Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan komme i gang med jakt?


2llak

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har lenge hatt et ønske om å begynne å jakte, og er nå i gang med jegerprøven.

Jeg kommer ikke fra en typisk «jaktfamilie» og har heller ikke venner som driver med jakt, noe som har holdt meg litt tilbake. Opp gjennom årene har likevel interessen for jakt økt, og jeg meldte meg derfor på kurs med en tanke om at «pokker ta, noen må ta grep og være den første». Det er i teorien ingenting i veien med å være førstemann ut, men er litt vanskeligere i praksis.

Det jeg lurer på er hvordan en kommer i gang med jakt med et slikt utgangspunkt? Er det noen her med lignende erfaring som kan gi meg en pekepinn i riktig retning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2llak skrev (48 minutter siden):

Heisann.

Har lenge hatt et ønske om å begynne å jakte, og er nå i gang med jegerprøven.

Jeg kommer ikke fra en typisk «jaktfamilie» og har heller ikke venner som driver med jakt, noe som har holdt meg litt tilbake. Opp gjennom årene har likevel interessen for jakt økt, og jeg meldte meg derfor på kurs med en tanke om at «pokker ta, noen må ta grep og være den første». Det er i teorien ingenting i veien med å være førstemann ut, men er litt vanskeligere i praksis.

Det jeg lurer på er hvordan en kommer i gang med jakt med et slikt utgangspunkt? Er det noen her med lignende erfaring som kan gi meg en pekepinn i riktig retning?

Jeg tok selv jegerprøven i fjor og har ambisjoner om å starte med jakt i år. Jaktvåpen er skaffet og jeg har begynt å skyte ganske jevnlig på bane. Jakt på skogsfugl alene med hagle kan du gjøre ganske lavterskel uten noe annet. Det har jeg vært med på med en kompis som tok jegerprøven samtidig som meg. Du har sikkert fått høre om inatur.no allerede for jaktkort.
Jeg har sendt inn påmelding/søknad på diverse Introjakt som Jeger- og Fiskforeninger har litt rundt om i "nærområdet". Anbefaler deg å ta en titt på arrangementene som ligger tilgjengelig hos de ulike foreningene (njff.no). På introjakt er "nye jegere" prioritert.

Ellers så tror jeg nok at kammeret.no er et generelt bedre forum for å få mer informasjon om jakt og jaktvåpen :)

Endret av sneakyowl
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil antagelig få langt bedre svar på jaktrelaterte spørsmål på kammeret.no

Så kommer det jo litt an på hvordan jakt du tenker på, men mitt tips er å sjekke ut de lokale jeger- og fiskerforeningene i ditt område. Vet at flere foreninger har introjakt for nye jegere, ellers: vær aktiv på skytebanen og bli kjent med folk som jakter, det hjelper ;)

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis noe aber å starte med blanke ark og jegerprøven. Kulturen rundt jakt kan være ymse. Utmerkede tips allerede, men jeg legger til to:

Ha orienteringen i orden. Å gå seg vil med sekk på ryggen er en ting; med våpen er noe helt annet.

Tren på behandling av våpen og bruken. Sikkerhet og trygg bruk er viktig. Slår gjerne et lite slag for at man bør ha god kunnskap om hvordan redskapen virker også. Da får man en forståelse for vedlikeholdet og hvor ting kan gå galt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duejakt er lavterskel. Du trenger bare tillatelse fra bonden som eier åkeren der duene beiter. Noen steder selges det også duekort for store områder.

Det viktigste du må lære deg (utenom selve våpenhåndteringen) er hvordan viltet du vil jakte på oppfører seg i den tida du skal jakte. Det fine med duejakt er at de er lette å observere og lære seg hvordan de ter seg. Og due smaker godt, like godt som rype spør du meg! (altså ringdue, som mange jegere kaller skogsdue som jo ingen fugl heter, men det er en fugl som heter skogdue, og den må du absolutt ikke skyte på hvis du er så heldig og får se den, ringdua er lett å kjenne igjen da)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglejakt er nok det enkleste å komme i gang med. Man kjøper jaktkort på statskog eller privat og går i marka. Om man finner fugl eller ikke er et helt annet spørsmål. Noen liker å starte tidlig før det blir lyst, andre venter litt lengre.  Rype er på fjellet og i skogsterreng. For å jakte ender og sjøfugl burde man få være med noen som kan. Man må vite hva som er lov i våtmark og fjære. 

 

Tore

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den frie jakta på havet er det alt for få som prøver seg på. Da mener jeg ikke holmer og fjæra som alltid er eid av noen. Men havet er det ingen som eier. Så har man en kayak og ei hagle er det i grunn bare å sette i gang. Lovlige fugler er ender, og hvis man bor østpå er ærfugl ( han fugl) også lovlig. Sjøen er undervurdert. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Jeg tok selv jegerprøven i fjor og har ambisjoner om å starte med jakt i år. Jaktvåpen er skaffet og jeg har begynt å skyte ganske jevnlig på bane. Jakt på skogsfugl alene med hagle kan du gjøre ganske lavterskel uten noe annet. Det har jeg vært med på med en kompis som tok jegerprøven samtidig som meg. Du har sikkert fått høre om inatur.no allerede for jaktkort.
Jeg har sendt inn påmelding/søknad på diverse Introjakt som Jeger- og Fiskforeninger har litt rundt om i "nærområdet". Anbefaler deg å ta en titt på arrangementene som ligger tilgjengelig hos de ulike foreningene (njff.no). På introjakt er "nye jegere" prioritert.

Ellers så tror jeg nok at kammeret.no er et generelt bedre forum for å få mer informasjon om jakt og jaktvåpen :)

Takk for utfyllende svar, skal sjekke ut kammeret.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (2 timer siden):

Ikke nødvendigvis noe aber å starte med blanke ark og jegerprøven. Kulturen rundt jakt kan være ymse. Utmerkede tips allerede, men jeg legger til to:

Ha orienteringen i orden. Å gå seg vil med sekk på ryggen er en ting; med våpen er noe helt annet.

Tren på behandling av våpen og bruken. Sikkerhet og trygg bruk er viktig. Slår gjerne et lite slag for at man bør ha god kunnskap om hvordan redskapen virker også. Da får man en forståelse for vedlikeholdet og hvor ting kan gå galt.

Takk for gode tips, særlig angående mer «teoretiske» våpenkunnskaper som en kanskje har en tendens til å nedprioritere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med folk på banen og alle andre du måtte kjenne til som jakter. Takk ja til alle som tilbyr deg mulighet til jakt. Ofte vil jaktlag ha med gjestejegere fordi flere folk i skauen øker sjangsen for fall. Så viser det seg at du er en ryddig, stødig og hyggelig kar og plutselig har du fast plass på et jaktlag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Å kjenne våpenet som foreslås tidligere i tråden er lurt. På vinteren kan man få snø i mekanismen og ting kan fryse. Det har jeg opplevd noen ganger og stor sett alltid når jeg er på skuddhold. Ellers er det viktig å følge med løpet. Fylles løpet med snø eller annen dritt smeller det ganske høyt og løpet kan eksplodere. Fort gjort å få noe i løpet om man faller eller brøyter seg gjennom kratt. Småkaliber rifle etter rype og kråke er også ganske morro. En salong koster ikke mange kronene og det er god skytetrening. Man blir raskt god på å vurdere avstand da kulebanen til en salong er litt som en banan. Den faller raskt. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokale jeger og fiskeforeninger er gull, mange har introjakt slik at man kan få prøvd forskjellige typer jakt med folk som har litt peiling. En av våre lokale forening har introjakt på reinsdyr, elg, hjort, rådyr, rype, rugde (og en gang and da det var storm på rypefjellet). Så finner man ut litt hva man egentlig liker, og terskelen er kanskje litt lavere på å prøve alene. Eller så blir man kjent med folk og kanskje kan være med dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.