Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket kokeapparat er mest driftssikkert?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om folk her inne på forumet kan dele sine erfaringer mtp Optimus, MSR, Primus eller andre merker ( jeg bruker SOTO Muka) i forhold til driftssikkerhet og enkelhet for personer som ikke har all verdens av erfaring med kokeapparat. Inkluder gjerne erfaringer med GASS vs BENSIN vs PARAFIN. 

Hvilket kokeapparat er mest driftssikkert vinterstid ned til minus 25? 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder enkelhet i bruk er jeg helt klar på at gassbrenner er det enkleste.

Så spørs det litt hva du mener med driftssikker. Hvordan regner du behov for jevnlig ettersyn og vedlikehold? Og om de tåler en trøkk? Eller er det bare hvorvidt de suser og går uten særlig vedlikehold som gjelder som driftssikkert, og at det skal en rimelig kraftig og målrettet trøkk til for å gjøre den ubrukelig? Jeg tror ikke du vil kunne finne noe entydig svar på at den eller den er den mest driftssikre, for det handler mye om hvordan den brukes og hva man legger i driftssikker.

Jeg har aldri måtte vedlikeholde eller reparere en gassbrenner som monteres på toppen av gassflaska, så jeg regner disse som meget driftsikre, kanskje de mest driftssikre av alt. Rødspritbrenner av trangiatypen regner jeg like høyt opp på lista. De minste gassbrennerne kan imidlertid se noe spinkle ut, så hvis man er uheldig og tråkker på den vet jeg ikke hvordan det går. De gammeldagse nokså store (men ikke nødvendigvis tunge) tror jeg tåler det meste av dette også.

Optimus 111 C Hiker (og jeg renger med at alle da andre 111-erne er sammenlignbare) må ha noe vedlikehold og ettersyn (først og fremst pakninger og smøring av pumpelær), og jeg har uforvarende trampet på min uten at det ble annet enn litt skjevhet i kassa som jeg rettet opp med å smelle til den med en hammer og bryte litt med ei tang her og der. Apparatet kunne fint brukes uten oppretting, men det var litt kranglete å lukke. Så jeg betrakter også Hiker'n som driftssikker. Kan ikke huske at den noen sinne har sviktet meg.

Jeg har en Kovea Booster+1 som ser ut til å tåle veldig mye, men jeg har aldri trampet på den og sett om den tåler det (antakelig vil noe kunne gi etter, men sannelig om jeg vet...). Jeg har også en Kovea Booster Dualmax. Den måtte jeg bytte slange på. Og så har jeg en Kovea Spider. Den vil garantert ikke tåle å tråkkes på. Og jeg er litt usikker på om slangen tåler all bøyingen i lengden når man pakker den ned i den lille posen. Poenget med denne brenneren er jo at den skal ta liten plass og være lett, så da blir slangen nokså bøyd når den er pakket ned. jeg regner alle tre for driftssikre, men at slangen kanskje er et svakt punkt (men bare kanskje). På en laaaaang tur ville jeg tatt med reserveslange på alle disse tre. (men jeg bruker ikke disse på lange turer)

Ellers er jo bålpanner/kvistbrennere veldig driftssikre, men særlig de minste betrakter jeg ikke som enkle i bruk fordi de må gjetes hele tiden. De er enkle i prinsipp, men det er ikke bare å tenne på og så gå og gjøre noe annet mens det koker, slik som man gjør med gass. heller ikke de større kan overlates til seg selv, men krever mindre gjeting.

På vinterren når det er veldig kaldt er bensin eller parafin det enkleste (bensin noe enklere med hensyn til forvarming, parafin noe enklere med hensyn til brannfare). Ellers er gass også veldig gangbart om vinteren, men da er det best med en brenner der du kan snu gassboksen opp-ned. Har man ikke det vil det hjelpe å plassere boksen i vann hvis man har tilgang på det (selv kalt vann er varmt nok til å holde trykket oppe siden flytende vann alltid er over 0 grader og varmekapasiteten i vann er stor). Noen tror at det er lurt å isolere gassboksen, men det blir det altså mye verre av (bortsett fra å isolere den mot kulde før bruk). Man skal tenke at man skal slippe varmen inn i boksen. Da trenger man ikke isolasjon, men god varmeledning.

Nå er det forbudt med alt av åpen ild utenfor egen hage i hele Romerike, også bruk av kokeaparater. Det er ting vi sliter med her sørpå mens de lenger nordpå kan koke med både bensin og sankthansbål om de vil, ikke sant @Espen Ørud (men du finner kanskje hverken bålved eller kokeapparat i alt snykaoset, om du i det hele tatt får åpnet utgangsdøra?) :-D

;-)

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (30 minutter siden):

[....]

Nå er det forbudt med alt av åpen ild utenfor egen hage i hele Romerike, også bruk av kokeaparater. Det er ting vi sliter med her sørpå mens de lenger nordpå kan koke med både bensin og sankthansbål om de vil, ikke sant @Espen Ørud (men du finner kanskje hverken bålved eller kokeapparat alt snykaoset, om du i det hele tatt får åpnet utgangsdøra?) :-D

;-)

 

Jeg kan vel referer denne fra sosiale media som jeg la ut i månedsskiftet: 

 

  • Hehe 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soto Muka er jeg fornøyd med når det gjelder betjening og høy effekt, vanskelig å dempe nok, og slangen er jeg litt skeptisk til holdbarheten på. 
Jeg har byttet slange på eldgamle Coleman Apex og MSR WhisperLite men de var så gamle at jeg måtte lage slanger et sett selv. Kontaktet MSR, men de anbefalte bare å kjøpe ny brenner.

Stort sett så holder det meste flere tiår med litt renhold og smøring. Det største risikomomentet er brukeren :-) Så mitt råd er: prøv å få teste de du tror tilfredsstiller dine behov, når du føler deg komfortabel med løsningen så blir den antagelig tryggest.

Ha i bakhodet at multifuel alltid er designet for en type drivstoff, men kan virke bra på andre.  Nesten alle bensinbrennere fungere greit på gass. Optimus har lagt seg så på kanten mellom bensin og parafin at to brenner av samme modell kan være best på ulikt drivstoff.  Optimus 111 er konstruert for parafin, funker trygt og greit ned til svært lave temperaturer   (-32 er det kaldeste jeg har sovet ute i)  Jeg vil kun kjøre den på bensin i nødsfall da en lekk tilbakeslagsventil vil være katastrofal.  Coleman har løst dette med dobbel sikring, pumpeventilen kan skrues igjen, og den er laget slik at tilbakeslag vil komme fra luftrommet over bensinen.  Jeg bruker nesten aldri min 111, for jeg er sjeldent ute på tur lenger i - 10 eller mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (4 minutter siden):

Jeg kan vel referer denne fra sosiale media som jeg la ut i månedsskiftet: 

Jeg antar at svaret på 1. mai-spørsmålet er "ja, hvis du nå absolutt vil". I hvert fall i år oppe hos deg.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR dragonfly har vært utrolig driftsikker for min del. Aldri hatt noe tull med den - funker alltid. Det er bensin. Har hatt den i siden 2006 eller noe slikt og den er brukt hver vinter siden uten å gjøre noe som helst med den. Funderte en stund på å kjøpe en ekstra pumpe til den bare for å ha i tilfelle, men har ikke blitt.

Har en Optimus Vega som er med som reserve på vinteren om brenneren over skulle ryke - med en vintergassboks.

Har 2 MSR Pocketrocket som jeg syns har vært bra, men mer som en blåseflamme.

God regulering på de MSR brennerne, ikke så bra på den vegabrenneren.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR XGK-II eller EX går for å være veldig driftssikre, og siden du snakker om -25 grader forstår jeg ikke hvorfor gass i det hele tatt er oppe til diskusjon.

Parafin har mer energi per vektenhet, og er derfor drøyere i bruk. Det er litt mer plunder, du må ha veke (som på MSR) eller egen forvarmingsveske (Rødsprit), og søler du blir faenskapet værende der det havner. Bensin tenner lettere, noe som (i min erfaring) gjør forvarming raskere og enklere (mindre risiko for flameout). Og søler du vil det fordampe raskere enn parafin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (14 minutter siden):

MSR XGK-II eller EX går for å være veldig driftssikre, og siden du snakker om -25 grader forstår jeg ikke hvorfor gass i det hele tatt er oppe til diskusjon.

Parafin har mer energi per vektenhet, og er derfor drøyere i bruk. Det er litt mer plunder, du må ha veke (som på MSR) eller egen forvarmingsveske (Rødsprit), og søler du blir faenskapet værende der det havner. Bensin tenner lettere, noe som (i min erfaring) gjør forvarming raskere og enklere (mindre risiko for flameout). Og søler du vil det fordampe raskere enn parafin. 

Jeg har lang erfaring med Optimus Hiker 111 ( eller var de gamke 110 :)?) Jeg gikk deretter over til Optimus Explorer da den var ny på markedet og den fungerer f... mæ enda, med minimalt med vedlikehold. Og den har vært brukt mye. Men det er jo parafin som forvarmes...Har aldri prøvd bensindysa på denne. Så ble det en SOTO Muka, som jo er en drøm i forhold til det å varme opp vann raskt, smelte snø og holde varme i telt i minus 20-30. Gass er fint det, men har jo den ulempen at effekten er relativ beskjeden i minus 25..

Jeg har lite erfaring med MSR, har aldri likt plast på bevegelige deler i kulde, men jeg vet ikke om noen har erfaring at disse knekker? 

Har noen erfaringer med Optimus sine nye brenner, Optifuel ? Er denne like driftssikker som deres NOVA? Liker Optimus sine system bra egentlig, og er kanskje ute etter en brenner som er lettere å regulere ( SOTO svir jo høl i kasserollen om man ikke passer på...:D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt ødelagt etter å ha hatt min Svea 123R i noen år nå. Ikke noen pumpe, ikke noen slanger eller annet som kan lekke eller løsne. Og den virker hver gang. Jeg kommer ikke på noe jeg gjør med den som kan kalles vedlikehold, bortsett fra å fylle bensin på den. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horisont Husky skrev (8 timer siden):

 

Hvilket kokeapparat er mest driftssikkert vinterstid ned til minus 25? 

Roy

En Optimus 111 hvor alle pakninger er i orden, på parafin, er en meget god brenner til den bruken om ikke den ekstra vekten er noe hinder.

Ellers er jeg meget fornøyd med MSR XGKII også til den bruken.

Robinson skrev (36 minutter siden):

Jeg er nok litt ødelagt etter å ha hatt min Svea 123R i noen år nå. Ikke noen pumpe, ikke noen slanger eller annet som kan lekke eller løsne. Og den virker hver gang. Jeg kommer ikke på noe jeg gjør med den som kan kalles vedlikehold, bortsett fra å fylle bensin på den. 

Jeg synes denne er grei til dagsturer og helgeturer hvor man ikke bruker brenneren så mye. Tanken er ganske liten. Og i -25 er den ikke mitt førstevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsen

Jeg har brukt min på 2 ukers turer uten problemer. Selvfølgelig satser jeg ikke på mat som trenger lang tilberedningstid. Men til morgenkaffe/havregrøt og en varm middag til to personer har den rikelig kapasitet. Skal jeg trenge teltvarme må den fylles i løpet av dagen. I - 25 har jeg aldri brukt den. Men jeg skjønner ikke hvorfor den ikke skulle fungere der likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (1 time siden):

@Marius Engelsen

Jeg har brukt min på 2 ukers turer uten problemer. Selvfølgelig satser jeg ikke på mat som trenger lang tilberedningstid. Men til morgenkaffe/havregrøt og en varm middag til to personer har den rikelig kapasitet. Skal jeg trenge teltvarme må den fylles i løpet av dagen. I - 25 har jeg aldri brukt den. Men jeg skjønner ikke hvorfor den ikke skulle fungere der likevel.jeg har ikke


Jeg har ikke brukt den like mye som deg, men her er mitt foreløbige inntrykk av den:

På turer i -25 tar det trolig lengre tid å opparbeide seg godt arbeidstrykk og god effekt, og setter du en kjele med snø på den når den er i gang tar det svært lang tid før trykket blir bra eller det i verste fall går ned. Den kan heller ikke settes rett i snøen, da blir det dårlig med trykk. Pumpen kan kompensere for dette. Jeg har ikke brukt den mye i vinter, bare noen få ganger.

Den har litt liten effekt og litt liten tank til å drive med snøsmelting og til å drive med teltvarme.

Man klarer seg nok med den, men til bruk i -25 er det mange brennere som jeg mener egner seg bedre. (Jeg har montert en veke på min 123R (ovnspakning))

———

Spørsmål til deg som har brukt den mye:

- Forvarmer du med bensinen på tanken, eller rødsprit? (Jeg har brukt en liten rødspirtflaske som passer oppi). Og hvis du bruker bensinen på tanken, varmer du da tanken med hendene for å slippe ut bensin?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta med en liten flaske med rødsprit, en som hører til i en av 111 primusene mine. Jeg synes rødsprit soter mindre ved forvarming enn bensinen gjør. Men jeg har noen ganger opplevd at den lille rødsprit kannen har gått tom før turen er ferdig, og da forvarmer jeg med bensin. Jeg pleier å ha med ett par Bic kulepenn hylser som jeg bruker som en pipette til å suge opp bensin fra tanken. Det er lett å tre denne hylsen ned til der bensinen skal være og unngå søl. Men skulle jeg mangle kulepenn, er det ganske enkelt å slippe litt bensin på den fra disse Trangia flaskene med helletut.  Når det gjelder vinterturer, har jeg aldri prøvd noe så kaldt som -25, men var en tur nå i mars med rundt -5. Jeg bor på vestlandet, så vi har det ikke så veldig kaldt. På denne turen brukte jeg riktig nok en Optimus 8R, men den fungerer på samme måte som Sveaen, en bensinbrenner med veke. Den fungerte helt topp. Nå satte jeg den ikke i snøen, fordi det ikke var noe snø. Og om vinteren fyrer vi jo bål likevel. Jeg har aldri vært på vinterturer med overnatting høyt oppe, så der har jeg null erfaring.

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Og hvis du bruker bensinen på tanken, varmer du da tanken med hendene for å slippe ut bensin?

Jeg bruker et lite plastrør som pipette (tror det var beholderen for viskelær til trykkblyanter) og stikker det ned i tanken for å hente opp litt bensin. Lokket må jo uansett åpnes, i hvert fall delvis, for å utligne trykket så man ikke starter med lavere trykk i tanken enn utenfor. Jeg har også satt på veke.

Å bruke hendene i -25 høres veldig kaldt ut, og det lille jeg har prøvd tok lenger tid en pipetten. Pipetten ligger klar i toppen av apparatet sammen med gnistjernet. Det er et fint lite rundt hull den passer akkurat ned i der.

Jeg har dog ikke prøvd å fyre opp i 25 minus, men jeg heller ser ikke helt hvorfor dette ikke skulle gå. Jeg tror noen synes det går for tregt å få opp trykket. Det man trenger er vel å passe på at ikke varmetapet i tanken blir for kraftig, så skjerming av tanken mot vind er viktig og også noe isolerende under tanken mot snø/is. Pumpe av typen som ble laget til Loke 85 fungerer, men man må da bytte tanklokk.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (På 5.5.2022 den 21.24):

Jeg pleier å ta med en liten flaske med rødsprit, en som hører til i en av 111 primusene mine. Jeg synes rødsprit soter mindre ved forvarming enn bensinen gjør. Men jeg har noen ganger opplevd at den lille rødsprit kannen har gått tom før turen er ferdig, og da forvarmer jeg med bensin.

Jeg har også pleid å ha en liten flaske med rødsprit, bensin soter mye under forvarming. Jeg antar den lille flasken holder ca. en uke:

B986D44D-5903-4FB7-A0C9-D2780A84CB18.thumb.jpeg.a3f1fee60dd30c2f32412b72b7fb0ae0.jpeg

Men om noen uker skal jeg padle fra Kristiansund til Sandnessjøen, vi blir på sjøen i 14 dager.

Sist tur på 1,5 uke brukte jeg 111 på tennvæske, fordi tennvæsken er drøy i bruk og det kan jeg etterfylle på en butikk/campingplass/bensinstasjon underveis om det skulle bli behov. Den har fungert svært bra til den type tur.

Kanskje jeg skal prøve 123 denne gangen, men da må jeg være sikker på å ikke gå tom for bensin. Det er ikke enkelt å finne bensin underveis. Jeg satser på at to liter bensin skal holde, selv om det skulle bli litt tørking i teltet.

Da tenker jeg å droppe rødspriten, en ting mindre underveis som går tom. Jeg fant ett rør som passet fint å koble på tennstålet:

F7041D82-7AF5-4717-A2E9-E7E3BB76B98C.thumb.jpeg.9a8179bbce527ce6f4f4647748cd434f.jpeg

Jeg har en vindskjerm som jeg bretter sammen og legger rundt brenneren. Oppbevaringsposen kommer fra en 750ml titankopp, men den koppen blir ikke med på denne turen.

84D0C5E1-F70D-4898-A3E5-242A606DE08C.thumb.jpeg.948dbe3e7d35be567c0236e156daded6.jpeg

270DDAA2-E383-48F1-9330-0AC23AB44DCC.thumb.jpeg.170fdd0c666dda1414edcf9ae8611229.jpeg

Veken er en ovnspakning med en ståltråd inni:

B5FC380A-E8EC-40DC-9C80-701117AA4E09.thumb.jpeg.e3d8c92f45542bd66919fc2788c87c2c.jpeg


 

Robinson skrev (På 5.5.2022 den 19.12):

@Marius Engelsen

Jeg har brukt min på 2 ukers turer uten problemer.

Hvor mye drivstoff brukte du, anslagsvis på to uker? Og hvor mye ble den brukt ila en dag?

Jeg tar med varmevekslerkjele og vindskjerm, så den pleier å koke opp ganske raskt.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel en del an på bruk og vedlikehold.
Jeg har litt forskjellige primuser. 
Primus Omnifuel fra 2003. Solid og aldri noe tull med den. Har også silencer til den. 
Optimus 8R. Liten og hending men ikke så høy effekt på denne. Har minipumpe som gjør forvarming enklere.
Optimus 111. Solid og virker hele tiden. kjøres på parafin. Forvarming med rødsprit eller bioetanol.
Optimus 111T. Samme som 111. Stillere men ikke så glad i vind. 
Alle fungerer hele tiden. Eneste er litt vedlikehold med fetting av pumpelær. På 8R gjør jeg ingenting.

Eneste jeg har hatt tull med var 2 eksemplarer at Optimus Hiker+. Første brant dårlig selv etter rens. Byttet. Nr 2 var ikke noe bedre så da hevet jeg kjøpet og fant 11 brukt istedet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

 


 

Hvor mye drivstoff brukte du, anslagsvis på to uker? Og hvor mye ble den brukt ila en dag?

 

Jeg har aldri målt det daglige forbruket, men har pleid å ha med 2 x 0,5L brenselsflasker og jeg har aldri gått tom. Jeg tror kanskje jeg var ganske på hælene en tur, såvidt jeg kan huske, men da var det mye drittvær og jeg ble fristet til å fyre en del i teltet for varme. Til akkurat teltvarmen er nok ikke Sveaen ideell, pga det lille tankvolumet og faren for å brenne den tom.Det skal visst ikke være bra for veken. Selv om jeg uforvarende har brent den tom mer enn en gang, og aldri merket at det har skadet den på noen måte. Og jeg bruker enda Sveaen til teltvarmen likevel. Jeg passer bare å ikke brenne mer enn en rundt 40 minutter om gangen. Men personlig, når jeg drar på kayakturer der jeg vet det ikke blir bæring, pleier jeg å ta med en av 111 primusene mine. Jeg synes de gir meg mer slingringsmonn både for teltvarmen og koking. Men på en så lang tur som du planlegger, betyr antagelig vekt en del likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Hvor mye drivstoff brukte du, anslagsvis på to uker? Og hvor mye ble den brukt ila en dag?

Jeg tar med varmevekslerkjele og vindskjerm, så den pleier å koke opp ganske raskt.

Jeg finner det litt vanskelig å nøye beregne forbruket på Svea’n

Til kosefyring og lett matlaging (vann, fisk eller burgere) så er forbruket forholdsvis likt det som  er oppgitt fra Optimus.

Dog når jeg prøvde på litt vann koking i større kjele, samt snøsmelting, så fikk den stå lengre og ble dertil varmere, noe som gjorde at det ble mere futt i den pga økt trykk i tanken. Så ble veldig overrasket da propellyden stoppet lenge før jeg forventet grunnet at tanken var tom. 

For en to netters tur med vann koking (real og nudler) og litt steking, bruker jeg å ha med 0,5 flaske, og fyller som regel ikke mere enn en gang. Kanskje overkill med 0,5 flasken, for jeg bruker vel bare halvannen tank. Men har blitt noen ganger der man kosefyrer litt. 
 

For to uker ville jeg personlig nok ha dratt med halvannen liter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg tar med 111. Da holder det med èn ekstra litersflaske tennvæske, tar jeg med sveaen må jeg ha to litersflasker med bensin, og da er vektforskjellen ikke så stor. Tennvæsken er drøyere i bruk, men må forvarmes mer.

111 er mye stødigere, og mye lavere når den skal brukes inni teltet (Hilleber Unna). Dessuten tåler den alt.

 

Nå ble jo denne tråden kuppet, men TS hadde vel fått svar :)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horisont Husky skrev (På 5.5.2022 den 9.28):

Hvilket kokeapparat er mest driftssikkert vinterstid ned til minus 25? 

En amerikansk bok om ultralight backpacking beskriver bruk av vanlige gassbrennere om vinteren. De hevder at teknikkene i boken fungerer ned til -20F, eller -28,88 Celcius. 

Vil tro at ned til 25 minus er det toppmontert gassbrenner (pluss ninjatriks), og rødspritbrenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har registrert at folk som drar på ekspedisjon gjerne velger MSR sine xgk eller whisperlite. Enkle og høy effekt. Eneste jeg har hørt er noe tull med pumpene demmes, det ene er at du må kjøpe egen pumpe beregnet på lave temperaturer, og det andre er at pakningene har maling som kan flasse av og skape trøbbel. 

Omnifuel og omnilite fra Primus er også gode alternativer. Har inntrykk av at disse brenner renere enn optimus sin polaris som har ei dyse for alle fuel typer. Selv har jeg ikke testet mine i lavere enn -10, men de har alltid fungert. Pumpene har lærpakning som må smøres inni mellom med medfølgende fett. Omnilite kjøpte jeg brukt og har brent klokkeklart hele veien. Omnifuel ii kjøpte jeg ny og den har fusket bittelitt på effekten, men dette leser jeg at er produksjonsrester som ligger igjen i systemet. Skal visstnok være litt følsomme for rusk i systemet, og da er det å skru ut dyse og skylle gjennom med bensin som er medisinen. Og å brenne de inn. Har ikke giddet det på min da den fungerer godt nok. 

Hvis du tenker på kullos i tillegg så er xgk best for vannkoking eller dragonfly om du skal også lage mat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.