Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny quilt


Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å kjøpe en ny quilt, men klarer ikke å bestemme meg for hvilken. Står mellom Enlightened Equipment Revelation og Cumulus quilt 450. Kan virke som om de har mye til felles, men også noen forskjeller. Ganske lik pris, men mulig Cumulus blir noe dyrere grunnet toll og frakt. 

Enlightened Equipment Revelation:

- Kan fås i wide og ekstra lengde 

- Kan festes til liggeunderlaget 

 - Vannavvisende yttermateriale 

 - Andedun 

 - Kan kjøpes i Norge 

Cumulus quilt 450:

 - Kan fås i wide og ekstra lengde 

 - Kan festes til liggeunderlaget 

 - Kan fås med hydrofobisk dun 

 - Gåsedun 

Noen erfaringer eller meninger? :) Hvor opplever dere best kvalitet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EE quilten sies å være veldig optimistisk i temp rating, Cumulus vet jeg at stemmer. Cumulus kan og sy med mer vanntett stoff om du vil ha det. Ville valgt Cumulus av de du nevner. Det finnes selvsagt mange andre, både rimeligere og dyrere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to stk Revelation fra EE, og er veldig fornøyd. Har sovet i ca -10 med deres -7 og var ikke kald, mens jeg har frosset i 5 pluss med DD sin -5 topquilt. EE kan også velges i forskjellige kvaliteter. Hørt mye bra om Cumulus, men ikke prøvd de selv. Kan skrive under på kvalitet fra EE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en Cumulus Comforter. Utrolig lett og jeg bruker den MYE. Om vinteren bruker jeg den utenpå soveposen for å utvide temperatur spekteret.
 

Har vært en del dialog med Cumulus som selskap og synes dem virker meget profesjonelle med gode verdier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Cumulus Taiga 480. Dette er en vinterquilt, tcomf oppgitt til -14c. Brukte den en sommer og det gjør jeg aldri igjen. Dæggern så varmt det var! Så tenk deg om hvilke temperaturmål det er på det du kjøper.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten kul detalj med Cumulus er at du kan bestille litt skreddersøm…. Se under DIY sidene. Der kan du for eksempel velge ekstra fyll, endre dimensjoner og type stoff. Jeg valgte lime farge på min komforter. 

 

6C9D4E08-1FC7-4E15-BF79-36E5B8D2A093.jpeg

Endret av JFB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 UGQ (https://ugqoutdoor.com) er jo også et alternativ. Jeg oppfatter dem som litt mer innovative enn EE. Prismessig er EE og UGQ relativt like, men du får etter min mening en litt bedre quilt med UGQ. EE setter temp på sine quilter etter T-lim, mens UGQ bruker T-comfort. Så en 10F (-12C) fra UGQ er varmere enn en 10F fra EE.

Du skrev at du fikk kjøpt EE i Norge!?! Hvor får du tak i dem herifra? Jeg vet at de selger noe "Stock", så er det noen i Norge som kjøper slike og selger videre? Litt spent på hva som totalt sett blir billigst, å kjøpe EE direkte fra USA (+frakt og mva) eller kjøpe fra noen i Norge (+frakt, mva og fortjeneste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gramjeger skrev (23 timer siden):

 UGQ (https://ugqoutdoor.com) er jo også et alternativ. Jeg oppfatter dem som litt mer innovative enn EE. Prismessig er EE og UGQ relativt like, men du får etter min mening en litt bedre quilt med UGQ. EE setter temp på sine quilter etter T-lim, mens UGQ bruker T-comfort. Så en 10F (-12C) fra UGQ er varmere enn en 10F fra EE.

Du skrev at du fikk kjøpt EE i Norge!?! Hvor får du tak i dem herifra? Jeg vet at de selger noe "Stock", så er det noen i Norge som kjøper slike og selger videre? Litt spent på hva som totalt sett blir billigst, å kjøpe EE direkte fra USA (+frakt og mva) eller kjøpe fra noen i Norge (+frakt, mva og fortjeneste)

backpakinglight.no 😊 De har flere størrelser på EE. Jeg regnet litt på det med Cumulus. Billigere å kjøpe i Norge. 1200 kr cirka i toll + 200 kr i frakt med Cumulus om du importerer fra Polen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med å bestille en Cumulus Quilt 450 med en ekstra rekke på lengden, 22 cm ekstra bredde og hydrofobisk dun. Gleder meg til å teste! Hadde en tur nå med vanlig sovepose. Har aldri irritert meg mer av den manglende bevegelsen/klaustrofobiske følelsen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellmaen skrev (30 minutter siden):

Endte med å bestille en Cumulus Quilt 450 med en ekstra rekke på lengden, 22 cm ekstra bredde og hydrofobisk dun. Gleder meg til å teste! Hadde en tur nå med vanlig sovepose. Har aldri irritert meg mer av den manglende bevegelsen/klaustrofobiske følelsen. 

Godt valg, har hatt samme quilt selv! Ingenting mer provoserende enn å bli kvelt av soveposen…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (På 21.5.2022 den 11.04):

Jeg har Cumulus Taiga 480. Dette er en vinterquilt, tcomf oppgitt til -14c. Brukte den en sommer og det gjør jeg aldri igjen. Dæggern så varmt det var! Så tenk deg om hvilke temperaturmål det er på det du kjøper.

Har du testet quilt ved sånn temp som den er beregnet for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.