Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp i kaoset av merker på soveposer


Anbefalte innlegg

Vil ha meg en ny dunpose med komfort på minimum 0 celcius. Kan ikke være tyngre enn 1400 gram. Jeg er relativt slank, men vil ha litt plass til å bevege meg. Sover på siden eller magen. Har en pose fra Mammut og en fra Helsport fra før. Ønsker å prøve et nytt merke. Har sett på Cumulus, Marmot, Rab, Therm-a-rest og Mountain Equipment, men klarer ikke bestemme meg. Er fullstendig klar over at kvaliteten og hva jeg liker kan variere fra modell til modell, men hvilket merke er dere generelt mest fornøyd med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Western Mountaineering. Dyre, men suveren kvalitet.

De har 3 "serier"med poser hvor yttermaterialene er forskjellig. Er vekt viktigst: Extremelite. Vanntetthet viktigst: Gore Windstopper (GWS). Noe midt i mellom: Microfiber.

Spesifikasjons-skjemaet er fint for å se størrelse og vekt på de forskjellige modellene:

https://www.westernmountaineering.com/sleeping-bags/specification-chart/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt, kvalitet og pris - velg to. Om du f eks velger en Cumulus-pose for komforttemperatur på 0-grader celcius, kommer du langt under 1400 gram. Tilsvarende med f eks en Feathered Friends-pose eller en fra Western Mountaineering. Alle har lav vekt, god kvalitet, men det koster.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (2 timer siden):

Big Agnes har poser sydd spesiellt for side-sovere. Ellers har jeg en Cumulus Panam450 som har comfort limit på 0 - den veier 810 gram… men koster jo litt

Hvordan er kvaliteten på Big Agnes sammenlignet med Cumulus? Akkurat nå lener jeg meg mot Cumulus Panyam 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (3 timer siden):

Western Mountaineering.

Finnes det noen annet da 🙈

 

Fjellmaen skrev (4 timer siden):

Er fullstendig klar over at kvaliteten og hva jeg liker kan variere fra modell til modell, men hvilket merke er dere generelt mest fornøyd med? 

Western Mountaineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går for butikkmerker vær oppmerksom på at Sea to summit og Marmot (muligens flere) oppgir helt tullete mål på posene sine. Jeg på 183cm har ikke sjangs til å få plass i en «opp til 183cm personlengde» for posene er 190 cm lang utvendig! Kona som er 10cm under meg bruker long herremodell av Marmot pose for å få plass, junior på 7 passer fint i regular kvinneprose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Norrøna sin nye "0c" dunpose på de to siste turene mine nå som temperaturene tillater det. Ikke noe annet enn godt å si om den! Likte godt zipper på midten og kvalitetsfølelsen i materialene. Veier 960gr og tar svært liten plass i sekken. God og romslig plass i den!

Jeg er ikke noe blodfan av rolltop-pakkposer, så jeg bruker bare pakkposen til en Helsport-sovepose for denne.

https://www.norrona.com/en-GB/products/falketind/falketind-down800-0c-sleeping-bag-185-ms/?color=5540

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier at produsentene av dun er sertifisert, uten å nevne hva slags sertifisering. Og at de kjøper dun fra lokale produsenter, der de kan følge med. Kanskje det å ikke betale for sertifisering ut over det er en del av det som lar dem holde prisene nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et alternativ til jeg... 😄

Jeg har noen Western Mountaineering soveposer som er nevnt over og er strålende fornøyd. Men som ren sommerpose har jeg Sea To Summit Spark SP1. Den veier lite og varmer bra, har god dunkvalitet osv. (Jeg er 175 cm vertikalt, men gikk for "Long" utgave som har 10 cm større skulderomkrets for å få økt komfort).

I samme soveposserie så har man også Spark SP 3 som veier 745 g i str L (Comfort -2 °, Limit -8 °, Extrem -20 °), dameversjonen tror jeg heter Sea to Summit Flame FMIII Women. De koster litt disse også (finnes på tilbud innimellom), men prisen er halvparten av WM posene eller lavere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (På 27.4.2022 den 22.41):

Big Agnes har poser sydd spesiellt for side-sovere. Ellers har jeg en Cumulus Panam450 som har comfort limit på 0 - den veier 810 gram… men koster jo litt

Hvordan er Panyam i størrelsen? Jeg er 185 cm høy og veier 95 kg med en slank kroppsbygging. Vil regular passe meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellmaen skrev (3 timer siden):

Hvordan er Panyam i størrelsen? Jeg er 185 cm høy og veier 95 kg med en slank kroppsbygging. Vil regular passe meg? 

Jeg er 181 og 90 kg og jeg får plass i en regular. Min Rago Winter er trangere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derp skrev (1 time siden):

Ingen som har nevnt Viking Warmpeace ennå? Kjøpte meg en Viking 600 selv og veldig fornøyd. Fås i forskjellige lengder og regular/wide.
Lite volum, liten vekt og god pris.

https://www.hektapatur.no/vare-merker/warmpeace/soveposer

Har også sett på denne, men er noe skeptisk til den lave prisen. Noen ideer om hvorfor posen ikke er dyrere om kvaliteten skal være så høy? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellmaen skrev (9 timer siden):

Har også sett på denne, men er noe skeptisk til den lave prisen. Noen ideer om hvorfor posen ikke er dyrere om kvaliteten skal være så høy? 

Kvaliteten på Warmpeace Viking er ikke spesielt høy, de er populære fordi de er rimelige. Jeg har returnert to av disse posene tidligere og gikk i stedet for Warmpeace Solitaire som har noe høyere kvalitet på dun, søm og løsninger generelt. Vi har to av disse Solitaire-posene i husholdningen nå som brukes sporadisk. Men de ligger fortsatt noen hakk under Cumulus og Western Mountaineering. Jeg har nå tre Cumulus-poser til henholdsvis sommer, høst/vår og vinterbruk som jeg er veldig fornøyd med. Jeg har også prøvd en Western Mountaineering-pose som jeg bestilte fra Fjellsport, men jeg returnerte den da den ikke hadde så mye å tilby i forhold til Cumulus annet enn dobbel pris.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (1 minutt siden):

Kvaliteten på Warmpeace Viking er ikke spesielt høy, de er populære fordi de er rimelige. Jeg har returnert to av disse posene tidligere og gikk i stedet for Warmpeace Solitaire som har noe høyere kvalitet på dun, søm og løsninger generelt. Vi har to av disse Solitaire-posene i husholdningen nå som brukes sporadisk. Men de ligger fortsatt noen hakk under Cumulus og Western Mountaineering. Jeg har nå tre Cumulus-poser til henholdsvis sommer, høst/vår og vinterbruk som jeg er veldig fornøyd med. Jeg har også prøvd en Western Mountaineering-pose som jeg bestilte fra Fjellsport, men jeg returnerte den da den ikke hadde så mye å tilby i forhold til Cumulus annet enn dobbel pris.

 

Da er valget tatt. Cumulus Panyam 450. Vurderte quilt, men er litt skeptisk til det i minusgrader. Nå gjenstår det kun å finne ut om jeg skal utvide den eller oppgradere til hydrofobisk dun 😅

Takk for svar! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.