Gå til innhold
  • Bli medlem

Kombinasjon av sovepose materiell til vinterbruk?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har behov for en varmere sovepose til vinterbruk. Trenger ikke være ekspedisjonstypen da Hardangervidda på tvers er første målsetning, og en sovepose av typen komfort minus 30 nok blir lite brukt ellers.

Kikket litt på Svalbard Spitzbergen på varemessa i helgen, og liker denne da den har 2 poser som kan kombineres med også andre mindre varme poser som jeg allerede har.

Men jeg fikk også et tips om bruk av et topquilt med stropper som alternativ til sovepose i sovepose konseptet. Dette kunne i såfall bli brukt alene på bakken når det er godt og varmt, i hengekøya sammen med underquilten, og også over en ordinær vinterpose for økt effekt på vinterturer. 

Det finnes ulike kalkulasjoner her inne for å anslå økt temperatureffekt og det er en annen diskusjon.

Men, er det noen "regler" om kombinasjon av materialer for bruk på vinterturer? Bør ytterste pose være syntet grunnet kondens og isoppbygging, eller kan dun + dun fungere like fint i praksis?

Tar gjerne imot erfaringer, tips og innspill med dette :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Chirsbom skrev (52 minutter siden):

Hei,

Jeg har behov for en varmere sovepose til vinterbruk. Trenger ikke være ekspedisjonstypen da Hardangervidda på tvers er første målsetning, og en sovepose av typen komfort minus 30 nok blir lite brukt ellers.

Kikket litt på Svalbard Spitzbergen på varemessa i helgen, og liker denne da den har 2 poser som kan kombineres med også andre mindre varme poser som jeg allerede har.

Men jeg fikk også et tips om bruk av et topquilt med stropper som alternativ til sovepose i sovepose konseptet. Dette kunne i såfall bli brukt alene på bakken når det er godt og varmt, i hengekøya sammen med underquilten, og også over en ordinær vinterpose for økt effekt på vinterturer. 

Det finnes ulike kalkulasjoner her inne for å anslå økt temperatureffekt og det er en annen diskusjon.

Men, er det noen "regler" om kombinasjon av materialer for bruk på vinterturer? Bør ytterste pose være syntet grunnet kondens og isoppbygging, eller kan dun + dun fungere like fint i praksis?

Tar gjerne imot erfaringer, tips og innspill med dette :)

 

Dan Timmerman (Timmermade) lager spesifikke overbags med tilnærmet mesh på innsiden for maksimal fukttransport. Jeg tenker å prøve MLD FKT quilten min som overpose om det blir kaldt nok en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (17 minutter siden):

Har du sett på Hailite overbag pro?

https://www.fjellforum.no/topic/53554-halite-overbag/

Takk for påminnelse om denne! Hadde helt glemt den. Må innrømme at jeg har en aversjon mot den da jeg sov i en camp hvor det var en person som testet denne for en publikasjon og som frøs i den. Det ble riktignok -24 i løpet av natten og ingen av oss var forbered på det, mulig soveposen til vedkommende i utgangspunktet ikke var tilstrekkelig til at ytterposen gav nok effekt.

Men, ca 14 grader økning er en solid effekt, og påstand. Er den reell? Det vil si at min -11 (komfort) dun blir til en -25 ish (komfort?) i kombinasjon. Interessant men også litt skeptisk.

Har du erfaring med denne selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 netter i den, dog ikke sammenhengende, så kondensmessig kan jeg ikke si noe.

På den kaldeste natta, var det nok så vidt under -10, posen jeg har brukt innerst er en WM Antelope GWS (-15). Har ikke tenkt tanken om at jeg har vært kald noen av nettene. Brukte Thermarest Neoair large en natt (kaldeste natta), og Downmat 9LW de to andre.

Synes ikke "totalen" har vært trøblete å komme inn/ut av, så er fornøyd med brukerkomforten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bruker selv 2-pose løsning: en Marmot fiber som vel er en kurant 3-sesong pose ned til -8, - 10 C (- 18C, eller 0 fahrenheit er spesifikasjonen, men det må være extremtemp!). Har ligget i den i ca. -22C, men da med termobukser og jakke og dunjakke over - og det var ganske kjøligt - ja, på Hardangervidda!) Så en sommerfiberpose til ca. 0 C innen i) Det har vært ok ned til de ca 20C. Fiber i begge fordi det bedre tåler fukt - og så prismessig, da. 

Elginnen som er mer frysen har samme Marmot fiber 3-sesong pose ytterst og en bra 3-sesong dunpose innvendig. Der forsvinner hun, når vinterteltet er slått opp. Med bra underlag fungerer dette fint. Bra underlag er viktig! Dette er en smidig løsning for så har man både sommer- og 3-sesogpose. Elginnen har en gammel Ajungilak Tyin 5-sesongpose (fiber) som er meget stor og tung, men har vært veldig bra for henne - men lukter knapp så bra nå. Men den er så bare brukbar på relativ få vinterturer.

Helsport har jo autoriserte 2- i -1 poseløsninger som ser bra ut og helt sikker er en fleksibel løsning til alle årstider. Umiddelbart ville jeg nok optimalt velge dun innerst og fiber ytterst.

Jeg har selv en steingammel Ajungilak med dun på toppen og fiberfyll i bunnen, som man ligge mer flat. Etter vask er den såmenn veldig bra ned til -5-8C. Ideen med 2 ulike typer fyll forekommer ganske lur. Men jeg har ikke sett det på nyere poser.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.