Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvekts enmannstelt


Fjellmaen

Anbefalte innlegg

Tenker å gå til innkjøp av et rimelig, lettvekts enmannstelt. Ser litt på CloudUp 1p fra Naturehike. Er likevel skeptisk til plassen inne i teltet. På fuktige netter liker jeg å ta inn sekken. Opplever dere at det er plass? Eventuelt kunne jeg satt sekken i forteltet med et eller annet underlag, men forteltet ser også ganske lite ut. Erfaringer? Mulig jeg heller går opp til 2p, eller 1,5 om jeg finner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid bruk 1,gp eller 2p-telt til soloturer. Jeg har endog gjerne valgt det Helsport kaller Camp, altså med ekstra stort fortelt. 

Grunnen er de fordelene jeg mener det har på regnværsdager osv, at man både kan ta inn sekken OG ha plass til kokeapparat inne samtidig. Når jeg da har valgt lettveksttelt så har jeg likvel ikke røket på ca mer enn 1,5 kilo.

Så kommer det gjerne an på hvilken type tur man bruker teltet på. Noen velger f.eks en tarp i tillegg for forstørret uteplass under tak samt å kunne ta sekken under, men nestn uansett typen du velger så klokker du inn med vekt tyngre enn et enkelt lett telt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett Cloud Up 1, og det er akkurat plass til sko og sekk (exos 58) i forteltet etter å ha plukket ut det jeg trenger for natta. Jeg liker teltet, men det er jo ikke romslig. Som sommertelt der du bare skal sove i teltet er det knall. På den annen side blir turene med Abisko shape 2 og stort fortelt skikkelig luksus etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Cloud Up 2. Brukt  på noen korte turer og en langtur.

-lett å slå opp

-litt liten plass i "forteltet" for stor sekk. Cloud Up 2 er etter min mening et ett-mannstelt.

-  teltet er ganske høyt i forhold til størrelsen, dette er bra når man er inne i teltet, men ikke optimalt i mye vind

-kvaliteten virker  god i forhold til pris

- er litt skeptisk til å bruke dette teltet i regnvær over flere dager, siden man først setter opp innertelt og så drar over ytterduken. 

Alt i alt fornøyd med teltet, særlig sett i forhold til prisen. 

Endret av Roger Daniloff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellmaen skrev (På 30.4.2022 den 23.20):

Der snudde jeg helt rundt og bestilte meg et Big Agnes Tiger Wall UL 2p. Under et kilo. Gleder meg til å teste! 

Spennende. LEgg gjerne ut en erfaring etterhvert. Har Copper UL2 selv men eldre modell.
Tror dog Tiger i UL tipper over 1 kilo. 1,1 ferdig pakket. Men det er jo ikke all verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (Akkurat nå):

Spennende. LEgg gjerne ut en erfaring etterhvert. Har Copper UL2 selv men eldre modell.
Tror dog Tiger i UL tipper over 1 kilo. 1,1 ferdig pakket. Men det er jo ikke all verden.

Det skal jeg ordne :) Litt skeptisk til det tynne materialet, så kjøpte footprint i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellmaen skrev (2 timer siden):

Det skal jeg ordne :) Litt skeptisk til det tynne materialet, så kjøpte footprint i tillegg. 

Har footprint til mitt også, Bruker det på steinete underlag. Er tynne materialer men de har holdt bra. Mitt er fra 2008 eller 2009 så vidt jeg husker. Ikke noe feil på det enda. Hadde bikkje en del år som tråkket rundt inne det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så vanskelig å gjette vindhastighet uten å måle den, og veldig enkelt å gjette en høyere hastighet enn det det er. Sier meg dog ening med Lars p, synes det ser litt rolig ut. 

For å prøve, helt subjektivt, av erfaring ville gjettet på nivå 6 eller 7 på beaufort skalaen. Mellom 22-33 mph i timen, 10,8 ms til 17,1 ms. Synes og det kan stemme mere med de visuelle tegnene skalaen oppgir. Kan selvfølgelig ta feil og at det er bekreftet 50-60 mph. 

Skriver dette slik at man ikke har urealistiske forventinger til et telt, og evt setter seg selv i fare. Har selv opplevd 50-60mph og det jeg erfarte da var mye mere voldsomt enn det videoen gir inntrykk for.

Litt innformasjon om andre ønsker å teste seg på et uformelt forsøk. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Beauforts_skala

992a51ac-deb5-4b35-9f2b-09cb7e6863f3_1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20-25m/s er ganske så ekstremt. Har selv vært ute i en slik værmelding med mitt x-trem telt fra Helsport, og da var vi i tvil om dette ville gå. Min erfaring er at "amerikanske telt" begynner å legge seg lenge før man nærmer seg slik vind, kanskje ved 10-12 ,og jeg har min tvil at det vil takle slik vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calm after the storm


23-26 m/s da vi var ute og bygget borg - da hadde vi våknet midt i teltet med teltstangen nedpå nesa. Kom skrått inn fra venstre og traff bredsiden. Gikk greit med teltet, men ubehagelig når teltet presses flatt. Borgen tok av alt trykket så det bare ble lett blafring av turbulensen. 

(VI har måledataene fra målestasjonen et par kilometer unna der vi har egen pålogging ifm arbeid for SVV: https://www.windy.com/nb/-Nettkamera/Norway/Troms-og-Finnmark/Aisaroaivi/E6-238-moh/webcams/1361241603?69.855,9.778,6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkar som det blåser från havet och stora sidan mot vinden och jag skulle nog satt upp detta i andra riktningen trots att det bara är en stång där.

Jag har en hobby vindmätare och anv vid tester av tält jag gissar att det här är 15-20 m/s max och skulle aldrig satt upp detta klena tält på en sådan utsatt plats.

BA Copper har 2 stänger till marken och betydligt bättre lika MSR h.h nx2 men även detta anser jag för klent på denna plats.on 

Pratade med MSR Generalagent i S. i går och han avråde från Carbon  reflex för att anv i fjällen och att H.H.även det var på gränsen ok.

Det är det stora vindfånget som kräver kraftigare bågar och hubbar och jag får välja tält som är lägre som lättvikttält fast det ej passar min längd tunnel tält fungerar då bättre fast lägre och mindre volym.

HB Niak är nog bland det lättast fjälltälten med volym och god vindtålighet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (16 timer siden):

Verkar som det blåser från havet och stora sidan mot vinden och jag skulle nog satt upp detta i andra riktningen trots att det bara är en stång där.

Jag har en hobby vindmätare och anv vid tester av tält jag gissar att det här är 15-20 m/s max och skulle aldrig satt upp detta klena tält på en sådan utsatt plats.

BA Copper har 2 stänger till marken och betydligt bättre lika MSR h.h nx2 men även detta anser jag för klent på denna plats.on 

Pratade med MSR Generalagent i S. i går och han avråde från Carbon  reflex för att anv i fjällen och att H.H.även det var på gränsen ok.

Det är det stora vindfånget som kräver kraftigare bågar och hubbar och jag får välja tält som är lägre som lättvikttält fast det ej passar min längd tunnel tält fungerar då bättre fast lägre och mindre volym.

HB Niak är nog bland det lättast fjälltälten med volym och god vindtålighet.

 

Jeg har to BA Tiger Wall UL 2 - og har testet oppsett med andre enden mot vinden også på den eldre modellen (2020), da med mindre vind enn det som jeg linket til over. Det er ikke anbefalt av BA å sette det opp med kun den ene stangen mot vinden. Uansett, jeg føler meg trygg i teltet med veldig kraftig vind og det er det viktigste. Det står ikke tilbake for f.eks et Ringstind Superlight 1-2 jeg hadde, det var faktisk dårligere i vind etter min oppfatning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (17 timer siden):

Calm after the storm


23-26 m/s da vi var ute og bygget borg - da hadde vi våknet midt i teltet med teltstangen nedpå nesa. Kom skrått inn fra venstre og traff bredsiden. Gikk greit med teltet, men ubehagelig når teltet presses flatt.

Hadde dere doble eller enkle teltstenger? Ikke gøy og veldig ubehagelig når teltstenger blir bøyd slik. Selv med vind rett på kortsiden :-( Har ikke fått testa i slik vind etter at jeg fikk doble stangsett. Hatt vindkast på maks 15 - 18 m/s rett på et par ganger. Hvor det merkbart har vært mindre bevegelse i teltet ref. tidligere erfaringer med enkle stangsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

fjelltrollet2 skrev (På 4.5.2022 den 16.32):

Er så vanskelig å gjette vindhastighet uten å måle den, og veldig enkelt å gjette en høyere hastighet enn det det er. Sier meg dog ening med Lars p, synes det ser litt rolig ut. 

For å prøve, helt subjektivt, av erfaring ville gjettet på nivå 6 eller 7 på beaufort skalaen. Mellom 22-33 mph i timen, 10,8 ms til 17,1 ms. Synes og det kan stemme mere med de visuelle tegnene skalaen oppgir. Kan selvfølgelig ta feil og at det er bekreftet 50-60 mph. 

Skriver dette slik at man ikke har urealistiske forventinger til et telt, og evt setter seg selv i fare. Har selv opplevd 50-60mph og det jeg erfarte da var mye mere voldsomt enn det videoen gir inntrykk for.

Litt innformasjon om andre ønsker å teste seg på et uformelt forsøk. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Beauforts_skala

992a51ac-deb5-4b35-9f2b-09cb7e6863f3_1.6

Jeg er 100% enig og vil ikke gjette noe mer ms enn deg. Når du er oppe i 20ms begynner det å bli rimelig heftig og man går fra kuling til liten storm. Vesentlig forskjell. 

Jeg har måtte plukke ned Ringstind 2 pro i vind men da ble det og ganske heftig opp mot 20ms viste værdata fra området og det ble så ubehagelig at jeg tok ly i en hyttevegg. 

 

 

 

 

 

 



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (43 minutter siden):

Hadde dere doble eller enkle teltstenger? Ikke gøy og veldig ubehagelig når teltstenger blir bøyd slik. Selv med vind rett på kortsiden :-( Har ikke fått testa i slik vind etter at jeg fikk doble stangsett. Hatt vindkast på maks 15 - 18 m/s rett på et par ganger. Hvor det merkbart har vært mindre bevegelse i teltet ref. tidligere erfaringer med enkle stangsett.

Enkle stenger på dette teltet. Produsert r de la mulighet for doble. Svea fra noen år tilbake....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag köpte vindmätare när jag flög drönare och märkte hur vindhastigheten går upp och ner även när du ej märker det själv,men på tält så ser man det på hur tältet rör sig och det är detta som gör att det slits och går sönder.

Med bågar är det lika att de flexar och ber på diametern så tål de olika först upp mot 10 mm som du märker stor skillnad,samt hubbarna som jag fick problem med på ett enklare tält.(köp helst tält utan hubbar).

Sätt upp alla linor och spänn upp ganska hårt utan att man ser att fästet i tältet drar i väven så sömmar sträcks.

Bygg upp stenmurar runt tältet om du kan eller har ett tält som ej är avsett för den vinden som du har

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeger_og_fisker skrev (På 5.5.2022 den 19.54):

Hvordan er Niak og Rogen i kraftig vind på høyfjellet? Skjørtene går jo ikke helt ned. Blir det vind og kaldt inni disse kuppelteltene hvor duken ikke går helt ned? 

Ja det blir det blir litt vindfullt i mitt Niak hvis vinden får retning innunder skjørtet 

Jeg som er en frystapp var litt skeptisk til dette men det har gått fint hvis jeg setter sekken og skoa innunder ytterduken der vinden kommer inn. 

På en tur i Femundsmarka fikk vi dårlig vær da vi var høyt oppe. Det ble 2 døgn i teltet med regn og 29 m/s i kastene iflg Yr.no Da var jeg glad at dette er et Hilleberg! Det fungerte bra gjennom uværet. Var aldri skeptisk. 

..så ja, det kan bli litt trekk i Niak, men det er veldig solid i forhold til vekt. Jeg er glad jeg valgte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niak jfr Unna går ytterteltet ej ner mot marken runt tältet på Unna ?

Att det kan dra kallt i från det stora myggnäts dörren om det blåser från den sida färstår jag men menar du att vinden kommer in runt om tältet.

Är själva yttertälet så mkt tunnare att det fladdrar mer lika de tält som har 5-15 D vävar eller bara lite störande.

Jag vill ha 30 D på yttertältet om det ska anv på högfjället den vikten man sparar ifh till orolig sömn är ej denna besparing värd.att vara tvungen att hitta skyddade tältplatser varje natt blir jobbigt och i så fall 

välja en lägre rutt mer i dalar om man vill anv lättviktstält.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått testet teltet to netter. Positivt sålangt. Den ene natten regnet det, men innsiden forble tørr. Ikke noe plaget med kondens. Heller ikke noe spesielt med lyd fra regnet inne i teltet. Litt lite vind, så har ikke fått teste det skikkelig enda. Materialene er svært tynne, men virker solide nok vekten tatt i betraktning. Glad jeg kjøpte bunnduk. 

Positivt:

 - Enkelt å sette opp

 - Fine oppbevaringsløsninger inne i teltet 

 - God plass til en person med sekk 

 - God størrelse i fortelt til matlaging 

 - God liggelengde 

Negativt:

 - Ytterduken går ikke helt ned. Når det blåste kunne jeg kjenne en kald bris inn i teltet 

IMG20220520162303.thumb.jpg.09089f7c17bfdee31e6f2787ea34357a.jpgIMG20220520162314.thumb.jpg.ff81ce0cde234e1ee58f7bfa66483774.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.