Gå til innhold
  • Bli medlem

Ristøl, Lauvlia og Breilia fra Sælandsskogen.


REJOHN

Anbefalte innlegg

En virkelig flott vårtur.

Enkelte turer er kjekkere enn andre. Ofte er det «nye» turer. De gamle har jeg jo gått noen ganger, og det er ikke alltid så mye «nytt» å se, eller å oppleve. På vinteren er det ikke mye «hei» og fjell, det blir ofte strandturer, eller tur i sjøkanten. Det er ikke noe galt med disse turene, men de er ikke ofte utfordrende. Det mangler bakker og brattheng, og ikke minst fjell. Jeg savner heia, og ser fram til sommer og sol og turer innover i fjellet.

En ny tur som jeg synes er kjekk, og som også går i heieterreng, er den «nye» turen fra Sælandsskogen til Ristøl, Lauvlia og Breilia. Den går over en kant, med en skikkelig bakke opp, og ned i et flatere parti mellom Ristøl og Lauvlia. Forut for første gang jeg gikk denne turen, syntes jeg det kunne se ut som en skikkelig tung tur, med en drøy bakke opp og noen ganske lange strekk, og en lang tur totalt. Etter å ha gått turen noen ganger, er den blitt kortere – det virker i hvert fall slik.

Første del av turen går på god sti oppover Urdådalen. Her har jeg gått mange ganger, og spesielt på våre er dette en virkelig flott opplevelse med grønne busker og trær og en bekk som kommer nedover. Urdådalen er rette plassen å oppleve våren. Fra Bjødnali, som i seg selv er et vanlig turmål for mange, går det en en litt utydelig sti oppover mot Ristølnuten og gjerdeklyveren litt før toppen. Det er ikke så veldig lenge siden jeg gikk her for første gang, og litt senere la opp noen «nødlinger». Stien er blitt mye mer tydelig etter hvert, og det er nok flere som går her nå enn tidligere.

De siste gangene har jeg lett fram en utvisket sti direkte fra Ristøl mot Lauvlia. Det er et gjerde med masse piggtråd og en skog i veien for å gå mot husene ved Lauvlia, men litt oppe i bakken etter restene av utløa, står det en gjerdeklyver og viser vei mot stien mellom Lauvlia og «Skogen». Det er ikke mer en en god kilometer mellom Ristøl og der hvor jeg kommer inn på den merkede stien. Det er et virkelig flott stykke. Stien går i myrkanten, og over åpne sletter. Det er nettopp slikt terreng jeg synes er flott å gå i.

En gang i tiden var det sikkert god stølsvei opp bakken fra Breilia og Skogen. Nå er den delvis rast ut, men fortsatt er det greit å komme seg ned til veien. Nede på veien er det mulig å gå – på vei – tilbake til bilen. Jeg tar turen rundt Engjavatnet, noe som også er en flott opplevelse. Denne gangen i vårlys, med bjørker så vidt grønne, og over bekker og utmark, som fortsatt er gul og trist, til en ny traktorvei.

De siste tre kilometerne er litt kjedelige. Det er flott utsikt mot Bryne og Jæren og ut mot havet, fra veien mot Sjelset, men det er kjekkere å gå i marka.

P4225606.JPG

P4225620.JPG

P4225637.JPG

P4225639.JPG

P4225644.JPG

P4225668.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin tur ja og er utrolig mange mulige varianter i området ref kart fra meg.. 

Siden du nevner du synes de siste km er kjedelige - hvorfor ikke heller gå over Sælandsfjell etter å ha gått rundt ved Skogen?  Mulig det går å gå nedover mot kleiva på kartet fra den lilla streken på kartet med bare 2 streker - evt så kan en bare gå bort til før Blåfjellet og ta den bratte bakken ned der (orange strek). Da slipper du veien ned til Sjelset og bortover..

(Bakken ned til Sjelset er visst omtrent det eneste stykket jeg ikke har gått siste året ref kartet med "alle" turene)

 

kart.png

kart2.png

Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (9 minutter siden):

Siden du nevner du synes de siste km er kjedelige - hvorfor ikke heller gå over Sælandsfjell etter å ha gått rundt ved Skogen?  Mulig det går å gå nedover mot kleiva på kartet fra den lilla streken på kartet med bare 2 streker - evt så kan en bare gå bort til før Blåfjellet og ta den bratte bakken ned der (orange strek). Da slipper du veien ned til Sjelset og bortover..

Jeg har en gang gått over Sælandsfjellet, men mot Engjavatnet.  (På lokalnavn.no er toppen nevnt som Skogafjell.) Jeg vil forøke å gå den turen om igjen. 

Når jeg ser på ditt kart, må jeg bare innrømme å aldri ha vært på Bursfjellet - det må bli neste "mål".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (17 timer siden):

Jeg har en gang gått over Sælandsfjellet, men mot Engjavatnet.  (På lokalnavn.no er toppen nevnt som Skogafjell.) Jeg vil forøke å gå den turen om igjen. 

Når jeg ser på ditt kart, må jeg bare innrømme å aldri ha vært på Bursfjellet - det må bli neste "mål".

Det er ikke merket over Sælandsfjellet og stien er sånn passe tydelig.  Men tenker en bør gå på nordsiden av det sydligste vannet ref de to rutene jeg har gått om du ser på kart nr 2.  Er 2 gjerdeklyvere der jeg har gått (på den delen av ruten som er felles for de to alternativene)- så greit å treffe på de.

Mht Bursfjell; Om du vil gå mest mulig utenom vei er det start på Ålgård ved Edlandsvannet som gjelder.  Mange alternativer og alle ruter mener jeg er merket (mulig ikke på venstre side av stemmen? men er tydelig sti der når en tar av opp siste metere til venstre ved vannet).  Fra Eikeland eller ved start for Bjødnalia blir det litt langs vei/traktorvei et stykke inn og opp før selve oppstigning starter men er en fin topp verdt å få med seg.  De rutene jeg har gått via "Høga Håland" og vann "247" er utenom merking - og et par delvis også utenom sti. Jeg går jo med GPS sporing så vet jo etterhvert hvor jeg må gå for å treffe hovedsti før gjerdeklyvere (dvs ruten nord for vann 247 krysser jeg og et gjerde uten klyver - men har gått greit til nå).

Alltid gøy å finne nye ruter og jeg har jo fått mange ideer fra Rejohn.  Må bare bli kvitt influensa og forkjølelse nå så skal jeg til Ristølnuten etc med nye varianter.  Mangler og å gå på baksiden av vannet ved Bjødnalia..

Endret av dede
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.