Gå til innhold
  • Bli medlem

Ligger på siden i telt og får vondt i skulderen - tips?


blaaskred

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny i forumet og har forsøkt å søke på temaet uten hell og tillater meg dermed å skrive et nytt innlegg. Håper at dere kan tilgi eventuelle n00b-feil fra min side. 

Jeg ligger på siden i teltet, med benet delvis ut. Ila natten bytter jeg side av og til, men får likevel alltid litt vondt i skuldrene av dette. Jeg bruker enten Mammut Bamse Extreme eller Exped Flex Mat nederst, så enten Exped DownMat 9M eller Synmat 7 UL LW over det igjen. Opplever det samme med alle disse kombinasjonene. Skuldra presses jo ned og komprimerer sådan luftmadrassen, så det er igrunn ikke så rart, men kanskje noen av dere har en løsning?

Har dere noen råd? Har vurdert å ha med et ekstra sitteunderlag eller lignende til å ha under det områdene skuldrene er. 

Endret av blaaskred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hatt litt av det samme siden jeg som regel sover på mage eller på siden. 
Jeg bruker Synmat 7 LW så litt tynnere enn ditt underlag. 

Jeg pleier dytte underlaget lengst ned i fotenden i teltet. Da blir det en passe glippe øverst ved hodet. Der legger jeg en pakkpose med klær som ikke er like høy som underlag. Så har jeg pute oppe til hodet. Da blir den en slags renne mellom pute og underlaget hvor jeg da har arm/skulder. Da blir ikke belastning så stor der.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testa en del liggeunderlag det siste året på jakt etter noe komfortabelt, og kan anbefale Thermarest Trail Pro Large. Det er et hybridunderlag, blanding av skum og luft. Veldig «myk» sammenlignet med luftunderlag. Ikke spesielt mye tyngre enn tykkere Exped underlag heller. Verd å prøveligge, enten bestille en eller finne i butikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (5 minutter siden):

Jeg har testa en del liggeunderlag det siste året på jakt etter noe komfortabelt, og kan anbefale Thermarest Trail Pro Large. Det er et hybridunderlag, blanding av skum og luft. Veldig «myk» sammenlignet med luftunderlag. Ikke spesielt mye tyngre enn tykkere Exped underlag heller. Verd å prøveligge, enten bestille en eller finne i butikk. 

Åj, denne så veldig bra ut! Lett og forholdsvis lite pakkvolum. Dette går på ønskelisten. Takk for tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blaaskred skrev (27 minutter siden):

Åj, denne så veldig bra ut! Lett og forholdsvis lite pakkvolum. Dette går på ønskelisten. Takk for tips!

Jeg ble veldig imponert over hvor mykt det var, kjennes ut som stoffet har stretch og skummet fjærer godt. Men må selvsagt prøves, for som med alle underlag kommer det jo an på både kroppsvekt og sovestilling hvor komfortabelt det blir. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hengekøye?

Jeg har ofte litt av samme problemet. Pute under hodet pleier å hjelpe meg. Ellers har jeg vennet meg til at straffen for å bli gammel nok til å passere 50 (som jeg gjorde for over 13 år siden) er mye vondt her og der, som regel helt uten påviselig grunn. Men jeg godtar det siden gevinsten er upåklagelig stor.

En annen måte å se det på er at ubehag gir følelse av at man lever.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sidesover, og jeg ligger i en stilling som ligner veldig på stabilt sideleie (som gjerne brukes i forbindelse med førstehjelp). Det jeg sørger for er å bygge opp med puter og evt klær under hodet for å få en behagelig hodestilling uten å ligge direkte på hånden (slik at den "sovner").

For meg er oppbygningen under hodet alfa og omega. Når puten(e) bærer hodet i riktig stilling, så er belastningen også lavere på skulderen.

Det hører også med at jeg har en romslig sovepose. En tett mumiepose fungerer dårlig for tilnærmet stabilt sideleie.

Endret av rofferdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 9 og 7 cm tykt underlag, blir mitt spørsmål: hvor mye blåser du opp underlaget?
For lite luft er selvforklarende, men med 90-80% av "sprekkeferdig", så vil madrassen føye seg bedre etter kroppen.

En annen løsning som virker for tilsvarende smerter i hoftene, er å lage seg en smultring i skumgummi - kanskje en 'U' hvor armen ligger inne i u'en.

Eller du bør stokke armene på en annen måte. Prøv deg frem, men for min del er en håndflate halveis inne i den andre en god start.

 Men med de underlagene, så ser jeg meg nødt til å stemme frem den siste bemerkningen til Skogens Stønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen kan være en god pute. Luftputer i forskjellige størrelser får løftet hodet opp og avlaster skulderen. Det finnes mange typer, og mange er dårlige, noen er ganske gode (jeg liker best Exped Air pillow, som er «nyreformet»)

Selv har jeg sydd en egen fiberpute til bruk på tur, det gjør underverker. Evt. kan du ha med ett putetrekk i passe størrelse (evt. sy eget) og putte inn ubrukte klær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (52 minutter siden):

Jeg bruker trekket til soveposen og stapper inn klær og annet egnet.

;-)

Man kan bruke hva man synes er komfortabelt. Jeg synes ett putetrekk i passe størrelse gir en mye bedre pute å ligge på enn en pakkpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til pute så kan jeg varmt anbefale Aeros Down Pillow fra StS. Jeg brukte denne sammenhengende i 40 netter i mai/juni i fjor, og jeg kan ikke huske å ha sovet så godt før. Puten er ganske høy (kan reguleres med luftmengde) og har et lag med dun på den ene siden. Min gamle Exped-pute føles som et slag i ansiktet sammenlignet med denne. Vekten er 75g.

KR_2021_95716.thumb.jpg.303fd439bee475714a7064d609b28bc0.jpg

blaaskred skrev (På 5.5.2022 den 8.40):

Har dere noen råd? Har vurdert å ha med et ekstra sitteunderlag eller lignende til å ha under det områdene skuldrene er. 

Som allerede nevnt ovenfor så er det helt avgjørende at man ikke har for mye luft i underlaget. Jeg bruker å blåse underlaget fullt opp med luft først, så legger jeg meg på det og åpner ventilen forsiktig og slipper ut luft gradvis helt til jeg kjenner at skulder og hofte synker godt nedi, men ikke så mye at jeg når nedi bakken. Dette er en hårfin balansegang. Alternativt kan man ligge på ryggen og slippe ut nok luft fra underlaget til at at men kjenner at det støtter godt opp under korsryggen. Jeg bruker vanligvis et brettbart skumunderlag på ca. 75x50x8mm på undersiden for ekstra komfort og varme. I vinterhalvåret bruker jeg TaR ZLite på undersiden.

 

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Har nå fått testet med å plassere to tynne sitteunderlag under området hvor skuldrene er, samt bygge opp hodepartiet enda litt mer. Det fungerte meget bra for meg og jeg fikk ingen smerter i skuldrene :) Sov som en stein.

Oppsettet var som følgende:

  1. Exped FlexMat (to tynne sitteunderlag i skum under skulderpartiet under der igjen).
  2. Exped Synmat 7 UL MW (da vil nok DownMat 9 også fungere utmerket).
  3. Pute med litt ekstra oppbygging under.

Jeg har to turputer selv - den ene er Exped Airpillow UL L med fleecetrekk som jeg synes er svært lite behagelig. Den andre er Phoxx Self-Inflating pillow (med skum) - billig sak fra XXL som jeg synes er mye bedre. Men jeg vurderer nå også Aeros Down Pillow fra StS som @ketilring anbefaler (puten ser helt super ut!), samt Nemo Equipment Fillo Elite som jeg har sett i butikk og synes virker som en drøm 😍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjenner utfordringen selv. Jeg har Exped UL 9 selv. De beste nettene er når jeg har bare blåst opp 50-60% og har et Bamse skumplast over Exped’n. Skumplasten fordeler trykket mer og jeg kan ha lavere trykk uten å bunne nedi. 

Kombinert med en god pute er det gull. Har trua på å lage meg en hybridpute av en oppblåsbar + skumbelegg oppå. Da kommer hodet høyt nok til å avlaste skuldrene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sidesover, og kjenner problemstillingen. Min første tanke var også litt hardt lufttrykk. Jeg ligger på down mat 9. Under hodet har jeg en pakkpose med noe klær (genser e.l.) Oppå den har jeg de senere årene hatt ei veldig lett, oppblåsbar pute. Er det så kaldt at jeg har soveposeåpningen strammet, så har jeg denne puta inni.  Da får jeg rett ryggsøyle i sidestilling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørr å vedde mye penger på at dette løser seg selv om du trener opp og styrker skuldrene dine. Jeg har slitt lenge med samme problematikk etter at jeg sluttet å trene tunge vekter. Tok lang tid før jeg skjønte at det var svekkelse av muskulaturen rundt skuldrene som var grunnen til problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.