Gå til innhold
  • Bli medlem

«Vidda of Norway» turstol (sitteplat med ryggstøtte) erfaringer eller andre forslag?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Kom over denne «stolen» på Facebook. Stort sett har jeg med meg en liten sitteplate i skumgummi eller et lett liggeunderlag på dagsturer for å spare vekt. Noen ganger hadde det vært godt å kunne hvile ryggen litt også. Jeg ble derfor litt nysgjerrig på «vidda of Norway» stolen siden det egentlig et et sitteunderlag med ryggstøtte. Minuset slik jeg ser det er 1. vekt og 2. pris. Stolen koster 899 og veier 700 gram.  En sitteplate i skumgummi veier rundt 30 gram og koster fra 20 kroner og oppover. Til sammenligning veier Helinox Chair Zero 490 gram og koster bare 300 mer enn «Vidda» solen. Minuset med en stol som helinox er at det man må passe mer på hvor man setter opp stolen i forhold til en sitteplate. 
 

Noen som har erfaring med «Vidda» stolen, eller har noen andre gode tips til hvordan kan hvile ryggen litt på tur? 

 

 

5BCA09BB-CBE0-4BC5-8072-2E0BA93D7F03.webp

F4B0B599-4624-4405-A1B3-93DFCF85AC1B.webp

ACC63E42-F773-4ED3-A1DF-004F2F9BAEEC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann :-)

Jeg har en Vidda-stol, som jeg er fornøyd med, men har brukt mindre enn forventet.

Min veier straks under 700 gram, og har et sammenrullet volum som er akseptabelt. Meningen var at denne stolen/sitteplate med rygg skulle være min go to-dagstur-underlag ved pauser. Men, til dette formålet tar jeg meg i å ta med meg minst mulig volum og ender alltid opp med en liten sitteplate og bruker et tre som ryggstøtte.

De eneste gangene Vidda-stolen er med, er når jeg drar på fisketur med bil, tar med meg Helsport Fjellheimen 3 Camp-teltet og har stolen i forteltet på kveldene når det regner = sjeldent brukt.

Så, for min del - er fornøyd, men bruken er minimal kontra intensjonen :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er litt redd for. At det blir lite brukt altså. Jeg har chair kit til oppblåsbart liggeunderlag også, så det hadde gjerne ikke blitt tatt med på telttur heller. Det et i hovedsak tenkt på dagsturer, men på den andre siden blir det gjerne til at man vil bære minst mulig. 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en liknende plate som magasinet, men brukte den ikke fordi jeg ikke fikk plass i sekken. Vidda kan rulles sammen og tar liten plass, men veier en del og koster også litt. Kanskje fordi den er utviklet i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... jeg bretter den i to og pakker den enten i sekken eller fester den utenpå, tror ikke den tar så veldig mye mer plass enn Vidda. Hvis man ikke bretter den sammen så blir den bare i vegen ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den, men fant ut at vekt/volum og hva nå enn en stol á la Helinox måtte ta, bryr meg midt i når jeg først tar med meg. Komforten er så mye bedre. Får hvilt ryggen bedre og det er godt å sitte litt over bakken. Bare ha noe i stolen under rævva om det ikke er varmt ute, tenk litt sånn hengekøye-kulde effekt. Og når jeg ikke gidder/har plass, så har jeg bevisst kun med meg en sitteplate i skum eller tovet ull. 😊 Til alt annet - stol. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var lei av lite komfort på kveldene i teltet og skaffet meg en Vidda camper i vinter, og har blitt veldig begeistret for stolen. Har hatt den med på pulktur, og synes det hever komforten veldig ved at jeg kan sitte bakoverlent i soveposen i teltet og lese på kvelden. Kommer nok til å ha den med på sommerturer med telt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (18 timer siden):

899 kroner var da litt av en pris. Jeg har Magasinet sin utgave som koster 249 kroner. Jeg bruker min relativt ofte, både på dagstur og på telttur.  Kjekk i teltet er den og, når det er innevær.

https://www.magasinet.no/dovrefjell-sitteplate-med-rygg-rod

Et annet alternativ kan være denne, til Ally kanoene, men kan også brukes på land står det.
https://www.xxl.no/bergans-ally-back-rest-ryggstotte-svart/p/1092623_1_style

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stolen, og er kjempefornøyd. Brukes på kajakkturer, teltturer, dagsturer, fiske- og jaktturer. Bruker den på gulvet når jeg bygger lego med guttungen også, helt genialt. Kjempekjøp. Bredere bruksområde enn exped sin som avgjorde saken for min del. For liten pakkpose, som så mye annet turutstyr 🤬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en lignende stol som Vidda, og synes jeg litt for lett 'faller bakover' når jeg prøver å sitte komfortabelt.

I stedet bruker jeg ofte hjemmelagede ryggstø av to stenger i kryss og et tøystykke, og gjerne et skumunderlag under rumpa.

For noe tilsvarende de jeg har, se f.eks. https://www.litesmith.com/qwikback-ul-chair/  (bilde under, veier 75 gram) og  https://mountainsmith.com/products/slingback-chair

image.thumb.png.80c2be363a37cd664094cf1ebf903df5.png

Jeg sjekket den ene jeg har nå. Der har jeg brukt to tynne bambusstenger, ca 40 cm lange, og et stoffstykke. Jeg sitter mye mer komfortabelt i den enn de jeg har prøvd som ligner Vidda, den tar veldig lite plass og veier vel ca. 100 g.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.