Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med reinsdyrskinn? Garvet eller tørket osv. Spørsmål


Dinger

Anbefalte innlegg

Fikk et reinsdyrskinn i gave fra familie som hadde vært en tur i nord. Selv har jeg aldri hatt skinn og ville spurt selger om ymse, men den som kjøpte skinnet gikk egentlig bare inn i en butikk og tok det med til kassa.

Så nå har jeg et reinsdyrskinn, vet ikke hvor mye det koster, hvordan det er behandlet, eller en gang om det er laget for camping, i tilfelle det er slik at noen skinn er behandlet for pynt mens andre er behandlet for bruk.

Så hvor begynner jeg? Er det ting på skinnet som forteller meg hvordan det er behandlet? Er vel garvet eller tørket som er greia, hvor en av de krever impregnering før bruk?

 

Guitar for scale:

IMG_0655.thumb.JPG.8869bd48aa390ccff14c99ccb019adbf.JPGIMG_0654.thumb.JPG.b1c8363a8148ac19e43a4dba896a501f.JPGIMG_0656.thumb.JPG.2ac0b5ef1f6d21db8a1c88c375d927fd.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, 

Ser garvet ut på bildet. Da kan det trekke litt vann om det ikke behandlet med noe. Jeg har hatt skinn som har vært tørket og de ser litt anderledes ut pa baksiden. Altså siden uten hår. Veldig forskjellig hvir mye de røyter hsr jeg merket. Noen mener røyting har med slaktetidspunkt å gjøre. 

Fantastiske underlag som isolerer svært godt. 

 

Tore

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser garvet ut! Jeg hadde 2 skinn som var tørket - og ikke helt renskrapet for Rein-fett, så de luktet noe stramt. De tapte også noen hår, men røytet vel egentlig ikke, men reinhår kan faktisk knekke - og så faller de jo av. Son en kompis av meg sa: så skal man ha spist sin egen vekt i reinhår før man har ordentlig polar erfaring. (han var ekspedisjonsleder på Grønland.)

Fint og lunt å sitte og spille gitar på!😉

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (På 23.4.2022 den 16.21):

Hei, 

Ser garvet ut på bildet. Da kan det trekke litt vann om det ikke behandlet med noe. Jeg har hatt skinn som har vært tørket og de ser litt anderledes ut pa baksiden. Altså siden uten hår. Veldig forskjellig hvir mye de røyter hsr jeg merket. Noen mener røyting har med slaktetidspunkt å gjøre. 

Fantastiske underlag som isolerer svært godt. 

 

Tore

 

Takk for svar. Jeg ser at garvet skinn anbefales å impregneres på "baksiden."

Av nyskjerrighet, hvordan ser skinn som er tørket ut på baksiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dinger skrev (7 minutter siden):

Av nyskjerrighet, hvordan ser skinn som er tørket ut på baksiden?

Omtrent som bildet under. Har brukt masse ugarvet reinskinn - i "gamle dager" - les 70-tallet var det omtrent eneste brukbare alternativ - ihvertfall for oss med dunsoveposer. Isolerer veldig godt, men : hvis du skal bruke det for å sove på  kan det dog hende du finner ut at det er for kort.... Det kan også beskjæres til en hensiktsmessig bredde - litt lettere å surre det fast på toppen av sekken - helst i en søppelpose, for det trekker vann uansett....

elgen skrev (20 timer siden):

 Son en kompis av meg sa: så skal man ha spist sin egen vekt i reinhår før man har ordentlig polar erfaring. (han var ekspedisjonsleder på Grønland.)

Jeg var speider på 70-tallet og har spist kilosvis med reinshår på brødskiver med syltetøy, hapå, banos etc etc... "what doesn't kill you only makes you... stranger"

image.png.eb4ec0d63f6fb069f081db3df7b72f55.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (9 minutter siden):

Omtrent som bildet under. Har brukt masse ugarvet reinskinn - i "gamle dager" - les 70-tallet var det omtrent eneste brukbare alternativ - ihvertfall for oss med dunsoveposer. Isolerer veldig godt, men : hvis du skal bruke det for å sove på  kan det dog hende du finner ut at det er for kort.... Det kan også beskjæres til en hensiktsmessig bredde - litt lettere å surre det fast på toppen av sekken - helst i en søppelpose, for det trekker vann uansett....

Jeg var speider på 70-tallet og har spist kilosvis med reinshår på brødskiver med syltetøy, hapå, banos etc etc... "what doesn't kill you only makes you... stranger"

image.png.eb4ec0d63f6fb069f081db3df7b72f55.png

Aha. Det jeg tar fra det bildet er at garvet skinn ser mer behandlet ut. Husker reinsdyrskinna fra førstegangstjenesten i nord så ut som det på bildet ditt.

Det hvite på "innsiden" av reinsdyrskinnet mitt er kanskje bare et naturlig lag av dyret, men det ser nesten ut som et tapet-aktig stoff som er limt på pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dinger skrev (9 timer siden):

Det hvite på "innsiden" av reinsdyrskinnet mitt er kanskje bare et naturlig lag av dyret, men det ser nesten ut som et tapet-aktig stoff som er limt på pelsen.

Der er ca sånn innsien av huden blir seende ut ved garving...


Anbefalt bruk - bruk det i godstolen på terrassen osv. Jeg ville hatt et lengre og mer robust skinn til turbruk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to garvede reinskinn, ett som er impregnert og ett som ikke er impregnert. Når man holder dem sammen er det stor forskjell på dem. Det som ikke er impregnert ser ut som og kjennes som semsket lær omtrent, eller innsiden av et saueksinn, matt og litt stoffaktig. Det som er impregnert ser glatt ut og er mer blankt, så blankt at det skinner av det i lyset. Det kjennes glatt ut å ta på. Det uimpregnerte kjennes mer ut som mykt skinn og ikke glatt, men heller en god del friksjon mot huden. Når det impregnerte skinnet har ligget brettet slik at innside kommer mot innside, så klebrer de etter en stund, omtrent som tape. Det gjør ikke et uimpregnert skinn. Det blir som å brette stoff mot stoff.

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, tvert i mot, men det er i hvert fall lett å se og kjenne forskjell på disse to, selv om de nok ville sett temmelig like ut om jeg la ut bilder av dem. Uimpregnert garvet skinn bør ikke brukes ute hvis det kan bli fuktig.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt (igjen) og fant ut at den riktige måten å finne ut dette på er jo å bare sprute litt vann på med ei sånn dusjflaske som finfordeler vannet. På det uimpregnerte trakk vannet rett inn i skinnet, spesielt når jeg gned på det. Det ble en mørk våt flekk på skinnet. På det impregnerte perlet det og ble liggende på overflaten, selv om du gned på vannet. Det ble ingen mørk våt flekk. Var det uimpregnert må du la det tørke før du eventuelt ruller det sammen igjen. Det impregnerte er det bare å tørke vekk vannet med ei tørr fille, et papir eller noe.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vil jeg vel si at det skinnet der er såpass pent å se på at jeg nok ville vurdert å bruke det til pynt. Jeg ville ikke hatt det i en stol eller sofa pga slitasje, men heller på en vegg (reinsdyrhår er hule og brekker over tid har jeg lært). Du kan jo også få det impregnert hvis det ikke er det og du har lyst til å bruke det på tur.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (13 timer siden):

Der er ca sånn innsien av huden blir seende ut ved garving...


Anbefalt bruk - bruk det i godstolen på terrassen osv. Jeg ville hatt et lengre og mer robust skinn til turbruk...

Sier du at tørkede skinn er mer robuste og passende som liggeunderlag? Hva angår størrelse mener jeg å huske de vi brukte i hæren var vesentlig større.

Men uavhengig bedre alternativer, kommer nok til å bruke det jeg har til tur. Ingen stor samler av pels til pynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (6 timer siden):

Jeg tenkte litt (igjen) og fant ut at den riktige måten å finne ut dette på er jo å bare sprute litt vann på med ei sånn dusjflaske som finfordeler vannet. På det uimpregnerte trakk vannet rett inn i skinnet, spesielt når jeg gned på det. Det ble en mørk våt flekk på skinnet. På det impregnerte perlet det og ble liggende på overflaten, selv om du gned på vannet. Det ble ingen mørk våt flekk. Var det uimpregnert må du la det tørke før du eventuelt ruller det sammen igjen. Det impregnerte er det bare å tørke vekk vannet med ei tørr fille, et papir eller noe.

;-)

Takk for godt forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (6 timer siden):

Ellers vil jeg vel si at det skinnet der er såpass pent å se på at jeg nok ville vurdert å bruke det til pynt. Jeg ville ikke hatt det i en stol eller sofa pga slitasje, men heller på en vegg (reinsdyrhår er hule og brekker over tid har jeg lært). Du kan jo også få det impregnert hvis det ikke er det og du har lyst til å bruke det på tur.

Blir nok tur, jeg er ikke så glad i pynteting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magasinet foreslår å impregnere de garvede som de selger med Fiberprotector spray: https://www.magasinet.no/reinsdyrskinn-garvet-til-utebruk

På kammeret.no foreslås kokt linolje: https://www.kammeret.no/topic/22207-impregnering-av-skinn-for-liggeunderlag/

Hvis det er garvet og ikke impregnert ville jeg ha impregnert det. Hvis ikke må du i hvert fall passe på å tørke det grundig etter bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 minutter siden):

Magasinet foreslår å impregnere de garvede som de selger med Fiberprotector spray: https://www.magasinet.no/reinsdyrskinn-garvet-til-utebruk

På kammeret.no foreslås kokt linolje: https://www.kammeret.no/topic/22207-impregnering-av-skinn-for-liggeunderlag/

Hvis det er garvet og ikke impregnert ville jeg ha impregnert det. Hvis ikke må du i hvert fall passe på å tørke det grundig etter bruk.

Gode råd. Takk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste er etter min mening å bare bruke maling eller lakk. Mitt har jeg lakkert med klarlakk og det er fortsatt gullegodt etter 6-7 år med sporadisk turbruk.  Det er bare et reinskinn, ikke arvegods. Heldigvis har jeg en link som underbygger min påstand. 

"Skinnene kan impregneres på kjøttsiden med silikon, lærfett, lakk/maling som sprayes/pensles på baksiden. Skinnet vil ikke trekke til seg så mye fuktighet fra bakken når man behandler baksiden."

https://www.skinnlaaven.no/reinsdyr-skinn-innebruk-utebruk

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.