Gå til innhold
  • Bli medlem

Nils Faarlund


jensleirvaag

Anbefalte innlegg

I disse dager runder en respektabel mann de 70!

Tenkte vi kunne gratulere mannen. Han leser nok neppe dette, men likevel. Respekt

Tross til sære meninger (i noens øyne) har mannen gjort mye for naturen og folket som liker den. Takk for godt arbeid Nils og for at du gir oss en påmindelse om de viktige verdiene!

se forresten innslag i Bergens Tidene: http://www.bt.no/forbruker/reise/article331763.ece

mvh en beundrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Takk for godt arbeid Nils og for at du gir oss en påmindelse om de viktige verdiene!

Tilsluttes!

Har nettopp lagt inn dette på www.adrenaline.no også.

Fra før har jeg lagt ut en del materiale på www.naturliv.no av Nils Faarlund.

Hans hefte: Friluftsliv - HVA - HVORFOR - HVORDAN er nyttig lesning for alle som er opptatt av friluftslivet:

http://naturliv.no/faarlund/hva%20-%20hvorfor%20-%20hvordan.pdf

Alt godt Nils!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint intervju i BT. Jeg synes Nils Faarlund er en fin motvekt til dagens heseblesende, "krampekule", "fjortiserende" og ekstremdyrkende friluftsliv. Det er riktig som han sier at det egentlig er svært få som holder på med dette, men det er mange fler som gjerne gir inntrykk av at de holder på med dette.

Selv om jeg på langt nær er enig med Faarlund i alt, så er han en dyktig mann som har mer erfaring enn de fleste.

Jeg ønsker han til lykke med dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det han har gjort? Kjenner bare navnet.

Sjekk ut tråden til BT i første innlegg. Ellers kan du lese en del ting av han på www.naturliv.no.

Faarlund tilhører den gruppen som drev med økofilosofi på 70-tallet (Arne Næss, Sigmund Sætreng Kvaløy og Petter Wessel Zapffe). Han er vel den av disse som har skrevet minst, men han var redaktør av tidsskriftet "Mestre fjellet" i en årrekke. Det finnes få - om noen, med sterkere integritet enn denne mannen. Integritet er jo ikke spesielt inn om dagen, så han er omstridt. Likevel føler i alle fall jeg at hans verdiståsted er med på å utvide horisonten på det vi kaller friluftsliv i Norge.

Derfor synes jeg fortsatt det er all grunn til å ønske han hjertelig til lykke med 70-årsfeiringen! Må han fortsatt få mange år til inne i naturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes han fremstår som en gretten gamling og en jævla bedreviter. ...[cut]... For Nils var ikke toppen viktig, han ville rote og være i ett med fjellet, og et lite stykke under toppen begynte han å bevege seg i fjellsidene med mål om å være i ett med fjellet.

Er det slik at de som ikke tenker som deg er gretne og bedrevitere?

Først snakker du varmt å få drive med det en elsker, så "gyver du løs" på en som helt sikkert elsker det han driver med. Det må vel være like greit at noen bare ER i fjellet, som at andre må NÅ toppen?

Jeg oppfattet innlegget ditt som et skikkelig surt gulp. Var det slik det var ment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var Arne N.senior som var forbannet over at de hadde dratt til himalya med et mål, og komme på toppen av fjellet. Greit nok at han ikke bryr seg så mye om toppen, men på en slik toppekspedisjon må man samarbeide om et felles mål. Da passet det dårlig med stunts som å gå en annen vei for å rote i fjellet i 7000 meters høyde. Jeg kritiserer han fordi han kritiserer så mye over hvordan nyere generasjoner bedriver friluftsliv. Hvordan han bedriver friluftslivet sitt på fritiden kritiserer jeg ikke.

Jeg skal ikke rote meg inn i en diskusjon om den ekspedisjonen (Tirich Mir ?). Til det vet jeg for lite om den. Du har sikkert full oversikt her. Har lest en bok om det, uten at jeg husker at jeg tok noen side. Men nå er vel ikke akkurat Arne Næss Sr. kjent for å være en å-nå-toppen-fanatiker heller..

At du kritisererer noen for at de igjen kritisererer andre er fair enough. Jeg liker ikke pekefingre jeg heller, men skjønte ikke sammenhengen mellom ekspedisjonen og hva evt. Nils Faarlund står for ellers.

Det er så mange der ute som er ivrig på å sette retningslinjer og diktere hva som er rett og galt, at en bør bare lukke ørene, og bevare romslighet og generell høflighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var Arne N.senior som var forbannet over at de hadde dratt til himalya med et mål, og komme på toppen av fjellet.

En liten korrigering til Arnt og Alek her: Det var Arne Næss jr som ikke kom overens med Faarlund. Dette var på Numbur(6954), en treningsekspedisjon før Everestekspedisjonen i 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korrigering til Arnt og Alek her: Det var Arne Næss jr som ikke kom overens med Faarlund. Dette var på Numbur(6954), en treningsekspedisjon før Everestekspedisjonen i 1985.

Takk :)

Jeg syntes det "skurret" litt. Det ringer en bjelle nå.

Spesielt skurret fordi jeg mener å huske at Arne Næss Sr. har lagd poenger av det å snu FØR toppen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som tydeligvis ikke kjenner til denne mannen (men som har et hav av meninger om ham likevel):

- dersom dere ser i førerne til de mer heftige fjellområdene i Norge, vil dere nok finne navnet "Faarlund" som førstebestiger flere steder... Dette er med andre ord en mann som virkelig har drevet "ekstrem" sport, som noen kaller det.

At han ikke gjør det lenger, kan jo kanskje ha noe med at han er en gammel mann...

Han har altså gjort temmelig heftige ting tidligere. Man kan alltids være for og i mot, men det er noe med å respektere en gammel mann som har bursdag. Vi trenger slike "fest-bremser" (i noens øyne) som får oss til å tenke oss litt om på hva vi driver med. Hva er det som gjør toppturen verdifull? Vil vi virkelig ha Heliskiing her i Norge? Har vi råd til ny Goretex-jakke hvert 3 år? og trenger vi det?

Jeg liker særlig at han kritiserer DNT i BT-artikkelen. Jeg stiller meg kritisk til den offansive og ekstreme profileringen av fjellsport hos DNT. Hvor blir det av turlagets tidligere verdier? Jeg synes også DNT driver ulovlig konkurransevirksomhet ved å motta statstøtte og samtidig profilere seg som en komersiell aktør. Og stadig vekk får instruktører "honorarer" som andre firmaer ville kalt lønn... senest i sommer ble det tilbudt 12000 i lønn for instruktører som ville stille som breinstruktører på et kurs. Er dette lov?

men det er en annen diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så absolutt sans for Nils Faarlund og stiller meg bak gratulantene.

Faarlunds kritikk av utstyrshysteriet avspeiler hans holdning til bærekraftig livsførsel. Og det betyr å bruke naturstoffer i størst mulig utstrekning. Hans filosofi om det å være i fjellet kontra det å nå toppen, viser kanskje at han er kommet milelangt lengre enn de fleste av oss andre når det gjelder fjellets og naturens opplevelsesrikdom.

Gratulerer med dagen, Faarlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- dersom dere ser i førerne til de mer heftige fjellområdene i Norge, vil dere nok finne navnet "Faarlund" som førstebestiger flere steder... Dette er med andre ord en mann som virkelig har drevet "ekstrem" sport, som noen kaller det.

Ser for meg at dette er riktig, men er litt usikker på om han vil ta avstand fra dette i dag.

Han driver fortsatt med klatrekurs i Hemsedal om somrene, men har nok ikke noe behov for å søke risiko. For han dreier det seg om "Tur etter evne". Har du da gode evner,s å er jo risikoen lav selv om turen for mange andre blir ekstrem.

I risikoteori opereres det med formelen: Risiko = konsekvens x sannsynlighet

Sannsynligheten reduseres jo selvfølgelig ved kjennskap (også kalt kompetanse, men det er ikke det samme) og selvinnsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil, var det ikke han som var med på en ekspedisjon til en topp i Himalaya der han kom i tottene på de andre i laget? For Nils var ikke toppen viktig, han ville rote og være i ett med fjellet, og et lite stykke under toppen begynte han å bevege seg i fjellsidene med mål om å være i ett med fjellet.

Tror det var Arne N.senior som var forbannet over at de hadde dratt til himalya med et mål, og komme på toppen av fjellet. Greit nok at han ikke bryr seg så mye om toppen, men på en slik toppekspedisjon må man samarbeide om et felles mål. Da passet det dårlig med stunts som å gå en annen vei for å rote i fjellet i 7000 meters høyde.

Hvor har du dette fra? Det ville vært veldig interessant å få vite. Har du ytterligere detaljer rundt konflikten? Kan det virkelig være slik at Faarlund sånn uten videre bare ville "rote i fjellet"?

Tror du at du, med unntak av mulige faktafeil som gale navn og høyder, har gitt oss et noenlunde riktig bilde av det som skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra? Det ville vært veldig interessant å få vite. Har du ytterligere detaljer rundt konflikten? Kan det virkelig være slik at Faarlund sånn uten videre bare ville "rote i fjellet"?

Tror du at du, med unntak av mulige faktafeil som gale navn og høyder, har gitt oss et noenlunde riktig bilde av det som skjedde?

Målet til Arne Ness jr. var å få første nordmann på toppen av Everest. Faarlund var lite opptatt av å nå toppen på Numbur og syntes det var viktigst å være i ett med fjellet. Det står ganske mye om dette i noen ekspedisjonsbøker jeg har lest; tror det var Næss sin bok om Everest-ekspedisjonen. Næss hadde før Numbur lyttet til andre for å plukke ut et Everest-lag. Etter erfaringene med Faarlund fant han ut at han måtte kombinere et lag som han valgte ut selv.

At Faarlund og Næss jr. gikk veldig dårlig sammen er vel lett å forestille seg når den ene rotet rundt og den andre var ekstremt resultatorientert. De kan vel være (var) flotte mennesker begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se ozzis bemerkning høyere opp; episoden er fra Numburekspedisjonen rundt 1980 og sikkert kjent mest fordi Ralph Høibakk skrev en god og kontroversiell artikkel derfra i Norsk fjellsport 1983 (NTK-årboka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Faarlund har nok en og annen mening som mange er uenige i, men han er også en polemiker som ofte sier og skriver ting for å provosere oss andre til å tenke. Det har han lyktes med.

Det har alltid blåst rundt Nils, som det gjerne gjør rundt folk som står for noe. Det har blåst helt fra han for bortimot 50 år siden dro igang tindegruppistene ved NTH med å bruke fysikk som verktøy for å analysere sikringsmetodene. Det blåste da han startet Høgfjellskolen og begynte å predike økologi, og det blåser ennå når han hiver seg inn i diskusjoner om f.eks. utstyr eller instruktørutdanning. Gjennom to mannsaldre har han foret klatrere og fjellfolk med stoff for tanker - noe av det provoserende, annet manende til ettertanke, og selvsagt noe i "ja, ja"-kategorien. Men hele vegen har han tvunget oss til å tenke over det vi driver med. Han har gitt oss åndelig ballast, og svært mye av det han står for er ennå et viktig korrektiv.

Det er kanskje få i våre dager som følger Nils i ett og alt, men like fullt er han en av dem som har sørget for at etisk bevissthet og gjennomtenkte holdninger er noe vi ennå kan finne spor av på tvers av hele det norske klatre- og fjellsportmiljøet. I tillegg har han selvsagt klatret litt, og stått for og levd ut en ekte naturglede som i seg selv er respektabel.

Gratulerer med dagen til en gammel hedersmann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste var at det var ikke langt under toppen at Nils begynte å "rote" i fjellsiden Jeg mener dette var et uforsvarlig trekk når den egentlige plan var å trene til en bestigning av Everest, og da er det jo naturlig at man må ha et fokus på å nå toppen og ikke tulle i fjellsidene på slike utsatte høyder. Jeg føler med den frustrasjon Arne Ness må ha hatt da Nils bøyde av under toppen. En slik mann ville ikke jeg hatt meg med på tur iallefall, for jeg synes det er herlig å stå på toppen :twisted:

I følge Næss selv i Drømmen om Everest så var de vel ikke engang i nærheten av å nå toppen.

Men de hadde kanskje vært nærmere uten Faarlund på laget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjon. Men jeg synes dere skulle la være å kritisere dersom dere ikke gidder å gi en mer utfyllende og troverdig fremstilling av konflikten enn at Faarlund satte liv i fare ved plutselig å "rote" og "tulle" i fjellsiden. Dette er jo åpenbart tendensiøst!

Nils Faarlund har førstebesteget mange linjer i norske fjell, og han har nå også prestert å bli 70 år. For meg tyder dette på en viss balanse mellom djervhet og forsiktighet, og det bare forsterker det uetterrettelige inntrykket Alek gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har respekt for Nils Faarlund og mye av det han sier i artikkelen det her henvist til her. Særlig kritikken av DNT's utvikling.

Men hvorfor er akkurat bomull og treski lov, mens gore-tex og glassfiber er djevelens verk? Hvor gammelt må utstyret være for at han godkjenner det? Bomull er vel egentlig et ganske fremmed element i den norske fjellheimen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår ikkje kvifor folk gidd å dra til Himalaya en gang. Må være midtlivskrise i 70% av tilfella. Ikkje forstår eg kva som er så gjevt med fjellklatring i det heile. Er jo og den farlegaste ekstremsporten av dei alle.

Eg har forresten skianorakk i bomull sjølv. Ganske bra den så lenge det er kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.