Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørket mat og vekten av vann eller ferdig rett?


rofferdal

Anbefalte innlegg

Hei. For å ha forutsetningene klare: Jeg er en helgeturist. Turene mine rangerer fra dagsturer til helgeturer med maks 2 overnattinger. 

Under de forutsetningene, er det noen vits med tørket middag, når man like gjerne må bære med seg vann til matlagingen?

Og: Hva slags mat liker du/dere å ha med dere som kun krever tilsetning av varme?

 

Endret av rofferdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hermetikk i papp er en slager på korte turer. Disse er billigere enn frysetørret, og skal bare varmes. Chili con carne, spaghetti og lapskaus er favorittene. 

Men hvorfor må du bære med deg vann til matlagingen? Du finner da en bekk stort sett over alt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt så sykt lei frysetørket mat som Real, at jeg har begynt å ta med skikkelig mat på dagsturer og turer med 1-2 overnattinger. Bildene under er fra en dagstur, men spiller ingen rolle om det er dagstur eller første kvelden på overnatting, funker like bra uansett. Om man tar med seg tilbehøret helt eller kutter opp før man drar bestemmer man selv.

Jeg har begynt å ta med en biff, litt potetsalat, samt rødløk, champignon og paprika som stekes sammen med biffen. Er man på tur ved fiskevann, kan biffen byttes ut med en fin ørret. Evt biff første dag, og fisk den andre dagen. Ikke noe værre å tilberede eller spesielt mer tidkrevende dette enn noe annet, det smaker bare mye bedre!

Bærer aldri med meg vann til matlaging.

Om det helt var dette du ønsket som svar vet jeg ikke, men hvertfall et tips :)
IMG_2102.jpg.c918d37e8f3acf9d4936d56ce910a414.jpg

IMG_2125.thumb.jpg.1376dc549f6b9d21c00c38be228b5c0a.jpg
 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ketilring said:

Men hvorfor må du bære med deg vann til matlagingen? Du finner da en bekk stort sett over alt?

I disse dager kan det være langt mellom bekkene med vannføring.  Det er jo heller ikke sikkert man finner ideell teltplass ved vann/bekk.

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det ikke er noen vits med frysetørket på sånne turer. Frysetørket bruker jeg først og fremst når jeg må begrense vekta. Av og til bruker jeg frysetørret for enkelthets skyld, for eksempel hvis jeg bare skal ha en kort lunsjrast på en dagstur. Det går veldig fort og greit, og da bærer jeg som oftest med meg vannet så jeg kan raste hvor som helst, gjerne et sted det er fin natur.

Når vekt ikke er begrensning (som på sånne turer som du nevner) foretrekker jeg å lage til mat som er mer smakfull og variert. Det kan være alt fra egg til frokost, gjerne med osteskiver over og falukorv eller bacon til. Stekte tomater er også godt tilbehør. Jeg tar gjerne med melk også til frokost, på termos hvis det er varmt. Lunsj pleier da ofte å være brødmat med godt smakfullt pålegg. Jeg tar gjerne med makrell i tomat, majones, kokt egg (kan kokes under frokosten), ost, spekepølse, syltetøy eller annet godt pålegg. Kaffe bør helst kokes på stedet, ikke tas med i termos, og da bærer jeg gjerne med meg vann hvis jeg ikke vet at jeg skal raste på et sted det er vann. Har jeg ikke spist egg til frokost kan jeg gjerne steike egg til lunsj.

Middag lager jeg som oftest fra hermetikk eller ferskmat. Hvis det ikke er for varmt og/eller for lang tid kan jeg gjerne ta med kjøttdeig og hive oppi noe smakfult (chilisaus, chili explosion krydder, pepper, ketchup eller noe sånt). Dette kan toppes med eggnudler til en nydelig rett. Turistproviant (får man det lenger?) fungerer hvis man har oppi chilisaus eller ketchup. Pølser eller bacon (eller begge deler) kan stekes i terningstore biter der man har over tomatbønner til slutt. Svinekotteletter (helst røkte sommerkotteletter) eller nakkekotteletter er lett å steke og godt med potetsalat og litt grønt til. Pølser i brød eller lompe er jo en slager, men her må man ha ketchup og sennep. Stekte pølser er egentlig bedre, og her får man mye godt (bratwurst, knakk, lammepølser...) Vil man ikke ha de i lompe eller brød er det veldig godt med potetsalat til og gjerne noe grønt ved siden av. Mulighetene er mange og begrenses egentlig bare av fantasien. Bruker man frysetørret er i grunnen utvalget veldig begrenset i forhold. Og det er noe med frysetørket som minner litt om sagflis synes jeg, men det er sikkert bare meg...

Det er også en annen ting ved å velge bort frysetørket. Å lage til frysetørket blir liksom litt for snart. Man varmer bare litt vann, hiver det opp i posen, venter 5 minutter og hiver i seg maten. Det er greit hvis man har det travelt, men har man det ikke travelt er det faktisk veldig trivelig å bruke en halvtime eller mer på å tilberede maten. Lukt og syn forbereder måltidet og bidrar til at det hele blir en helt annen opplevelse.

Det blir litt som med frysetørket kaffe mot kokekaffe. Har man bare frysetørket, så får man finne seg i å drikke frysetørket. Men - er det kaffe? Jeg mener ordentlig kaffe? God og smakfull kaffe? Nei!

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (3 timer siden):

Hermetikk i papp er en slager på korte turer. Disse er billigere enn frysetørret, og skal bare varmes. Chili con carne, spaghetti og lapskaus er favorittene. 


Så er hermetikken mye raskere å lage, og trenger ikke å varmes så mye at du får blemmer i munnen av å spise den. :lol:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til tar jeg med noe ferdig fra rema når jeg ikke skal oppholde meg lenge eller for første eller andre dag på tur.

Har ikke prøvd alle, men pølsegryten er det skikkelig smak i.

Det er kjølevare, men tåler 2 dager i hvertfall.

92851BCB-8B80-4529-A6C9-AE47A245E591.jpeg

D21CE7C9-9646-46C8-94BF-C759D5A5D978.jpeg

A1B84D48-9F1D-44E0-A562-FD543D8257C7.jpeg

11DD45BB-6ED6-4AB6-B0EE-8CA0637601ED.jpeg

D6B1E0F1-CDA0-4F66-A2BE-8386CE1AAD73.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (5 minutter siden):

Av og til tar jeg med noe ferdig fra rema når jeg ikke skal oppholde meg lenge eller for første eller andre dag på tur.

Har ikke prøvd alle, men pølsegryten er det skikkelig smak i.

Det er kjølevare, men tåler 2 dager i hvertfall.

92851BCB-8B80-4529-A6C9-AE47A245E591.jpeg

D21CE7C9-9646-46C8-94BF-C759D5A5D978.jpeg

A1B84D48-9F1D-44E0-A562-FD543D8257C7.jpeg

11DD45BB-6ED6-4AB6-B0EE-8CA0637601ED.jpeg

D6B1E0F1-CDA0-4F66-A2BE-8386CE1AAD73.jpeg

Ja, de der har jeg blitt anbefalt av en kammerat, men jeg har ikke rukket å prøve dem ut. Ser i hvert fall fristende ut. Man kan jo ha i litt småting selv også (jeg pleier ofte å ha i litt ekstra i frysetørret også, men da bare hurtigris eller eggnudler og kanskje krydder)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er ihvertfall meget fornøyd med de vi har prøvd. Synd de sluttet med bacalaoen. Den slo alle konkurrenter ned i skoa på smak.

Nå bruker jeg bacalao på hermetikk. Den kan jeg også trygt annbefale.

C7DDFB20-98B1-47FB-8962-6C9CEA4376B1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

 venter 5 minutter og hiver i seg maten. Det er greit hvis man har det travelt, men har man det ikke travelt er det faktisk veldig trivelig å bruke en halvtime eller mer på å tilberede maten. Lukt og syn forbereder måltidet og bidrar til at det hele blir en helt annen opplevelse.

;-)

Dette er jeg fullstendig enig i!👌👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (På 3.5.2022 den 19.53):

Jeg har blitt så sykt lei frysetørket mat som Real

Samme her. Men om du sitter på et lite lager som du vet du ikke har lyst å putte i deg, og/eller som du ikke rekker å spise før de går ut på dato dersom det blir lengre og lenger mellom hver gang du tar med slikt på tur.....så minner jeg om at posten nå lar oss sende "hjelpesendinger" til Ukraina gratis. (se 57802-utstyr-til-ukraina-gratis-å-sende-med-posten). Har nå selv tynnet litt i lagret og nettopp  sendt noen poser med Mountain House og Summit to Eat sammen med litt hygieneartikler m.m.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kortere turer er det vel bare å slå seg løs. Vitsen med frysetørret er å spare vekt på lengre turer. Men jeg synes vi burde heve lista når lekre måltider tilbedres i friluft. Uten å nevne navn, så har vi her i tråden en herlig middag i skjønne omgivelser. Så langt 10 av 10 mulige poeng. Må dessverre trekke hardt for den røde boksen ved siden av.

For øvrig; ukrainerne skryter fælt av feltrasjonene sine, så der har vi en variant om et par års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.