Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmelett bæremeis


Annekristinknut

Anbefalte innlegg

Hei gramjegere!!

Jeg tenger hjelp! 

Jeg tenker å reise aleine på tur(10 dager) med min 10.mnd baby i slutten av juni igjennom junkerdalen.

En liten Etappe av Norge på langs som selvsagt kan avbrytes flere steder. 

Vi tenker å være borte ca. 10 dager med ihvertfall et bleie/mat/gass depot. Vi sover kombinert på hytte og telt. Mest hytter. 

Jeg trenger tips til å få ned vekten og pakkvolum da alt skal pakkes i en bæremeis(osprey poco premium). Jeg har telt og sove system fra zpacks og thermarest neo xlite til meg. Vurdere nå om jeg skal sy en pose til småen som kan brukes som kombinert dunpose over bæremeis og i teltet. Noen andre bra løsninger?. 

Noen tips til lette, smarte plagg?. Synes ofte klær til barn er tungt (og slitesterkt) . Skulle også gjerne ha hatt tips til en lett multidress! 

Ellers alle andre tips til drømmelett bæremeis tas imot med et hurra! 

 

Endret av Annekristinknut
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært veldig mye alene på tur med babyer - både til utland og fjellturer. Bæremeis er tungt å bære. Tyngdepunktet kommer "for langt" ut fra kroppen. Det beste er ergonomisk bæretøy som gjør du får babyen helt inntil kroppen.  Så selv om selve meisen blir lett så blir selve bæringen tyngre. 

Personlig ville jeg hatt ungen på magen i mei tai eller bæresjal og en sekk på ryggen. Gjerne en bærejakke (dekker dere begge) om det skulle bli kaldt eller komme litt regn. Det er det jeg har gjort. 

Sover dere på hytter er det mat der så det sparer vekt. 

Ullklær (nøstebarn sine er lette og lett å ta i lag) og en vinddress utenpå veier ikke så mye. Og gode fotposer som beskytter både mot været. 

Du kan gjerne sende meg en melding direkte om du vil. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg så mye erfaring med baby på langtur men har bært rundt på noen babyer 😄 Men støtter Pellefant i at det kan være smart å bære på magen, eventuelt frontbære noe annet for å fordele vekten bedre. Her i vest er Janus ull tingen, de har et godt utvalg. Ville ikke brukt dunposen som skal soves i utenpå meis i frykt for fukt. God tur!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg må vurdere dette. Jeg er ganske liten(160 cm) og har en liten kar( eller ikke superliten heller lengre, 9 kg) som aldri har vært superfan av sjal eller ergobabyen vår.

Siden jeg er lav opplever jeg at balanse samt det å se hvor jeg setter føttene blir litt utfordrende i kupert terreng ved å bære på magen. Men ser absolutt at dette kan være en fordel for noen.

Bølla er også mer fan av å sitte i meisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tror dessverre babyen din er for liten til å sitte i bæremeis, på en så lang tur. Når babyen kan sitte selv i fem min på gulvet, da kan den sitte fem min i bæremeis, det er den klare anbefalingen fra barneleger. Ta godt vare på den lille. Dere får utrolig mange muligheter til turer når barnet blir større😀

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LitekH skrev (1 time siden):

Hei! Tror dessverre babyen din er for liten til å sitte i bæremeis, på en så lang tur. Når babyen kan sitte selv i fem min på gulvet, da kan den sitte fem min i bæremeis, det er den klare anbefalingen fra barneleger. Ta godt vare på den lille. Dere får utrolig mange muligheter til turer når barnet blir større😀

Det er helt riktig. Barn skal ikke sitte lengre i meis enn de klarer å sitte alene uten støtte på gulv, og det er gjerne ikke mange timer når de er små. 

I andre bæretøy kan de sitte 24/7 i praksis så lenge de sitter ergonomisk. 

Ergo kan være en utfordring for personer som ikke er store - det er andre seler som kan være bedre da syns jeg. Pluss personlig syns jeg den er tykk i stoffet og ikke optimal, men for andre er den veldig fin så det avhenger av hvem som bærer. Det er bare min egen erfaring med den. De fleste små barn er ikke alltid fan av prosessen med å bli plassert i bæretøy, men de aller fleste trives når de sitter riktig og er ute på tur. Viktig at det er rett vinkel på bekken, hofter og at de kan snu seg og se på begge sider. 

Men ikke noe ergonomisk bæretøy gir ryggsekkplass som en meis gjør. 

Angående det å bære både på rygg og mage er det en treningssak. Og det jo i noe terreng hvor det ikke er optimalt pga større risiko for fall. Og man bør naturlig nok begrense vekt på rygg om man gjør det. Om det er en mulighet går det å ta noen rusleturer i nærområdet. 

En annen ting er bleier. Engangsbleier kan du ikke kaste når du er i fjellet. Å bære bleier fulle av tiss/bæsj i flere dager vil både være tungt og ikke lukte blomster. Da er nok tøybleier bedre. Tissebleier kan skylles (ikke nær vann/bekker, men med vannflaske) og tørkes i solen (enklest med brettebleier) - samt at avføring kan det være mulig å vippe av og grave ned (må gjøres langt fra vannkilder)

Enkleste er å ta med en person til. Så kan en bære baby og en bære telt, mat og klær - eller nok kortere dagsturer. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LitekH skrev (13 timer siden):

Tror dessverre babyen din er for liten til å sitte i bæremeis...

Pellefant skrev (12 timer siden):

Barn skal ikke sitte lengre i meis enn de klarer å sitte alene uten støtte på gulv...

En annen ting er bleier...

Husk at barnet nesten vil være fylt ett år når turen starter da. Det vil kanskje både hå lært å gå litt selv og slutte med bleier (i alle fall på dagtid) innen den tid. Vi bar våre barn bæresele fra ca. 3 måneder og bæremeis fra ca. 9 måneder, men ikke mer enn en time eller to uten pause.

Annekristinknut skrev (23 timer siden):

Jeg tenker å reise aleine på tur(10 dager) med min 10.mnd baby i slutten av juni igjennom junkerdalen.

Mitt tips vil nok være å ikke reise alene, men ha med en turpartner som kan hjelpe å bære. :) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! 

Vi har et barn fra før av så det er ikke helt uprøvd dette 😄, selv om det kan virke vilt for noen.

Også er alle barn ulike, og min første elsket bæreselen/sjalet som vi brukte veldig lenge. Men han her liker å sitte i meisen! Det blir korte etapper, masse leke og kosetid og pause. Så det skal nok gå fint! 

Det blir bæremeis og jeg har ikke mulighet til å ha med noen nei. Så må nok prøve å få plass selv! Skal nok klare det med litt kreativitet! 

Jeg trenger fortsatt tips om noen har gjort noe lignende med pakkinga 😄. Så diskusjon og tips tas imot med stort takk! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn alt du trenger og prøvepakk. Beste måten å se om du får med deg alt. En ting er vekt - en annen ting er plass. 

Godt tips over om å forsøke slutte med bleier eller øve på å bruke mindre bleier (du kan google elimination communication for tips) - for brukte bleier - særlig engang - vil jeg anta er noe herk å bære med seg. 

Jeg har aldri reist med annet en håndbagasje (når vi reiser til utland/innland med fly) uansett hvor mange barn jeg har med. Så det er ikke mye man trenger. Klær kan også skylles om de blir skitne. 

Til minsten kan du ha et lite liggeunderlag. Når det gjelder sovepose er voksensoveposer lettere og pakker mindre enn alt jeg har sett av barnesoveposer. minste størrelse på en voksensovepose/quilt fra en lettvektsbutikk kan være et alternativ. 

Selv om meis gir pakkeplass krever den også litt mer bagasje for barnet blir kaldere/våtere i meis enn inntil kroppen hvor man virkelig kjenner effekten av kroppsvarme. Sa han må ha nok klær til å holde seg varm og tørr uten å være i bevegelse. Null stress er det varme fine dager. 

Jeg er sikker på dere får en kjempefin tur. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.