Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111T spruter drivstoff fra pumpa!


togg

Anbefalte innlegg

 

Hei igjen!

I går testa jeg min Optimus 111T med 4takts alkylat benzin,

og det gikk veldig bra.

Nå i dag skylte jeg tanken og fylte med tennvæske C10-13,som anbefalt. Varmet m/rødsprit.

Mulig jeg fylte tanken for mye,  og startet pumpinga veel sent i prosessen….

Brant fint i begynnelsen, men så begynte det å piple tennvæske  fra pumpa… ikke lenge etter

SPRUTET det tennvæske. (skrudde av før sprutinga) Veldig glad det ikke var bensin på den i dag!

 

Siden den funka toppers i går på bensin; er det vel ikke pumpe pakning (O-ring) som er gåen?

Ser fin ut den. Eller er det  fordi jeg kom veldig seint igang med pumpa?

Bortimot halve tanken spruta ut gitt.

Sikkert en quick fix, men trenger noe veiledning her !

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutes ago, Skogens Stønn said:

Tilbakeslagsventilen som sitter i bunnen av pumpehuset lekker, enten fordi den ikke er skrudd ordentlig til eller fordi selve ventilen lekker. Det skal ikke komme drivstoff opp i pumpehuset, bare luft.

Eh Ok, men hvordan kommer jeg til den, er det en stor operasjon eller? Føler jeg har 12-13 tomler i dag...

Har du en grei YouTube link eller no?

Endret av togg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får titte ned i bunnen av huset etter at du har tatt ut stemplet. På min stikker jeg reguleringsrattet nedi og skrur løs ventilen,  men det er mulig du kan bruke en skrutrekker. Hvordan ser reguleringsrattet ditt ut? Har det tynn eller tykk stamme?

På denne videoen ser du selve ventilen og pakningen som sitter i den (den lille svarte han sier at han skal bytte).

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Skogens Stønn said:

Du får titte ned i bunnen av huset etter at du har tatt ut stemplet. På min stikker jeg reguleringsrattet nedi og skrur løs ventilen,  men det er mulig du kan bruke en skrutrekker. Hvordan ser reguleringsrattet ditt ut? Har det tynn eller tykk stamme?

På denne videoen ser du selve ventilen og pakningen som sitter i den (den lille svarte han sier at han skal bytte).

 

 

Takk skal du ha! Men pokker heller, den biten der fulgte jo ikke med i reservedels-pakka... må nok Ebaye i kveld og.

Begynner å skru litt nå,håper det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tilbakeslagsventilen i bunnen av pumpehuset.

På denne videoen ser du han bruke et spesialverktøy for å få den ut. På min 111 kan jeg bruke reguleringsrattet på samme måte. Nå har jeg ikke 111-ern min her, men jeg mener stammen på reguleringsrattet er ca 1 cm tykkt og har en sekskantnøkkel i ene enden og et spor som passer til tilbakeslagsventilen i den andre enden (den lange enden). Den brukes da i stedet for dette spesialverktøyet.

https://youtu.be/qlPrMrlOizM?t=361

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

togg skrev (35 minutter siden):

Altså: det er et “NRV” sett , pluss den spesial nøkkelen jeg trenger ?

Ja, ventilen har vel delenummer 2250 i følge den bruksanvisningen som du fikk i den andre tråden. Ser ut som du får tak i det meste på e-bay (NB: Husk å sjekke portoen i tillegg til prisen, jeg har sett at noen bruker lave lokkepriser som de ser ut til å ta igjen på portoen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne?

På Fettlebox:

 

Product Information

Service Kit for the  Optimus 111 & 22 & 111B & 22B

The kit contains:

Pump Leather

VITON Filler Cap Washer

VITON SRV Seal x2 (for different variants)

VITON NRV Pip & brass holder

Lead NRV Washer - hdpe also available - select via drop-down box above

Spiritcup Washer (not on all versions.) - select qty above via drop-down box if 2 required for a 22/22B

 

If you require graphite tape to remake the valve packing  please select from the drop down box above

 

 

Product Code: KIT11122

 

 

https://www.fettlebox.co.uk/optimus-no-111-22-service-kit.html

Endret av togg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

togg skrev (8 minutter siden):

Denne?

På Fettlebox:

 

Product Information

Service Kit for the  Optimus 111 & 22 & 111B & 22B

The kit contains:

Pump Leather

VITON Filler Cap Washer

VITON SRV Seal x2 (for different variants)

VITON NRV Pip & brass holder

Lead NRV Washer - hdpe also available - select via drop-down box above

Spiritcup Washer (not on all versions.) - select qty above via drop-down box if 2 required for a 22/22B

 

If you require graphite tape to remake the valve packing  please select from the drop down box above

 

 

Product Code: KIT11122

 

 

https://www.fettlebox.co.uk/optimus-no-111-22-service-kit.html

Så akkurat på den, og det ser jo lovende ut. Jeg ville ha sendt en e-post og spurt. Det beste hadde jo vært å fått ut ventilen først og sett på den. Da kan du jo ta et bilde og sende en forespørsel om pakningen finnes i settet.

Du får også kjøpt hele ventilen ferdig til å skru inn. Disse selger mye rart og også denne, men akkurat nå har de den ikke på lager står det: https://www.base-camp.co.uk/Optimus.html

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

togg skrev (11 minutter siden):

Steike!!   😂🤩😂

Det var jo en lifesaver... takker&bukker.

Så for meg en uke med googling og pes.

Hvis feilen ligger der,da )

Alt kan fikses på disse gamle traverne. Men jeg kan faktisk ikke huske å ha måttet fikse noe som helst på min. Bortsett fra tom tank da, men det er jo er veldig enkelt å fikse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Skogens Stønn said:

Alt kan fikses på disse gamle traverne. Men jeg kan faktisk ikke huske å ha måttet fikse noe som helst på min. Bortsett fra tom tank da, men det er jo er veldig enkelt å fikse.

Sleit fælt med tom tank jeg,sånn i starten!

Bestille greiene på Finn nå

Endret av togg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå har jeg mekka på plass ny ventil, og det funker veldig bra nå.

Stussa litt siden den nye var kortere og slankere,og med mindre (og nesten tette?!) hull…

Se bildet.  den pakninga var sliten,ja.

Takk for hjelpen,alle sammen!

IMG_0682.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta vare på den gamle. For meg ser det ut til at det bare er pakningen over gjengene som er gåen. Da vil det lekke opp i pumpehuset.

Den nye ventilen passer kanskje til flere, eller er redesignet. Det viktige her er jo gjengediameteren og gjengestigningen.

Jeg synes forresten det står "bensin" på den gamle. Kan det være at de bruker annet pakningmateriale for bensinbruk?

Bestilte forresten en selv også. Kjekt å ha i tilfelle rottefelle.

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Skogens Stønn said:

Ta vare på den gamle. For meg ser det ut til at det bare er pakningen over gjengene som er gåen. Da vil det lekke opp i pumpehuset.

Den nye ventilen passer kanskje til flere, eller er redesignet. Det viktige her er jo gjengediameteren og gjengestigningen.

Jeg synes forresten det står "bensin" på den gamle. Kan det være at de bruker annet pakningmateriale for bensinbruk?

Bestilte forresten en selv også. Kjekt å ha i tilfelle rottefelle.

Ja det var bare pakningen som var gåen- skrelt&skrukkete!

gjengene var riktige på den nye. Og nei, det står "Sweden" på orginalen.

Tar vare på den,ja. Som du sier,kjekt å ha!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan demontere den gamle, og bruke fjæren og gummiproppen på nytt om det bare er pakningen rundt ventilen som var gåen. Blir gummiproppen inni returventilen hard tetter den dårlig.

Fyll opp tanken, pump opp godt med trykk, og la den stå over natten. Er pumpehuset tort fortsatt neste dag, så er det tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.