Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnilite Ti blusser opp/dårlig varme


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte en primus omnilite Ti i fjor og har brukt den kanskje 20 ganger eller no. Jeg elsker den lille greia, men Jeg har noen problemer med den og lurer på hvorfor dette skjer. 
Jeg har så langt bare prøvd med Blåtind tennvesek som jeg kjøpte på kiwi. Det er ikke noe spesielt problem med oppvarming, men etter kanskje 1 minutt så plutselig blusser hele greia opp no jævlig om jeg ikke senker tilførlselen, og når jeg da har senket tilførlsen litt, så dør jo hele greia ut også. Selv om det brenner bra. så jeg må sitte å kontrollere trykket hele tiden.

Hva kommer dette av? Blir det ikke varmt nok tru? Planen min var å bruke tennveske, siden der er så lett tilgjenglig, men jeg lurer på om det rett og slett ikke blir nok varme. Selv nå, i 20 grader, så tar det ganske lang tid å koke opp vann. 

Bør jeg bare droppe tennveske? hva kommer det av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare svare generelt på dette siden jeg ikke har en sånn. I brukermanualen står det at man bytter dyse etter drivstoff. Parafin trenger i så fall den med minst hull. For stort hull (en av de andre, spesielt den for gass) vil gi for fet blanding (for mye drivstoff i forhold til luft) som sikkert kan gi symptomene du beskriver (gule flammer betyr som regel ufullstendig forbrenning). For høyt trykk i drivstofflaska kan kanskje også gi for fet blanding. Hvis det ikke er noe av dette er det vel kanskje luftilførselen som er delvis blokkert. Jeg ville sjekket disse tre tingene først i alle fall. Så vil sikkert noen med erfaring med denne brenneren komme inn etter hvert hvis dette er et kjent problem med denne brenneren.

😉

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Skogens Stønn said:

Jeg kan bare svare generelt på dette siden jeg ikke har en sånn. I brukermanualen står det at man bytter dyse etter drivstoff. Parafin trenger i så fall den med minst hull. For stort hull (en av de andre, spesielt den for gass) vil gi for fet blanding (for mye drivstoff i forhold til luft) som sikkert kan gi symptomene du beskriver (gule flammer betyr som regel ufullstendig forbrenning). For høyt trykk i drivstofflaska kan kanskje også gi for fet blanding. Hvis det ikke er noe av dette er det vel kanskje luftilførselen som er delvis blokkert. Jeg ville sjekket disse tre tingene først i alle fall. Så vil sikkert noen med erfaring med denne brenneren komme inn etter hvert hvis dette er et kjent problem med denne brenneren.

😉

sjekket dysen... var feil 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt greit å huske og litt avhengig av om du bruker ventilen på flaska eller på brenneren så blir det med flytende drivstoff en forsinkelse fra du skrur til ønsket effekt da det går fra flytende til gass i brenneren. Veldig lite flytende blir veldig mye gass.. 

Tenk tida det tar fra du snur flaska til den dør… 
 

Endret av Joachim V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å bekrefte her...

Munnstykke 36 (0,36 mm) • Primus engangsbeholdergass (propan/butan/isobutanblanding) er det ideelle brenselet til OmniLite Ti. Det er enkelt å bruke, trenger vanligvis ingen forvarming, er effektivt, rent (ingen sot) og krever nesten ikke vedlikehold eller rengjøring.

Munnstykke 32 (0,32 mm) • Industribensin av god kvalitet eller PRIMUS PowerFuel, MSR® White Gas/Coleman® Fuel har en ren forbrenning, men ikke så ren som engagsbeholdergass, og etterlater nesten ikke belegg i brenselsystemet. • Blyfri bensin bør kun brukes unntaksvis, ettersom den inneholder tilsetninger som er helsefarlige og dessuten etterlater belegg i brenselsystemet. • Av helsemessige grunner må ikke blyholdig bensin brukes.

Munnstykke 25 • Parafin er tilgjengelig over hele verden, men brenner med mer sot, er vanskeligere å forvarme og kan kreve oftere rengjøring. • Dieselbrennstoff kan brukes dersom ikke annet brensel er tilgjengelig. Diesel forårsaker svært mye sot, tar lang tid å forvarme og krever oftere rengjøring.

Hvilken er for tennveske? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til litt etter et par tester. Jeg gikk en tur til og testet igjen hvor effektiv dysen var for oppkok av vann og nå lurer jeg på om den dysen er hakket for liten.

Jeg tok bare en halv liter vann, uten lokk med en standard trangia kjele uten lokk, og den sleit faktisk veldig med å i det heletatt koke opp vannet Lol. 
Jeg tok tiden. 16 min koketid faktisk 😆

Så slukket jeg den, lot den kjøle seg ned og gjorde den på nytt, men nå med en MSR Titan Kettle. 
Eneste forskjellen nå mellom testene var at jeg gjennombløtet hele ''motoren'' og oppvarmet lenger, og nå virker det som det faktisk ble varmere fra gassflammen. 
Det tok da 3min 30sek sånn sirka, og det er jo helt innenfor. 

Jeg brukte også lokket på titan kettle, men uansett, så var effekten merkbart høyere en første test med trangia. Skulle jo gjort det uten lokk, men jeg tror det er trygt å si at lokket bare hjelp på kjelen sin effekt og ikke primusen. 

Hva er det som faktisk utgjorde den store effektforskjellen her? Er oppvarmingen faktisk så viktig at flammen i seg selv brenner på lavere varme?

Nå tester jeg kun for å få dette optimalt i bruk uten noe beskyttelse fra vind osv. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen gir ikke så veldig mye verdi med så mange parametere som blir forskjellige, men forskjellen var ganske stor likevel.

Jeg foreslår å prøve på nytt, men med litt færre endringer fra test til test :)

Når brenneren er "varm nok" til at den klarer å brenne uten å blusse opp vil den bare bli varmere og varmere fra  det tidspunktet. Det burde ikke ha noe å si hvor mye ekstra du forvarmet eller ikke så lenge du får den i gang.

Renser du dysen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvarmingen har ingen ting å si for effekten. Forvarmingen skal bare sørge for at drivstoffet kommer ut av dysa som gass og ikke som væske. Kommer det ut som væske får du en sotende oljefakkel med svære gule flammer i stedet for kokeapparat med blå fine flammer.

Å koke uten lokk kan være veldig lite effektivt. Å koke uten lokk med en vid kjele enda mindre effektivt. Kjelen virker jo som et kjøleelement i tillegg til kasserolle, så jo større overflate du har mot omgivende luft, jo større er varmetapet. Når du koker uten lokk vil innsiden av kjelen også tape varme, ikke bare utsiden. En kjele med lokk som "passer" til mengden du skal koke opp er bedre. Om det er det som har gitt utslaget her vet jeg ikke, men jeg mener det godt kan være det.

Det kan ha vært et rusk i dysa, men de vil sannsynligvis se det på at flammene blir mindre. For lita dyse vil selvsagt gi mindre effekt enn optimalt, men det vill ikke gi mindre effekt på en kjele og mer effekt på en annen kjele, så her virker det som du har riktig dyse. For stor dyse vil gi for fet blanding (for lite luft i forhold til drivstoff) og gir ikke høyere effekt. Tvert i mot vil det fort gi gule flammer og masse sot på kjelen.

Hvordan gjør du det med de to justeringsventilene, en på flaska og en på brenneren? Jeg ville ha åpnet den på flaska helt (skrudd til det stopper) og bare brukt den på brenneren til å regulere med under bruk. Jeg tror også at det må være slik det er ment at det skal brukes, altså at den på flaska er helt åpen under bruk og helt igjen når man ikke bruker primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billington skrev (På 1.5.2022 den 15.52):


Hvilken er for tennveske? 

Tennvæske er vanligvis det samme som parafin, men satt sammen av litt lettere fraksjoner (vanligvis C10-C13). Like lite aromater, og like trygg, trenger litt mindre forvamring.

 

Nils Einar Ljosland skrev (På 1.5.2022 den 16.48):

 

All verdens parafin er visstnok bare noen få prosent av det verdens raffinerier produserer.

Hvis man ser på Parafin, Tennvæske, Avfetting (eks. biltema kalavfetting), Lampeolje, white spirit etc. Eks. kemetyl og blåtind som lages av wilhelmsens chemicals er dette nesten identiske produkter.

Tennvæske er vanligvis lettest (C10-13) parafin og avfetting er oftest samme produkt (C11-C15) mens lampeoljen kan være ett hakk tyngre (C12-C16). White spirit ligger i det området der også. Alle er rene produkter med lavt aromatinnhold og beregnet til ukyndig fritidsbruk, og vil brenne bra i en robust parafinprimus som blir forvarmet tilstrekkelig. Jeg har brukt tennvæske, fritidsparafin og lampeolje med identisk resultat på mine primuser, noe mulig forskjell i forvarmingsbehov.

Alt fungerte i -18 (fryseren).

En veldig gammel flaske med Kemetyl tennvæske var ikke merket med hvilke fraksjoner den inneholdt (eks. C10-C13) og aromatinnhold, det stod kun «Nafta» på den. Den brant gult i min stillebrenner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.