Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa Piggen og Alfa Bregne


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Liten digresjon fra "Ditt fottøy i bruk"-tråden:

Siden Alfa Drift skoene mine for andre gang ryker på elendig snøring sendes de inn på reklamasjon igjen. Tilfeldigvis så ramlet det inn nyhetsbrev-epost fra Alfa i går kveld om lansering av nye lettvekts-tursko, Alfa Piggen og Alfa Bregne som ser ut som spennende sko! Boa-snøringen har jeg litt mer trua på enn det som finnes på Alfa Drift modellen.

Sålen er noe av det jeg liker best med Alfa Drift, og siden Piggen har samme type var ikke valget så vanskelig. Forhåndsbestilte i går, så får vi se!

https://www.alfa.no/collections/piggen-bregne-tursko

 

P.S. Om du abonnerer på nyhetsbrevet deres får du en rabattkode på 20% for disse modellene.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Endte med kansellering av ordren for denne gang, siden forhåndsbestillingen fikk utsendelse flyttet fra 23. Mai til 20. Juni, noe som ikke funker helt i timeplanen her...

Kommer nok til å bestille de senere uansett. Hvem har fortalt om erfaringer fra skoene allerede om de ikke er leveringsklare enda?

Med tanke på at det er samme såle som Alfa Drift har jeg troen, uten å ha prøvd. Jeg liker å kjenne "litt" av underlaget, men det er nok litt smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oså vurdert Bregne. Snakket med Alfa om de. Såle og vrdiningstivhet er da ganske lik Kvist. Jeg har Kvist modell 1 fra før og synes der såle er litt tynn og lite vridningsstiv.
Skal det være litt stivere er Holt neste modell. Den ligger mellom Walk King og Bregne/Kvist. Jeg liker og at det er litt feel med underlag men for meg som er tung er Kvist litt tynn. 
Så også på La Sportiva Ultra Raptor 2 Mid GTX. De har en litt kraftigere såle. Det er dog en smalere modell i front. Finnes også i wide men har ikke funnet noen som selger den her i landet.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 1.6.2022 den 23.45):

Endte med kansellering av ordren for denne gang, siden forhåndsbestillingen fikk utsendelse flyttet fra 23. Mai til 20. Juni, noe som ikke funker helt i timeplanen her...

Kommer nok til å bestille de senere uansett. Hvem har fortalt om erfaringer fra skoene allerede om de ikke er leveringsklare enda?

Med tanke på at det er samme såle som Alfa Drift har jeg troen, uten å ha prøvd. Jeg liker å kjenne "litt" av underlaget, men det er nok litt smak og behag.

Snakket med en som testet prototypen og den personens feedback var å gjøre mellomsålen tykkere.

Jeg venter på at et par skal dukke opp på postkontoret de neste dagene. Da får jeg sammenlignet de med Alfa Walk King Air.

Endret av Msadian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
borgern skrev (På 23.6.2022 den 10.31):

Fått de i posten enda?

Jepp! Har gått med dem i noen dager nå med 15 kilossekk og mye ur (Alvdal/Rondane).

Førsteinntrykket er at dette er en veldig god sko som sitter godt med Boa-stramming, har svært klebrig såle og, kanskje aller viktigst, er en mellomting av Alfa Walk King og Lone Peak/Arcteryx Norvan-skoene mine.

Sålen er hakket mykere enn Walk King, så man kjenner terrenget mer. Hvis Walk King føles ut som å ha to tanks på føttene, er Bregne som å ha to Jeeper. Bregne gir mer beskyttelse og demping enn Salomon X Ultra Mid 4, men er mindre «marshmallow» enn La Sportiva Raptor og Hooka. Etter å ha gått 14 dager i strekk med Walk King og kjent på dens svakheter langs grusvei/fjellplatå/traktorvei så er bregne en frisk opplevelse å gå med.

Skoen har samme yttermateriale (air?) som Walk King. Dette har jeg begynt å bli veldig glad i, da man kun trenger å spyle ned støvlene etter en grisete dag. Enkelt vedlikehold! Boa-stramming er en vanesak, så den er jeg ikke så opptatt av.

Den aller største fordelen, slik jeg ser det, er vekten. Den veier rundt 360g per sko, nesten 300g mindre enn Walk King med sine 650g per sko. Dette gjør at marsjen går lettere, og de dagene joggeskoene må på så blir ikke sekken en kilo tyngre. Siden jeg får samme vanntetthet og robusthet, men litt mykere såle, så kommer jeg til å velge Bregne over Walk King de neste 200-300km gjennom Jotunheimen og Hallingskarvet. Kanskje jeg angrer og går tilbake til de gamle robuste mursteinene - vi får se :)

Endret av Msadian
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tok et lite skudd i mørket nå og bestilte de (også) nye, Alfa Laggo!

Disse er nok hakket mer i retning hverdagssko/lettere turer, men det kan hende jeg blir overrasket. I værste fall så blir de de nye hverdagsskoene mine istedenfor tursko 😅

Valget ble tatt delvis fordi jeg synes Alfa Piggen ser ganske stygge ut (!) Og koster en god del mer for noe som sannsynligvis vil slites ut ganske raskt.

Hadde Alfa Drift bare kommet med skolisser! 🙄

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har ikke gått veldig mye med de nye Alfa Laggo enda, men jeg merket ganske tidlig at dette ikke er sko jeg ville brukt i veldig steinete eller sleipt terreng. Sålen er litt for myk og tynn og ga ikke den samme selvtilliten på grepet som Alfa Drift.

Skoene er dog veldig komfortable å gå med. Jeg har flere ganger valgt de over Hoka joggesko på jobb i det siste. De lufter veldig mye bedre enn Alfa Drift, som kunne oppleves potte tett til tider.

Kommer til å prøve de litt mer på tur, men så langt aner jeg kanskje at det blir mine hverdagssko istedenfor dedikerte tursko.

P.S.

Som Alfa nevner er Laggo skoene litt bredere, og anbefaler å se an størrelsevalget. Jeg gikk for mine vanlige str. 44. Helt i starten virket skoen noe trang enkelte steder, men etter å ha gått litt med de har de blitt vesentlig mer romslige. Jeg måtte knytte de stramt opp på tur for å få riktig feeling/kontakt med terrenget i dem på tur, selv med dobbelt sett sokker (liner og tykk ull). Lissene kunne godt vært av en litt tykkere/mer robust type pga. dette.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola_007 skrev (2 timer siden):

Venter i spenning på andreinntrykket..!

Takk for at du minnet meg på dette.

Alfa Bregne-skoene tok meg fint gjennom Jotunheimen, Skarvheimen, Haradangervidda og Setesdal Vesthei. Totalt nesten halve Norge på langs :)

I terreng med mye skarpe steiner kjenner man underlaget igjennom med sekk på ryggen. Det over flere uker blir dette litt slitsomt, men det skal mye til. Sålen og strammesystemet fungerte utmerket. Feste i vibramsålen er helt enormt bra og å fly bortover ur og stein er en lek. Min absolutt favorittsåle.

Det perforerte (hullete?) syntetiske laget rundt skoen gjør det svært lett å rengjøre de. Jeg har alltid med meg en liten børste på tur som er nyttig til mye men spesielt å freshe opp skoene. Sålen inni er en vanlig alfa-innersåle som er lett å skylle/vaske.

MEN skoene overlevde dessverre ikke hele turen. Etter ca 700km begynte de å ta inn vann i sømmene som går på hver sin side foran på skoen. Dette er det svakeste punktet i konstruksjonen og Gore-tex-membranen røk dessverre der. Dette merket jeg spesielt godt gjennom vått gress og hvis man plumpet nedi. Heldigvis var skoen enkel å tørke. Merk at dette KAN godt være et resultat av mye tørking i nærheten av peis/ovn og ikke utelukkende en konstruksjonssvakhet.

Jeg tror ikke man kan forvente så veldig mye mer på levetiden til en sko. 7-800 km er OK levetid på lett fjellsko, men det er kjedelig å kassere en god såle pga det tar inn vann i sømmen. Den lette vekten gjør at den, for meg, definerer en ny kategori fjellsko som kombinert både det lette, vanntette og raske. Det er null problemer å gå både langt og hurtig med disse.

Har allerede mottatt et nytt par som venter på meg :)

Terningkast: 6/6

 

Endret av Msadian
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola_007 skrev (4 timer siden):

Takk for fin rapport. Alfa kunne sikkert ha nytte av dine tilbakemeldinger.

 

Hvordan er de i størrelse sammenlignet med størrelse for "hverdagssko"?

Takk for det! Jeg synes skoene passet tilsvarende likt som hverdagssko, så ikke noe behov for å ned-/oppjustere noe her for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har du hatt problemer med at BOA-snøringen sklir opp? Jeg merker det på begge mine når jeg går, og må etterstramme hyppig. Tok en test med den i hånden og dro skoåpningen til hver side og kunne se at snøringen skled igjennom hjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge G skrev (På 1.12.2022 den 10.33):

Har du hatt problemer med at BOA-snøringen sklir opp? Jeg merker det på begge mine når jeg går, og må etterstramme hyppig. Tok en test med den i hånden og dro skoåpningen til hver side og kunne se at snøringen skled igjennom hjulet.

Nei, men må alltid etterstramme etter noen minutter i bevegelse. Naturlig at foten, skoen og sokken endrer litt form og posisjon slik at man må stramme opp litt. Hvis snøringen glir i strammehjulet ville jeg reklamert dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Ser det er flere med erfaring fra Alfa sko her i tråden.

Mine Walk King Air ble lekk etter relativt lite bruk. Vurderer derfor å teste ut Alfa Eggi, evt. kanskje Alfa Holt. Noen som har prøvd Eggi og Holt og kan si noe om hvordan disse er i forhold til Walk King Air?

 

Jeg har også Alfa kvist. Men dette blir for meg en tynn og myk tøysko med alt for tynn såle til steinete fjellterreng med sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er jo litt liv i denne tråden enda.

Har akkurat kjøpt et par Bregne. Ikke fått gått med de enda.
Kvist versjon 1 skal nå byttes ut da de er godt slitt og litt til.
Kvist har vært veldig gode å gå i men litt lite vridningstive og man kjenner underlaget godt.
Har gått en del turorientering i år, type 2,5- 4,5 i skogterreng i år. Blitt litt sliten i beina etterhvert men ikke verre enn at jeg kunne gått en time til.
Kvist vurderte jeg aldri bruke med tung sekk.

Det jeg kjenner med hendene er at såle på Bregne er tykkere og stivere enn Kvist. Nå er sålene på Kvist slitt men såle har alltid vært lett å vri og bøye.
Bregne har en litt høyere såle og den er både stivere  ved vridning og bøying. Hvor mye stivere er vanskelig si, men mer enn jeg trodde den skulle være.
De er ikke så stive som Walk King men det er jo en fjellstøvel som og veier en del mer.
Blir spennende å prøve de, kanskje i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den karakterskalaen Alfa bruker på nettsidene, om sålestivhet ankelstøtte, osv. virker som er fyllt ut som en tippekupong. Den stemmer i mange tilfeller ikke…


Jeg prøvde Bregne. Synes den var for myk, tynn og paddeflat i sålen, og overdelen var også veldig myk og tynn. Men veldig lett.

(Nyeste Alfa Gren har stivere såle enn bregne).

La Sportiva ultra Raptor Gtx MID landet jeg på som fjellsko til lett terreng. Den hadde tykkere såle, og mer bue i sålen slik at den hjelper deg litt mer å rulle framover og man får litt mer fart. Satt også bedre på foten og kjentes mer presis ut. Fungerte også bra i steinur som ligger i ro når man går.

Forrige uke gikk jeg i jotunheimen på Galdhøpiggen, glittertind, veslepiggen, skarstind, surtningssue og Store Skagastølstind. Da var også Holt en veldig bra og stiv fjellstøvel, som ikke var like tung og klumpete som walk king. Selve skoen og sålen er mer kompakt og  presis, så den fungerte veldig bra til klatring, mens walk king ville vert som å klatre med klosser på bena. Også er kanten på møsteret på walk king ganske mykt, som kan gjøre at man glipper på små tak.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått gått litt med Bregne. Såle er en del tykkere og stivere enn Kvist 1, mer forskjell enn jeg trodde. Kvist var vel dog uvanlig tynn. Men det var akkurat en slik forskjell jeg var ute etter. Stivere og tykkere enn Kvist men alikevel klart lettere enn walk King. Akkurat noe slikt jeg trenger til dagsturer i marka etc. Kan fort hende jeg bruker de med større sekk på tur og så lenge ikke terrenget er for krevende. Boa fungerer fint. Godt grep i såle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, borgern said:

Da har jeg fått gått litt med Bregne. Såle er en del tykkere og stivere enn Kvist 1, mer forskjell enn jeg trodde. Kvist var vel dog uvanlig tynn. Men det var akkurat en slik forskjell jeg var ute etter. Stivere og tykkere enn Kvist men alikevel klart lettere enn walk King. Akkurat noe slikt jeg trenger til dagsturer i marka etc. Kan fort hende jeg bruker de med større sekk på tur og så lenge ikke terrenget er for krevende. Boa fungerer fint. Godt grep i såle. 

Jeg deler dine erfaringer med Bregneskoene etter ca. 60-70km utprøvning. Men, har merket noe tendenser til å bli ganske øm runde ankel når BOA er strammet godt. Jeg har lite erfaring med halvhøye/høye fjellsko man strammer godt, så kanskje dette er helt vanlig. Er nysgjerring på å høre om andre har opplevd noe lignende med de skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått testet ut Bregne på utallige mange turer. Har tråkket i skikkelig vått og møkkete terreng på mange turer og skoene har vært potta tett, men nå blir jeg fuktig gjennom på venstre sko. Skikkelig fortvilende da disse ellers er helt fantastisk å gå med. Dog ikke mye ankelstøtte men på lette turer er det null problem. Skoene er lette å rengjøre og de veier så lite. Trodde endelig jeg hadde funnet en som var helt tett, bortsett fra Walk Queen men den er jo mer fjellsko.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.