Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulykke med bensinbrenner


Anbefalte innlegg

Bladet Nordlys forteller her (krever abonnement) historien om en kar fra Målselv som relativt nylig ble utsatt for en ulykke under oppfyring av en bensinbrenner. Utdrag: 

"Jeg hadde fylt bensin på flaska, pumpet opp trykk og forvarmet primusen. Fra jeg tente den til det eksploderte gikk det bare noen sekunder. Flammene treffer småbarnsfaren i overkroppen. Hele brystkassa står i brann. Ansiktet blir truffet. Alle ansiktshår brennes bort. – Jeg må ha hatt flammer inn i munnen også, for tunga var hoven etterpå, fortalte legene meg."

 

Det hele endte med tre dager i koma og tre uker på Haukeland hvor de måtte flytte hud fra andre deler av kroppen for å fikse skadene. Politiet etterforsker saken, og verken Fjeldstad eller politiet har foreløpig konkludert med hva som kan ha hendt. Her er bilde tatt av primusen da politiet beslagla den. Det hvite pulveret er fra da mannen tømte et pulverapparat for å slukke flammene etter eksplosjonen. 

Uten at jeg er 100% sikker kan det se ut som en Primus Omnifuel. Her får andre korrigere dersom det er feil. Uansett er det en påminnelse om at ting kan skje. Sånn sett var det "hell i uhell" at dette skjedde ved hjemmet hans, og ikke 20 km innpå fjellvidda. 

image.png.8d558bcf71ddf9f97ed56b87060b905e.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Veidemannsblod skrev (30 minutter siden):

Bladet Nordlys forteller her (krever abonnement) historien om en kar fra Målselv som relativt nylig ble utsatt for en ulykke under oppfyring av en bensinbrenner. Utdrag: 

"Jeg hadde fylt bensin på flaska, pumpet opp trykk og forvarmet primusen. Fra jeg tente den til det eksploderte gikk det bare noen sekunder. Flammene treffer småbarnsfaren i overkroppen. Hele brystkassa står i brann. Ansiktet blir truffet. Alle ansiktshår brennes bort. – Jeg må ha hatt flammer inn i munnen også, for tunga var hoven etterpå, fortalte legene meg."

 

Det hele endte med tre dager i koma og tre uker på Haukeland hvor de måtte flytte hud fra andre deler av kroppen for å fikse skadene. Politiet etterforsker saken, og verken Fjeldstad eller politiet har foreløpig konkludert med hva som kan ha hendt. Her er bilde tatt av primusen da politiet beslagla den. Det hvite pulveret er fra da mannen tømte et pulverapparat for å slukke flammene etter eksplosjonen. 

Uten at jeg er 100% sikker kan det se ut som en Primus Omnifuel. Her får andre korrigere dersom det er feil. Uansett er det en påminnelse om at ting kan skje. Sånn sett var det "hell i uhell" at dette skjedde ved hjemmet hans, og ikke 20 km innpå fjellvidda. 

image.png.8d558bcf71ddf9f97ed56b87060b905e.png

 

 

Er primus omnifuel den brenneren som blir levert med en knøttliten sprederplate?
 

Da kan nemlig den syltynne bensinspruten stå opp i telttaket om det kommer rusk i dysen. På brennere med større spredeplate skal det mye til for at det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ej läsa Tidningen utan logga in men utan att veta/förstå vad som hänt.

ANVÄND FOTOGEN är mitt råd samt att anv tesprit till förvärmning det kan man ju göra för högre säkerhet även om man senare anv besin

Jag har endast anv kök i en stor och hög abside och med snö i stålmugg tex för släckning samt att aldrig fixa men något annat om man är ensam i tältet och om man är nybörjare på kök tag med en liten brandfilt för snabb kvävning av ev.brand.(jag har övat brandsläckning som brandvakt (man över med blanding av disel el fotogen och lite bensin) men är ändå försiktig med MF Kök)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veidemannsblod skrev (2 timer siden):

"Jeg hadde fylt bensin på flaska, pumpet opp trykk og forvarmet primusen. Fra jeg tente den til det eksploderte gikk det bare noen sekunder. Flammene treffer småbarnsfaren i overkroppen. Hele brystkassa står i brann. Ansiktet blir truffet. Alle ansiktshår brennes bort. – Jeg må ha hatt flammer inn i munnen også, for tunga var hoven etterpå, fortalte legene meg."

 

Er det ikke litt rart at en full bensinflaske eksploderer slik.. Mer forståelig med en tom flaske. Men er ikke rekkefølgen også litt rar.. På min bensinbrenner forvarmer jeg og tenner samtidig. Jeg lar det ikke slukke før jeg tenner på nytt etter forvarming, men det er kanskje forskjell på de ulike brennerne.. Men heldig for han at det gikk bra - mye takket være bruk av ullundertøy. Det kan man jo notere seg bak øret som viktig info - kontra syntetisk..

Jeg ser det har vært flere slike ulykker med primus/propan i det siste der oppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (13 minutter siden):

der oppe

Hva mener du? Målselv kommune eller den nordlige landsdelen i sin helhet? 

Og hvilke andre hendelser refererer du til annet enn gasseksplosjonen på DNT-hytta i Tromsø?    Virker som du kjenner til flere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veidemannsblod skrev (3 minutter siden):

Hva mener du? Målselv kommune eller den nordlige landsdelen i sin helhet? 

Og hvilke andre hendelser refererer du til annet enn gasseksplosjonen på DNT-hytta i Tromsø?    Virker som du kjenner til flere. 

 

Ja det var to hendelser samtidig - samme døgnet på omtrent samme sted: https://www.nordlys.no/har-beslaglagt-propanflaske-etter-eksplosjon-i-fjos/s/5-34-1590943

Sitat

Dette var den andre ulykken på under et døgn hvor personer i Troms har pådratt seg brannskader i forbindelse med bruk av gassapparat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Er primus omnifuel den brenneren som blir levert med en knøttliten sprederplate?
 

Da kan nemlig den syltynne bensinspruten stå opp i telttaket om det kommer rusk i dysen. På brennere med større spredeplate skal det mye til for at det skjer.

Stemmer nok det, jeg har tenkt på det der at det kan bli stygt når den ikke treffer. 

Men nå har jeg den fremme så ligner den veldig bortsett fra at min er sylindrisk, den på bildet ser veldig konisk ut for meg men bildet kan jo lyve med perpektiv. Likevel så skurrer det litt. 

3343251.jpg?imageId=3343251&x=0&y=0&crop

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (1 time siden):

Stemmer nok det, jeg har tenkt på det der at det kan bli stygt når den ikke treffer. 

Men nå har jeg den fremme så ligner den veldig bortsett fra at min er sylindrisk, den på bildet ser veldig konisk ut for meg men bildet kan jo lyve med perpektiv. Likevel så skurrer det litt. 

3343251.jpg?imageId=3343251&x=0&y=0&crop

 

Den versjonen øverst er en enda gamlere modell. Ligner også på den som het Himalaya, men den der har to ventiler.

Den gamle versjonen hadde et rammeverk som ligner litt på dagens Easyfuel, men med "bensinsklokke".

Omnifuel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (2 timer siden):

Er det ikke litt rart at en full bensinflaske eksploderer slik.. Mer forståelig med en tom flaske. Men er ikke rekkefølgen også litt rar.. På min bensinbrenner forvarmer jeg og tenner samtidig. Jeg lar det ikke slukke før jeg tenner på nytt etter forvarming, men det er kanskje forskjell på de ulike brennerne.. Men heldig for han at det gikk bra - mye takket være bruk av ullundertøy. Det kan man jo notere seg bak øret som viktig info - kontra syntetisk..

Jeg ser det har vært flere slike ulykker med primus/propan i det siste der oppe.

Bensin eksploderer ikke. Bensingass eksploderer. På det du gjengir her synes jeg det høres mest ut som en lekkasje fra flaska som har gitt bensindamp rundt der han holdt på.

Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

Da kan nemlig den syltynne bensinspruten stå opp i telttaket om det kommer rusk i dysen.

Det må i så fall være før han har tent på. Det kan jo også ha gitt mye bensindamp rundt ham. Rart at han i så fall ikke har merket det og lot være å tenne på...

Joachim V skrev (2 timer siden):

Stemmer nok det, jeg har tenkt på det der at det kan bli stygt når den ikke treffer. 

Det skal vel aldri komme annet en gass ut av dysa under bruk, bortsett fra når du slipper ut litt bensin for forvarming, men det er jo før man tenner på. Hvis gasstrålen bommer på plata tror jeg hele greia slokker. Hvis det spruter bensin opp av dysa og man tenner på, da har man fort et problem. Men man tenner vel aldri på med bensin strømmende ut av dysa? Jeg gjør i alle fall aldri det (annet enn som et eksperiment da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skogens Stønn, det går fint an å ikke oppdage den syltynne bensinstrålen. Og slipper man bensin ut for forvarming kan denne havne uante steder. Hvor godt lys var det i teltet eller der den ble brukt? Det vet vi jo ikke. Havner bensinstrålen på genseren vil den også være lydløs.

Er ikke forvarming tilstrekkelig vil det også komme bensin eller delvis bensin ut av dysen.

Men ingen av oss var der, så det er mulig… 🤷‍♂️

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at vi vet årsaken her, men for å dra videre på det med bensin ut av dysa:

Man bør vel følge ganske nøye med nede i brenneren når bensin skal slippes ut i flytende form for forvarming. I hvert fall gjør jeg det. Mest for å telle antall dråper jeg ønsker å ha ned i brenneren for forvarming, men jeg ville jo ha oppdaget en eventuell "villbass"-stråle av bensin om det var noen samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man bør og ikke bør. Hadde man gjort alt man bør, så ville det ikke skjedd en ulykke mest sannsynlig. Det er jo vanligvis det som skaper en ulykke ;) 

Trolig har noen gjort noe man ikke bør, eller ikke gjort noe man bør.

Tilbakeslagsventilen i pumpen er jo også en svikt som i tilfeller har skapt ulykker.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært nyttig å vite hva vi skal skjerpe oss på med tanke på å unngå slikt, det en del spekulasjoner her, og det kan også være nyttig på generell basis. F.eks. så har jo slike pumper fått lekkasjer rundt metallpumpa som sitter i plast delen av hele greia.  Forøvrig så oppfatter jeg både Optimus og Primus som relativt sikre valg, det gjør jeg forøvrig også når det gjelder MSR og Coleman.  Noen av kinavariantene er kanskje litt mer spennende, men de jeg har sett på har i hovedsak hatt utfordring med pumpelæret, og slangetilkobling.  Jeg føler også at Soto Muka'n er grei, men slangen der er skremmende fleksibel. (tynn og dårlig???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (3 minutter siden):

Det hadde vært nyttig å vite hva vi skal skjerpe oss på med tanke på å unngå slikt, det en del spekulasjoner her, og det kan også være nyttig på generell basis. F.eks. så har jo slike pumper fått lekkasjer rundt metallpumpa som sitter i plast delen av hele greia.  Forøvrig så oppfatter jeg både Optimus og Primus som relativt sikre valg, det gjør jeg forøvrig også når det gjelder MSR og Coleman.  Noen av kinavariantene er kanskje litt mer spennende, men de jeg har sett på har i hovedsak hatt utfordring med pumpelæret, og slangetilkobling.  Jeg føler også at Soto Muka'n er grei, men slangen der er skremmende fleksibel. (tynn og dårlig???)

Det kommer kanskje en politirapport på disse sakene? Er usikker på hvordan de blir distribuert/annonsert, men det er vel offentlig informasjon.

Jeg har tilgang til å lese artiklene, men det fremgår ikke så mye mer info om hva som har skjedd. Det er i grunnen litt forvirrende info også, siden de bruker ordet propanflaske, og det er 2 hendelser der begge tydeligvis skjedde i et fjøs/garasje på samme dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Ikke at vi vet årsaken her, men for å dra videre på det med bensin ut av dysa:

Man bør vel følge ganske nøye med nede i brenneren når bensin skal slippes ut i flytende form for forvarming. I hvert fall gjør jeg det. Mest for å telle antall dråper jeg ønsker å ha ned i brenneren for forvarming, men jeg ville jo ha oppdaget en eventuell "villbass"-stråle av bensin om det var noen samtidig.

Ja, og vi snakker jo veldig små mengder. Jeg pleier kanskje ha dysa åpen ett sekund eller deromkring, noe lenger hvis slangen er tom i utgangspunktet. Uansett hvor denne mengden havner blir det ingen eksplosjon av denne dimensjonen der hår og øyenbryn forsvinner og man må ha hudtransplantasjon. Flammene hadde jo til og med vært inne i munnen. Kan forstå at det er feil bruk hvis det var første gangen og han slapp ut alt for mye, men har man prøvd en gang å slippe ut så mye bensin til forvarming som det i så fall må ha vært her, så prøver man nok ikke det en gang til. Og slipper man ut så mye, så tror jeg ikke det spiller særlig rolle om den treffer den plata eller ikke.

Det jeg synes er rart er at pumpa ligger uten flaska. Har det vært eksplosjon i flaska? Jeg har ofte tenkt på at ved rette luft/bensin-blanding i flaska kan man få eksplosjonsfarlig gass. Hvis denne slipper ut i slangen fra flaska, kan man da få tilbakeslag inn i flaska? (flaska må i så fall hva vært rimelig tom i utgangspunktet, for det skal en del luft til, wikipedia oppgir at bensininnholdet i luft må ligge innenfor 1,7%-7,6%). Jeg har selv fått eksplosjon i tanken på en Loke 85 for mange år siden. Den sto og småkokte ganske lenge før hele apparatet plutselig hoppet i været og ble kastet ned fra bordet den sto på. Etterpå var bunnen av tanken (stål!) bulet utover. Normalt er den bulet innover. Jeg måte bruke ei lita slegge for å få slått den tilbake, så det hadde vært store krefter i sving. Tanken på Loke 85 blir veldig varm under bruk og denne varmen kommer via brenneren som står montert direkte oppå tanken. Hvis tankinnholdet blir mindre og mindre og jeg pumper luft for å holde trykket oppe, vil jeg ikke da kunne komme innenfor det eksplosjonsfarlige området? Verdiene for parafin ligger litt høyere enn for bensin og skulle derfor være litt lettere å oppnå også. Så med en varm brenner midt på tanken med noen få cm med gods fra flammen, så kan det jo tenkes at den delen av brenneren som stikker ned og suger opp parafin kan bli varm nok til selvantenning? Det må det opplagt ha gjort på min Loke 85. Det skal ikke så høye temperaturen til. Bensin har vel enda mye lavere temperatur så vidt jeg husker. Feil: den er høyere. Jeg fant ut at det var andre som hadde opplevd det samme med siden Loke 85 og at Optimus hadde blitt informert, men de nektet selvsagt for alt. Jeg har imidlertid misstanke om at det var dette som var årsaken til at Loke 85 forsvant fra markedet relativt raskt.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (34 minutter siden):

Det hadde vært nyttig å vite hva vi skal skjerpe oss på med tanke på å unngå

En ting som vil virke forebyggende er å tenne opp apparatet på et sted hvor utlekket bensin fra en lekkasje ikke samler seg som en damp der du holder på. Ute for eksempel. Og ikke stå bøyd over apparatet når du tenner på.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ser ut som Omnifuel. Jeg har en eldre Omnifuel men er nok enda eldre enn den da jeg har aluminiumspumpe og ikke plast.
Mange ting som kan ha skjedd uten at det kan lese av det som står. Har flaske smelt, det ville nok vært en ganske stor ildkule. Skjønner heller ikke hvordan flamme skulle kommet inn i flaske da den er trykksatt og alt vil ut.
Kan det være at den er tent uten flammespreder på? Det kan jo gi en solid flamme. 
Var den forvarmet nok? 
Eneste gang jeg har hørt om noe var en jeg kjenner som kjøpte en slik. Han leste ikke bruksanvisning. Fylte flaske, pumpet trykk, slapp ut bensin og tente på uten forvarming. Det ble mye flammer sa han.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (11 minutter siden):

Kan det være at den er tent uten flammespreder på? Det kan jo gi en solid flamme. 

Ikke etter forvarming. Du får ikke fyr på gassen uten flammeplata. Blandingen blir for mager. Før forvarming derimot, altså med en bensinstråle, da vil du få en skikkelig fakkel!

En viktig funksjon til "flammesprederen" er å sørge for at en stor del av gassen som kommer ut av dysa rettes ned igjen i klokka slik at det oppstår turbulens (det er derfor det bråker så himla mye). Denne returstrømmen må til for å få fet nok blanding til at den antenner. Prøv å vippe av flammeplata når brenneren er i gang og se hva som skjer.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det jo ut som explosjon har skjedd inne i flasken og pumpen har blitt skutt ut. Eller ville nok ikke slukking skjedd med flaske og pumpe separert? Her bør vi jobbe for å finne informasjon på hva som faktisk har forårsaket dette og dele informasjon for å forhindre samme hendelse skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holmen skrev (3 timer siden):

Her ser det jo ut som explosjon har skjedd inne i flasken og pumpen har blitt skutt ut. Eller ville nok ikke slukking skjedd med flaske og pumpe separert? Her bør vi jobbe for å finne informasjon på hva som faktisk har forårsaket dette og dele informasjon for å forhindre samme hendelse skjer igjen.

Hvis drivstoff flaske og pumpe har skilt lag uønsket, må en av to ting ha skjedd. Enten må gjengene på pumpedelen, eller flaskehalsen, ha vært så skadet at at selv normaltrykk ikke klarer å holde pumpen på plass. Eller så må det ha oppstått alt for stort trykk i flasken av en eller annen grunn. Jeg heller til at skader på gjenger er synderen her.  Men jeg synser jo bare, selv om et langt arbeidsliv der jeg har arbeidet med trykkbeholdere, har gitt meg mer enn en opplevelse som forteller at gjenger er ett kritisk ledd ved alle trykkbeholdere. 

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (3 minutter siden):

Hvis drivstoff flaske og pumpe har skilt lag uønsket, må en av to ting ha skjedd. Enten må gjengene på pumpedelen, eller flaskehalsen, ha vært så skadet at at selv normaltrykk ikke klarer å holde pumpen på plass. Eller så må det ha oppstått alt for stort trykk i flasken av en eller annen grunn. Jeg heller til at skader på gjenger er synderen her.  Men jeg synser jo bare, selv om det langt arbeidsliv der jeg har arbeidet med trykkbeholdere, har gitt meg mer enn en opplevelse som forteller at gjenger er ett kritisk ledd ved alle trykkbeholdere. 

Ja, enig i at dette er en mulihet at gjenger eller noe annet var utslitt og gave etter. Da har han vært utrolig uheldig og tent på sekuner før korken spratt. Tviler ellers på at pumpa klarer å lage trykk nok til at gjengene går når de i utgangspunktet er friske (men konstruksjonssvaket kan selvsagt muliggjøre det, men det vil jeg tro at det har testet). På alle mine apparater blir aldri trykket i pumpehuset høyt nok til å sprenge friske pakninger og gjenger i tanken)

Ja, vi synser alle sammen. Det er jo eneste moroa vi kan bidra med :-D

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (2 timer siden):

Det kommer kanskje en politirapport på disse sakene? Er usikker på hvordan de blir distribuert/annonsert, men det er vel offentlig informasjon.

Min erfaring med brann er at det forblir politimateriale eventuelt brukt i forbindelse med forsikring og juridiske parter. Også kommer det vel noe statistikk ut av det men så vidt jeg har forstått ikke noe offentlig informasjon om detaljer rundt hver enkelt årsak.

Som nabo til en branntomt fikk jeg etterkontroll fra BV og da presiserte de selv på sprørsmål om årsak at de ikke får sånn informasjonen og at den forblir tilhørende politietterforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (5 minutter siden):

Min erfaring med brann er at det forblir politimateriale eventuelt brukt i forbindelse med forsikring og juridiske parter. Også kommer det vel noe statistikk ut av det men så vidt jeg har forstått ikke noe offentlig informasjon om detaljer rundt hver enkelt årsak.

Som nabo til en branntomt fikk jeg etterkontroll fra BV og da presiserte de selv på sprørsmål om årsak at de ikke får sånn informasjonen og at den forblir tilhørende politietterforskning.

Man skulle tro at man etter offentleglova kan kreve innsyn i de delene som ikke bryter med personvernloven eller annet lovverk. Men dette har jeg overhode ikke greie på.

Hvis det er en teknisk svikt i apparatet (og ikke feil bruk) kan jeg egentlig ikke se noen grunn til at informasjon skal holdes hemmelig for offentligheten. Tvert i mot ser jeg gode grunner til at informasjonen skal spres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Skogens Stønn said:

Man skulle tro at man etter offentleglova kan kreve innsyn i de delene som ikke bryter med personvernloven eller annet lovverk. Men dette har jeg overhode ikke greie på.

Hvis det er en teknisk svikt i apparatet (og ikke feil bruk) kan jeg egentlig ikke se noen grunn til at informasjon skal holdes hemmelig for offentligheten. Tvert i mot ser jeg gode grunner til at informasjonen skal spres.

Jeg har forespurt Troms politidistrikt om å dele rapporten

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.