Gå til innhold
  • Bli medlem

95L sekk for lite?


Kexmonster

Anbefalte innlegg

Skal på en 10-dagers packrafting tur til Setesdal. Har en ferdigpakket 95L Bergans Trollhetta, og med packraften (MRS Microraft L) sammenrullet på toppen er den så sinnsykt fullstappet at jeg undrer om jeg må gå over til større sekk hvis jeg skal på lengre turer. 
 

Kan legge ut en fullstendig pakkliste, men tror at noe av problemet er at det meste er pakket i vanntette pakkposer av den vanlige typen som rulles sammen på toppen. Disse skaper mye hulrom da ting blir konsentrert i mange sylindre. Noen tips for hvordan man mer effektivt kan pakke sekk for en slik tur? Det meste må jo i vanntette poser - klær, sovepose, mat, og div småting. 
 

Kan jo også nevne at telt, liggeunderlag, paddle og fiskestenger er festet til utsiden av sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tørrmat, ala Real eller lignende? Den kan du i så fall pakke løst i sekken. Utrolig mange slike poser som presser seg mellom hulrommen du nevner. Ellers vil jo mindre pakkposer pakke tettere i sekken. 95L burde holde på en slik tur.

Men du skriver at posene skaper hulrom på toppen, har du fåt ut all luften av de?
Posene skal ikke ha en luftlomme på toppen når de er ferdig lukket og tette.

For å lukke posen.
Dra toppen ned langs sekken når du skal rulle den sammen og start rullingen uten å slippe luft inn i posen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et evig spørsmål selv ekspertene ikke blir enige om. Å pakke lett og lite er en kunst /håndtverk. Tar tid å bli god og man skal gå på noen smeller før man lærer. En balanse mellom for tungt og mangel på essensielle ting for akkurat deg. Jeg er en storpakker og trenger stor sekk. Er imponert over de som får alt ned i 50l sekk. 

Tore

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kexmonster skrev (8 timer siden):

Kan legge ut en fullstendig pakkliste, men tror at noe av problemet er at det meste er pakket i vanntette pakkposer av den vanlige typen som rulles sammen på toppen. Disse skaper mye hulrom da ting blir konsentrert i mange sylindre. Noen tips for hvordan man mer effektivt kan pakke sekk for en slik tur? Det meste må jo i vanntette poser - klær, sovepose, mat, og div småting. 

Du må nok starte med å se på hulrommene dine som du selv sier og gå gjennom pakklista. Lett for å tenke at det er ryddig med mange pakkposer men det er lettere å holde på med færre store. Sovepose med tørrt skift til teltet er en begynnelse. 

Jeg pakker med litt godvilje for 14 dager i en Trollhetta og det eneste utenpå er skumunderlag og fiskestang, Jeg byttet den av andre grunner enn størrelsen og jeg er ikke noen lightpacker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest kompakte pakkinga får jeg når jeg bruker en stor gammeldags søppelsekk (de store svarte) som "tørrpose" i sekken. Småting (sokker, undertøy, votter, skjerf...) pakker jeg i vanlige plastposer a la brødposer som gjør at det glir veldig lett nedimellom andre ting for å fylle ut alle små hulrom (og man får også lagt ting som hører sammen i samme pose for å organisere litt).

Ting som blir våte lar jeg være utenfor søppelposen (men i sekken).

I bunnen av sekken (under søppelposen) slenger jeg en søppelpose for å ha i reserve i fall den andre skulle få hull eller revne.

Dette har funka bra for meg i hvert fall. Hvis du ikke er redd for at ting skal bli våte trenger du ikke søppelposen. Men pakk allikevel myke ting inn i brødposer for at det skal være lett å smette de nedover og inn i hulrom.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo vurdere vanntette pakkposer med ventil, da får du trykket ut lufta. 
Noe annet noen gjør er å kjøpe en stor pakksekk til alt som skal pakkes vanntett og putter den i sekken.  FInnes jo slike på over 100l. Bare finne en som passer i diameter.
HMG har jo noen vanntette pods, de stabler man i sekken så de tetter bedre enn vanlig pakkposer som blir mer en ball. https://packraftnorge.no/collections/pakksekker-og-organisering/products/hyperlite-mountain-gear-pods?variant=8108121849964

Jeg foretrekker ha telt etc inne i sekken. Derfor har jeg som regel brukt Recon pack 125L på tur. Den rommer nok og blir heller ikke slaskete å bære om den ikke er full. Fin å bære tungt med. Dog har den høy egenvekt. 
Ny sekk for året er Seek Outside Unaweep 6300. Den er ca 100L basis og ca 20l mer med topplokk og talon. Det er en sekk i vanntett materiale. Dog vil jeg nok ha slikt som sovepose, tørrmat etc i vanntett pakkpose inni for sikkerhets skyld. Det er en veldig lett rammesekk med lav egenvekt(1.75kg med topplokk, talon og lommer på hoftebelte) men den er dyr da og må bestilles fra USA. Ikke lenge siden jeg fikk den så jeg har ikke testet den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode svar! Tror nok et en stor vanntett beholder/pakkpose vil gi enklere pakking enn det jeg har nå. Har aldri vært ute i mer enn 5 dager, så jeg kommer til å ta notater ift. utstyr som eventuelt kan sløyfes ved lengre turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kexmonster skrev (2 timer siden):

Takk for masse gode svar! Tror nok et en stor vanntett beholder/pakkpose vil gi enklere pakking enn det jeg har nå. Har aldri vært ute i mer enn 5 dager, så jeg kommer til å ta notater ift. utstyr som eventuelt kan sløyfes ved lengre turer.

Jeg brukte en gjennomsiktig søppelsekk ved siste lengre packrafttur (kvenna) 

Denne var litt kraftigere enn vanlige søppelsekker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har flere ganger nå brukt pakksekken til Bergans Ally på turer både med kano og packraft. Her er det plass til min Bergans Alpinist 130 liter med god margin. Pakksekken er kanskje ikke 100% vanntett, men jeg har ikke opplevd noe problem. Ser at vekta er 825 g, men om det er stort sett padling burde det ikke være et stort problem. Sekken er forholdsvis rimelig (kr 350) og kan fås her: https://www.bergans.com/no/turutstyr/ally-kano/tilbehor/ally-storage-bag-roll-closure-black 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.