Gå til innhold
  • Bli medlem

Bra telt det er lett å sette opp


fjellfjeld

Anbefalte innlegg

Kan noen anbefale meg et turtelt for to personer som passer for en som er upraktisk og vil ha det enklest mulig? Teltet må samtidig være greit å transportere, ikke for tungt, i skog og fjell. Det kan godt være frittstående. Jeg vet MSR skal lage gode telt, men de er muligens litt for dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste telt er "lett" å sette opp når du har gjort det noen ganger. Man vil alltid bruke litt tid de første gangene om telttypen er helt ny for deg. Se noen videoer på Youtube med teltene som kan være aktuelle!

For fjell og potensielt mye vind er tunneltelt for mange å foretrekke. Forutsigbart å sette opp selv i mye vind, men krever gjerne at du bruker alle bardunene for å få et stramt og fint telt. Dog er disse ikke frittstående. Jeg personlig mener at tunneltelt er overlegent ventilasjonsmessig så fremt teltet settes opp riktig vei i forhold til vinden. Ikke like kult om det er helt vindstille.

Tips fra egen teltgarasje: Fjällräven Abisko Shape 2. Pakker veldig lite i sekken, ok vekt og gir mye effektiv plass med stort fortelt.

 

Jeg tror ikke du kan gå feil med et MSR-kuppeltelt heller. Kuppeltelt er gjerne mye mer praktiske å sette opp på mindre områder/områder med dårligere festemuligheter i bakken. Også er det veldig praktisk å enkelt kunne flytte rundt på teltet for å finne den perfekte posisjonen. Ventilasjon varierer litt på kuppeltelt avhengig av tiltenkt bruk. Om det er mest sommerbruk som er tanken så ville jeg gått for et telt med ytterduk som ikke går helt ned til bakken. Da får man god lufting hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret!

Jeg ser Fjällräven-teltet du nevnte er ganske dyrt. Hadde håpet å holde meg et sted mellom 3-4000, kanskje 5000 til nød. Teltet skal brukes i sommerhalvåret, ja. Jeg vil si primært skogsterreng, men utelukker ikke en fjelltur også. Hva med f.eks. dette? https://www.skittfiske.no/msr/212021/msr-elixir-v2-2018-telt-3-sesongs-green Det ser ok ut prismessig også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mitt MSR Elixir 2 telt ganske mange netter, er fornøyd med det (som solotelt) og det er lett å sette opp. Hvis dere er 2 personer på tur så bør dere i alle fall kjøpe et tremanstelt hvis dere vurderer Elixir. Jeg ser at det visstnok skal være god plass til 2 i tomannsteltet, men det tror jeg gjelder for over snittet gode venner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst ment for bare meg, tror topersonstelt holder for nå i hvert fall.

MSR Elixir virker ikke så dumt. Jeg har dette fra før: https://www.intersport.no/mckinley-vega-20.2-sw-telt-2-personer-turutstyr-bla/iic.mckinley.289472.900.html?fbclid=IwAR0IXxOzXYtr_q3U8REmpq74WLbCiMQmBvZkSajliz3Y0UV6GabgPYDm_is Det er ikke spesielt bra, ga dårlig ly og vanskelig å sette opp. Prisen er også veldig lav, så kan ikke forvente så mye kanskje. Har lyst til å oppgradere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverst i ditt prissjikte https://www.speidersport.no/big-agnes/900270/kuppeltelt-til-2-big-agnes-copper-spur-hv-ul2
Veldig bra telt. Har det selv men eldre modell fra 2008 eller så. Lett i vekt, lett og sette opp. Ikke alle er så glad i mye mesh i innertelt. Jeg liker det da det gir lite kondens og det blir ikke badstu når sola kommer på teltduken om morgenen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges også veldig mye telt på finn.no. Av og til kan man gjøre et skikkelig kupp innimellom alt det andre der, så lurt å følge med. Bruk gjerne de kjente merkene i søkeordet for å filtrere søket, for det er uhyggelig mange telt som selges, og mye (det aller meste vil jeg si) av det er ikke egnet til ditt bruk. Søker du bare på "telt" får du over 3000 treff på "torget". Kryss også av for "kjøp" under leie eller kjøp, "til salgs" under type søk og "privat" under forhandler/privat.

Jeg skummet lett gjennom noen telt og finner flere rimelige der som jeg ikke hadde hatt noen betenkeligheter med å bruke.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kuppeltelt er noe enklere fordi det står av seg selv er en ting, men å dra alle størrelser av tunneltelt over en kam at de er håpløse å sette opp, er å dra det litt langt.

Når man har store 4 - 6 manns tunneltelt, så kan det bli litt tricky å få strammet de opp pga størrelsen og at man sjeldent i skauen finner et stort nok flatt område å benytte sommertid.

Men et 2 manns? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (1 time siden):

At kuppeltelt er noe enklere fordi det står av seg selv er en ting, men å dra alle størrelser av tunneltelt over en kam at de er håpløse å sette opp, er å dra det litt langt.

Når man har store 4 - 6 manns tunneltelt, så kan det bli litt tricky å få strammet de opp pga størrelsen og at man sjeldent i skauen finner et stort nok flatt område å benytte sommertid.

Men et 2 manns? 
 

Jeg skrev "kan være"... :) Her spørres det uansett etter frittstående telt som er lett å sette opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (1 time siden):

Jeg skrev "kan være"... :) Her spørres det uansett etter frittstående telt som er lett å sette opp. 

Trådstarter skriver også «kan»:

fjellfjeld skrev (På 24.4.2022 den 23.55):

Det kan godt være frittstående.

Så da er det jo ikke urimelig å anta at et tunneltelt som er enkelt å sette opp er aktuelt, selv om det sannsynligvis vil være mindre aktuelt av grunnen over. Det som taler til fordel for tunneltelt er jo vekt/volum-forholdet på disse kontra kuppeltelt, ettersom vekt også er et tema som trådstarter trekker frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i praksis ikke store forskjellen på å sette opp et frittstående kuppeltelt og et tunneltelt. Man må jo tre i stengene på begge to. Tunneltelt har ofte bare 2, kuppeltelt som oftest 3? (mitt Akto har 1 stang). Ut over det må man feste ene enden av tunnelteltet i bakken og så dra det andre etter seg og feste den enden også. Typisk er dette 4 plugger og operasjonen tar vel tilsammen kanskje 15 sekunder. Hvis det ikke blåser trenger man ikke flere plugger (på mange tunneltelt i hvertfall, for eksempel mitt Keron 3). Hvis det blåser må man plugge begge teltene.

Den eneste store forskjellen slik jeg ser det er at man kan flytte rundt på det frittstående teltet, men på den annen side kan jeg vel nesten ikke huske at jeg har gjort det med mitt Hilleberg Soulo som er frittstående. Jeg skal ikke påstå at jeg aldri har gjort det, men det er i hvert fall veldig sjelden. Jeg finner plassen først ved synfaring og setter så opp teltet der jeg fant en fin plass. Grunnen ryddes for kongler, stein og kvist først. I hvert fall gjør jeg det sånn. Å fly rundt omkring med teltet og lete etter en plass etter at man har satt det opp må da være rimelig tungvint? Kanskje småjusteringer, men det er da enkelt med ett tunneltelt også? Vi snakker vel om sekunder spart i tid?

Det raskeste jeg har "satt opp" et telt var en gang på 80-tallet da jeg gikk på ski sydover Nordmarka og skulle sette opp telt for kvelden. Jeg startet sent fra Grua, så jeg kom ikke så langt før mørket seg på. Jeg gadd ikke å kives med teltet, så jeg la bare liggeunderlaget oppå teltduken og surret teltduken rundt meg. Det går det også. Sov bra gjorde jeg også. Det var forøvrig et tomanns tunneltelt, Bergans? Det var litt uvanlig for det hadde inngang på den buede siden, altså ikke i tverrveggen. Jeg har aldri sett et sånt telt siden.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ett Mongar 2 fra pakklett.no? Ser de ikke har det militærgrønne inne nå, men de har flere andre farger. En kompis kjøpte ett slikt i fjor, og etter ca 20 netter i det er han storfornøyd. Lett på vekt, kjapt å sette opp og pakke ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, på snø eller en gressplen er tunnelltelt veldig enkelt å sette opp. I normal høyde i fjellet er det oftest greit å få ned nok plugger.

I steinuren, på svaberget og langs kysten med begrenset pluggfester er ett selvstående kuppeltelt overlegent enklere å sette opp. Spesielt når de flate teltplassene ikke er større enn ett frimerke, og ingen plugger er mulig å få til å henge i mellom lyngen eller en uttørket myr. Bruker selv Hilleberg Unna, og 4 steiner, stokker eller lyngtuster å knyte bardunene i er rikelig i kuling etter man har fått lagt inn bagasje i teltet.

Men alt går, med nok steiner og snorer til pluggfestene.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmot limelight er også på tilbud hos xxl om dagen, og er et alternativ til MSR elixir. Mer innvendig plass (msr blir for kort om du er 190cm og ikke vil ta i veggene med hode eller føtter),og skal ifølge reviews stå ganske bra i vind når det er barduner, selv om denne typen telt ikke er noe særlig når det blåser. Skal du ut i dårlig vær ville jeg heller satset på Breheimen fra helsport, men til sommercamping mener jeg amerikanske telt er overlegne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (1 time siden):

Marmot limelight er også på tilbud hos xxl om dagen, og er et alternativ til MSR elixir. Mer innvendig plass (msr blir for kort om du er 190cm og ikke vil ta i veggene med hode eller føtter),og skal ifølge reviews stå ganske bra i vind når det er barduner, selv om denne typen telt ikke er noe særlig når det blåser. Skal du ut i dårlig vær ville jeg heller satset på Breheimen fra helsport, men til sommercamping mener jeg amerikanske telt er overlegne.

Se her ja, sånt liker vi på 190cm, hva med Taranis?
Nå er det kampanje, 20% på outlet som allerede er 50% da blir det billig, 2400,-

https://www.fjellsport.no/kampanjer/outlet/utstyr/telt-tarp-lavvo/marmot-taranis-2p-green-shadow-moss.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (7 timer siden):

Se her ja, sånt liker vi på 190cm, hva med Taranis?
Nå er det kampanje, 20% på outlet som allerede er 50% da blir det billig, 2400,-

https://www.fjellsport.no/kampanjer/outlet/utstyr/telt-tarp-lavvo/marmot-taranis-2p-green-shadow-moss.html

 

Jeg har marmot vapor 4-manns utgaven. Vapor er samme teltet, men med tett innertelt i stedet for netting innertelt.

Mye telt for pengene, meget fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.