Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellreven Abisko Shape 3


Fiskepadde

Anbefalte innlegg

Funderer på dette teltet pga. lav vekt + duk som går til bakken, ser ut som et hendig telt for fjell og vidde vår-sommer-høst. Har gjort litt nettsøk og finner både positive og negative meninger om teltet, da særlig kondens og kvalitet. Noen her med erfaringer med dette teltet på for eksempel Hardangervidda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan nevne jeg har tenkt på litt forskjellige telt, men tanken er å bruke det som solo telt til fisketur ol. når været ikke er helt forutsigbart. Konkurrenten vil kanskje være Nallo GT men da er det i samme vektklasse som Abisko Endurance. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (18 timer siden):

Funderer på dette teltet pga. lav vekt + duk som går til bakken, ser ut som et hendig telt for fjell og vidde vår-sommer-høst. Har gjort litt nettsøk og finner både positive og negative meninger om teltet, da særlig kondens og kvalitet. Noen her med erfaringer med dette teltet på for eksempel Hardangervidda? 

Det er ett bomberom. Lavt og svært vindstabilt. På videoen hadde vi kuling: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Det er ett bomberom. Lavt og svært vindstabilt. På videoen hadde vi kuling: 

 

Ser solid ut! Forstår at det pakker ganske kompakt og sammenlignet med Hilleberg konkurrentene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er storfornøyd eier av Shape 2 selv. Helt supert telt på kvalitet og funksjoner. Tar svært lite plass i sekken.

Kondens har så mange parametere at det er vanskelig å kommentere på. Setter du opp teltet stramt og riktig vei mot vinden så luften trekker igjennom ventilasjonsluker er kondens ikke et særlig tema i teltet. Er det helt vindstille derimot vil du fort merke en økning. Dette gjelder nok samtlige tunneltelt som går helt ned til bakken i alle ender.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (5 timer siden):

Ser solid ut! Forstår at det pakker ganske kompakt og sammenlignet med Hilleberg konkurrentene? 

Ja, jeg tror det pakker litt mindre.

sneakyowl skrev (1 time siden):

Er storfornøyd eier av Shape 2 selv. Helt supert telt på kvalitet og funksjoner. Tar svært lite plass i sekken.

Kondens har så mange parametere at det er vanskelig å kommentere på. Setter du opp teltet stramt og riktig vei mot vinden så luften trekker igjennom ventilasjonsluker er kondens ikke et særlig tema i teltet. Er det helt vindstille derimot vil du fort merke en økning. Dette gjelder nok samtlige tunneltelt som går helt ned til bakken i alle ender.

Alle tunelltelt med stort areal i forteltet får en del kondens innvendig ytterduken. Legger man ett footprint/presenning/plast i forteltet blir det mye mindre kondens. Mye av kondensen kommer fra bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (46 minutter siden):

Jeg byttet Shape i Abisko Endurance 3. ikke så mye ekstra vekt, men mye bedre plass innvendig. Men Shape står en god del roligere i vinden.

På Endurance bruker jeg ett stangsett fra ett Keb Endurance på vinteren.

Stor forskjell i volum på teltene pakket? Og hvordan opplever du tykkelsen på bunnduk, redd for at det går hull i møte med lyng og kongler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (11 timer siden):

Stor forskjell i volum på teltene pakket? Og hvordan opplever du tykkelsen på bunnduk, redd for at det går hull i møte med lyng og kongler? 

Nja. Endurance 3 er litt større i sekken, men ikke allverden. Var det omkring 300 gram i vektforskjell? Shape er jo mindre og lettere i sekken, mer vindstabilt, så det er absolutt ett bra telt. Men litt lavt for de høyeste folkene kanskje (personlig preferanse).

Jeg har ikke fått hull i bunnduken. Dessuten, evt. hull i bunnduken er bare å lime eller teipe med medfølgende teip, det er materiale som teip sitter godt på. Så jeg er ikke redd for å bruke teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (14 timer siden):

Og hvordan opplever du tykkelsen på bunnduk, redd for at det går hull i møte med lyng og kongler? 

Mitt Shape 2 har blitt brukt 37 utenetter og bunnduken bærer null preg av slitasje. Dette er på det meste av skogs- og fjellunderlag. Den kan "føles" litt skjør ut i hendene, men den er altså ikke det etter min erfaring  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (14 minutter siden):

Mitt Shape 2 har blitt brukt 37 utenetter og bunnduken bærer null preg av slitasje. Dette er på det meste av skogs- og fjellunderlag. Den kan "føles" litt skjør ut i hendene, men den er altså ikke det etter min erfaring  :)

Høres lovende ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en av de «lokale» butikkene i dag og de forventet å få inn noen telt om ikke så lenge. Blir spennende! Bestilte også et Sydvang Skaring UL tunelltelt fra Fjellsport på salget nå, ser ut som en kopi av Helsport sitt Superlight. Fant en kar med videoer av det på youtuben og der så det jo veldig bra ut for 2900kr. Noen som har sett på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.