Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR PocketRocket dlx og vindskjerm


bendive

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har noen gode tips for å gjøre en MSR PocketRocket dlx montert på 450g gassbokser bedre skjermet for vind? Jeg har en vindskjerm fra Eagle som er den høyeste og letteste jeg har funnet så langt, men med 450g gassboks blir selv denne pittelitt for lav, og det blir litt knot hver gang jeg skal prøve å plassere vindskjermen på steiner ol. for å wrappe den bedre rundt PR'en. 

Jeg skal på langtur i høst, så vekt er viktig, derav pocketrocket og helst 450g gassbokser (som vel er mer vekteffektive enn de mindre?)

image.png

Endret av bendive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vindskjermen lager du enkelt selv. Vanlig alufolie kan brettes flere ganger for å få den mer stabil, eller du kan bruke slike aluformer eller serveringsfat som er tykkere. Kjøpes på dagligvaren og klippes til ønsket str.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Primus 225g gassboks veier 150g, tom 450g gassboks veier 210g.   Så du sparer 90g med 1x450g versus 2x225g

Det er en tidligere tråd her med noen mer konkrete tips.   Vet ikke om det er en reell fare i praksis, men med toppmontert brenner bør man kanskje tenke på at vindskjermingen ikke blir så tett at gassboksen varmes opp mye.   (Selv bruker jeg ikke vindskjerm til Pocket Rocket-en min, siden jeg bruker den nesten bare i teltåpningen eller i forteltet)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brett aluminiumsfolie i så mange lag som du trenger for stabilitet. 

 

Om du ruller til en sylinder på ønsket diameter så kan du klippe inn snitt på f.eks 5cm med jevne mellomrom nedenfra og brette disse ut som bein om du ønsker.. 

Overlapp kan du f.eks lage brett på som låser i ønsket diameter. Det kan re en fordel for løsningen blir såpass lett at den fort blåser sv...

 

Men lettere blir det neppe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon. Toppmonternt brenner kan bli ustabilt.

Jeg liker å bruke triangel føtter fra Jetboil, en liten plastikksak som kjøpes løst hvor føttene foldes ut for å gi et videre fottrykk. 

Veier ingenting, er veldig kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Da tror jeg at jeg skal prøve å lage meg en vindskjerm av aluminium (enten folie eller brett av noe slag) som jeg kan montere "oppå" gassboksen. Så får jeg teste ut hvordan det funker :)

Og pleier også å bruke en sånn triangel-fot selv, @Chirsbom 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bumper en gammel tråd! regner med noen tenker på samme problematikk denne tiden av året.

Hadde et ønske om snekkre sammen et lite sett der det aller meste passer inni kjelen.

Jeg har laget en vindskjerm som jeg tror kan fungere greit, men gassbrenneren fra Eagel er ganske så kompakt. Jeg har en bekymring,  kanskje det blir for varmt for o-ringene i gassbrenneren med denne løsningen?

20230603_010608.thumb.jpg.3158b01fefcf5cb3b28ebb6cb5ff6b40.jpg20230603_010903.thumb.jpg.52f003edefa41d81893fd4dc99c8253d.jpg20230603_010913.thumb.jpg.39dd79465dd36a9803eab407b7c64981.jpgSkjermen er 2-delt og laget av grillfolie. Passer nedi 0.85L kjelen til msr.

Hva tror dere? Kan evt lage mer lufting i bunn av vindskjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (5 timer siden):

Bumper en gammel tråd! regner med noen tenker på samme problematikk denne tiden av året.

Hadde et ønske om snekkre sammen et lite sett der det aller meste passer inni kjelen.

Jeg har laget en vindskjerm som jeg tror kan fungere greit, men gassbrenneren fra Eagel er ganske så kompakt. Jeg har en bekymring,  kanskje det blir for varmt for o-ringene i gassbrenneren med denne løsningen?

20230603_010608.thumb.jpg.3158b01fefcf5cb3b28ebb6cb5ff6b40.jpg20230603_010903.thumb.jpg.52f003edefa41d81893fd4dc99c8253d.jpg20230603_010913.thumb.jpg.39dd79465dd36a9803eab407b7c64981.jpgSkjermen er 2-delt og laget av grillfolie. Passer nedi 0.85L kjelen til msr.

Hva tror dere? Kan evt lage mer lufting i bunn av vindskjerm.

Så lenge du bre bruker den når du trenger, altså ute i vinden, så går det vel greit? Kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Så lenge du bre bruker den når du trenger, altså ute i vinden, så går det vel greit? Kanskje.

Får teste dette noe mer utendørs, tror det egentlig går greit. Gassen i seg selv vil vel kjøle brenner noe. Optimus har en lignende løsning, men er noe mer luftig.

Ellers får jeg finne en annen løsning på vindskjerming. Det er liksom ingen plass å feste dette over regulator på denne brenneren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (Akkurat nå):

Får teste dette noe mer utendørs, tror det egentlig går greit. Gassen i seg selv vil vel kjøle brenner noe. Optimus har en lignende løsning, men er noe mer luftig.

Ellers får jeg finne en annen løsning på vindskjerming. Det er liksom ingen plass å feste dette over regulator på denne brenneren. 

Men sånn egentlig, til den bruken en sånn knøttliten brenner er ment for, så går det vel greit å bruke sekken/en stein/ liggeunderlag/en busk/sitte foran for å skjerme mot vind?

Evt. disse brettbare flakene i høy utgave. Bare fjern leddene som ikke trengs:

 

674F6C07-FF47-4CFA-AB06-B34CBE1B3DA0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Men sånn egentlig, til den bruken en sånn knøttliten brenner er ment for, så går det vel greit å bruke sekken/en stein/ liggeunderlag/en busk/sitte foran for å skjerme mot vind?

Evt. disse brettbare flakene i høy utgave. Bare fjern leddene som ikke trengs:

 

674F6C07-FF47-4CFA-AB06-B34CBE1B3DA0.jpeg

Sant! både sekk, stein eller underlag vil fungere. Men jeg tror fortsatt en god vindskjerm er bedre enn de nevnte.  jo bedre vindskjerming jo mer får man ut av en slik liten boks.

Har en sånn skjerm fra Eagle, men poenget var å lage et lite oppsett der egentlig alt utenom  maten får plass i kjelen :) 

Hadde egentlig planer om en sammenleggbar spork, men slo det ifra meg da den samler matrester i mekanismen.

20230602_175152.thumb.jpg.d3ca2ef32ce4724b358c2609e9231ba2.jpg

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Knut R said:

Har kjøpt denne. Ikke testet enda, men får betydelig lavere tyngdepunkt

https://youtu.be/vKY5IVG6YMI

MSR LowDown - Remote stove adapter, som altså gjøre en toppmontert brenner til en slangebrenner - for å si det enkelt. Funker greit denne, gjør også vindskjermingen enklere og "tryggere," men slangen kunne vært litt lengre, se min tidligere post

PS: greit om du skriver navnet på "tingen" - for de som ikke vil klikke seg inn på youtube bare for å finne ut hva det er du har kjøpt.

 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Kristoffer Sandnes said:

Ja, den veier 180gram uten brenner. Tror det mulig å finne komplett brenner i ca samme vekt til sikkert en rimeligere penge :)

Ikke nødvendigvis rimeligere, men:

Kovea Spider: 170g

Optimus Vega: 178g

Firemaple Blade 2: 135g

Primus Express Spider II: 200g

Soto Fusion Trek: 181g 

Firemaple Polaris: 180g

De første fire skal kunne brukes i vintermodus. De to siste har mikroregulator og samme type brennerhode som Amicus, Windmaster og PR DLX. Biltema selger en brenner fra aliexpress med forvarmingsbøyle på 210g til 389kr. 

 

 

 

 

Endret av TheSleepwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, TheSleepwalker said:

Kan vel likegodt kjøpe av vanlig slangebrenner 🤷‍♂️

Joda, venta vel på at noen skulle si det. Men alternativet er nå der. Noen vil kanskje bare ha én gassbrenner og veksle mellom top og slange ettersom, hvem vet. Andre vil kanskje bare ha en liten brenner med kjelestøtte akkurat stor nok til ens lille kopp. For noen passer kanskje komboen og plassen den tar perfekt til hvordan man pakker eksisterende kokesett. Andre igjen vil kanskje bare ha en ekstra ting å samle på/prøve ut/leke med (veiv med musa dere som føler dere hjemme i den siste kategorien.) :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.