Gå til innhold
  • Bli medlem

Rygglengde på ryggsekk


TomasF

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg ville da ha tatt medium.

Det er for meg bedre å være på max av noe enn på minimum av noe. I allefall på en sekk. om sekken blir for stor og gjerne med litt tyngde i så vil ikke hofte belte funke optimalt lengre. Tung sekk vil også sige litt etterhvert. både i komprimering av skulderreimer og at den synker litt ned i muskel massen din på skuldrene. Er du da på min. så vil dette bare forverres, mens er du på maks så blir det bedre.

Det er nå uansett mine 2 øre om saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg studert de sekkene og jeg er usikker på hva du mener med "mellom medium og large". Hvis det er overlapp mellom størrelsene (som vel egentlig er det eneste fornuftige) mener jeg at det ikke spiller noen rolle. Da er du ikke "mellom medium og large", men "medium og large passer begge to". Med overlapp vil large-sekken og medium-sekken ha et område der begge dekker samme rygglengde. Da vil det ikke være sånn at du er på max med medium og min med large. Du justerer til sekken passer, og din rygglengde er da tydeligvis sånn at du kan justere begge til den rygglengden.

Hvis du bokstavelig er "mellom" to størrelser, altså at ingen av dem passer, den ene er for stor og den andre er for liten, da ville jeg sett meg om etter en annen sekk. Hverken for liten eller for stor sekk er behagelig i lengden, spesielt med mye last. Er sekken for liten vil du fort få for stor last på skuldrene. er den for stor vil du fort få for stor last på hoftene. Men jeg synes det høres rart ut at man skal lage sekkestørrelsene sånn at det ikke er et område der begge ved justering vil bli mer eller mindre helt like, altså at de overlapper.

Uansett, du bør prøve sekken på ryggen før du kjøper, og da helst med noen kg vekt. En seriøs selger i butikk vil ordne det for deg. Alternativt ville jeg sørget for at sekken kan returneres om du ikke liker den. Kanskje det til og med går an å få begge tilsendt og så returnere den man ikke vil ha (eller begge om ingen passer). Ryggsekk som skal brukes med mye vekt og lange turer er litt for viktig at passer til å kjøpe uprøvd - mener nå jeg.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Gregory Countor på 60 liter som jeg er fornøyd med. Kjøpte den i large ettersom det var det som føltes best. Den er det ikke noen innstillinger i rygglengde. Utifra tabellen det ble henvist til ovenfor så er det ulik rygglengde som passer for størrelsen på ryggsekkmodellen. Han på Villmarksmessen sa at min rygglengde passet nederste innstilling i large eller øverste i medium.

Endret av TomasF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som høy på 190cm og generell bruker av Large og XL kan jeg bare svare at det er no dritt med for liten sekk jeg ikke får justert lang nok. Da blir hoftebeltet dratt opp og jeg ender med å bære på rygg, skuldre i istedet for hofter.
 

 

Endret av Joachim V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomasF skrev (1 time siden):

Har en Gregory Countor på 60 liter som jeg er fornøyd med. Kjøpte den i large ettersom det var det som føltes best. Den er det ikke noen innstillinger i rygglengde. Utifra tabellen det ble henvist til ovenfor så er det ulik rygglengde som passer for størrelsen på ryggsekkmodellen. Han på Villmarksmessen sa at min rygglengde passet nederste innstilling i large eller øverste i medium.

Prøv sekken på ryggen. Det er egentlig eneste sikre måten å finne en god sekk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ofte at Gregory Baltoro 95 sekken er billigere på nettbutikk enn veiledende pris. Nå er laveste pris 2799 mens veiledende pris er 3999 kroner. Det er vel noe frekt å prøve ryggsekken i butikk før man kjøper sekken billigere på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomasF skrev (10 timer siden):

Det er vel noe frekt å prøve ryggsekken i butikk før man kjøper sekken billigere på internett.

Ja, det er vel kanskje det. Men hvis det er en norsk nettbutikk kan du jo kjøpe sekken og benytte deg av angreretten hvis den ikke passer. Det kan også godt tenkes at du ved å kontakte nettbutikken kan få en avtale der du bestiller sekken og de sender begge slik at du kan returnere den som passer dårligst. Angreretten vil du uansett ha selv om du har en slik tilleggsavtale, så hvis ingen passer kan du sende begge tilbake. Mange nettbutikker tilbyr jo også utvidede returordninger.

Jeg ville sendt dem en e-post og forklart problemstillingen.

(og de burde hatt sekkene til prøving på messa!)

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skulle beställt 1 av varje storlek om du kan sända åter den andra och lasta och justera på alla ställen det går samt även gå lite runt i olika terräng utan att skada utr.

Det kan kännas helt ok utan last men med tänkta turvikt i säcken så märks skillnaden mer än tom.

Jag provade en liten lätt säck och lastade och skakade mkt på ryggen lika ett ev fall och upptäckte att hela bärkonstruktionen var för klen (Bergans Heium).

Jag får alltid best den största och ibland räcker ej detta 193 cm L störsts problemen är tält inv längd och lutning på ˋtaketˋ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kjøpte meg først sekken i medium. Synes polstringen på hoftebelte ble for kort i forhold til mine hofter. Kjøpte sekken i large, og den passet meg mye bedre. Har sendt sekken i medium tilbake. Satser på å få tilbake pengene etterhvert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
TomasF skrev (På 15.7.2022 den 18.28):

Kjøpte meg først sekken i medium. Synes polstringen på hoftebelte ble for kort i forhold til mine hofter. Kjøpte sekken i large, og den passet meg mye bedre. Har sendt sekken i medium tilbake. Satser på å få tilbake pengene etterhvert. 

Gregroy har alltid tilbudt "custom fit" for noen av sine sekker, altså slik at man kan mikse størrelse på hhv sekk og hoftebelte (se nederst på følgende side: https://eu.gregorypacks.com/no-en/fit-and-sizing/ ).

Min første Gregory sekk var en Snow Creek, kjøpt hos  Platou sport i Bergen for mange mange år siden. Den kjøpte jeg i large, men valgte å gå for hoftebelte i medium.  Senere, på vinteren med mere klær på kroppen, bestilte jeg et hoftebelte i large til vinterbruk.  Er kanskje ikke så mange forhandlere i Norge som tilbyr slik mixing av størrelser nå, men det er lov å spørre  og høre hva det ev. vil koste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.