Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Svartehavet til det Kaspiske hav


Norwegian_tarzan

Anbefalte innlegg

Da reiser jeg i til Georgia,  hvor planen er å bruke noen dager på lage dagsrasjoner samt pakke og gjøre klar ulike depoter. 

Deretter starter ekspedisjonen min. Planen er å starte i byen Batumi med Svartehavet,  og fra der gå hele veien Georgia og Azerbaijan,  helt til jeg når det kaspiske havet!

Jeg antar at turen blir rundt 1300-1500 km, og at jeg skal klare å gjennomføre det på rundt 3 mnd.

Dersom noen har lyst å følge med på turen så er det mulig å se storyen min på Instagram @Norwegian_tarzan 

Eller å følge med på mapshare på Garmin.

Share.garmin.com/fedda

Ellers legger jeg ved en link med informasjon fra general konsulen til Georgia om noen ønsker å sjekke ut den.

Så får dere alle ha en god sommer, og håper dere alle kommer dere ut på noen kjekke turer!!!

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=424511012816280&id=100811615186223

 

Hilsen Fredrik 

IMG_20220501_185732_666.webp

IMG_20220501_190023_686.webp

IMG_20220501_190236_872.webp

IMG_20220501_190456_323.webp

IMG_20220501_190841_507.webp

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...

Hei

 

Takk for det. Nei det var rett tog slett fordi det var ingen ledige flybilletter.  Da grensen er stengt er det kun mulig å fly til og fra disse to landene, og da er det veldig stor pågang på de billettene. 

 

Så det var rett og slett fordi jeg ikke fikk tak i flybillett før. Det tok 5 dager fra jeg var ferdig i Georgia til jeg fikk fly, og så måtte jeg skaffe meg transport og pakke om alt på my i azerbaijan da jeg ikke tok ned meg all mat som jeg hadde gjort klar i Georgia (for det ble allerede masse overvekt på flyet).

 

Myndighetene hadde jo sagt at grensen skulle åpnes i juni, så jeg hadde jo et håp om at jeg kunne gå, men det skjedde dessverre aldri, og da måtte jeg planlegge ting annerledes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian_tarzan skrev (47 minutter siden):

Hei

 

Takk for det. Nei det var rett tog slett fordi det var ingen ledige flybilletter.  Da grensen er stengt er det kun mulig å fly til og fra disse to landene, og da er det veldig stor pågang på de billettene. 

 

Så det var rett og slett fordi jeg ikke fikk tak i flybillett før. Det tok 5 dager fra jeg var ferdig i Georgia til jeg fikk fly, og så måtte jeg skaffe meg transport og pakke om alt på my i azerbaijan da jeg ikke tok ned meg all mat som jeg hadde gjort klar i Georgia (for det ble allerede masse overvekt på flyet).

 

Myndighetene hadde jo sagt at grensen skulle åpnes i juni, så jeg hadde jo et håp om at jeg kunne gå, men det skjedde dessverre aldri, og da måtte jeg planlegge ting annerledes. 

Var nok en fantastisk tur. En ting jeg hele tiden lurte på er hvordan du ordner deg med vann. Det ser jo utrolig tørt ut der på satellittbilder. Finner man vann i naturen og kan man drikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra spørsmål. I Georgia var det nok av vann å finne. Mange naturlige kilder med rent vann hvor jeg kunne drikke direkte fra kilden. I Azerbaijan var det ikke en eneste elv jeg kunne drikke fra, så det var mye mer komplisert.

 

Azerbaijan ble derfor litt annerledes, og jeg måtte holde meg såpass i nærheten av små landsbyer at jeg kunne nå de for å få tak i vann når jeg trengte.

 

I slutten, når jeg gikk gjennom ørkenen,  leide jeg en sjåfør og bil, og markerte på kartet hvor jeg ønsket å møte han, slik at jeg da fikk kjørt vann ut til ulike steder i ørkenen. Men jeg bar også rundt10-12 liter med vann da jeg var i ørkenen, da det hele tiden var litt uvisst om sjåføren ville finne frem til stedet vi hadde planlagt.  Men det ordnet seg og gikk veldig fint.

 

 

Endret av Norwegian_tarzan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-12 liter vann høres tungt ut, 10-12 kg for å være presis 😁 Oppå alt det andre du mååte bære med deg.

En annen ting jeg lurte på er hvordan du har klart å planlegge såpass godt på forhånd hvor du skulle gå. Hadde du tilgang på nokså gode kart, eller har du sittet med google/satelittbilder og plukket ut det som så ut som greie "spor" å følge. Jeg ser jo av map-share at du fulgte veipunktene mer eller mindre helt perfekt.

Og hvordan reagerte folk du møtte på tur-prosjektet ditt? Tipper du har fått en del nye venner.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-12 liter var i det meste laget ja, og dette var kun 4 dager i ørkenen, på det varmeste. Ellers var 6-8 liter normalen i Azerbaijan, kontra 2-3 liter i Georgia.

Ang ruten ja, så brukte jeg utelukkende kun google earth til å lage ruten min. Har brukt timesvis på å lage rute, og målet var at jeg egentlig ville holde meg mest mulig vekke fra folk. Dvs landsbyer, store veier og litt mindre veier. Dette var forholdsvis enkelt i Georgia, men pga vann situasjonen i Azerbaijan var jeg mer eller mindre tvunget til å hele tiden ikke være lenger vekke enn 30-40 km fra folk, slik at jeg hadde mulighet til å få tak i vann. Eller så hadde jeg planlagt godt like i forkant av et spesifikt område jeg dro gjennom, og da bar med meg flere liter vann.

Men ja, ruten ble laget med hjelp av google earth, hvor jeg har laget "tracks", som jeg så overførte til Basecamp (program som funker til Garmin), og så overført til min Garmin i66. Denne er helt genial og det gjorde det veldig enkelt å følge ruten min. Jeg hadde også lastet ned birdseye view av hele ruten min, så fikk reelle bilder på gps'en av landskapet.

Folk jeg møtte underveis ja... Haha.. De fleste spurte, hvorfor gjør du dette? Hva er poenget? Og når jeg fortalte at jeg bare ville ha en utfordring så var det for mange vanskelig å forstå, da det er helt andre liv der nede. MEN, alle var utelukkende positive og jeg har ingen negative møter med folk hverken i Georgia eller Azerbaijan. Faktisk så tror jeg folkene jeg traff i Azerbaijan er de hyggeligste og mest imøtekommende folkene jeg har truffet på alle mine reiser. Jeg har vært i mellom 35-40 land, og aldri har jeg blitt mottatt så positivt som i Azerbaijan.

Jeg ble invitert inn på te av nesten alle jeg traff, folk stoppet langs veien og gav meg vann, tilbydde meg å sitte på, ville ta selfies, inviterte meg til å være gjest, og folk stoppet faktisk å ville gi meg penger til mat (tror de så at jeg var skitten og tenkte at jeg var fattig).

Og når jeg sa ja til te (som er det vanlige her), så ble det som regel alltid også mat å få. Veldig hyggelig folk.

Ellers kjøpte jeg også kart til Garmin på nett, da garmin ikke tilbyr kart over hverken Georgia eller Azerbaijan. For det brukte jeg en genial nettside fra en fyr som heter Martin i England.

https://talkytoaster.me.uk/

Han var ekstremt imøtekommende, hyggelig og lett å kommunisere med.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt i tankeboksen, og derfor noe jeg holder for meg selv. Men, jeg har en del ulike tanker og ideer. Men det skal være krevende, utfordrende og meget givende ellers er det ikke verdt det for meg kjenner jeg.

Om du eller noe ønsker her inne ønsker tips eller ideer til ulike turer, hvordan planlegge og/eller gjennomføre så er det bare å ta kontakt. Bare kjekt å hjelpe tenker jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.