Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk piggsko og gamasjer i HELE barmarkssesongen.


lesko

Anbefalte innlegg

Piggsko er ikke bare for is. Jeg har de siste 5-6 årene brukt Goretex tursko med pigg på fjellturer både vår, sommer og høst, altså hele barmark-sesongen. Og for meg har de bare vært helt utrolige å bruke. Den største overraskelsen for meg var hvor godt de satt på stein. Våte og glatte steiner er bare en lek å forsere med slike sko. Det er svært sjelden jeg glir noe som helst med disse skoene. Det eneste minuset med slike sko er at jeg ikke kan gå inn på hytter med slike sko da de vil kunne skade gulvene.

I tillegg bruker til piggsko bruker jeg også gamasjer på sommeren. En flott kombinasjon, og om jeg skulle være uheldig å ta et tråkk i en dam, bløt myr eller lignende, så er jeg ofte fortsatt helt tørr på beina selv om vannet skulle nå opp til knærne. 

Så har du piggsko for bruk på is, test dem på sommerens fjellturer, gjerne sammen med skigamasjene. Du vil bli gledelig overrasket.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skogens Stønn skrev (41 minutter siden):

Vil ikke piggene slites ned ganske raskt når du går på stein?

Har brukt skoene gjennom flere sesonger og jeg merker ikke noe til slitasje på piggene. Det eneste som slites hos meg er strikkene på gamasjene, og disse skiftes en/to ganger i sesongen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsko sliter mye mer på terrenget enn vanlige tursko. Det er flott at brodder og piggsko gjør at folk kommer seg på tur på glatta, men merkene etter denne ferdselen er stor. I tillegg gnages vegetasjonen og røtter fortere i stykker og gir mer erosjon.

Så å gå med piggsko på somrene vil være omtrent det samme som å kjøre med piggdekk på sommerføre. Grepet på tørt fjell er dårligere, og slitasjen øker..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Høres bra ut. Hvilke piggsko er det du har?

Noe som er ekstremt glatt er våt reinlav som vokser på stein. Der kunne kanskje piggsko være rette tingen.

Jeg har et par gamle Salomon X-ultra GTX-sko. De har skaft som går over anklene og har fungert perfekt for meg i mange år. 

Vet ikke om akkurat disse selges lenger med pigger som det er 9 stk av under hver sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet att många har dubbade orienterings skor men ev är de ej tillåtna över allt.

Jag hade sådana när jag tränade löpning på vintern då jag sprang långdistans 1500 m + på bana och på distanstävlingar på hårda grusvägar hade vi spikskor med en liten stötupptagande sula på hälen.(tiden före spikar under hela skon som nu)

Mina Nokia dubbar höll längre än gummidobbarna de satt i men troligen rostfria och av mkt bra kvallitet jfr med idag.

Damasker ska jag prova i år men då på snö och i Vide/Pors snår för att skydda vader om jag väljer lågskor dock hellre med bra Michelien sula med extremt grepp och ej dobbar de har jag på stavarna i Coromant stål.(troligen är de i andas tyg bäst på sommaren och ej nylon och mkt inpregnerade finns i poplin och likn mamterial som förr)

Tror att skorna med dubbar fungerar om man är försiktig på berg som har stor lutning då lär man halka/rutcha och skada sig istället.

Jag köper nya kängor/skor idag långt innan allt mönster är borta men framför allt innan stötdämpningen är utmattad och köper då ej dyraste med hel läder.(dessa kängor/skor kan man sedan ha tex till affären eller till jobb tex) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (8 timer siden):

Vet att många har dubbade orienterings skor men ev är de ej tillåtna över allt.

Jag hade sådana när jag tränade löpning på vintern då jag sprang långdistans 1500 m + på bana och på distanstävlingar på hårda grusvägar hade vi spikskor med en liten stötupptagande sula på hälen.(tiden före spikar under hela skon som nu)

Mina Nokia dubbar höll längre än gummidobbarna de satt i men troligen rostfria och av mkt bra kvallitet jfr med idag.

Damasker ska jag prova i år men då på snö och i Vide/Pors snår för att skydda vader om jag väljer lågskor dock hellre med bra Michelien sula med extremt grepp och ej dobbar de har jag på stavarna i Coromant stål.(troligen är de i andas tyg bäst på sommaren och ej nylon och mkt inpregnerade finns i poplin och likn mamterial som förr)

Tror att skorna med dubbar fungerar om man är försiktig på berg som har stor lutning då lär man halka/rutcha och skada sig istället.

Jag köper nya kängor/skor idag långt innan allt mönster är borta men framför allt innan stötdämpningen är utmattad och köper då ej dyraste med hel läder.(dessa kängor/skor kan man sedan ha tex till affären eller till jobb tex) 

Til det siste du skriver, så er det i Norge(Norden) alt for lite fokus på fjellsko og såler. Om en går i en butikk og kjenner med fingrene på de ulike skotypene som selges, vil en straks kjenne den utrolige forskjellen på de ulike såler. Enkelte er steinharde, mens andre er langt mykere. Dette har stor betydning for festet på ulike underlag. Mange av selgerne vet ikke noe om dette i det hele tatt. Det fokuseres på goretex eller ikke, vekt, skostørrelse og også med rette passform. Og de fleste av oss har vel hørt uttalelser om hvor fornøyd turkamerater er med de gode gamle fjellskoene sine. Og jevnlig skifter de dekkene på bilen før de blir for gamle og harde grunnet sikkerhet.

 

Samtidig er det slik at her i landet omkommer 10-12 personer hver sommer grunnet fallulykker i fjellet. Og det blir aldri sjelden/aldri stilt spørsmål om hvorfor. Her burde kanskje DNT eller andre gått i front for å få i gang undersøkelser av disse ulykkene slik at antallet går på disse går ned. Etter mine antakelser har fottøyet en viss betydning her, sammen med om du er på vei opp eller ned.

For min egen del var jeg med i en fallulykke for noen år siden. Det gjorde at mye av min fokus i etterkant har vært rettet mot fjellsko og hva disse betyr for sikkerheten. Derfor har jeg valgt og er svært fornøyd med mine sko med pigg i sommerfjellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ofta i texten om grepp på kängor för Alpin anv jag har tid nämt de Mamut kängor i test som jag haft några år de har blivit sämre bl. för att jag ej kan lagra dom svalt.

Köper man på rea så är de ofta minst 1 år sedan de tillverkades och dessa är nu ca 4 år och märker påtaglig skillnad på grepp på våta stenar mot när den var ny.

Om man märker skillnad inne på trägolv på friction på olika skor så kan skillnaden vara mkt stor sedan ute på en tur i regn spec. första regnskur efter det varit fint väder en tid då det blir olika typer av beläggningar på stenar från växter.

Speciellt märks greppskillnad vid vad om det är mkt beväxning på stenarna,hade Solomon fellreiser tur skor

med gummidobbar (utan stål)dessa var extremt då de ej var helt nya men lika bildäck så efter anv några timmar så blev greppet ok men de torkde ej snabbt så i år ska jag ha Croogs sandaler med hälrem men får då anv myggspray eller damasker på kvällen runt tältet när turskorna ska torka.

De turskor som jag valt heter Garmont Dragontaile,ganska tunga men robusta och extremt bra grepp i sulan med grovt mönster.(ca 900 skr på XXL rea)

Ska jag gå en tur i mer krävande terräng och anv stegjärn på topp tur har jag valt Garmont tower gtx 2.0 även den med relativt bra grepp i en specialsula och mkt bra dämpning och passform även som helt nya.(ca 1300 skr XXL rea)

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (14 timer siden):

Piggsko sliter mye mer på terrenget enn vanlige tursko. Det er flott at brodder og piggsko gjør at folk kommer seg på tur på glatta, men merkene etter denne ferdselen er stor. I tillegg gnages vegetasjonen og røtter fortere i stykker og gir mer erosjon.

Så å gå med piggsko på somrene vil være omtrent det samme som å kjøre med piggdekk på sommerføre. Grepet på tørt fjell er dårligere, og slitasjen øker..

Utenfor stier er ikke dette noe problem, men enig i at slitasjen nok kan bli alt for stor om man bruker det til vanlig langs stier og far der det ferdes en del folk. Men der er sjelden våt reinlav noe problem uansett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 24.4.2022 den 21.48):

Piggsko sliter mye mer på terrenget enn vanlige tursko. Det er flott at brodder og piggsko gjør at folk kommer seg på tur på glatta, men merkene etter denne ferdselen er stor. I tillegg gnages vegetasjonen og røtter fortere i stykker og gir mer erosjon.

Så å gå med piggsko på somrene vil være omtrent det samme som å kjøre med piggdekk på sommerføre. Grepet på tørt fjell er dårligere, og slitasjen øker..

Absolutt. I USA er det også ulovlig flere steder, slik det er ulovlig å bruke metalltupp uten beskyttelse på vandrestavene.

Det er mye merker etter piggsko på berget når våren kommer, og hadde folk brukt dette hele året ville det ikke sett ut, særlig på populære stier.

Jeg hadde piggsko før, men jeg slet ut 2 sett pigger og har derfor gått over til vanlige brodder man kan ta av/på ved behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere stisyklist har jeg bare observert alle konfliktene som er mellom brukergrupper av utmarka med bakgrunn i slitasje. Det virker lite gjennomtenkt å skulle bidra unødvendig til ytterligere slitasje.

Det er en liten krig der som foregår i det skjulte, nå er kanskje det mest aktuelle Østmarka som står for tur med innføring av forbud. 

 

 

Endret av Joachim V
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (3 timer siden):

Som tidligere stisyklist har jeg bare observert alle konfliktene som er mellom brukergrupper av utmarka med bakgrunn i slitasje. Det virker lite gjennomtenkt å skulle bidra unødvendig til ytterligere slitasje.

Det er en liten krig der som foregår i det skjulte, nå er kanskje det mest aktuelle Østmarka som står for tur med innføring av forbud. 

 

 

Ja, var på tur i Østmarka i dag og så tydelige spor på stein/sva etter stisykling med pigg. Det blir garantert veldig mye mer slitasje i Østmarka når det blir nasjonalpark. Jeg hadde veldig mange fine turer på 80- og 90-tallet da man knapt traff folk der inne selv om man gikk i dagesvis, i hvert fall hvis man holdt seg unna veier og de selvsagte innfallsportene.

Kanskje vi rett og slett må la det gå sport i hjemmesitting. Og så får vi DHF, Den Norske Hjemmesitterforening. Natur kan vi se på Internett, så lenge det er noen der ute og filmer...

,-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med piggsko samt piggdekk på sykkel er at de gir bra grep på glatte stein, opp til et visst punkt. Etter det mister de plutselig grep, gummien mister kontakt med underlaget, og man sklir bare på piggene. Når det skjer er ofte litt utforutsigbar, men når det skjer oppleves det som ganske skummelt.
Bruker derfor bare pigg når det er såpass isete at fordelen overgår ulempene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.