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en for tidlig start på denne turen. For noen år siden startet jeg og en kamerat i månedsskiftet juni/juli fra Sulitjelma mot Virihaure og opp gjennom Padjelanta nord til Akka/Ritsem. Snømengden denne forsommeren var mer normal. Denne turen var da mest strevsom mht snø i fjellene øst for Sulitjelma. Snøbroer over elver var nok helt uaktuelle å benytte, slik at det ble en del vadinger underveis før vi nådde Staluluokta ved Virihaure. Noen av elvene var rimelig store og vannmengdene deretter, men det gikk likevel greit å passere. Fra Staluluokta til Akka var det ikke noen større problemer. Men husk at snøbroer kan være svært så skumle, selv over mindre elver/bekker. Båten «Storlule» som krysser Akkajaure starter ikke før 29/6-2022( https://www.padjelanta.se/akkajaure/ ). Om dere kommer før denne datoen til Akka må dere helst ta Nordkallottruta og turen vestover fra Akka mot grensa NO/SE og så følge denne ruta nordover til Røysvatn/Pauro/Siitas osv. Her er det dog, etter min mening, to rimelig vanskelige vadinger(bl.a. Rikkekjåhkå) sør for Røysvatn om dere starter så tidlig som dere sier. Videre nordover fra Røysvatn er det lite problemer mht elver fordi det er bygget flere bruer på denne strekninga, bl.a i området ved Pauro. Videre mot Abisko skulle turen gå rimelig greit. Men uansett hvor vanskelig/lett en slik tur skulle bli, så er dette en av de mest fantastiske vandringer jeg har gjennomført. God tur.

Kyrkkåtan ved Staluluokta.jpg

Flott utsikt.jpg

Flott bro.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusinde tak for alle jeres svar. Det har været utrolig oplysende og nyttigt. Vi afventer pt. de næste par ugers udvikling i vejr og sne-forhold. 

Jeg skriver en opdatering herinde, når vi kommer tættere på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.