Gå til innhold
  • Bli medlem

Smart pakking av ryggsekk


Anbefalte innlegg

Jeg fant denne videoen (godt mulig den er vist før).  Jeg tenker en del i samme baner som dette, men jeg tenker også at det sikkert kan være noen ting som kan gjøre dette enda bedre som jeg ikke kommer på.  

Noen tips til hvordan dette kan bli enda bedre?  
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han gjør en ting som jeg har sett/hørt/lest mange andre gjøre, men som jeg aldri har prøvd selv - det er å stappe soveposen løst i bunn av sekken (innenfor en vanntett pose). Jeg har alltid hatt en tanke om at soveposen er en så viktig bestanddel at den må beskyttes ved å ligge i egen trekk, hardstappet osv, men når man tenker litt nærmere på det skulle en vel kunne tro at sekkeposen er beskyttelse god nok. Denne måten utnytter jo plassen i bunn av sekken bedre også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (43 minutter siden):

Han gjør en ting som jeg har sett/hørt/lest mange andre gjøre, men som jeg aldri har prøvd selv - det er å stappe soveposen løst i bunn av sekken (innenfor en vanntett pose). Jeg har alltid hatt en tanke om at soveposen er en så viktig bestanddel at den må beskyttes ved å ligge i egen trekk, hardstappet osv, men når man tenker litt nærmere på det skulle en vel kunne tro at sekkeposen er beskyttelse god nok. Denne måten utnytter jo plassen i bunn av sekken bedre også.

Jeg gjør dette, på en måte. Pakker alt som MÅ være tørt sammen med soveposen i vanntett pose/liner nederst i sekken, så pakker jeg mat i egen tett pose utenfor og over posen med det tørre, så til slutt alt som kan tåle litt vann som regnklær, telt osv. på topp. Ser noen som stapper absolutt alt i samme pose men liker å holde skarpe ting og det med sølepotensial unna dunposen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikt/stabbilitet och pack tips

Om man ej går i väldigt kupperad terräng där ev fall på grund av obalans vid tyngdpunkt förskjutning,så bör man packa tung utrustningt högt upp och nära rygen.(motsats mot vid skidåkning)

Jag har sovsäck och kläder undertst i en vattentät påse av silnylon.

Under ryggsäcks locket en mindre påse eller lätt liten rycksäck med maten till nästa måltid och lite praktiska saker och ömtåliga som solcells laddare telefon (om ej mobiltäcking)och sjukvårds utr..Under denna säck kök och gas.

I locket eller sidofickor regnkläder och ryggsäcks överdrag.

Väljer en lite tyngre ryggsäck med många fack och krafigt tyg och stabilt bärsystem dock max ca 2000 gr för 95 L och 1300 gr för 55 L+.

Ang video skippa inner säck anv utv överdrag,lägg kläder i vattentäta säcken och ha den som kudde.(Nemo tält enl XXL bra kvallitet men för små och klena enl.mig)Har man ett tält med innertält av mggnät kan man lägga regnkläder som ev kondens skydd på sovsäcken eller som dragskygg mot vindriktningen.

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

IMG_20220526_152300.thumb.jpg.477795456c3414106555bc01d57a1387.jpg

Nå har jeg pakket sekken, en Osprey Exos 48, for første gang i år med alt som skulle behøves for overnatting (minus matvarer, men inkludert 1 liter vann), og den veier 11,1kg på bagasjevekt. Det hører med til historien at jeg er en stor mann (tenk XXXL), og har stort, tykt liggeunderlag og ekstra romslig sovepose, så dette og evt. ekstra klær veier jo litt ekstra. Det har meldt seg noen spørsmål under pakkingen: 

1) Jeg har et Katadyn vannfilter. Det virker som det lett kan ødelegges om det utsettes for press eller skarpe kanter. Hvordan pakker dere det?

2) Man har jo med en del ting man bare kanskje får bruk for (som mikrofiberhåndkle, en regnponcho som også kan brukes som tarp, en lett dunjakke selv om det er sommer, paracord etc.)  Hva velgee dere å ha med av slikt?

3) Hvor mye vann bærer du eller har du kapasitet til å bære?

4) Høres 11,1 kg uten mat mye ut? Sekken føles overkommelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vekt betyr noe (i løpet av et år betyr vekt lite, så da er jeg ikke så nøye):

rofferdal skrev (23 minutter siden):

Jeg har et Katadyn vannfilter. Det virker som det lett kan ødelegges om det utsettes for press eller skarpe kanter. Hvordan pakker dere det?

Jeg har alltid klart meg uten.

rofferdal skrev (24 minutter siden):

Man har jo med en del ting man bare kanskje får bruk for (som mikrofiberhåndkle, en regnponcho som også kan brukes som tarp, en lett dunjakke selv om det er sommer, paracord etc.)  Hva velgee dere å ha med av slikt?

Minst mulig. For å ta eksemplene dine: Har du tenkt igjennom hva du skal bruke dem til? Hvis ikke ville jeg lagt det igjen hjemme. Hva skal du for eksempel med mikrofiberhåndkleet? Har det en tiltenkt bruk, eller har du det bare med i tilfelle det skulle dukke opp ett eller annet som du ikke hadde tenkt på? Samme med regnpocho. Har du en dedikert funksjon for den, eller er det bare i tilfelle en bjørn kommer og spiser opp regntøyet ditt? Og hva skal du med paracorden? Har du tenkt å bruke regnponchoen som tarp og paracorden til å henge den opp med? Hvis jeg ikke har spesifikke planer om å sove eller raste under tarp ville jeg heller ikke tatt det med. Har jeg tenkt at jeg vil gjøre det, så tar jeg det med. Stikkordet er altså at jeg kun tar med ting som jeg har tenkt å ta i bruk eller som vil være viktig å ha i situasjoner jeg gjerne vil dekke opp for. Jeg ønsker jo ikke å dø bare fordi jeg snublet og brakk foten for eksempel, så derfor har jeg med moe jeg kan få tak i hjelp med hvis jeg er alene (for meg er det en inReach eller en nødpeilesender, mobil hvis jeg vet det er dekning).

Det du skal tenke på er at det du putter oppi som du ikke trenger å ha med, det tar opp plassen og vekten til for eksempel like mye snikkers. Så se om du ikke har lyst å bytte ut noe av det du har tatt med med snikkers, eller noe annet du synes er kos å ha med.

rofferdal skrev (42 minutter siden):

Hvor mye vann bærer du eller har du kapasitet til å bære?

Ingen ting hvis jeg ikke ser et behov for det (kanskje ei lita flaske på 0,25-0,5 liter i lomma for å kunne ta seg en slurk i varmen). Hvis jeg skal gå på steder hvor det vil ta mye over en time mellom hver gang jeg kan få tilgang til drikke, så regner jeg med at jeg trenger ca. 0,5 liter pr time, mer hvis det er varmt, mindre hvis det er kaldt. Jeg bærer altså med meg det jeg tror jeg vil trenge fram til neste mulighet for å få tak i vann. Flaskene er tomme på de strekningene jeg ikke trenger å bære vann. Jeg bruker de lette juice-flaskene man får juice i. De veier kun noen få gram.

rofferdal skrev (46 minutter siden):

Høres 11,1 kg uten mat mye ut? Sekken føles overkommelig. 

Jeg hadde ikke hatt problemer med det, men sekken ser smekkfull ut. Har du plass til maten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Skogens Stønn said:

[...]sekken ser smekkfull ut. Har du plass til maten?

Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Sekken er relativt full, men det er plass til mat under teltet og jeg har en hel sidelomme (ganske stor og stretchy) som ikke er i bruk ennå.

Hvordan får du nok væske uten vannfilter og kun 0.5l? Drikker du urenset vann fra bekker og vann?

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (1 time siden):

Drikker du urenset vann fra bekker og vann?

Ja, men jeg bruker hodet. (oppkommer, rennende vann i bekker, tjern må være viss størrelse, altså ikke små myrkulper, vann der jeg tror det bor fisk for å si det sånn). Jeg unngår vann der det er mye saue-/kutråkk, eller hvis jeg ser opplagte forurensingskilder (døde dyr, gruver,...). Jeg unngår også elver som renner gjennom tettbebyggelse like nedenfor tettbebyggelsen/gårder (eneste gangen i mitt 62-årige liv jeg har blitt syk av vann var når jeg drakk vann like nedenfor et uoppdaget kloakkrør som kom ut i Trysilelva like nedenfor Jordet, ellers har jeg drukket mye vann fra Trysilelva/Klaraälven).

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor og hvor lenge skal du være på tur?
Hvilket Katadyn-filter har du?

Er enig i mye av det @Skogens Stønn svarte, blant annet det med å ikke ta med seg for mye av just in case-artikler. Jeg skriver en journal fra turene mine hvor jeg blant annet noterer ned hva jeg trengte, hva jeg ikke trengte og hva jeg kunne ha trengt. Det gjør det lettere å finne en god balanse for nye turer.

Man klarer seg fint uten vannfiltrering i Norge, så det er ikke noe man må ha. Selv om jeg ikke har blitt syk av vannet i Norge har jeg nå begynt å bruke en Katadyn Befree 0,6l, men kanskje vel så mye fordi jeg ønsket en fleksibel flaske som ikke lagde klukkelyder og som jeg kan ha i jakkelommen på vinteren (obs, filteret tåler ikke frost, så pass på). Når jeg er på tur så har jeg vann i den og fyller underveis til drikking mellom vannkilder. Utover det bærer jeg sjeldent vann i sekken. Ved siste vannkilde før camp fyller jeg en to-liters sammenrullbar Platypus-flaske. Bærer kun vann over lengre distanser hvis jeg vet det ikke er vann å oppdrive. Mtp. Befree filteret så har jeg det enten i sidelomme på sekken, i topplokket eller i en jakkelomme. Føler ikke at filteret er noe skjørt, men har hørt at enkelte har opplevd lekkasje i skjøten mellom den øvre plastikkdelen av flasken og silikondelen, så jeg prøver å unngå å klemme flasken unødvendig hardt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (5 timer siden):

IMG_20220526_152300.thumb.jpg.477795456c3414106555bc01d57a1387.jpg

1) Jeg har et Katadyn vannfilter. Det virker som det lett kan ødelegges om det utsettes for press eller skarpe kanter. Hvordan pakker dere det?

Hvis det er BeFree du mener, så ruller jeg flasken forsiktig opp mot filteret og putter det oppi en kopp når det ikke er i bruk. Har egen vannflaske som jeg drikker av siden man ikke alltid trenger å bruke filteret. Bruker også å tilsette energidrikk-pulver i vannet, så er jo ikke det noe man vil ha i filteret.

Så da kan jeg jo svare på det ang vann på tur også. Jeg har en drikkeflaske på 1 liter, som pleier å holde. Ser jeg at jeg trenger ekstra på noen distanser der det kan være lenger mellom vannkilder, så kan jeg fylle opp BeFree-flasken også, som gir 0,6l ekstra. Og kommer man til en vannkilde og er usikker på avstand til neste kilde, så drikker man godt ved den man er ved, og så fyller vannflasken(e) så de er fulle når man går videre. Det høres jo teit ut å skrive det, men har sett folk som bare fyller flaska, går litt videre og så drikker opp mye av vannet de nettopp fyllte for så å gå tomme ganske kjapt igjen...
20220526_212957.jpg.dba70885944f4fa0b3fccd14ca25eb63.jpg

IMG_2405.jpg.7825da48af9326ce27a08f85390aeda7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Katadyn BeFree, ja. Takk for tips.

Foreløpig er det snakk om helgeturer i den snøfrie delen av året. Det kan være snakk om det meste av norsk terreng, men mest skog og en del fjell.

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pakke sekk smart har ikke vært en enkel prosess for meg personlig.  Forskjellige ønsker har gjort ting vanskelig noen ganger. For eksempel så hater jeg rot i sekken. Og i leiren. Etter hvert kom jeg til at pakkposer var løsningen på alt. Alle klær i en pose. All mat i en annen. Og diverse dilldall i enda en annen. Men sekken ble av og til seende ut som ett åttetall med masse luft og egentlig ubrukt plass inni. Det mest plass effektive hadde vært å stappe alt løst i sekken der man kunne smyge det inn. Tannbørste og alt annet. Det er også uakseptabelt for meg, for rotet hadde gjort det for utrivelig for meg. Så det blir kompromisser. Klær ligger ikke i pakkpose lenger, men stappes løst i sekken. Maten er fordelt i gjerne 3 mindre pakkposer. Og kaffekjel og den ene gryten er stappet full med fiskesaker og annet. Ikke ideelt sånn logistikkmessig, men fordelen med en kompakt pakket sekk er større for meg, enn ulempen med rotet som følger med akkurat det. Jeg har gjerne ett par tomme, løse, små pakkposer stappet løst i lokklommen som jeg kan bruke til oppbevaring av småting i leiren. Det hjelper litt på rotet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (2 timer siden):

 Men sekken ble av og til seende ut som ett åttetall med masse luft og egentlig ubrukt plass inni. Det mest plass effektive hadde vært å stappe alt løst i sekken der man kunne smyge det inn. 

Bruker man pakkpposer som er "akkurat store nok", så må disse nødvendigvis bli harde og uformelige ruller med myue tomrom mellom. Jeg bruker pakkposer som er mye større enn det som skal oppi dem, så kan de lettere formes mot hverandre nedi sekken. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Odin1 said:

Jeg bruker Gear Pods fra Hyperlite Mountain Gear. De passer perfekt i sekken og det gjør at det ikke blir tomrom i sekken:-) 

https://backpackinglight.no/products/hyperlite-mountain-gear-pods

Fine, men det understreker hvorfor jeg ikke går all in på ultralett: For en pris!

Jeg har:

Er fornøyd med det, og mener det kommer på under 600 kr for alle pakkeposene.

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dyre er de. Det billigste er jo selvfølgelig en søppelsekk i hele ryggsekken. jeg brukte også det i militæret, men organiseringen blir litt knotete.

Nå har jeg brukt mye forskjellige pakk poser opp gjennom årene, og det som jeg mener er felles for nesten alle, er at de ikke er spesielt slitesterke. Det har resultert i at jeg må hele tiden kjøpe nye. Det gikk jeg lei av. Jeg har brukt min andel av Ultrasil og Exped.

Jeg kjøpte en Large og to Small Pack Pods for to år siden og de er fortsatt som nye. Sovepose, trøye ull, longs ull, lue ull, sokker og lester får plass i en Large Pack Pods.

Jeg er meget fornøyd med systemet:-) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Odin1 said:

Denne videoen av Peter Persson viser hvordan Pods kan brukes for å pakke smart og lett. 

https://www.youtube.com/watch?v=dZgZVVb01XE&t=226s

Ser bra ut, det, altså, men mine ting passer ikke uten videre i de pakkepodene der, og sekken min er også formet rundt en ramme som ikke nødvendigvis passer til de podene.  Både sovepose og liggeunderlag er ganske store (ift. de podene), og trenger nok noe større rundt seg.  De to tingene tar nok opp ca 40% av sekkens volum hos meg.  Jeg ser at dersom man går inn for hele systemet, inkludert pods, sekk og ganske ultrasmå/ultralette sovesystem-deler osv, så er det jo ideelt.  Min turvirksomhet er nok ikke så ultraseriøs, og jeg klarer meg med rimeligere utstyr, selv om det kanskje veier litt mer og tar litt mer plass. Jeg er egentlig ganske så fornøyd med å få alt inn på en sekk som er spesifisert til 48 liter.

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (17 minutter siden):

Ser bra ut, det, altså, men mine ting passer ikke uten videre i de pakkepodene der, og sekken min er også formet rundt en ramme som ikke nødvendigvis passer til de podene.  Både sovepose og liggeunderlag er ganske store (ift. de podene), og trenger nok noe større rundt seg.  De to tingene tar nok opp ca 40% av sekkens volum hos meg.  Jeg ser at dersom man går inn for hele systemet, inkludert pods, sekk og ganske ultrasmå/ultralette sovesystem-deler osv, så er det jo ideelt.  Min turvirksomhet er nok ikke så ultraseriøs, og jeg klarer meg med rimeligere utstyr, selv om det kanskje veier litt mer og tar litt mer plass. Jeg er egentlig ganske så fornøyd med å få alt inn på en sekk som er spesifisert til 48 liter.

👍 Da gjenstår bare det viktigste, nemlig å forsere dørstokkmila! God tur! 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.