Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste amerikanskproduserte telt?


ThomasB

Anbefalte innlegg

Annonse

Min erfaring med Moss(nå MSR) telt er at de kvalitetsmessig er helt på høyde med skandinaviske telt som Helsport og Hilleberg.

De er konstruert på en litt annen måte(ofte kuppel), men dette blir jo smak og behag - Tunnel og kuppel har begge sine fortrinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TNF VE25 http://www.thenorthface.com/opencms/opencms/tnf/gear.jsp?model=AAS6&site=NA er populært på ekspedisjoner, og Mountain 25 http://www.thenorthface.com/opencms/opencms/tnf/gear.jsp?site=NA&model=AAS8 blir også anbefalt av mange.

Det finnes nok ikke noe universelt "beste telt", siden folk har forskjellige meninger om sånne ting som vekt, brukervennlighet, rombehov og fikse løsninger, og forskjellige krav til hvilke forhold teltet skal brukes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en formening om hva som er det beste amerikanskproduserte 2 - 3 personers, 4 sesongers fjellteltet?

2-duks: TNF VE-25 eller Marmot Thor 3P

1-duks: Bibler Fitzroy, Mountain Hardware EV2, (men jeg ville heller ha kjøpt det Kanadiske :) Integral Designs MK1 XL som riktignok kun er en 2-personstelt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har et ca 8 år gammelt amerikansk telt. Mc Kinley Denali, med storm-matter, 2 personer. Teltet har to innganger og vekta er ca 3 kg. For meg funker det godt både vinter og sommer. Gulfargen gjør det lyst inni og lett å finne i mørket. Har ikkje sett noen tester på det men det har tålt endel uvær i fjellet. Er det noen som har det samme teltet eller har sett noen tester på¨det ?

post-728-133474450291_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg hadde litt erfaring med TNF VE-25 nå i vinter, men ble ikke videre imponert. (rettere sagt- det var en kopi av TNF VE-25). Problemet var at det kom mye fokksnø inn i forteltet, og det ble ikke bra før vi lempet snø hele veien rundt og opp på telduken, noe som sperret all ventilasjon...

Er det noen som har samme erfaring elller annen erfaring med dette teltet til vinterbruk?

Legger inn et bilde av VE-25. Det har jo ikke stormmatter, noe som må være en bakdel. Samtidig er dette det desidert mest benyttede teltet på ekspedisjoner.. Jeg er i ferd med å skal kjøpe telt selv, så derfor spørsmålet.

a2c4_1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra å disse VE-25 når du ikke har overnattet i en. :roll:

Dessuten har VE-25 stormmatter ved forteltet. Var det også sånn på det teltet du brukte?

Fokksnø i forteltet er ikke så uvanlig. Jeg har opplevd det på flere ulike telt og jeg vet ikke om VE-25 er mer utsatt ann andre telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten har VE-25 stormmatter ved forteltet. Var det også sånn på det teltet du brukte?

Teltet var tro kopi det på bildet, så langt jeg kan huske, men i taket var det ikke luke, men åpent i innerteltet. Mulig det er det også i VE-25. Det var et leietelt, og det var reklamert med å være tro kopi av VE-25.

Men de stormmattene foran forteltet er jo bare noe tull, når fokksnøen kommer inn via kantene. Vi trodde faktisk vi hadde fått et telt med for lite overtelt :roll: Det er i grunnen et merkelig design, og derfor jeg synes det er merkelig det er så populært..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig skaffet meg et TNF VE 25 og er så langt meget fornøyd. Men det skal sies at det første jeg gjorde var å kjøpe gul ytterduk og sy stormmatter på teltet.

OK.. det var nyttig info. Hvordan er/ble ventilasjonen da?

Kan jeg spørre hvor du handlet telt og pris og sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.. det var nyttig info. Hvordan er/ble ventilasjonen da?

Kan jeg spørre hvor du handlet telt og pris og sånn?

Ventilasjonen reguleres ved å glide opp innerdør og ytterdør. Er også to ventiler i taket, med klaffer slik at de holdes oppe.

Vi satt 4 voksne og 3 bikkjer hele lørdagskvelden i teltet på et fjellvatn i helga, primusfyr hele tiden med hyppige kaffekok. God stemning og ingen kondens eller antydning til lufveisproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.