Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips ang. Optimus 111T som primær varmekilde i telt ?


togg

Anbefalte innlegg

Tips ang. Optimus 111T som primær varmekilde i telt ? (Tar seff. høyde for at kunnskap ang. sikkerhet og ventilasjon er på plass!)

1. Ser for meg en liten støpejerns-kjele med plenty hull boret ut, plassert med bunnen opp,og høyere enn

kjelestøttens høyde… magasinering av varme. (Sikkert stor fare for overoppheting

av brenneren osv. tipper jeg)

2. liten parabol reflektor (tynn aluminium tallerken,type picknic) mellom topplokk og brenner

gir vel endel extra (retningsbestemt) strålevarme,og er rimelig trygt.

Noen tanker om dette folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kovea har en liten sak til en av sine brennere: https://www.skittfiske.no/kovea/182819/kovea-cap-heater-varmegitter-superlett-varmespreder-best-i-test Denne er i praksis mulig å sette løst oppå de fleste brennere (litt usikker på 111en siden den har to parallelle bøyler for kjelen, mens cap-heateren er ment å sette ned på kjelestøttene til Booster Dualmax (men kan settes løst oppå alle som har lignende kjelestøtter (jeg har for eksempel testet den på Booster+1

Nå fyrer ikke jeg i telt, men det vil forundre meg om du trenger noe som helst. Er det ikke bare å la 111en suse og gå, så blir det varmt i teltet?

;-)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Joda, ser den.

Men jeg har noe fysiske greier å stri med,så jeg fryser veldig lett.

Så da må jeg jo maksimere varmekilden… for ut i skauen SKAL jeg!

Ser ut til at med litt mekking vil Koevaen passe ca. til en 8R,

Men den har jo mindre effekt/brenntid hmmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

togg skrev (49 minutter siden):

 

Joda, ser den.

Men jeg har noe fysiske greier å stri med,så jeg fryser veldig lett.

Så da må jeg jo maksimere varmekilden… for ut i skauen SKAL jeg!

Ser ut til at med litt mekking vil Koevaen passe ca. til en 8R,

Men den har jo mindre effekt/brenntid hmmmm....

Du har jo den her da: https://www.skittfiske.no/kovea/182693/kovea-fireball-gassvarmer-varmer-opp-lavvu-telt-og-isfisketelt

Men jeg ville prøvd med 111en uten noe annet først. Et lite telt trenger ikke allverdens før det blir badstu.

Det er både fordeler og ulemper med strålevarme som disse to Kovea-greiene gir. Fordelen er at varmen stråles inn i teltet og ikke går rett ut med utluftinga. Ulempen er at strålene går rett fram, så man blir varm på den ene siden og kald på den andre. Litt som å sitte ved bålet.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Skogens Stønn said:

Du har jo den her da: https://www.skittfiske.no/kovea/182693/kovea-fireball-gassvarmer-varmer-opp-lavvu-telt-og-isfisketelt

Men jeg ville prøvd med 111en uten noe annet først. Et lite telt trenger ikke allverdens før det blir badstu.

Jo,grei den - hatt den lenge. Grei i morrakulda,men oppgitt til 1000W, i virkeligheten sånn Ca.

700-800W når trykket i gassboxen synker etter en liten time ,har jeg intrykk av.

Men takk allikevel, Stønn i Skauen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.